...
Otkud znas da su neki ljudi dobrovoljno monstrumi? Sta to uopste znaci? I sta znaci naprosto zli? Kako se to sa mozgom koji ima 1015 sinapsi biva naprosto ovo ili ono, Zorane? Kako se uopste biva nesto? Da li zaista smatras da znas o tome dovoljno da doneses krajnji sud?
Naravno da postoji koncept odgovornosti - jer neodgovorno ponasanje nije nista odgovornije ukoliko neko nije njegov svesni autor. Krivica je pak religiozna rec jer podrazumeva natprirodne entitete. To prepustam tebi.
Ne bismo se vrteli u krug ukoliko bi obrazlozio zasto mislis da sam pogresio - umesto sto si samo konstatovao da mislis da je tako.
...
Nece biti. Ako neko vec moze biti uklonjen na nacin koji ja predlazem, a moze, za koje se ti to uklanjanje zalazes? Ti se zalazes za ubijanje nekog ko je vec uklonjen iz drustva.
...
1. Znam po rezultatima njihovog djelovanja. Sto se mozga tice - pa mnogi ljudi priznaju da imaju "bolesne" primisli, ali ih obuzdaju. I sam cu priznati da sam nekoliko puta pozelio da nekoga ubijem, ali nisam nikada cak ni udario. Zato jer znam da je to lose i neopravdano. Sad, onaj tko takodjer zna da je to lose i neopravdano, ali to ipak ucini, je los covjek, a u ekstremu - zao.
2. Nema niceg natprirodnog u konceptu krivice. Iz stavke #1: ako znas i uzrok i posljedicu, a ne kontroliras se - kriv si.
3. Hebes formalnu semantiku - ja ti kazem zasto si pogrijesio, a ti mi predbacujes da sam samo rekao zasto tako mislim. Pa ako mislim da si pogrijesio iz razloga X, razlogom X sam objasnio zasto si pogrijesio.
4. Da, zalazem se za ubijanje nekog tko je vec uklonjen iz drustva jer ziv jos uvijek nanosi drustvu stetu. O tome cu malo nize, kad pocnem o etici.
ako ne pocinim zlocin, a istraga pogresno utvrdi suprotno, sigurno da o svom zivotu ne odlucujem sama,
vec glupa slucajnost koja me odvela na lomacu jer zakon tako dopusta. I vestice su spaljivali zar ne?
...
U pravu je Upekkha kad kaze da se vrtimo u krug. Da si procitala citavu temu, znala bi da sam vec nekoliko puta napisao da treba preispitati dokazni postupak, ali ne i samu kaznu.
U tvojem hipotetickom slucaju, mozda bi postojala mogucnost greske. No, postoji li ovdje:
- je li moguce da Breivik nije pobio one klince?
- je li moguce da braca Lukic nisu zapalili zive ljude u Visegradu?
- je li moguce da Holmes nije ubio 12, a ranio 300 u Coloradu?
- je li moguce da Tsarnaev nije postavio bombu u Bostonu?
...
nego, zoran kaze da bi trebalo pametno birati drzavu u kojoj smrtna nije opcija, dok u drzavama gde te smrtna sigurno ceka,
tamo nema ni ubistava ...khm
Nisam to napisao. Ono sto tvrdim je da ce Indonezija potrositi manje iz budzeta na likvidacije kriminalaca nego bi potrosila na njihov dozivotni zatvor. Za razliku od USA, gdje se smrtna kazna prolongira i provodi neefikasno.
Na stranu to sto se ne slazem sa indonezanskim idejama o tome koji su prekrsaji kaznjivi maksimalnom kaznom - ovdje raspravljamo o smrtnoj kazni vs. dozivotni zatvor, ne o vrsti kriminala.
Eh, a Ekscentrik je uveo u raspravu pitanje etike. Da ne bih previse palamudio i davao svoje definicije, evo sto kaze Wiki:
...
The three major areas of study within ethics are:
- Meta-ethics, concerning the theoretical meaning and reference of moral propositions, and how their truth values (if any) can be determined
- Normative ethics, concerning the practical means of determining a moral course of action
- Applied ethics, concerning what a person is obligated (or permitted) to do in a specific situation or a particular domain of action ...
Prema predlozenoj definiciji etike, tvrdim da je smrtna kazna, efikasno i brzo provedena, eticna, pogotovu u stavkama #2 i #3 ove definicije.
Nas pristup se razlikuje u stavci #1 - iz koje proizlazi odnos prema slijedece dvije.
Pokusati cu pojednostaviti i banalizirati:
- Upekkha tvrdi da je eticki kriminalce cuvati i proucavati, ne bi li naucili vise o etiologiji i potencijalnoj prevenciji
- Mamma Mia tvrdi da nije eticki odlucivati o tudjem zivotu ili smrti (pri cemu postoji rizik uletanja na religiozni teren, pitanje o "svetosti" i "nedodirljivosti" ljudskog zivota)
- ja tvrdim da je eticki staviti prioritet na dobrobit drustva
Drustvo, ukljucujuci i prezivjele zrtve zlocina podnosi stetu (troskove).
Covjek zaradjuje, placa porez, nakon kojeg iz svojeg dzepa placa zubara - a istovremeno, kroz porez i budzet, placa i zubara i hranu onome tko mu je ubio familiju, ukrao auto i zapalio kucu! Dvostruka viktimizacija. Istovremeno, (i) zbog toga, u budzetu nema dovoljno za skole...
Ne vidim etiku u svemu tome.