Jeste, u pitanju je trka za VN Kanade 1969, i lokalni heroj Al Piz. Njemu je tako zapalo da ostane zauvek zabelezen u istoriji F1 kao jedan od najgorih vozaca koji je ikada seo za volan trkackog bolida.
A da li je to stvarno tako?
Kako ide prica, na trci za VN Kanade Piz je bio toliko spor, da mu je u momentu kada je vec zaostajao 24 kruga za vodecim, pokazana crna zastava. Ni njegova prethodna dva pokusaja nisu bila mnogo uspesnija - na svom debiju 1967. godine takodje u Kanadi zavrsio je trku ali sa 43 kruga zaostatka, dok naredne godine zbog kvara nije uspeo da startuje nakon sto se kvalifikovao na zacelje.
U vremena pre Hrist... ovaj, pre Bernija, bilo je uobicajeno da na skoro svakoj trci za Sampionat sveta, pored uobicajenih vozaca koji se bore za naslov prvaka, startuje i nekoliko lokalnih vozaca-poluamatera, u svojim privatnim (ili pozajmljenim) bolidima i uz sponzorstvo kakve lokalne mesare ili fabrike srafova. Najcesce, oni bi ostajali samo fusnota u istoriji F1, poneki bi uspeo i da iznenadi (Dzon Lav, Rodezijanac koji se sa uspehom takmicio u juznoafrickom F1 sampionatu, kada je uzeo drugo mesto na VN Juzne Afrike 1967.), a poneko bi, kao junak nase price, ostao zapamcen kao jedan od najgorih ikada. I retko bi ko pozeleo da dublje istrazi pricu, nego bi se zadovoljili sa suvim brojevima - 24 kruga zaostatka, diskvalifikovan kao prespor. I ne samo da je bio sramotno spor, nego dok su ga ostali prestizali za citav krug Piz ih je jos i isecao i gurao sa staze! Koji smotanko!
A u ovom slucaju zvanicna verzija ne moze biti dalje od istine. Al Piz je legenda kanadskog autosporta, ubedljivo najuspesniji i najtrofejniji vozac iz zemlje javorovog lista, koja nam je izmedju ostalih dala i dva Vilneva, jednog koji vazi za najvestijeg i najatraktivnijeg vozaca koji je ikada seo u F1 bolid, i njegovog sina sampiona sveta za 1997. Kada je Piz 1998. primljen u Kucu slavnih kanadskog auto-moto-sporta, njegova nominacija je obrazlozena sledecim recima:
"Ne verujemo da je ijedan vozac u istoriji kanadskog auto-sporta osvojio vise pobednickih trofeja i naslova prvaka u nacionalnim i kontinentalnim sampionatima od Ala Piza, tokom bezmalo 30-godisnje karijere u najrazlicitijim kategorijama auto-trkanja!"
Piz je rodjen 1921. u Engleskoj, nakon odsluzene vojske emigrira prvo u SAD, zatim u Kanadu, gde se zainteresovao za auto-sport. Pocevsi kasnih 1950-tih i tokom 60-tih, Piz se takmicio u svemu sto ima cetiri tocka, bio je redovan takmicar u lokalnim sampionatima sportskih automobila i trkackih bolida gde je vazio za favorita. Piz je toliko bio cenjen, da je upravo on bio pozvan da trasira novu stazu za VN Kanade 1961, cuveni Mosport. Postavlja se pitanje - kako je neko toliko uspesan i postovan uspeo da ostvari tako lose rezultate u F1?
Da krenemo redom:
1967. Piz je bio na pragu svog 46. rodjendana kad mu je stigao zahtev od Kastrola koji ga je sponzorisao u kategorijama sportskih automobila da se prijavi za VN Kanade, koja se vozila na Mosportu. Kastrol je za ovu priliku kupio godinu dana staru polovnu sasiju Igl T1F od Dena Gernija, s kojom se ovaj takmicio u Evropi, i u nju ubacili 2,8l Klimaksov redni cetvorocilindricni motor. Ovakav bolid je bio dovoljno dobar da se kvalifikuje za trku, ali ne i za puno vise od toga. Piz se kvalifikovao za trku kao 15. medju 19 takmicara, sa vremenom 7,7 sekundi sporijem od pol pozicije Dzima Klarka, ali ipak brzi od cetvorice - od kojij jedan nije uspeo ni da postigne nepohodnu kvotu od 110% da bi mu dozvolili start.
Gerni - koji je na istoj trci osvojio trece mesto, sto mu je poslednji osvojen podijum u karijeri - je pred start upozorio Piza da ako bolid ne upali od prve, da vise ni ne pokusava, jer ce akumulator vec biti prazan. I naravno, desilo se upravo to, kad je doslo vreme za izlazak na start, bolid nece da upali zbog praznog akumulatora. Dok su mehanicari promenili akumulator trka je vec startovala, i Piz na stazu izlazi sa 6 krugova zaostatka. Pocela je i kisa, i u teskim uslovima Piz vozi krugove priblizne po vremenima sa vodecima, da bi se onda okrenuo upravo na delu staze najudaljenijem od boksova. Motor se ugasio, i Piz ponovo nije mogao da ga pokrene - opet crk'o akumulator! No, Piz nije dozvolio da ga takva sitnica obeshrabri, nego je otrcao do boksa (uzbrdo!), uzeo nov akumulator, dotrcao nazad do bolida, montirao ga, startovao, i vratio se u trku!
"Tu su otisli svi ti krugovi", rekao je Piz. "Nije mi padalo napamet da odustanem, jedino sto mi je bilo na umu je da zavrsim trku. Obozavao sam da vozim na Mosportu, za mene je to bilo pravo uzivanje, i zeleo sam maksimalno da ga iskoristim!"
Tako je Piz prosao kroz cilj sa 43 kruga zaostatka u trci na 90 krugova, i ostao bez plasmana.
I naredne 1968. godine Kastrol je prijavio Piza za VN Kanade, u istom bolidu, sada jos godinu dana starijem i jos manje konkurentnom, ovaj put na stazi Mon Tremblan. I ovaj put usledili su problemi sa bolidom - motor nije uopste mogao da se prekrene. Iznerviran zbunjenoscu svojih mehanicara, Piz ih je sve razjurio i krenuo sam da otvara motor da mu radi generalku - kada je u bloku motora pronasao zaboravljen imbus kljuc, koji je zaglavio bregastu osovinu i sprecavao da se motor prekrene! Resivsi problem, Piz je uspeo da stigne na stazu taman da postavi vreme za kvalifikacije - kao poslednji, 22.
No, ni ovaj put nije bio nista bolje srece nego prosli put - motor je pred sam start konacno ispustio dusu, bez nade da se moze popraviti do kraja trke, pa Piz ove godine nije ni startovao.
Tako stizemo i do te cuvene trke za VN Kanade 1969. U medjuvremenu, Pizov bolid je bio pozajmljen muzeju u Montrealu i izlozen u postavci "Moderan covek i njegov svet" - sto bas i nije najbolja priprema za trku. Usput, sada je jos godinu stariji i jos manje konkurentan - a i Piz je vec blizu 50-te. Pored problema sa motorom, koji je cesce radio na tri cilindra nego na sva cetiri, postojao je i problem sa geometrijom ogibljenja (tokom boravka u muzeju bolid je ostecen) zbog cega je bio prakticno neupravljiv.
Ipak, na "svom" Mosportu, Piz je uspeo da kvalifikuje krntiju na 17. mesto medju 20 takmicara - doduse, celih 5,6 sekundi sporiji od
16-toplasiranog Pita Lavlija. I onda su stvari zaista krenule naopako.
Vec na samom startu Piz je dosao u kontakt sa Silviom Mozerom, u kome je Svajcarac gore prosao i zavrsio van staze. Zbog slabe upravljivosti bolida Piz je bio prinudjen da vozi blago receno cudne putanje kroz krivine, uz povremene iznenadne promene pravca kretanja - bolid je isao tamo gde je on zeleo, a ne gde bi ga vozac upravio. Tako je, dok ga je vozac Matre Beltoaz obilazio za krug, Piz naglo skrenuo, da bi ga izbegao Beltoaz je morao van staze i presavsi preko ivicnjaka ostetio je ogibljenje, zbog cega je u boksu na popravku izgubio citav krug.
Za sve ovo vreme Piz vozi krugove nekih 15-20 sekundi sporije od vodecih - sporo, ali ne i neuobicajeno za ono vreme. Usput, dva puta odlazi u boks u pokusaju da resi problem sa upravljivoscu bolida, jedno zaustavljanje traje citavih 15 minuta, drugo 10. Ova zaustavljanja objasnjavaju veci deo onih 24 kruga zaostatka - na stazi je izgubio "samo" 4 kruga. Kada se vratio na stazu, nasao se tacno ispred velike borbe za prvo mesto izmedju lidera Stjuarta u Matri i Iksa u Brabamu. Stjuart je, poucen predjasnjim iskustvom sa Pizom, odlucio da mu ostavi sto vise prostora, i krenuo siroko u preticanje. Iks je pokusao to da iskoristi, i krenuo u taj otvoren prostor. Dolazi do kontakta izmedju Stjuarta i Iksa, obojica zavrsavaju kraj staze. Stjuart ostaje zaglavljen, Iks uspeva da nastavi i na kraju pobedjuje.
Iznerviran, sef Matrinog tima Ken Tirel trazi od organizatora da uklone Piza sa staze "dok nekoga nije ubio" - nakon poduzeg vecanja, Pizu je pokazana crna zastava, u trenutku kad je zavrsavao svoj 22. krug, a vodeci Iks vozio 46. U zvanicni zapisnik je kao razlog za diskvalifikaciju upisano "Nedovoljna brzina"...
"Ne mogu da ih krivim", rekao je Piz kasnije, "da sam bio na njihovom mestu verovatno bih postupio na isti nacin".
Piz nije dozvolio da ga neprijatna iskustva iz F1 obeshrabre, nastavio je da se aktivno takmici u nacionalnom F5000 sampionatu, svoju poslednju zvanicnu trku u kategoriji veterana izvezao je 1988. kada mu je bilo vec 67 godina!
Umro je 2014. godine, dozivevsi duboku starost.