Jump to content


Photo
- - - - -

Mentalitet i društvena svest srpskog naroda


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
143 replies to this topic

#106 vilhelmina

vilhelmina
  • Members
  • 11,937 posts

Posted 29 July 2014 - 12:15


 
Sa ovim se nikako ne slažem. Ja sam '92. i išao peške sa Zelenog Venca do studenjaka i visio na otvorenim vratima autobusa, ali nikada se nisam laktao ili gazio preko ljudi. Bilo je slučajeva da sam i bukvalno štitio decu, bake, trudnice, pa i devojke ( :)) da ih masa ne pritisne - nisam neki snagator, ali uprem u one šipke i napravim im par cm prostora da mogu da dišu...
 
Ne mogu da prihvatim da je siromaštvo ili gužva u saobraćaju opravdanje za bahatost - rekoh, u NS su ljudi još uvek većinom pristojni, a podjednako je gužva i onome što se nabija na vrata i onome što pristojno ulazi i izlazi.

 

Naravno da nije opravdanje za bahatost, ali guzva u javnom prevozu je jedna posebna situacija u kojoj ljudi reaguju u skladu sa svojim ocekivanjima. Neko ko retko koristi prevoz, a jos redje u vreme guzve, ponasace se drugacije nego onaj ko je primoran svaki dan da bude izlozen toj torturi. Ovi potonji vremenom razviju uslovljeni refleks i reaguju i kad nema prave potrebe, duvaju na hladno :) . Ne znam da li se to moze nazvati mentalitetom. Mozda moze, ali je u svakom slucaju podlozno promenama, cim se uslovi promene (ali da to bude stabilna promena, da covek zna da na to moze da se racuna).

Generalno, da bi se govorilo o nekom zajednickom modelu ponasanja, i onda poredila dva grada, potrebno je da u duzem periodu uslovi budu potpuno isti, a to nikad nije slucaj. Licno sam sklonija da verujem da ljudi svuda reaguju veoma slicno. Dovoljna su dva ili tri bahata u punom busu da pokrenu odbrambene mehanizme kod ostalih. Neki ce tu gledati da sebi obezbede minimum prostora i vazduha, i strpljivo cekati da se mucenje zavrsi, ali nece uciniti nista da drugima olaksaju. Ako ga bahati gurne, naslonice se na onog iza sebe. Drugi ce u toj situaciji gledati da se nekako izvuce i time sam pridoneti opstem guranju, iako ga nije zapoceo. Treci ce gledati oko sebe i paziti samo one slabije, decu, bakice..., dok ce se s ostalima ravnopravno nositi/gurati.... neko ce gledati da se drzi blize vratima jer na sledecoj stanici treba da izadje, a drugi ce to protumaciti kao bahatost, jer nece da im se skloni s puta...

 

Mogu do sutra da opisujem razlicite situacije i ponasanja, ali cinjenica je da svi ljudi na svetu reaguju kad se nadju pritesnjeni drugima. U ekstremnim slucajevima moze i tragicno da se zavrsi kao ono pre nekoliko godina na tehno festivalu u Nemackoj, kad je veci broj mladih bio na smrt pregazen u ljudskom stampedu na ulazu.

Zato i tvrdim da je odgovornost uvek na onima koji nesto organizuju, posebno ako to i naplacuju - bilo da je u pitanju javni prevoz, utakmica ili festival. Ako to nije dobro odradjeno, nastaje haos koji se vise ne moze kontrolisati, i gde je dovoljan jedan da pokrene ostale na ponasanje koje im je i samima mrsko, ali u tom trenutku ga vide kao pitanje opstanka.



#107 DJ_Vasa

DJ_Vasa
  • Members
  • 7,769 posts

Posted 29 July 2014 - 13:31

...
 
Ne mogu da prihvatim da je siromaštvo ili gužva u saobraćaju opravdanje za bahatost - rekoh, u NS su ljudi još uvek većinom pristojni, a podjednako je gužva i onome što se nabija na vrata i onome što pristojno ulazi i izlazi.


Koliko mi se čini, standard je često opravdanje za mnoge vidove bahatosti, ali slažem se sa tvojom konstatacijom da to ne pije vodu. Ako ostanemo u domenu saobraćaja, dovoljno je pogledati kako se vlasnici vozila ponašaju u saobraćaju. Kada je porastao standard tokom Ante Markovića, ili čak nedavno, kada su mnogi kupili nove i pristojne automobile na kredit, saobraćajna kultura nije bila mnogo drugačija. Ni krajem veselih osamdesetih se porast standarda nije mogao povezati sa stajanjem na pešačkom prelazu, a o sadašnjoj situaciji u saobraćaju ne treba ni trošiti reči.

 

Imao sam prilike da vozim automobil kroz Skoplje, gde se u širokim bulevarima vozi normalnom brzinom, u skladu sa propisom, ili tek nešto malo brže, što je ređe nego kod nas. Kada sam prijatelju Makedoncu, koji je bio na suvozačkom sedištu, prokomentarisao da mi je vožnja u SK uživanje u odnosu na BG, jer sam pomislio da je to zbog kamera ili policije, on se samo nasmejao. Pošto dobro poznaje BG, odmah je shvatio u čemu je štos, ali rekao je da je to kod njih naprosto stvar kulture, iako im nije sve pokriveno kamerama, niti policije ima na svakom ćošku. Osim toga, primetio sam da su skopski vozači dosta tolerantniji u odnosu na one iz BG, iako im je standard niži od našeg.

 

S druge strane, na autoputu ima dosta domaćih goveda, naročito onih sa tablicama uređenijih država, npr. Švajcarske, Nemačke ili Austrije, koji vole da ulaze u makazice presecajući punu liniju ili vežbaju pilotske sposobnosti. Jeste da je za vožnju od 220 km/h najbolji lek udarac po džepu, ali nije mi jasan mozak koji pošto-poto mora da pretiče u krivini i na punoj liniji, bilo da vozi najnoviji model BMW-a ili neki raspad od automobila. Više puta sam imao prilike da skačem po kočnici da bi neko govedo preteklo autobus ili kamion. Nije tu u pitanju nikakvo finansijsko siromaštvo, već siromaštvo mozga.



#108 Mama_mia

Mama_mia
  • Members
  • 4,639 posts

Posted 29 July 2014 - 14:21

Moje misljenje je da je siromastvo apsolutno opravdanje za bahatost u javnom prevozu, jer da nije tako,

vozili bi se u taksiju, dzipu ili helionu i ne bi se narod gurao po busovima i trolama u panici da udje bas u taj pun prevoz...kao da smo u indiji znate ono gde cekaju mesec dana na autobus pa kad dodje oni (indijci) ga tako nachichkaju da se ne vidi ni tocak ni sofersajbna...nas mentalitet ipak tako nesto ne dozvoljava, samo jednom sam videla da iz zatvorenih vrata autobusa viri neciji rukav, ali ne i cela ruka

 

Siromostvo duha, tzv. nekultura i neprosvecenost je takodje zasluzno i za bahatost u sopstvenom prevozu. Ali posto se nikad ne desava da se iskljucivo siromasni dzepom guraju po prevozu a da se samo siromasni duhom bahate po drumovima,

to je izmesano i upakovano kao mentalitet stoke.

 

a posto vozim, priznajem ovde samo zbog anonomnog nicka, da i iz mene ponekad izbije taj mentalitet stoke, i kad se sve ruzno zavrsi kazem sebi ako sam preterala sa uvredama na racun te neke druge stoke u drugom autu: mammamia stoko nijedna...



#109 DJ_Vasa

DJ_Vasa
  • Members
  • 7,769 posts

Posted 29 July 2014 - 15:05

Moje misljenje je da je siromastvo apsolutno opravdanje za bahatost u javnom prevozu, jer da nije tako,

vozili bi se u taksiju, dzipu ili helionu i ne bi se narod gurao po busovima i trolama u panici da udje bas u taj pun prevoz...kao da smo u indiji znate ono gde cekaju mesec dana na autobus pa kad dodje oni (indijci) ga tako nachichkaju da se ne vidi ni tocak ni sofersajbna...nas mentalitet ipak tako nesto ne dozvoljava, samo jednom sam videla da iz zatvorenih vrata autobusa viri neciji rukav, ali ne i cela ruka

...

Gužve u prevozu postoje i u drugim gradovima koji su mnogo bogatiji od BG. Npr. londonski metro nije baš prazan u špicu, a njime se voze i čistači i profesori univerziteta. A u nekim takođe bogatim zemljama, recimo u Holandiji, voze se biciklom čak i po kiši, što je još jeftinije čak i od BG prevoza, koji je postao praktično besplatan. To što je neko stoka nema veze sa siromaštvom, već sa time što potiče od stoke, što je sam stoka i nije za radski prevoz, već za tor, gde je stoci i mesto.

 

Možda bi trebalo i da se izvinim pravoj stoci, jer nikada nisam čuo da se stočari žale na nevaspitanje krava ili volova.



#110 mrd

mrd
  • Members
  • 18,143 posts

Posted 29 July 2014 - 15:13

Moje misljenje je da je siromastvo apsolutno opravdanje za bahatost u javnom prevozu, jer da nije tako,
vozili bi se u taksiju, dzipu ili helionu i ne bi se narod gurao po busovima i trolama u panici da udje bas u taj pun prevoz...kao da smo u indiji znate ono gde cekaju mesec dana na autobus pa kad dodje oni (indijci) ga tako nachichkaju da se ne vidi ni tocak ni sofersajbna...nas mentalitet ipak tako nesto ne dozvoljava, samo jednom sam videla da iz zatvorenih vrata autobusa viri neciji rukav, ali ne i cela ruka
 
Siromostvo duha, tzv. nekultura i neprosvecenost je takodje zasluzno i za bahatost u sopstvenom prevozu. Ali posto se nikad ne desava da se iskljucivo siromasni dzepom guraju po prevozu a da se samo siromasni duhom bahate po drumovima,
to je izmesano i upakovano kao mentalitet stoke.
 
a posto vozim, priznajem ovde samo zbog anonomnog nicka, da i iz mene ponekad izbije taj mentalitet stoke, i kad se sve ruzno zavrsi kazem sebi ako sam preterala sa uvredama na racun te neke druge stoke u drugom autu: mammamia stoko nijedna...

U japanu postoje profesionalni guraci u vozove. Samo da bi se svi na vreme prevezli. Nisam bas siguran da njih tuce siromastvo. Yoyo uskoci sa izvestajima sa lica mesta.

#111 namcor

namcor
  • Members
  • 4,045 posts

Posted 29 July 2014 - 16:53

Moje misljenje je da je siromastvo apsolutno opravdanje za bahatost u javnom prevozu, jer da nije tako,
vozili bi se u taksiju, dzipu ili helionu i ne bi se narod gurao po busovima i trolama u panici da udje bas u taj pun prevoz...

U NS danas nisu tolike gužve da ne mogu svi da uđu. Drugo, da se značajno veći broj ljudi vozi taksijem, to bi samo dodatno usporilo saobraćaj.


Neko ko se gura na zadnja vrata ne dozvoljavajući ljudima da normalno izađu, svojim ponašanjem samo dodatno usporava ceo proces i stvara još veću gužvu. Prema tome ili je lud, ili je glup, ili jednostavno bezobrazan, ne vidim da je potrebno uvoditi neku četvrtu "varijablu".

 

 


Imao sam prilike da vozim automobil kroz Skoplje, gde se u širokim bulevarima vozi normalnom brzinom, u skladu sa propisom, ili tek nešto malo brže, što je ređe nego kod nas. Kada sam prijatelju Makedoncu, koji je bio na suvozačkom sedištu, prokomentarisao da mi je vožnja u SK uživanje u odnosu na BG, jer sam pomislio da je to zbog kamera ili policije, on se samo nasmejao. Pošto dobro poznaje BG, odmah je shvatio u čemu je štos, ali rekao je da je to kod njih naprosto stvar kulture, iako im nije sve pokriveno kamerama, niti policije ima na svakom ćošku. Osim toga, primetio sam da su skopski vozači dosta tolerantniji u odnosu na one iz BG, iako im je standard niži od našeg.
 
S druge strane, na autoputu ima dosta domaćih goveda, naročito onih sa tablicama uređenijih država, npr. Švajcarske, Nemačke ili Austrije, koji vole da ulaze u makazice presecajući punu liniju ili vežbaju pilotske sposobnosti. Jeste da je za vožnju od 220 km/h najbolji lek udarac po džepu, ali nije mi jasan mozak koji pošto-poto mora da pretiče u krivini i na punoj liniji, bilo da vozi najnoviji model BMW-a ili neki raspad od automobila. Više puta sam imao prilike da skačem po kočnici da bi neko govedo preteklo autobus ili kamion. Nije tu u pitanju nikakvo finansijsko siromaštvo, već siromaštvo mozga.


Mnogi ne shvataju da sva ta ograničenja brzine i druga pravila ne postoje zbog maltretiranja vozača, nego da bi zaštitili i njih same i ostale učesnike u saobraćaju. Ako po gradu voziš 50km/h,, mnogo je veća verovatnoća da ćeš moći da reaguješ i izbegneš udes ako ti neka budala istrči, izleti sa parkinga ili sporedne ulice ili proleti na crveno, nego ako voziš kao po autoputu, koliko god da si fantastičan i samouveren vozač. Čak i ako se nešto desi, opet je veća verovatnoća da će posledice biti blaže. Slično je i za sva ostala pravila.


Edited by namcor, 29 July 2014 - 16:56.


#112 DJ_Vasa

DJ_Vasa
  • Members
  • 7,769 posts

Posted 29 July 2014 - 17:50

...

Mnogi ne shvataju da sva ta ograničenja brzine i druga pravila ne postoje zbog maltretiranja vozača, nego da bi zaštitili i njih same i ostale učesnike u saobraćaju. Ako po gradu voziš 50km/h,, mnogo je veća verovatnoća da ćeš moći da reaguješ i izbegneš udes ako ti neka budala istrči, izleti sa parkinga ili sporedne ulice ili proleti na crveno, nego ako voziš kao po autoputu, koliko god da si fantastičan i samouveren vozač. Čak i ako se nešto desi, opet je veća verovatnoća da će posledice biti blaže. Slično je i za sva ostala pravila.

 

Mislim da tu dolazi do izražaja ona čuvena crta mentaliteta o tome kako smo najpametniji - ako opet uzmemo u obzir saobraćaj, evo šta se desilo jednom pametnjakoviću u Makedoniji. Puna linija nije ukras na putu, a sedište za bebe su ipak bitna, ma koliko da su ljudi bez toga nekada putovali fićama na more. Isto tako, ima i dosta 'pametnih' seljaka koji imaju bar jedan ili dva prsta manje jer su ih gurali u vršalice ili druge mašine. Da ne zaboravimo ni 'pametne' srpske majstore, kojima je ispod časti da nose zaštitne rukavice ili šlem, pa posle kukaju kada iskasape ruke ili kada im pukne prazna tintara. Bilo je i slučajeva trovanja hranom, kojima je uzrok nepranje ruku onih koji tu hranu pripremaju, jer su im, eto, ruke sasvim čiste.

 

Kako se vidi, sVrBovi su veoma pametni, ali se čini da ih ta pamet malo ubija, a ponekad i doslovno.



#113 ravnicar

ravnicar
  • Members
  • 2,743 posts

Posted 29 July 2014 - 18:25

Mislim da tu dolazi do izražaja ona čuvena crta mentaliteta o tome kako smo najpametniji - ako opet uzmemo u obzir saobraćaj, evo šta se desilo jednom pametnjakoviću u Makedoniji. Puna linija nije ukras na putu, a sedište za bebe su ipak bitna, ma koliko da su ljudi bez toga nekada putovali fićama na more. Isto tako, ima i dosta 'pametnih' seljaka koji imaju bar jedan ili dva prsta manje jer su ih gurali u vršalice ili druge mašine. Da ne zaboravimo ni 'pametne' srpske majstore, kojima je ispod časti da nose zaštitne rukavice ili šlem, pa posle kukaju kada iskasape ruke ili kada im pukne prazna tintara. Bilo je i slučajeva trovanja hranom, kojima je uzrok nepranje ruku onih koji tu hranu pripremaju, jer su im, eto, ruke sasvim čiste.

 

Kako se vidi, sVrBovi su veoma pametni, ali se čini da ih ta pamet malo ubija, a ponekad i doslovno.

 

Nije to mentalitet već nedostatak elementrane tehničke kulture, nedostatak svesti o mogućim neželjenim posledicama i neobrazovanost uopšte. Posle nezgode, takvi se uglavnom privedu pameti izuzev unapred izgubljenih slučajeva.  

 

Škole se gotovo i ne bave ovakvim temama za razliku od ranijih vremena kada se učilo kako se koristi običan kućni alat, bezbedno upravlja biciklom u saobraćaju ili vozi moped.



#114 Technogod

Technogod
  • Members
  • 733 posts

Posted 29 July 2014 - 18:37

Nije to mentalitet već nedostatak elementrane tehničke kulture, nedostatak svesti o mogućim neželjenim posledicama i neobrazovanost uopšte. Posle nezgode,

 

Nije sija nego vrat. 



#115 DJ_Vasa

DJ_Vasa
  • Members
  • 7,769 posts

Posted 29 July 2014 - 18:44

Nije to mentalitet već nedostatak elementrane tehničke kulture, nedostatak svesti o mogućim neželjenim posledicama i neobrazovanost uopšte. Posle nezgode, takvi se uglavnom privedu pameti izuzev unapred izgubljenih slučajeva.  

 

Škole se gotovo i ne bave ovakvim temama za razliku od ranijih vremena kada se učilo kako se koristi običan kućni alat, bezbedno upravlja biciklom u saobraćaju ili vozi moped.

 

Kakvo tehničko obrazovanje, kada u mnogim slučajevima treba samo malo zdravog razuma? Ko želi, može lako da sazna kako fizičari objašnjavaju šta se dešava prilikom sudara automobila ukoliko barata pojmovima mase, brzine i sile, ali i idiot koji je jednom video sudar može lako zaključiti šta će mu se desiti ako se nađe u istoj situaciji. Ako govoriš o saobraćaju, svakome od nas je poznato kako se završava vožnja u kojoj se automobil brzinom od 150 km/h zakucava u kamion koji se kreće iz suprotnog smera, a vajni 'profesionalci' koji se bahate po putevima su svakako mogli da više puta vide kako izgleda zgužvani auto ili onaj koji je pao u ambis. Polupismeni voze automobile i po Nemačkoj i Švajcarskoj, i tamo se možeš izvući ako te ne vidi policajac ili slika kamera, ali i takvi se ponašaju normalnije u saobraćaju. I klinci koji idu u ove osakaćene škole lako mogu da saznaju šta znači saobraćajna nesreća, jer ipak ne žive pod staklenim zvonom, već u stvarnom svetu.

 

Ako govoriš o seljacima bez prstiju, ne treba im baš mnogo mozga da zaključe da prste ne treba gurati u neku mašinu ukoliko je komšija Pera ostao bez istih upravo zato što je to i radio. O majstorima ne bih ni trošio reči, jer svakako da su mogli da vide šta se dešava nekom majstor Peri koji se golim rukama hvata za vrelu mašinu ili uređaj koji nema dobru električnu izolaciju.

 

Mogu da krenem i od sebe, pošto moja struka nema nikakve veze sa tehnikom ili vožnjom, ali svakako znam da prste ne treba gurati tamo gde ima struje, da ne treba pretrčavati autoput, ili da samo idiot može odlučiti da pretiče po punoj liniji u krivini, jer krivine imaju nezgodnu naviku da kriju druga vozila koja pri direktnom udarcu mogu od vozača i putnika napraviti krvavu palačinku.



#116 yoyogi

yoyogi
  • Members
  • 6,418 posts

Posted 29 July 2014 - 19:21

U japanu postoje profesionalni guraci u vozove. Samo da bi se svi na vreme prevezli. Nisam bas siguran da njih tuce siromastvo. Yoyo uskoci sa izvestajima sa lica mesta.


To nisam nikada video, u Tokiju se nisam nicime vozio, ziveo sam 640m od firme. A bas sam hteo da slikam.
To nije bilo svugde ni po ceo dan.
Po slikama sa neta, Yamanote Line, tu se guralo. To guranje je bilo vise da ljude oslobodi sramote jer se zna da se ne guraju sami.
Bas ta prometna linija, Yamanote, danas vozovi imaju sedista (uzduzno po vagonu) koja se podignu i zakljucaju u spicevima, nema sedenja i kapacitet je mozda 30% veci nego sa sedistima spustenim za sedenje. Jedino ako je to zamenilo gurace.
Vozovi idu na 2 minuta u spicevima i opet.
Ako ih jos ima, to je tamo gde vagoni nisu takvi - ima privatnih linija koje moguce da to jos imaju.

"Da bi se svi prevezli na vreme": Japanci kada uce engleski, cude se i stalno pitaju zasto u lekcijama ima "Sorry, I am late". Kako neko moze da zakasni? Da li se to stvarno tamo desava?

Rucni satovi su navijeni 3 minuta unapred. Moj sat je takav bio i kada sam ga kupio, fabricki doteran 3 minuta unapred.

Edited by yoyogi, 29 July 2014 - 19:21.


#117 ravnicar

ravnicar
  • Members
  • 2,743 posts

Posted 29 July 2014 - 19:49

Kakvo tehničko obrazovanje, kada u mnogim slučajevima treba samo malo zdravog razuma? Ko želi, može lako da sazna kako fizičari objašnjavaju šta se dešava prilikom sudara automobila ukoliko barata pojmovima mase, brzine i sile, ali i idiot koji je jednom video sudar može lako zaključiti šta će mu se desiti ako se nađe u istoj situaciji. Ako govoriš o saobraćaju, svakome od nas je poznato kako se završava vožnja u kojoj se automobil brzinom od 150 km/h zakucava u kamion koji se kreće iz suprotnog smera, a vajni 'profesionalci' koji se bahate po putevima su svakako mogli da više puta vide kako izgleda zgužvani auto ili onaj koji je pao u ambis. Polupismeni voze automobile i po Nemačkoj i Švajcarskoj, i tamo se možeš izvući ako te ne vidi policajac ili slika kamera, ali i takvi se ponašaju normalnije u saobraćaju. I klinci koji idu u ove osakaćene škole lako mogu da saznaju šta znači saobraćajna nesreća, jer ipak ne žive pod staklenim zvonom, već u stvarnom svetu.

 

Ako govoriš o seljacima bez prstiju, ne treba im baš mnogo mozga da zaključe da prste ne treba gurati u neku mašinu ukoliko je komšija Pera ostao bez istih upravo zato što je to i radio. O majstorima ne bih ni trošio reči, jer svakako da su mogli da vide šta se dešava nekom majstor Peri koji se golim rukama hvata za vrelu mašinu ili uređaj koji nema dobru električnu izolaciju.

 

Mogu da krenem i od sebe, pošto moja struka nema nikakve veze sa tehnikom ili vožnjom, ali svakako znam da prste ne treba gurati tamo gde ima struje, da ne treba pretrčavati autoput, ili da samo idiot može odlučiti da pretiče po punoj liniji u krivini, jer krivine imaju nezgodnu naviku da kriju druga vozila koja pri direktnom udarcu mogu od vozača i putnika napraviti krvavu palačinku.

 

U tehničkim strukama je i pametnijima potrebno da se s vremena na vreme podsete šta može da se desi kada se ne poštuju propisane mere, razlozi iz kojih se najčešće greši su rutina, višak samopouzdanja i rad pod pritiskom kada se rado pođe prečicom i pored svih viđenih muka majstor Pere.

 

Pametniji će se na to sami redovno podsećati a za one druge postoje kontrole, dodatni kursevi, odbijanje od plate i otkazi. Obazrivost i opreznost se mogu steći i naučiti ako to već nemaš u sebi. A mnogi nemaju. Slično je i u saobraćaju, bar donekle.



#118 DJ_Vasa

DJ_Vasa
  • Members
  • 7,769 posts

Posted 29 July 2014 - 20:09

U tehničkim strukama je i pametnijima potrebno da se s vremena na vreme podsete šta može da se desi kada se ne poštuju propisane mere, razlozi iz kojih se najčešće greši su rutina, višak samopouzdanja i rad pod pritiskom kada se rado pođe prečicom i pored svih viđenih muka majstor Pere.

 

Pametniji će se na to sami redovno podsećati a za one druge postoje kontrole, dodatni kursevi, odbijanje od plate i otkazi. Obazrivost i opreznost se mogu steći i naučiti ako to već nemaš u sebi. A mnogi nemaju. Slično je i u saobraćaju, bar donekle.

 

Ne bih se složio sa tobom, jer upravo kada radiš u nekoj struci, imaš i više prilika da vidiš posledice nesmotrenosti. Ako uzmemo za primer one seljake sa odsečenim prstima, iako nisu tehnička struka, oni bukvalno svakodnevno mogu da vide posledice nesmotrenosti dok sede u kafani, rade na njivi ili piju kafu sa komšijom. Ni ti ni ja to ne vidimo svaki dan, ali svakako da ne bismo gurali prste u nešto što znamo da je svakodnevno opasno. Ako pak govorimo o majstorima, oni su u kontaktu sa kolegama svaki dan i svakako da će lakše od nas dvojice nabrojati mnogo primera da se neko povredio na poslu. Konačno, onaj ko pređe desetine hiljada kilometara godišnje je svakako video prevrnut kamion ili autobus, automobil na dnu provalije ili razvaljen motocikl, nego što to vidimo mi koji prelazimo mnogo manje kilometara.

 

Za tehničke profesije jedino bih se složio kod nekih specifičnih, kao što je npr. pilotska, a koliko mi je poznato, dostupni su im podaci o praktično svim nesrećama i dužni su da nauče svaku novu propisanu proceduru u određenim situacijama.



#119 ravnicar

ravnicar
  • Members
  • 2,743 posts

Posted 29 July 2014 - 20:29

Ne bih se složio sa tobom, jer upravo kada radiš u nekoj struci, imaš i više prilika da vidiš posledice nesmotrenosti. Ako uzmemo za primer one seljake sa odsečenim prstima, iako nisu tehnička struka, oni bukvalno svakodnevno mogu da vide posledice nesmotrenosti dok sede u kafani, rade na njivi ili piju kafu sa komšijom. Ni ti ni ja to ne vidimo svaki dan, ali svakako da ne bismo gurali prste u nešto što znamo da je svakodnevno opasno. Ako pak govorimo o majstorima, oni su u kontaktu sa kolegama svaki dan i svakako da će lakše od nas dvojice nabrojati mnogo primera da se neko povredio na poslu. Konačno, onaj ko pređe desetine hiljada kilometara godišnje je svakako video prevrnut kamion ili autobus, automobil na dnu provalije ili razvaljen motocikl, nego što to vidimo mi koji prelazimo mnogo manje kilometara.

 

Za tehničke profesije jedino bih se složio kod nekih specifičnih, kao što je npr. pilotska, a koliko mi je poznato, dostupni su im podaci o praktično svim nesrećama i dužni su da nauče svaku novu propisanu proceduru u određenim situacijama.

 

Bavio sam se tehnikom dvadesetak godina a paralelno su mi utrpali i kontrolu zaštite na radu i PPZ. Mogu reći da sam upoznat kako i zašto stvari najčešće izmiču kontroli i koliko znače proverena i razrađena sistemska rešenja, i to dobrim delom da bih sebe zaštitio od tuđeg nemara i neodgovornosti. Nije sve na njivi i oko njive. Na kraju, ne moramo da se složimo. 

 

Nećeš verovati koliko se vazduhoplovnih kompanija opire uvođenju novih procedura samo ako procene da uvođenje previše košta, pogotovo kad nanjuše da se može odložiti a u nekim kategorijama i potpuno izbeći. 



#120 DJ_Vasa

DJ_Vasa
  • Members
  • 7,769 posts

Posted 29 July 2014 - 20:48

Ako si radio u domenu zaštite na radu, možeš li navesti neke primere? Ja sam spominjao samo ove koji su mi bili dostupni, budući da mi to nije struka. Znam da je poslova i profesija mnogo, a ja sam naveo samo one sa kojima mogu da budem u kontaktu.

 

Nažalost, ovo za kompanije se često moglo videti na televiziji u onoj emisiji Air Crash Invesigation, a koliko se sećam, zbog samo nekoliko desetina dolara, dešavale su se ogromne štete i tragedije. Sreća je da bar piloti moraju da prođu neke procedure koje propisuju vlasti, tj. odgovarajuće institucije ili proizvođač aviona.