ti kazes da se blizimo granici kada cemo doziveti filmove u kojima dva sata gledamo samo nasilje. ja kazem - sasvim moguce. ukoliko je realnost prepuna nasilja, zasto bi film trebalo da ignorise takvu realnost, zasto ocekujemo od umetnosti [sto bi trebalo da film jeste] da nas sve vreme odvlaci iz realnog u neke lepse predele?
prihvatam samo ono nasilje na filmu koje NIJE entertainment, kao sto jeste u velikoj vecini [holivudskih?] filmova. 'irreversible', pre svega, nije film koji glorifikuje nasilje [to je ipak bitna cinjenica], vec naprotiv tezi da ga demistifikuje, da ga ogoli, i da nam ga prezentuje onakvim kakvo ono zaista jeste - a time i da nas upozori [i mozda dovede do one stare dobre zaboravljene katarze]!
videli smo scenu silovanja, ne-estetizovanu, u realnom trajanju, nepodnosljivu. da li bi nam manje smetala da je od celog zlocina prikazano samo prvih par minuta? rekli bismo 'a, znaci on je nju sad silovao, stvarno uzasno' i nastavili bismo sa tom informacijom da pomno pratimo film. ali reditelj, ocigledno, nije zeleo da mi samo pratimo pricu - on je zeleo da se mi >suocimo< sa pricom, i sa svakim segmentom te price.
ili, da se suocimo sa realnoscu!
zar nismo, uostalom, svi u bioskopskoj sali svesni da smo platili kartu kako bi nas neko lagao [sto je moguce cak i kada gledamo dokumentarni film]?
Bas sam ti napisao puno toga kad se nesto cudno desilo sa forumom i sve je propalo... smrc... Ponekad pomislim da postoji neki algoritam nadcenzure, koji unistava sadrzaje sto mu nisu po volji... Pokusacu da rekonstruisem bar deo...
U sustini se sasvim slazem sa vecinom stvari koju kazes. Nemam nista protiv realnosti na filmu, ni protiv angazovanih filmova. Samo se pitam sta je svrha 'irreversible'. Ocigledno da prvenstvena namera filma nije ni da gledaoca zabavi, ni da ga rastuzi, vec da izazove u njemu intenzivniju reakciju. I potpuno se slazem da film u tome uspeva. Samo sto je pitanje kakva je ta reakcija i ima li neko (gledalac, drustvo, zrtve nasilja) neke koristi od nje. Tu se vracam na pitanje koliko bi film trebalo da bude realan da bi ti na kraju izasla iz bioskopa? Koliko bi trebalo da traje scena silovanja? Dva sata? Tri? Cetiri godine? Mozda bi sve bilo jos ubedljivije da se doda malo ubijene dece i slicnih vrlo realnih detalja? GDE JE GRANICA? Zasto je nama potreban ovaj film da bismo se 'suocili sa realnoscu'? Zar nismo culi pricu one Moldavke iz CG? Zar nismo videli slike iz Bosne, sa Kosova? Problem sa ovim filmom je sto posle bioskopa (neko u toku projekcije, neko posle nje) ljudi odlaze kucama, popricaju sa nekim kao sto to mi sada radimo i to je sve. Ili idu po ulicama i pevaju 'kolji, ubij' i tome slicno. A ako gledam film koji ne moze da promeni svet (pri tom ne mislim nuzno na bilo koju vrstu velikih promena), ocekujem da me makar zabavi. A 'irreversible' te udari u stomak i zdravodovidjenja.
So, snimiti ovakav film i nije neka hrabrost. Kod francuza je, sta vise, to sada stvar trenda. Hrabrost je raditi sa zrtvama nasilja, hrabrost je umesati se kada vidis da je neko u nevolji, hrabrost je suociti se sa realnoscu. A realnost je ovde, nazalost, mnogo gora od onoga sto vidimo u filmu.