Koliko god se trudila da Balkanca u sebi ubedim da su to bolesti na koje treba gledati s respektom, bar kao na prehladu, ipak retko u tome uspevam. Uvek se ponovo zacudim kad procitam neku statistiku o tome koliko je ljudi na visemesecnim bolovanjima zato sto ne mogu da smisle ponedeljak i odlazak na posao. A tek mlade devojke koje na grbacu poreskih obveznika obori to sto ih je ostavio momak, ljude koji ne uspevaju da vide svrhu zivota u zemlji u koju bi se pola covecanstva doselilo samo kad bih ih pustilo, ljudi koji su zahebali uspesne karijere i zatvorili se u cetiri zida na neodredjeno vreme, dobrih studenata koji su zauvek napustili studije jer je bilo previse stresno.... Ne mislim uopste da im je lako i da to cine iz besa, ali ne vidim ni da se neko vraca posle takvog bolovanja zdrav i cio, vec uglavnom tonu sve dublje. Da li tome pridonose i antidepresivi koje ovde prepisuju sakom i kapom, ima li neke veze s tim nedostatak sunca i cistog vazduha, sta to cini da se ljudi tako lako predaju i prihvate sopstveno osecanje tuge ili straha kao bolest s kojom se treba pomiriti i s njom ziveti?
Mene su oduvek ucili da covek mora da nadje snage u sebi da se izbori sa zivotnim nedacama, sve dok je to u njegovoj moci, pa i nesto posle toga . Od moje bake, udovice s petoro dece, preko uciteljice i njenih prica o iznemoglim partizanima na Igmanskom marsu, do usput pokupljenih mudrosti tipa "sve sto me ne ubije, cini me jacom" ili one narodne "ma nek smo mi zivi i zdravi, sve ostalo je resivo". Zato mi se cini, i verovatno gresim, da bi bar polovina ovdasnjih depresivnih i panici sklonih ljudi mogla da pomogne sama sebi (i jedni drugima) kad za njima ne bi stalno trcali i zveckali antidepresivima kao klikerima ili bombonama. Zasto bi birao tezi put, ako ti se u sarenoj kutijici nudi laksi? Uz to te oslobadja svake odgovornosti i potrebe da radis na sebi i svom odnosu s okolinom jer ti si bolestan, nisi ti nista kriv. I zato sutra ujutro mozes da ostanes u krevetu, ne moras na posao ili u skolu.
Koliko se ljudima cini usluga uvazavajuci njihova emocionalna stanja kao nesto cime treba da se bavi drustvo preko svog zdravstvenog sistema? Nikada ovde nisam cula da je u redu biti tuzan ili zabrinut. I nema sumnje da se u balkanskom kulturnom miljeu sasvim preteruje s celicenjem i bagatelisanjem situacija u kojima je ocigledno da coveku treba strucna pomoc, ali nije li i ovako brizan odnos preterivanje u drugom pravcu?
Da ova svoja razmisljanja podelim s vama potakao me pasus iz Koeljove "Veronika je odlucila da umre", koji iz cudnog razloga prilikom prvog citanja pre nekoliko godina, dok sam zivela u Srbiji, jednostavno nisam uocila. Bilo mi valjda normalno. Sada mi je zapeo za oko. Dozvolicu si slobodan prevod jer nemam pri ruci izdanje na srpskom. Otprilike ovako:
Kad su akcionari pregradili staru kasarnu u psihijatrijsku bolnicu, videli su kao mogucu ciljnu grupu ljude i zene pogodjene ratom u Jugoslaviji. Ali rat je kratko trajao. Mislili su da ce se nastaviti, ali nije.
Kasnija istrazivanja su pokazala da rat svakako utice na povecanje broja dusevnih bolesti, ali u mnogo manjoj meri nego brige, patnja, urodjene bolesti, samoca i izlozenost. Kad se kolektiv nadje pred velikim teskocama - kao u ratu ili hiperinflaciji - moze se uociti manje povecanje broja samoubistava, ali i istovremeno smanjenje slucajeva ozbiljne depresije, paranoje ili psihoza. Ove bolesti se vracaju na svoje normalne nivoe cim se teskoce prevazidju, sto je prema dr Igoru pokazivalo da covek moze da si priusti luksuz da bude lud samo kad postoji prostor za to.
Dakle, da li je depresija luksuz? Ako nije, zasto je ima nesrazmerno manje u siromasnijim zemljama nego u bogatim?