Jump to content


Photo

KRSNA SLAVA...PAGANSTVO, HRISCANSTVO, ili nesto trece – samo


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
124 replies to this topic

#106 sonjal

sonjal
  • Banned
  • 3,375 posts

Posted 05 December 2002 - 15:49

Zorz:

"Za veru su ipak potrebni neki dokazi (npr. dokazi da je I.H. zaista postojao u istoriji), ali kako je Bog van domasaja nasih dokazivanja, sto bi rek'o Kant, mi ne mozemo empirijski dokazati da Bog zaista postoji. Zato "mi" verujemo."

sonajl:
Zorz, pa mi smo ga nazvali Bogom i verujemo da "on" postoji .
Kada si pomenuo filozofa Kanta, setila sam se Kantora matematicara, ali za razliku od Kanta, on je dokazao poznatu teoremu : "Skup,svuda gust, nigde gust"
poznatiji kao Kantorov skup.

#107 Zorz

Zorz
  • Members
  • 275 posts

Posted 05 December 2002 - 16:02

2 Brane:

Hrist je osnovao Crkvu mnogo pre Konstantina i njegove vizije. Konstantin je osnovao crkvu. Posle Konstantina, vera je postala stvar carstva i nacije (otuda zal za kraljem kod nas), i tu je sve puklo. Pored Svetog pisma, kao jedinog merodavnog kriterijuma ispravnosti vere, uvedeno je i predanje. "Veliki" hriscani su postajali oni koji su se povlacili iz civilizacije i normalnog zivota, prepustajuci se asketizmu i nekoj vrsti misticizma, i time pravili razliku u dostupnosti znanja, prepustajuci laicima da budu apsolutno zavisni u hijerarhijskoj lestvici. Da su ikonoborci uspeli u svom naumu, danas mozda ne bi ziveli u vremenu Laodikejske crkve.

A o razgovorima koje SPC ne prihvata:

Da protestanti nisu, takodje, uveli "drzavnu crkvu" i politiku u vodjenju vernika, danas ne bi imali kvazi
sabornu crkvu znanu pod imenom Ekumenski Savet Crkava, jer su oni bili glavna karika za ujedinjenje. Harizmatski pokret, sta ces. Iako Rimokatolicka crkva formalno nije u ESC, ona dosta konaca vuce (kao i uvek). Kako se naum nije ostvario kroz inkviziciju, promenili su "dlaku". Zelela bi da se sve raskolne crkve ujedine, ali isto tako i da veliko parce torte ("namesnik Sina Bozjeg":wink: odvoji samo za sebe. I uspece u tome, nazalost, jer vodeci likovi harizmatskog i evandjeoskog pokreta medju protestantima jesu nista drugo do njena deca (kao Bili Grejm naprimer/ mislim da se pise Billy Graham). Drugim recima: protestanti nece vise protestvovati.

#108 Dunadan

Dunadan
  • Members
  • 12,305 posts

Posted 05 December 2002 - 16:22

ovde niko ne dovodi u pitanje autentichnost Hristove lichnosti? :smile:

#109 Zorz

Zorz
  • Members
  • 275 posts

Posted 05 December 2002 - 16:52

SONJAL:

Zorz, pa mi smo ga nazvali Bogom i verujemo da "on" postoji .

Nisam tacno siguran sta si htela ovim da kazes. Ne znam na sta se odnosi ovaj komentar.
Sto se tice dokazivanja, ni tu te nisam najbolje shvatio. Ti, ipak, traziz dokaz? Pa konacnog dokaza nema, kao sto nema dokaza ni da vanzemljaci postoje ili ne, ali to ne sprecava nekog da postane Molder :smile:, niti znaci da vanzemaljci uopste ne postoje (pa otkud Amerima najbolja tehnologija??? :smile: ).
Inace, da se ne stekne pogresan utisak, o Kantu i njegovoj filozofiji malo znam. Suvise sam opsesivno-kompulzivna osoba da bih imao koncetracije za takvo stivo. :grin:
Ali ono sto znam jeste (ipak "ja ne znam koliko ne znam" :smile: ) da smo mi prinudjeni da mislimo u kontekstu vremena i prostora, te nam, primera radi, moze biti neverovatno da jedna osoba moze da zivi vecno i (a) da ne dise kiseonik. :smile: (Zato Isus [ako se ne varam] Petru kaze: "*ti vidis i verujes*, ali blago onom ko me nevide, a veruje u mene" - *iako je on tada bio samo "ograniceni" Bog*).

#110 Zorz

Zorz
  • Members
  • 275 posts

Posted 05 December 2002 - 16:58

ovde niko ne dovodi u pitanje autentichnost Hristove lichnosti?


Pa izvoli DUNADANE. Posto si ti potegao ovo pitanje, na tebi je da nesto dokazujes. :smile:

LOL

#111 Kinik

Kinik
  • Members
  • 43,426 posts

Posted 05 December 2002 - 17:06

..........

Odnos izmedju tradicionalnih, crkvenih i liberalnih vrednosti

Pravoslavna Crkva polazi ot toga da pravoslavni covek ne moze biti hriscanin samo u svom licnom zivotu, on treba da bude hriscanin i u drustveno-politickom zivotu. To znaci da postoji potreba za nekom vrstom socijalne doktrine pravoslavne crkve. Pravoslavna crkva smatra da su tradicionalne za Srbiju pravoslavne vrednosti, a da su liberalne vrednosti delimicno nespojive sa pravoslavnim vrednostima.

Liberalizam je kompleks ideja o tome, kakvo treba da je uredjenje drzave i ekonomije. Drzava - demokratska, podela nadleznosti, zastita ljudskih sloboda. Privreda trzisna, zasnovana na privatnoj svojini. I nista vise! Liberalizam ne nudi nista o tome kakav treba da je moralni sklad coveka, u cemu je smisao njegovog zivota.
Te osnovne postulate liberalizma je ostvarilo zapadno drustvo.

Crkva ne odrice korisnost ekonomskih i politickih ideja liberalizma, ali smatra da se on, u jednom od sastavnih delova sastoji i od eticke komponente - "svedozvoljenosti", da prenebregava moralnim normama (u najsirem tumacenju) i dr., da libearlizam polazi od prezumpcije slobode individue kao cilja i sredstva ljudskog postojanja, kao i apsolutne samovrednosti licnosti.

Ali, liberalizam ne namece neke odredjene ciljeve ljudskog postojanja. Sloboda moze biti cilj samo kada je nema. Bilo bi nepravilno reci da lekar smatra da je zdravlje cilj postojanja coveka. Zdravlje je cilj postojanja lekara, posto on treba da ga obezbedi. Cilj postojanja liberalne drzave je da obezbedi slobode coveku. Liberalizam nudi coveku da on sam sebi odredi ciljeve. Ako se ti ciljevi ne podudaraju sa hriscanskim, nema nikakve krivice liberalizma. Kao sto za to nije kriv ni bog, s tacke gledista pravoslavlja.

Crkva kaze: liberalna doktrina nosi u sebi ideju oslobodjenja grehovne individue, a to znaci oslobodjenje potencijala grehovnosti u ljudskoj licnosti. Slobodan covek moze odbaciti sve sto ga sputava, sto mu smeta u ostvarivanju svog ogrehovljenog "Ja". U tome je liberalna ideja dijametralno suprotna hriscanstvu.

Liberali kazu da njihova doktrina - dopusta - mogucnost (znaci - ne nosi u sebi ideju -) oslobadjanja greha u coveku. Takodje i suprotnu mogucnost. Sloboda se upravo sastoji u tome da covek moze da izabere jednu od te dve mogucnosti. Niposto u tome - da izabere pravilnu.

U pravoslavnoj antropologiji coveku se ne nudi nikakva sloboda, osim slobode izbora kome da potcini svoju volju - bozjoj ili djavolskoj. Mada i ovde, izgleda, da covek nema, u opsteprihvacenom smislu, slobodu. Jer taj izbor se ne vrsi jednom u zivotu, vec stalno; svaki put za pravilan izbor potrebno je delovanje bozanske blagodati. To jest, od slobode coveka, tako reci, nista ni ne ostaje. Crkva kaze: sloboda je data coveku da bi imao mogucnost da sam izabere i svesno potcini samoga sebe apsolutnoj i spasonosnoj bozjoj volji.

Ali ako je sloboda svesno potcinjavanje tudjoj volji, to onda nije sloboda - to je ropstvo. U ovom slucaju sloboda je ropstvo pred bogom. Za pravoslavne bogoslove bi bilo postenije da objave da je sloboda neprihvatljiva vrednost za hriscanina, i da ostave u spisku hriscanskih vrednosti samo poslusnost. Normalno, to ne mogu da ucine, jer cak i u poslanicama apostola Pavla stoji: "Na slobodu se pozvani vi, braco!", tako da crkva raznim sofizmima mora da dokazuje da se istinska sloboda sastoji u poslusnosti. Takvo dvosmisleno tumacenje slobode u pravoslavlju se zasniva na predstavi o iskonskoj grehovnosti ljudske prirode. Crkva smatra da se to moze ispraviti samo u "lonu" - okviru pravoslavne crkve. Prepusten sam sebi covek ide putem greha, a to vodi njegovom samounistenju. Kada je takvih ljudi vecina u drustvu - to dovodi do unistenja drustva. Pa onda: liberalna ideologija se koristi kao inicijlani mehanizam oslobadjanja "pagube" i niskih strasti i zelja, provocira eksploziju "plotskih" nacela, i na centralno mesto postavlja egoizam; liberalni instituti sluze ligitimisanju prava na greh, sto drustvo liseno predstavi o normama zivota, neizbezno osudjuje na duhovno "izrodjavanje", i ono postaje arena mahnitanja mracnih strasti. Takvo drustvo je ranije ili kasnije osudjeno na propast.

Liberalna ideologija pruzajuci coveku slobodu, ne odgovara za to, kako ce se on njome koristiti u svom zivotu, sta ce u sebi osloboditi i sta pustiti na volju. Kao sto lekar ne odgovara za buduce postupke izlecenog coveka. Liberalni instituti mozda legitimisu pravo na greh, ali ne za citav njihov hriscanski spisak. Ako bi se ta misao dovela do krajnjih konsekvenci, moglo bi se ponuditi zakonodavcu da zabrani greh. Da se za bracnu prevaru osudjuje na zatvor, a kad neko pozeli zenu bliznjega svoga - da plati kaznu. To je svima jasan apsurd. Ali razmisljanje u pravoslavnoj crkvi ide upravo u tom pravcu. Ne moze hriscanska svest jednog jerarha da dopusti, da je covek, prepusten sam sebi, bez tudjeg mudrog vodjstva sposoban za nesto drugo osim samounistenja. Kako onda objasniti svima ocigleddnu cinjenicu da je u zapadnim drustvima pravo na greh legitimizovano vec vise stotina godina, a ta se drustva nikako ne "izrodjavaju" i ne nestaju sa lica zemlje? Rece Hegel: ako cinjenice ne odgovaraju teoriji, tim gore po cinjenice.

Pravoslavna crkva kaze da je u cilju "blaga" ljudi, i radi opsteg "blaga", neophodna politika uspostavljanja tradicionalnih vrednosti. Pa neki kazu: ako je liberalna ideja osnova drzavno-socijalnog modela razvoja zemlje, njoj bi trebalo, suprotstaviti politiku uspostavljanja u oblasti vaspitanja, obrazovanja i formiranja medjuljudskih odnosa, sistema tradicionalnih, pravoslavnih vrednosti. Neophodno je uspostaviti u svesti naseg naroda predstavu o pravoslavnoj veri kao normi zivota.

Politika uspostavljanja nekih vrednosti je - apsurd. Bilo koje moralne vrednosti se prihvataju samo slobodnom voljom i dobrovoljno. Sloboda je formalni uslov za moralnost. Ideji se moze suprotstaviti ideja, politici - politika, ali se ne moze ideji suprotaviti politika. Kad bi pravoslavni jerarsi rekli: svima onima koje smo ubedili u nase, tradicionalne, pravoslavne vrednosti - nudimo da ih izucavaju, da zive u skladu sa njima i vaspitavaju svoju decu po njima. No, oni se, uglavnom, obracaju Vlasti i zahtevaju sprovodjenje drzavna politike u toj oblasti, pa i prema svima. Kao, svejedno, - svi su robovi ogrehovljenosti, a uz nasu politiku, mozda ce i steci "slobodu".

Kakvo prihvatanje tradicionalnih vrednosti zeli crkva - iskreno ili licemerno?
Osnovno pitanje za razmisljanje je: ko treba da uspostavlja tradicionalne (citaj: pravoslavne) vrednosti - odvojena od drzave crkva u slobodnoj diskusiji sa drugim veroispovestima ili drzavna vlast sa svim svojim institutima prinude?

Neki delatnici pravoslavne crkve cak govore: ... da se pravoslavno hricsanstvo ispolji u zivotu u svoj svojoj "suštoj" snazi, da otkriva u jedinstvu bica veru i zivot, i uspostavi hriscansku drzavnost, drustvenost, ekonomiju, kulturu, nauku - jednom recju, da hristijanizuje zivot u svim njegovim ispoljavanjima!

Niposto se ne sme dozvoliti pravoslavnoj crkvi da hristijanizuje drzavu, ekonomiju, kulturu i (posebno) nauku! Da hristijanizuje gradjane drzave, ako to ovi zele, i bez pomoci drzavne vlasti - pa to je njeno pravo i niko joj ga ne porice. Ali hristijanizovati sve redom?
Srednjovekovne pape su pokusale da hristijanizuju drzavu, patrijarh Nikon u Ruskoj crkvi. Pa, opet, nije im poslo za rukom. Zaista - bogu bogovo, cesaru cesarovo! Jer, takvi drzavni pokusaji su nista vise do pokusaj uspostavljanja pravoslavnog Irana, prema receptima fundamentalizma. Jedni su islamizovali, drugi bi da hristijanizuju. Pa u cemu je razlika?

Na kraju, evo citate jednog istaknutog liberala:

"Liberalizam u njegovo cistom obliku, kao priznavanje neotudjivih prava licnosti, koja treba da stoje iznad pokusaja posezanja neke kolektivne, nad-individualne celine, kako god da je organizovana i koje god ime da nosi, i jeste jedinstveni i istinski nacionalizam, istinskog postovanja i samopostovanja nacionalnog duha, to jest, priznavanje prava njegovih zivih nosilaca i stvaralaca - na slobodno stvaralastvo i istrazivanje, stvaranje i odbacivanje ciljeva i oblika zivota".

#112 Zorz

Zorz
  • Members
  • 275 posts

Posted 05 December 2002 - 17:07

DISKUTANT

Komunizam je direktno crpao snagu iz klasne mrznje...


Pre bih rekao iz klasne razlike. Komunisti su najmanje odgovorni za nastajanje komunizma.

#113 Visoke platforme

Visoke platforme
  • Members
  • 182 posts

Posted 05 December 2002 - 17:36

Pravoslavna Crkva polazi ot toga da pravoslavni covek ne moze biti hriscanin samo u svom licnom zivotu, on treba da bude hriscanin i u drustveno-politickom zivotu.



Kamen temeljac za Pravoslavnu-dzamahiriju.

#114 Visoke platforme

Visoke platforme
  • Members
  • 182 posts

Posted 05 December 2002 - 17:52

I da li je potrebno podsecati na pricescivanje Arkana i njegovih ratnika od strane te iste SPC?

Jesu li po ovoj definiciji Arkan i njegovi bili hriscanski?

Ako jesu, proizilazi da je njihovo sveukupno, ukljucujuci i drustveno-politicko, ponasanje bilo hriscansko.

Ako nisu, sto su ih svestenici SPC pricescivali?

#115 Brane

Brane
  • Members
  • 1,312 posts

Posted 06 December 2002 - 00:36

Obicno se sloboda smatra da covek moze da radi sta hoce. Nasuprot tome Crkva se prikazuje kao neka strasno mracna organizacija koja eto pravi roba od coveka itd. To su besmislice.

Covek jednostavno ne moze da bude slobodan. Neogranicene slobode atakovale bi jedna na drugu i dovele bi do samounistenja. Onda neko kaze: ma kakva pravila, kakva Crkva, Bog, pakao, kojesta idem ja na Bahame da orgijam sa 30 zena dve nedelje, da se drogiram, da pusim pijem to je Covece zivot ! Dobro. Idi.

A taj covek ce opet morati jednog ponedeljka da stavi slajfnu i u devet nula nula da se pojavi i cuje sta ce da mu kaze sef, ili ce da ga pozovu u vojsku, ili da plati racun, porez... A onda ce cekati godisnji da mu kazu, ma idi sad ti si bre slobodan covek... Ako bi Covek sve to odbio da radi (moze i ta varijanta) onda on jednostavno ne bi imao nikakva sredstva da ostvari bilo koju zelju i prakticno bi otisao u askezu.

U pravoslavlju, kao i u zivotu, Covek ima izbor da li zeli da zajednicari sa Bogom ili ne ! Nekako ljudi, cak i verujuci, ne shvataju bas najbolje sta to znaci. A to jeste: sveradosno i sveobilno brizganje zivota u vecnoj zajednici. Dakle Pravoslavni neocekuju neki beskrajan zivot ma kakav nego nesto super, ljudskom umu i culima nepojmljivo. To je Raj, to je stanje duse.

Da bi Covek svoju dusu osposobio za takvo zajednicarenje on mora imati neke putokaze. Otkud ja znam sta Bog ocekuje od mene ? To je Crkva, to je Evandjelje i Evharistija kao vrhunac svega ! Ona je upravljala i upravlja sve Svete ka zivotu sa Bogom. U pravoslavlju je Bog ljubav.

#116 natasha

natasha
  • Banned
  • 3,104 posts

Posted 06 December 2002 - 01:54

Kinik:
2 Natasha
..........

Slazem se sa tobom.

(btw. vidim da sam postao "opasan pas ujeda" tako da se ljudi strecaju. Sorry.)

Hteo sam da kazem, da samo neko ko zivi daleko on ovih voda, prvenstveno u protestantskom ili inom okruzenju, moze da ponudi nekome "preispitivanje".
Ovde, u ovoj duhovnoj klimi, gde mi obitavamo - to je neprirodna greska.
Steta.

<!--message edited --><font size=-1>[ Izmena poruke: Kinik na dan 2002-12-05 13:51 ]</font>

Kinik, prijatelju, slazemo se. Tekstovi su fenomenalni-pa nebeski narod ne treba da se preispituje, samo da zali sto je odvojen od tvorca, sta ima da se opterecuje ovozemaljskim grehovima i kajanjima.
Nastavljam da prevodim esej Clifford vs James u nastavcima i predlazem da se citanje (i tumacenje) istog uvede na RTS umesto ravnogorske citanke, SPC popova i slicnih indoktrinacija :wink:.

#117 Kinik

Kinik
  • Members
  • 43,426 posts

Posted 06 December 2002 - 03:31

.........

Dan posle, ili "siromasna religija"

(prepricane misli iz "razgovora" sa jednim filozofom)

"Recimo ovako: 50-70 godisnji komunisticki ateizam je bio nova pojava u svetskoj istoriji. Masovne jeresi su postojale i pre toga, ali nisu menjale sustinu religioznih pogleda, nisu ukidale veru u boga, u sveto pismo, u besmrtnost duse (nemacki anabaptisti). I ranije su nastajali periodi slobodoumlja - ali su doticali samo vrhove drustva, nisu menjali religiozno osecanje masa (francuski prosvetitelji). Tek se u komunizmu ratoborni ateizam prelio u mase, i formirao nekoliko generacija nevernika - ako ne neprijatelja religije, a ono barem duboko ravnodusnih prema njoj.
Pa moze li religija koja je prosla kroz tako dug period potiskivanja, progona i odricanja da se obnovi u svojim ranijim, tradicionalnim oblicima?
Ono sto se sada dogadja u religioznom zivotu postkomunistickih drustava moze se podeliti na nekoliko pravaca.
Jedan od njih je, zaista, "religiozni preporod", t.j. povratak drustva na pred-ateisticko stanje. Tradicionalne veroispovesti: pravoslavlje, katolicanstvo, islam, judaizam, budizam - vracaju se na religioznu kartu drustva. Normalno je, da novoobracenici unose u zivot svojih crkava emotivnu strastvenost, dogmatsko neznanje, romantiku odbrambenog nacionalizma i mesijanskih nadanja, pa ipak ostaju u okvirima tradicije.
Druga tendencija, manje razumljiva i proucena, ide unazad od savremenog stanja religije ka dubokoj arhaici i oznacena je kao neo-paganstvo. Jer, ateizam je los, ali nisu mnogo bolje ni tradicionalne religije, posebno judaizam i njegov svetski izdanak - hriscanstvo. Upravo su oni propovedali apstraktne ideale dobra i jednakosti, koji su dugo rastakali dusu mocnih paganskih naroda. Tako da spas nacije nije u religiji duha, vec u drevnoj religiji prirode, u obnavljanju pred-hriscanskog svearijskog panteona. (Sve je to vec oprobano od Nicea i nemackih nacional-socijalista). Doduse tesko je na slovenskom tlu rekonstruisati paganske kultove, jer nema ni tradicije, ni tragova, - mnogo teze nego na nemackom. Zato se neo-paganske ideje retko nude u cistom obliku, vec se u njih uvek mesa turobno ekolosko rasudjivanje o prednostima paganskog kulta u ocuvanju majke-prirode. Neo-paganstvom se mogu smatrati i raznovrsne ultramoderne magije, ekstrasenzorijalna tumacenja, spiritizam i ostala verovanja koja vode poreklo od najranijeg animizma i fetisizma.
Na neki nacin obnavljanje tog kompleksa prvobitnih religija je posledica izgradnje komunizma. Komunizam je zamisljen kao uspostavljanje na najvisoj istorijskoj spirali pred-klasne rodovske formacije, i u tom smislu, povratak od "otudjenih" religija klasnog drustva ka veri u sveopstu "odusevljenost" materije, sto odgovara paganskoj predstavi o duhovima prirode.
Postoji jos jedna tendencija, najmanje primetna, skoro neostvarena. To je religiozni modernizam ili ekumenizam. Radi se o mogucnosti formiranja neke vrste celovitog religioznog pogleda na svet, ali ne putem sinteze ili uopstavanja tradicija raznih vera, kako se to radi na Zapadu (Unitarizam), nego putem "izvetravanja", nestajanja tih tradicija.
Zamislite mladog coveka iz tipicne post-komunisticke porodice, koji je tri-cetiri generacije bio u potpunosti odvojen od religiozne tradicije. I sada, nakon sto je osetio u svojoj dusi neki glas odozgo, bozanski glas, on nikako nije u stanju da odredi - kamo da ide, u kom hramu da se skrije. Sve istorijske religije su mu podjednako daleke, a glas je sve blizi i blizi. Taj mladi covek odlazi u pravoslavni ili bilo koji drugi hram i sudara sa sa strogo definisanim sistemom dogmi i obreda, koji mu se cini isuvise tesnim za njegovo kosmicko osecanje. Odlazi i u druge hramove - i svuda vidi isto: istorijski formirane oblike bogopocitavanja, dok bi on hteo da spozna celovitog i nedeljivog boga. Covek trazi veru - a nalazi oko sebe samo veroispovesti. Upravo u tom rascepu izmedju vere i veroispovesti i nastaje siromasna religija, koja nema ni zakona, ni knjiga, ni obrede. Treba ukazati cinjenicu da iz ateizma odlazi mnogo vise ljudi nego sto dolazi u hramove. Odlaze - a ne stizu, ostaju negde usput. Ali to usput i jeste glavna tacka gde se presecaju svi putevi. Tacka jednakog prihvatanja svih vera, koja vodi prema jedinstvu vere. Jer za mnoge savremene ljude se ne moze reci ni "pravoslavac", ni "islamista", ni "judej" - jednostavno "vernik". U zapadnim zemljama taj se pojam ne upotrebljava jer je skoro lisen smisla. Vernik u sta? Koje denominacije? Jednostavno vera. Jednostavno vera u boga. Takvih vernika u post-komunizmu ima mnogo vise, nego vernika koji ispovedaju odredjenu veroispovest. To bi se moglo nazvati "siromasnom religijom". To je religija bez daljih definicija. U dusi "siromasni vernik" ne daje prednost nekoj konkretnoj dogmatici, koja se stvara neprekidnom istorijskom tradicijom, cvrstim porodicnim religioznim nacinom zivota.
Na smenu tradicionalizmu, ili kao rezultat njegovog razvoja, stupa religiozna avangarda, ono sto se na Zapadu zove "radikalna teologija". Stvara se nova grandiozna vera, ciji je osnov i pretpostavka jedinstvena pojava svetske istorije - masovni ateizam. "Smrt boga" koju je proglasio Nice, jos uvek nije poslednja rec u radikalnoj zapadnoj teologiji, koja hrabro uci coveka da zivi bez boga, u sekularnom svetu. kao sto odrastao covek nastavlja da zivi posle smrti roditelja, bez njihovog nadzora - ali postujuci red i disciplinu kojoj su ga naucili. Ako protestantska teologija "smrti boga" (Oltajzer, Hamilton, Bonhofer) odrazava krajni stepen sekularizacije vere, onda siromasna religija iskoracuje preko te granice. Nova teologija, ne protestantska, vec postateisticka je teologija uskrsnuca, t.j. novog zivota boga, ali van granica njegovog crkveno-istorijskog tela. Ta je religija siromasna zato sto, sto skoro nicega nema: ni hrama, ni obreda, ni utvrdjenih pravila. Ima samo odnos prema bogu - ovde i sada.

#118 natasha

natasha
  • Banned
  • 3,104 posts

Posted 06 December 2002 - 07:44

Kinik:Ta je religija siromasna zato sto, sto skoro nicega nema: ni hrama, ni
obreda, ni utvrdjenih pravila. Ima samo odnos prema bogu - ovde i sada. "
Kinik, sad si me zbunio. Da li religiju cine - hram,obredi, utvrdjena pravila, uopste crkva kao institucija ili odnos prema Bogu?Iliti, sta coveka cini "bogato" religioznim: obredi, hramovi, pravila ili odnos prema Bogu. Za mene je Crkva kao institucija nesto posve drugo od odnosa prema Bogu? I nikada ne idem u Crkvu da bih slusala svestenike, nego prvenstveno da bih osetila sliku Bogorodice i Isusa.

[ Izmena poruke: natasha na dan 2002-12-06 07:51 ]

#119 GG

GG
  • Banned
  • 5,491 posts

Posted 06 December 2002 - 17:01

Dubravka:
Ono sto jeste lose, je to sto u tom periodu, a on je intenzivan skoro cetiri meseca, Srbija izgubi prilican broj radnih dana.

He-he, kao da se u Srbiji nesto radi! :lol:

#120 Dragan

Dragan
  • Members
  • 2,171 posts

Posted 06 December 2002 - 17:27

Beograd -- Opštinske vlasti na beogradskoj Paliluli poklonile su đacima za srećan polazak u školu “Zavičajni bukvar” Moše Odalovića. Slovo C je na primer, objašnjeno kroz pojam crkva, gde se kaže da je to “najvažnija čovekova kuća". "Ko ide u crkvu imaće Boga za pomoćnika sebi. Ko ne ide u crkvu, neka ide kod doktora, možda mu roditelji nisu zdravi”.