Jump to content


Photo

Turner Prize i Modern Art


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
175 replies to this topic

#61 MarinaK

MarinaK
  • Members
  • 274 posts

Posted 06 November 2002 - 05:03

MarinaK:>Upravo su muzicki kriticari u Bachovo vreme za Bacha govorili da je turgid and confused i da nema nikakvu vrednost - niti je Bach bio cenjen u svoje vreme - samo kao orguljas ne i kao kompozitor 
Sioran:
ovo nije tacno. bach je bio izuzetno cenjen u svoje vreme.


Pa ti bas insistiras na necemu o cemu ocigledno ne znas previse niti imas neke argumente za ono sto tvrdis - kao sto jamie rece pod hitno u bilo koju biblioteku pa uzmi neku enciklopediju recimo Grove ili Britannica i sve ce ti biti jasno:

"During his lifetime, Bach was better known as an organist than as a composer. For decades after his death his works were neglected, but in the 19th cent. his genius came to be recognized, particularly by romantic composers such as Mendelssohn and Schumann. Since that time his reputation has grown steadily."

"Oddly enough, J. S. Bach was not as widely known or admired in his own time as one might expect from his reputation today. He did not travel widely, and (young artists take note!) did not pander to the popular taste: a wide scope of both popular and critical musical opinion in his time considered his music to be overly conservative, "heavy", antiquated, and inordinately complex. In the famous words of his contemporary critic J. A. Scheibe, his music was "turgid and confused" (schwülstig und verworren -- while "turgid" is a matter of taste, no composer has ever been less confused...). He did, however, enjoy and profit from a reputation among musicians as an organ virtuoso and master of improvisation."

#62 Indy

Indy
  • Members
  • 21,392 posts

Posted 06 November 2002 - 05:11

Mnogo vise volim Baha i kao orguljasa (:smile:) nego ove sto se setaju sa selektorima festivala. E ali ja NE tvrdim da to nije umetnost ili da ona MORA da bude lepa, ili bilo sta. Ja samo kazem sta ja volim, a ove "kold konceptual bulsit" umetnike ne volim. Sem toga, nisam strucnjak, ali mislim da cak i konceptual art moze da bude topao i ljudski.

Marina u vezi onih kriterijuma, pa odgovorio sam ti najbolje sto sam znao. Ne trudim se nista da dokazem, samo mi je poznato da se "klasicari" mnogo bave time ko "bolje" peva, ko "bolje" svira, cije su kompozicije "znacajnije" itd. Meni je sve to strano, ja sam pomalo dadaista i ponekad je za mene interesantnije kad se dete igra sa onim malim klaviricem sto svira "ding ding dong".

Mislim da je ova diskusija zanimljiva ali da bi trebalo da se redefinise o cemu je ovde rec, jer ja polako gubim ideju. Osim da Sioran dokaze da je Bah bio cool a jamie da dokaze da je upisani isus jos vise cool. Ili znacajan, ili vec sta. Mislim da treba reci "to i to je tema", pa onda o tome.

PS Inace ja volim Dzon Kejdza kao filozofa, a uz to mogu da slusam neku drugu muziku.

#63 jamie

jamie
  • Members
  • 1,771 posts

Posted 06 November 2002 - 05:26

eto, taman sto sam hteo da se 'otkacim', kad ono......

Indy:
nisam strucnjak, ali mislim da cak i konceptual art moze da bude topao i ljudski.


naravno da moze, medjutim nista mi trenutno ne pada na pamet :smile:

Meni je sve to strano, ja sam pomalo dadaista i ponekad je za mene interesantnije kad se dete igra sa onim malim klaviricem sto svira "ding ding dong".


vidis od dadaizma je sve naglo i krenulo, narocito socijalna angazovanost umetnosti, konceptualno i sokantno, performansi sirom evrope, nista nista nista nista nista da da da da d a d a d a d a d a aaaaaaaa etc

Mislim da je ova diskusija zanimljiva ali da bi trebalo da se redefinise o cemu je ovde rec, jer ja polako gubim ideju. Osim da Sioran dokaze da je Bah bio cool a jamie da dokaze da je upisani isus jos vise cool. Ili znacajan, ili vec sta. Mislim da treba reci "to i to je tema", pa onda o tome.


slazem se, ali sa sioran se nikad ne zna :wink:

a sto se isusa u mokraci tice, hm...
evo ti jedan haiku koji ja volim, vec sam ga negde otkucao, ali moram opet, za tvoju dusu, duzan sam:

kada sretnes budu, ubij ga!

[ Izmena poruke: jamie na dan 2002-11-06 05:27 ]

#64 MarinaK

MarinaK
  • Members
  • 274 posts

Posted 06 November 2002 - 05:27

Dosta sa trolovanjem :grin:

Evo sta kazu za Turner Prize:
'The £10,000 prize is awarded to the person who, in the opinion of the Jury, has made the greatest contribution to art in Britain in the previous 12 months.'

we have seized the opportunity to promote the newest and best of British art.'

Turner Prize 2002
Until 5 January 2003


Clockwise from top: Fiona Banner, Liam Gillick, Keith Tyson, Catherine Yass
http://www.tate.org....ome/default.htm

Fiona Banner: http://www.tate.org....2002/banner.htm

Liam Gillick:
http://www.tate.org....002/gillick.htm

Keith Tyson: http://www.tate.org..../2002/tyson.htm

Catherine Yass:
http://www.tate.org....e/2002/yass.htm

Za koga tipujete da ce da pobedi ?

#65 Indy

Indy
  • Members
  • 21,392 posts

Posted 06 November 2002 - 05:36

MarinaK:
Za koga tipujete da ce da pobedi ?

Catherine!

#66 Sioran

Sioran
  • Members
  • 1,885 posts

Posted 06 November 2002 - 05:45

>uzmimo hipoteticno da postoji taj mali broj teoreticara muzike koji smatraju da je bach jedan bezvredni stvaralac, cija je muzika gadna i ruzna. uzmimo i to da oni imaju svoje validne kriterijume [nije im lepo to sto cuju, jel to validno?]... da li bi uzela u obzir ovaj negativan response na bachovu muziku ili bi bilo bitno samo sta vecina kaze? da li je ova manjina retardirana?

za ocenjivanje lepote bitno je misljenje vecine. manjinu ne bih zvala retardiranom, kao sto retardiranim ne zovem ni ljude koji radije jedu kamenje od cokolade.

>nadam se da razumes sta hocu da kazem - prosto, nije do vecine ili manjine,

pa to ovde pricas - ovde dole pricas da je do manjine - skolovane manjine, to jest kriticara.

>ali u umetnosti se vrednuje i ono sto teorija umetnosti prepozna kao vrednost, a ne samo posmatrac-laik...

>cuvene serije sapunice su abnormalno gledane, i one imaju odredjenu [jako malu] dramsku vrednost [na primer, zaplet je cesto slican zapletu grckih tragedija], ali da li to znaci da su zbog hipnoze koju stvaraju kod neukih gledalaca one zaista vredne?

recimo da je vrednovanje od strane vecine neophodan, ali ne i dovoljan uslov.

>kad vec spominjem grcke tragedije, one mogu biti jedan od dokaza da se umetnost ne bavi lepim jos od starih grka. tragedija, kao deo poetike [tj. dramskog stvaralastva] se iskljucivo bavila nesrecom kraljeva iz mitologije, ali ta nesrecna je po svim kriterijumima [i tadasnjim i sadasnjim] veoma ekstremna i morbidna [medeja ubija svoju decu; edip ubija oca, spava sa majkom, iskopa sebi oci; elektra se zaljubi u oca i natera brata da ubiju majku, jer je majka vec ubila oca, zato sto je otac ubio jednu od cerki zarad pobede u ratu, uf]. ima li tu lepote koju umetnost sa sobom nosi?

tu ima zaplet, konflikt, pouke itd, sto su sve stvari koje ljude zanimaju.

>kao sto ni drama nije ista ona drama koja je postojala vekovima. a ni religija. a ni nauka.zar je nesto isto kao sto je bilo?

nije isto, ali ima isti cilj. cilj nauke je bio istina, i i dalje je istina. ja nisam na primer protiv upotrebe novih tehnologija u umetnosti - protiv sam toga da se menja cilj umetnosti (iz npr. lepog u sokantno).

>i zar treba da bude, posto su se mnogi borili da ne bude?

sto da ne, ako to ljudi zele. ne znam na koga mislis, da se borio?

>pa ni ja ne razumem zasto je nuzno potrebno da umetnost bude lepa. zar to nije poprilicno banalno.

ne znam kako lepota ili pravda ili istina moze biti banalna. ali jasno mi je da je ideja da covek ima tamnu stranu banalna - jednostavna je, ima je svuda, svako moze da je se seti etc.

>postajes zahtevna - ti bi da se umetnost bavi kompleksnim temama, pa jos i da bude lepa dok se bavi time...

rekla sam da postoji nekoliko uslova, ne moraju svi da se ispune, u nekim medijima i ne mogu svi.

>ah, toliko subjektivnog u poimanju umetnosti dugo nisam video - ne svidja ti se rad zato sto je pred tobom isus, covek koga smatraju sinom samoga boga, a ti si, eto, zakleti ateista...

nisam rekla da mi se rad ne svidja jer je predamnom isus. pasija po mateji je o hristu pa mi se dopada. da sam ateista sam spomenula zbog toga da bi bilo jasno da to delo ne napadam iz religioznih razloga.

>za pocetak nikada nemoj biti zakleti sta-god, jer ko zna kako ce se stvari razviti, pa ce ti biti zao sto si se zaklinjala...

nece mi biti zao. ako se stvari promene, promenicu misljenje.

>zar bach, koga izuzetno cenis, nije bio vernik?

bio je pa sta.

>ili je tad moralo tako, pa je moralo i da je umetnost lepa?

ne razumem - sta iz ovog sledi?

>david hockney? veliki pop-art umetnik, koji je izmedju ostalog rusio tradicionalno shvatanje slikarstva?

ali mene ne zanima sta on misli o slikarstvu - ma koliko mi se neke njegove slike svidjale, ne vidim zasto bih se a priori slagala sa njegovim vidjenjem umetnosti. ne mislim da umetnici imaju posebno dobar uvid u mehanizme umetnosti (mimo tehnike), kao sto ni ljudi nemaju dobar uvid u mehanizme jezika, iako ga savrseno govore.

>perioda u kom je umetnost ogledalo ljudi i vremena bez zdravog razuma.

ne mislim da je ovo vreme bez zdravog razuma, ne znam na osnovu cega to tvrdis.

>muzej je groblje umetnosti, tamo obilazimo spomenike i divimo se mrtvima...

ne divim se mrtvima vec nekim delima, ne vidim u cemu je problem.

>za pocetak - ta kasta kriticara se nije pojavila niotkuda i tek tako. u pitanju su uceni ljudi koji se bave istorijom umetnosti.

uceni u cemu? jos koliko malopre se pricalo da je umetnost bilo sta sto ima publiku. u cemu se tu onda moze biti ucen?

>cesto bila gomila neukih i bogatih predstavnika dvorske ili crkvene dogme, mnogo gora elita od ove koju ti sada vidis.

nisam uopste sigurna da je to gore. posto su ti neuki od umetnika trazili da prave ono sto im se svidja, i sto se mozda i meni svidja u mojoj neukosti. ovi skolovani od umetnika ocekuju da se valjaju u balezi, setaju goli itd, i za mene to nije bolje.

>slikarstvo kome se divis nije stvarano da ga ljudi vole, vec da se svidi jako malom broju ljudi, neretko samo kralju ili bilo kom bogatom naruciocu slike.

tako je. pretpostavka je da su oni, u svojoj neukosti, zapravo reprezentovali generalne preference.

>neki od njih veruju u isusa, ali svi uriniraju. samo je jedan primetio da je to isto.......

ne mislim da je to isto.

#67 MarinaK

MarinaK
  • Members
  • 274 posts

Posted 06 November 2002 - 05:48

Indy:

Catherine!


Ja se dvoumim izmedju Fione i Catherine...

#68 Sioran

Sioran
  • Members
  • 1,885 posts

Posted 06 November 2002 - 05:52

>Pa ti bas insistiras na necemu o cemu ocigledno ne znas previse niti imas neke argumente za ono sto tvrdis - kao sto jamie rece pod hitno u bilo koju biblioteku pa uzmi neku enciklopediju recimo Grove ili Britannica i sve ce ti biti jasno:

naprotiv, znam dosta vise nego sto pise u nekakvim bajatim enciklopedijama (i ja sam verovala u tu tezu da je on bio anonimus kao dete). bach je bio veoma postovan u svoje vreme: drzao je nekoliko vrlo prestiznih pozicija (dvor u coethenu, kantor u crkvi svetog tome u leipzigu), primao nesrazmerno velike plate na tim mestima (neuporedivo vece nego njegovi prethodnici i sledbenici sa istim duznostima), imao prijem kod cara, i o njemu su se izuzetno pohvalno izrazavali ostali kompozitori tog vremena. nedavno je izasla njegova obimna biografija (bach: the learned musician) u kojoj postoje fotokopije dokumenata (koliko para je dobijao, kakvi su bili prosecni prihodi) pa mozes da proveris za sebe, to jest, prikljucis ove informacije svom iskustvu. :mad:

#69 Sioran

Sioran
  • Members
  • 1,885 posts

Posted 06 November 2002 - 06:00

>Mislim da je ova diskusija zanimljiva ali da bi trebalo da se redefinise o cemu je ovde rec, jer ja polako gubim ideju. Osim da Sioran dokaze da je Bah bio cool a jamie da dokaze da je upisani isus jos vise cool. Ili znacajan, ili vec sta. Mislim da treba reci "to i to je tema", pa onda o tome.

slazem se. evo kako ja vidim glavne tacke spora:

1) da li treba da postoje kriterijumi sta je umetnost, ili je umetnost bilo sta sto
a. bilo koja grupa ljudi
b. kriticari
c. other
proglasi za umetnost.

2) da li masovna konzumacija predstavlja
a. uslov da bi nesto bilo umetnost
b. dokaz da nesto nije umetnost
c. other

3) da li postoje preference koje ljudi sirom planete dele, ili svako ima svoj osecaj, znacajno razlicitig od osecaja za lepo ostalih ljudi.

4) da li je u ovom veku umetnost treba da ima neki novi cilj, koji i zasto.

#70 Indy

Indy
  • Members
  • 21,392 posts

Posted 06 November 2002 - 06:34

Evo mog laickog odovora:

da li treba da postoje kriterijumi sta je umetnost
Mislim da nisu neophodni, ali ni ne smetaju ukoliko se ne namecu nekom vrstom prinude. Opasno je samo poistovetiti zanatsko i umetnost. Odredjen nivo zanata se podrazumeva, ali ako na tome sve ostaje, onda je to samo "ukras". Umetnost (kako god definisana) ima mnogo vecu moc od toga.

da li masovna konzumacija predstavlja
Nesto drugo. A najcesce sticaj okolnosti. Licno se trudim da se uopste ne obazirem na to sta je popularno. Ponekad se dogodi da mi masovna popularnost pomalo pokvari "ugodjaj", ali retko. U2 jednostavno prave dobru muziku, pa makar prodali 100 miliona ploca. Isto tako mi se svidjaju Tuxedo Moon za koje je malo ko cuo. Isto vazi i za druge oblasti. Nedavno je ovde bila izlozba italijanskog slikarstva i svi su se odreda gotovo pobozno klanjali pred Leonardovim crtezima. I ja! :smile:

da li postoje preference koje ljudi sirom planete dele
Ubedjen sam da ljudi sirom sveta dele mnogo vise toga nego sto se obicno misli. U protivnom moj najomiljeniji slikar ne bi bio Miamoto Musashi. :smile:
A video sam i one snimke kada amazonski indijanci placu potreseni Betovenovom muzikom (cini mi se da je bio Betoven).
Takodje mislim da bi u skoro svim krajevima sveta ljudi istresli nos na pokusaj da se kao vredno delo provuce "prazna soba". Oprem dobro!
da li je u ovom veku umetnost treba da ima neki novi cilj, koji i zasto
Umetnost ne mora da ima cilj. Lepota je sama sebi cilj. Ovde moram da razjasnim da pod lepotom ne podrazumevam nuzno nesto sto je i prijatno. To nije isto. U stvari, bio bih na zestokim mukama pokusavajuci da definisem sta je to "lepo". Ali verujem svim srcem da ce lepota spasti svet, kao sto je rekao Dostojevski (ili to bese Tolstojevski? :grin:). Herbi Henkok je jednom rekao "problem sa ovim svetom je to sto nema dovoljno ljudi koji rade dobre stvari". Tesko je to preneti recima, radi se o jednom osecaju sta je lepo i dobro. To uopste ne mora da bude nesto sto bi takvim nazvali malogradjani. I groteskno moze da bude lepo, i prikazivanje uzasa (Gernika, npr) moze da bude dobro i pozitivno. Ne mogu da ne simplifikujem, inace bih morao knjigu da napisem.

#71 quasar

quasar
  • Members
  • 682 posts

Posted 06 November 2002 - 08:56

moj stav:

da li treba da postoje kriterijumi sta je umetnost?

pa, i ako treba da postoje, moraju se shvatiti dosta siroko. mislim da smo u diskusiji pobrkali loncice jer smo krenuli da razgovaramo npr o "pravilima i merilima" u klasicnoj muzici, jazzu itd. ovo nema veze sa temom jer tu mozemo govoriti samo o necemu sto definise jedan stil u muzici (ili slikarstvu etc), a ne umetnost generalno. naravno da za stilove moramo postaviti neke okvire, inace i ne mozemo odrediti isti - sam cin svrstavanja neke kompozicije u jedan odredjen pravac u muzici podrazumeva da je taj pravac nekako definisan (koriscenje odredjenih instrumenata, odredjenog ritma itd).

masovna konzumacija

mislim da ovaj faktor nema uticaj na to da li je nesto umetnost ili ne. naravno da je pojam "masovne konzumacije" danas malo drugaciji jer se moze dopreti do vise konzumenata, ali toga je bilo i ranije - mozartove operete npr. nisu izvodjene samo i iskljucivo za elitnu publiku. da ne pricam o religioznoj umetnosti u nasim crkvama.

da li ljudi sirom planete dele odredjene preference?

verovatno da, neke bazicne stvari, ali varijacije mogu biti prilicno velike cim se malo udaljimo od bazicnog. kinezi su deformisano zensko stopalo upakovano u cipelicu od lakiranog drveta dozivljavali kao estetsko savrsenstvo, mi ne.

da li u ovom veku umetnost treba da ima neki drugi cilj?

kao i uvek, zavisi da li smo valjano definisali sta je bio cilj umetnosti do sada? mislim da cilj nije drugaciji, ali da sredstva i nacin izrazavanja sigurno variraju vremenom.

[ Izmena poruke: quasar na dan 2002-11-06 09:09 ]

#72 laufer

laufer
  • Banned
  • 861 posts

Posted 06 November 2002 - 11:55

za Jamie:

Kakav ti je stav o Bozi Damjanovskom.

#73 Jr

Jr
  • Banned
  • 4,557 posts

Posted 06 November 2002 - 13:15

Jami:

vidis od dadaizma je sve naglo i krenulo,


Laicki
Jel to bjese onaj pokret koji sem u srbiji i francuskoj nigdje se nije primio? Ako jeste ne bih mu precenjivao znacaj

Tik-Tak Pingvin ima frak?

Ili sam i to pomijesao?

indi

Ubedjen sam da ljudi sirom sveta dele mnogo vise toga nego sto se obicno misli. U protivnom moj najomiljeniji slikar ne bi bio Miamoto Musashi. 


Pet krugova? Zar je on sem stotina mrtvih&upustva za povecavanje broja ostavio i slike?

_________________
Janko Cedov, Ceda Krstova, Krsta Perova, Pera Ilina, Ilije Gigojeva, Gigoja Bogdanova, Bogdana Ilina, Ilije Miloseva, Milosa Komnenova, Komnena Radusinova, Radusina Radeva Kneza Ozrinjickog

[ Izmena poruke: Jr na dan 2002-11-06 13:19 ]

#74 Sioran

Sioran
  • Members
  • 1,885 posts

Posted 06 November 2002 - 17:20

1) da li treba da postoje kriterijumi sta je umetnost, ili je umetnost bilo sta sto

mislim da treba da postoje, i da do njih treba doci ekstrahovanjem zajednickih elemenata u delima za koja postoji relativno siroka saglasnost da jesu umetnost. pri tome, ne mislim da bilo kakvu aktivnost (tipa performansi) treba sprecavati, niti mislim da ima neceg posebno velikog u tome da neko konzumira umetnost (a ne cecu ili brazilske serije, za koje sumnjam da bi se kvalifikovale), svako naravno neka radi sta zeli (sve dok naravno ne ugrozava druge). ali jedan od razloga zasto mislim da kriterijumi treba da postoje je upravo taj sto bi to oslobodilo ljude od dosadjivanja na predstavama koje bije glas da su umetnost, a na koje idu zato sto pridev umetnicki jeste i statusna legitimacija (a ko ide iz drugih razloga ici ce i dalje, nikakvi kriterijumi ga nece i ne treba da ga u tome sprece). takodje, mislim da bi postojanje kriterijuma pomoglo umetnicima koji ne bi morali da osluskuju u kakvom se trenutno tripu nalaze kriticari, vec bi im dalo relativno nezavisan reper i orjentir.


2) da li masovna konzumacija predstavlja

mislim da sama po sebi ne predstavlja nista. medjutim, mislim da se umetnicko delo vecini ljudi dopada. pri tome ne mislim da ga aktivno konzumiraju, vec da bi, ako bi mu bili izlozeni, prema njemu pokazali postovanje, dopadanje (kakvo bilo), priznali da se radi o necem specijalnom. ali ne mislim da je ovo dovoljan uslov da bi nesto bilo umetnost, pre da je potreban.

3) da li postoje preference koje ljudi sirom planete dele, ili svako ima svoj osecaj, znacajno razlicitig od osecaja za lepo ostalih ljudi.

mislim da postoje. slazem se sa indyjem i za beethovena i za praznu sobu.

4) da li je u ovom veku umetnost treba da ima neki novi cilj, koji i zasto.

mislim da su potrebe i konflikti coveka u ovom veku iste kao i pre. mislim da umetnost ne treba da sluzi politickoj borbi, posto za to postoje efikasniji nacini (politicka borba). mislim da umetnost ne treba da sluzi slanju banalnih filozofskih poruka (tipa postoje dobro i zlo), posto za to postoje efikasniji nacini (filozofija). mislim da prvenstveni cilj umetnosti nije iskazivanje stava, posto se stav mnogo bolje izrazava jasnom recenicom nego jajetom na padini. i tako dalje.

#75 C

C
  • Members
  • 340 posts

Posted 06 November 2002 - 18:26

1) da li treba da postoje kriterijumi sta je umetnost

Nebitno.
(Ponovna) izgradnja vrednosnog sistema i nametanje kriterijuma (od strane koga?) dovela bi do (ponovnog) rušenja istih.
Antiumetnost i forsiranje besmisla su izraz te dinamike.
A to što se ljudi, radi prestiža, pretvaraju da ih interesuje nešto što zapravo ne vole, ili ne razumeju - nije problem samo umetnosti, niti je uopšte po meni problem. Koliki procenat ljudi se dosađuje ili ne razume ništa na predavanjima iz egzaktnih nauka?

2) da li masovna konzumacija predstavlja

Zavisi od toga kako definišeš umetnost. U mojoj interpretaciji, ne. Možemo da diskutujemo o tome da li masovna konzumacija implicira jednostavnost sadržaja.
Takođe, ne mislim da se ono što ovde maglovito zovemo "umetničko delo" sviđa većini. Većini se dopadaju jednostavne, razumljive, jasno definisane stvari. Svaka kontroverza i relativizacija, svaka ambivalentnost je preveliki izazov za većinu. Pri tom ne sporim da postoji velik broj umetničkih dela koja zadovoljavaju ovaj kriterijum.

3) da li postoje preference koje ljudi sirom planete dele, ili svako ima svoj osecaj, znacajno razlicitig od osecaja za lepo ostalih ljudi.

Nebitno.
Preference se menjaju s vremenom, kao i sam duh vremena. Traženje najvećeg zajedničkog faktora među različitim narodima i epohama, da bi se njime definisao kriterijum, dovešće do rezultata iz prethodne stavke - jednostavno, lako razumljivo, čvrsto uobličeno. Ali, po meni, nije samo to umetnost. Niti su to karakteristike koje, trenutno, mene očaravaju u stvarima koje volim.

4) da li je u ovom veku umetnost treba da ima neki novi cilj, koji i zasto.

Nebitno.
Mogućnosti interpretacije su neograničene. Šta jeste, ili je bio cilj umetnika, nema presudan značaj za (subjektivno i uvek na ličnom nivou) vrednovanje samog dela. Niti bi, po meni, bilo lepo :wink: , da svako umetničko delo ima samo jedan, jasno definisan i nepromenjiv smisao.


Na kraju, o kontekstu. Ti vidiš umetnika kao člana zajednice koji treba nečemu da doprinosi, da se nečim odužuje društvu radi hleba koji jede. Zatim, vidiš jednu realnost - verovatno kao proizvod konsenzusa većine. Iz toga valjda sledi i potreba za kriterijumom. Ta interpretacija je moguća i legitimna, ali daleko od toga da je jedina.


PS: Usput, evo jedne Bodrijarove koja je na liniji tvoje interpretacije mode i elitne umetnosti - Mašina mora da funkcioniše ako želimo da reprodukuje proizvodne odnose. Roba mora da ima upotrebnu vrednost da bi mogla da snabdeva sistem prometnom vrednošću. Takav je izgledao scenario na prvom nivou. Danas se simulacija odvija na drugom nivou: roba mora da funkcioniše kao prometna vrednost kako bi se bolje prikrilo da cirkuliše kao znak i reprodukuje kod.