Jump to content


Photo
- - - - -

1.2 miliona bez osnovne škole u srbiji


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
121 replies to this topic

#16 cyberwor/L/d

cyberwor/L/d
  • Members
  • 12,762 posts

Posted 15 May 2008 - 12:35

Pa mislim,jako smesno zvuci , al` za sta onda politicari sluze,reforme skolstva i ...? Ako mi neko kaze sta treba da radim,pokusacu....


Pa jasta da promene treba da sprovode politicari i ostali nadlezni. Nego ja sam mislila (posto si pomenuo da se ne diskutuje ono na sta nemamo uticaja) da kazem da i ako nemamo licno uticaja mozemo da diskutujemo na razne teme. Misljenja ne skode, zar ne?

#17 seca

seca
  • Members
  • 2,151 posts

Posted 15 May 2008 - 12:41

ma da,ok.......

#18 Lurker

Lurker
  • Members
  • 594 posts

Posted 15 May 2008 - 12:56

Znanje i obrazovanje, kao dve kategorije su toliko marginalizovane i potisnute u poslednje 2 decenije da je to porazavajuce. Naravno sve je to povezano i sa sistemom vrednosti i (ne)kulturom koja se neguje, a istovremeno ima toliko drugih "problema" koji su "goruci" i koje treba resavati - i svi su preci od obrazovanja. Cak stavise, pocinjem da mislim da se namerno radi na tome da se obrazovno degradiraju ljudi jer kako ce neuki i nesposobni prodavati maglu pametnijima od sebe? A oni koji se ne degradiraju, se stimulisu da odu - da ne kvare "idilu".

i da se nadovezem, jedina interesna grupa u zadnje dve decenije je bila crkva. osim uvodjenja veronauke i kreacionizma, apsolutno nikakav drugi uticaj nisu imali.

#19 Lurker

Lurker
  • Members
  • 594 posts

Posted 15 May 2008 - 13:18

Pa mislim,jako smesno zvuci , al` za sta onda politicari sluze,reforme skolstva i ...? Ako mi neko kaze sta treba da radim,pokusacu....

problem je sto nasi politicari uglavnom sluze za brzo licno bogacenje i zaposljavanje rodbine.

iz ovih podataka, moze da se zakljuci nekoliko stvari:
1. 'prazna' mesta u srednjim skolama znaci da ministarstvo obrazovanja rasipa resurse. ova neracionalnost znaci da se pare trose na resurse koji se ne koriste, umesto da se novac usmeri u veoma neophodne kapitalne investicije (bio je na vestima neki procenat skola koja nemaju osnovne sanitarne uslove); ditto za prazna drzavna obdanista.
2. deca ne idu u srednju skolu zbog siromastva - da li je vreme da ministarstvo razmisli o pomeranju pocetka formalnog skolovanja na 5 godina, kao sto je recimo u nekim evropskim zemljama. to bi znacilo da se osnovno obrazovanje zavrsi sa 13, a srednje sa 17 godina.
3. procenat visoko obrazovanih je katastrofalan, za primer cilj vlade u UK je da se u sledecih 10 godina dostigne 50%.

struktura radne snage ce znacajno uticati na to kakvu cemo ekonomiju imati. ako se tipuje na jeftinu radnu snagu za uglavnom industrije, radije nego usluge, ovo je vrlo naivno i kratkorocno razmisljanje. za razliku od rumunije koja je pre nego sto je postala clanica eu, bila zgodno blisko trziste gde se preselila skoro kompletna tekstilna industrija eu, ovaj 'voz' je prosao jer prosecna plata, vec prevazilazi troskove koji bi postojali da se isto proizvodi u kini. srednjorocno, nama ne gine razvoj usluga, radije nego industrije, za koji ce nam biti neophodno obrazovana radna snaga.
problem obrazovanja nije samo ovo redovno, nego i obrazovanje, specijalizacija, prekvalifikacija odraslih, na sta je ministarstvo skoro potpuno zaboravilo.

Edited by Lurker, 15 May 2008 - 13:32.


#20 Lurker

Lurker
  • Members
  • 594 posts

Posted 15 May 2008 - 13:24

Pade mi na pamet ... iz licnog iskustva, onako odokativan utisak a i iz razgovora sa kolegama. Promecuje se da deca iz socijalno ugrozenih porodica vise imaju izrazen taj stav tj. prioritet koji je usmeren ka brzom/lakom bogacenju pre nego obazovnoj nadogradnji. Ne svi naravno, ali pretezno. Svi znamo zasto je i koliko socijano ugrozenih porodica u zemlji Srbiji. Mozda je i to jedan od faktora koji utice na srozavanje svesti o edukaciji i njenoj vaznosti. Naravno, to pospesuje i politika zemlje koja, kao sto Nenad rece, ocigledno ima druge stvari na naumu na ustrob prosvecenja svojih gradjana.

ovo je klasican problem kako dolazi do dubokog raslojavanja drustva... u srbiji je vec pocelo a trend ce se samo nastaviti... od privatnih obdanista, skola i privatnih univerziteta do dobro placenih poslova... dok ce oni u drzavnim skolama cekati do studija da koriste racunar.

Edited by Lurker, 15 May 2008 - 14:56.


#21 cyberwor/L/d

cyberwor/L/d
  • Members
  • 12,762 posts

Posted 15 May 2008 - 13:45

Jos nesto mi pade na pamet. Nije neobicno da se cuje kako sami sebe uzdizemo u nebesa pa mislimo da smo (veoma) pametni, pametniji od svih drugih. "Sijemo" ih samo tako. Istina, formalno obrazovanje ne garantuje kolicunu pameti (ako se to uopste da izmeriti). Ali opet ...

#22 Blue Lady

Blue Lady
  • Members
  • 684 posts

Posted 15 May 2008 - 13:56

I ja nesto kad razmislim, i zbog drugih topica ovde koje citam, skola bi trebalo da uci i dobrom ponasanju, da vaspitava tu decu, da ih nauci da uce a uz to i da obrazuje. Kod nas sve manje ima i jednog i drugog i treceg. Ustvari ponasanju se najmanje uci. A ako ih ne naucis kako da se ponasaju kako da ih obrazujes?!

#23 NenadMM

NenadMM
  • Members
  • 212 posts

Posted 15 May 2008 - 14:08

I ja nesto kad razmislim, i zbog drugih topica ovde koje citam, skola bi trebalo da uci i dobrom ponasanju, da vaspitava tu decu, da ih nauci da uce a uz to i da obrazuje. Kod nas sve manje ima i jednog i drugog i treceg. Ustvari ponasanju se najmanje uci. A ako ih ne naucis kako da se ponasaju kako da ih obrazujes?!


Iako nisam otac (nadam se da cu jednog dana biti, bar za jedno 3-4 malisana :rolleyes:) mislim da je deci najbitnije dati dobar primer svojim ponasanjem. To je ujedno i jako tesko. Deca uce o ponasanju tako sto "oponasaju" ljude oko sebe, pre svega referentne licnosti. To mogu da budu mama, tata, stariji brat/sestra i tako dalje. Naravno, referentne licnosti mogu biti i sa televizije, likovi iz video igara - ukoliko to dominira zivotom deteta. Zato, mislim da je presudno da se sa decom "radi" i da se vaspitavaju. Iz kuce se donosi i lepo ponasanje i zelja za ucenjem. Opet, nadam se da cemo tome jednog dana zajedno teziti moja lepsa polovina i ja :huh:

Po meni skola je tu da pruzi obrazovanje dok se ponasanje donosi od kuce. Mozda se ponasanje moze usmeriti/korigovati i tokom boravka u obdanistu? Ali je jako bitno kakvu poruku mi saljemo deci svojim ponasanjem, i to je presudno. Moramo da menjamo sebe, da bi nam se i deca promenila. I svako u svom domenu, svaki dan treba da ima to u vidu - pocev od banalnosti kao sto su bacanje papirica u kante za djubre i prelazenje ulice na zeleno svetlo pa sve do toga da budemo od pomoci komsijama i sugradjanima u nevolji. Svojim primerom menjajmo decu i uticimo na to da ih zainteresuje skola i obrazovanje.

Naravno nije na odmet da se i ovi u ministarstvu prosvete zaloze malo intenzivnije za reformu obrazovanja kako bi napravili skolu prihvatljivijom, ali ne formalno kroz sarenije knjige nego sustinski kroz gradivo.

#24 Blue Lady

Blue Lady
  • Members
  • 684 posts

Posted 15 May 2008 - 14:19

Iako nisam otac (nadam se da cu jednog dana biti, bar za jedno 3-4 malisana :rolleyes:) mislim da je deci najbitnije dati dobar primer svojim ponasanjem. To je ujedno i jako tesko. Deca uce o ponasanju tako sto "oponasaju" ljude oko sebe, pre svega referentne licnosti. To mogu da budu mama, tata, stariji brat/sestra i tako dalje. Naravno, referentne licnosti mogu biti i sa televizije, likovi iz video igara - ukoliko to dominira zivotom deteta. Zato, mislim da je presudno da se sa decom "radi" i da se vaspitavaju. Iz kuce se donosi i lepo ponasanje i zelja za ucenjem. Opet, nadam se da cemo tome jednog dana zajedno teziti moja lepsa polovina i ja :huh:

Po meni skola je tu da pruzi obrazovanje dok se ponasanje donosi od kuce. Mozda se ponasanje moze usmeriti/korigovati i tokom boravka u obdanistu? Ali je jako bitno kakvu poruku mi saljemo deci svojim ponasanjem, i to je presudno. Moramo da menjamo sebe, da bi nam se i deca promenila. I svako u svom domenu, svaki dan treba da ima to u vidu - pocev od banalnosti kao sto su bacanje papirica u kante za djubre i prelazenje ulice na zeleno svetlo pa sve do toga da budemo od pomoci komsijama i sugradjanima u nevolji. Svojim primerom menjajmo decu i uticimo na to da ih zainteresuje skola i obrazovanje.

Naravno nije na odmet da se i ovi u ministarstvu prosvete zaloze malo intenzivnije za reformu obrazovanja kako bi napravili skolu prihvatljivijom, ali ne formalno kroz sarenije knjige nego sustinski kroz gradivo.

Vaspitanje se nosi iz kuce ali i skola je takodje veoma bitna. Deca u skoli stvaraju neke navike koje im posle u zivotu ili pomazu ili odmazu. U skoli se uci i kampanjskom i redovnom ucenju. Formira se odnos prema autoritetu. Autoritetu koji je nesto drugaciji od onog kod kuce. Takodje sve ono sto nas uce roditelji i u skoli treba da dobije neki svoj okvir. Uvazavanje drugoga, ne upadanje u rec, deljenje sa drugovima.....Odrzavanje discipline na casu je takodje vid vaspitanja.

Edited by Blue Lady, 15 May 2008 - 14:20.


#25 eleni

eleni
  • Members
  • 212 posts

Posted 15 May 2008 - 16:55

Auuu ... pa to pre svega puno toga govori o tvojoj prijateljici. Pa se onda nije ni cuditi detetu. Da je to stav samo tog deteta pa da se covek jos ponada da ce da sazri na pozitivan nacin i okane se tj. izvuce se iz plicaka. Ali opet, kakvi su to roditelji koji bi tolerisali takav stav? Bas me zanima da li to dete sme u skoli da se pojavi u takvoj majci.

Pade mi na pamet ... iz licnog iskustva, onako odokativan utisak a i iz razgovora sa kolegama. Promecuje se da deca iz socijalno ugrozenih porodica vise imaju izrazen taj stav tj. prioritet koji je usmeren ka brzom/lakom bogacenju pre nego obazovnoj nadogradnji. Ne svi naravno, ali pretezno. Svi znamo zasto je i koliko socijano ugrozenih porodica u zemlji Srbiji. Mozda je i to jedan od faktora koji utice na srozavanje svesti o edukaciji i njenoj vaznosti. Naravno, to pospesuje i politika zemlje koja, kao sto Nenad rece, ocigledno ima druge stvari na naumu na ustrob prosvecenja svojih gradjana.


ona je bila zgrozena naravno, tvoj zakljucak o njoj je sasvim pogresan, a ja sam navela taj primer jer mislim da ilustruje nacin na koji mnogi klinci razmisljaju.

#26 cyberwor/L/d

cyberwor/L/d
  • Members
  • 12,762 posts

Posted 15 May 2008 - 17:02

ona je bila zgrozena naravno, tvoj zakljucak o njoj je sasvim pogresan, a ja sam navela taj primer jer mislim da ilustruje nacin na koji mnogi klinci razmisljaju.


Pazi, sasvim je moguce da je moj sud pogresan. Ali, sve se nesto mislim da na decu treba uticati. Moguce je da je to tesko ukoliko se nema autoriteta u odnosu na dete. Od malena se uci gde su granice. Na roditelju je da bude konsekventan. Nekako mi se cini da biti zgrozen nije dovoljno.

Edited by cyberwor/L/d, 15 May 2008 - 17:05.


#27 seca

seca
  • Members
  • 2,151 posts

Posted 15 May 2008 - 18:32

ovo je klasican problem kako dolazi do dubokog raslojavanja drustva... u srbiji je vec pocelo a trend ce se samo nastaviti... od privatnih obdanista, skola i privatnih univerziteta do dobro placenih poslova... dok ce oni u drzavnim skolama cekati do studija da koriste racunar.

Pa to je na zapadu normalno,privatne i drzavne skole .

#28 Lurker

Lurker
  • Members
  • 594 posts

Posted 15 May 2008 - 20:27

Pa to je na zapadu normalno,privatne i drzavne skole .

tacno, normalno je u anglo-saksonskom svetu... malo manje ustaljena praksa u kontinentalnom delu EU. licno, ne mogu da se otrgnem svom egalitarizmu... sva deca bi trebala imati pristup dobrom obrazovanju (imho). kad pogledas sa neke makro-ekonomske tacke, anlo-saksonski sistem samo znaci da se srednji sloj taksira duplo - naime oni su ti koji ce pucati pare za privatne skole, a u isto vreme ce ih drzava udarati po dzepu za drzavne skole. ako imate situaciju gde su drzavne skole lose finansirane - to ce imati posledice po celo drustvo. nedostatak mogucnosti za dobro obrazovanje, znaci lose placene poslove, tendenciju ka kriminalu i generalno lose prospekte.

#29 seca

seca
  • Members
  • 2,151 posts

Posted 16 May 2008 - 11:45

Ajd vratimo se na temu (ne)pismenosti kod nas ... ovo sam pokupio s jednog drugog foruma na istu temu...

Ove i još neke opštine imaju više od 10 odsto nepismenih. U centralnoj Srbiji i Vojvodini nepismenost je na nivou republičkog proseka – 3, 45 odsto. Najviše nepismenih je na jugu i jugoistoku Srbije:
Bujanovcu (3.586),
Babušnici (1516),
Vladičinom Hanu (2.146),
Vlasotincu (2.582),
Leskovcu (10.305),
Prokuplju (2.965),
Vranju (4.607),
Aleksincu (3.188),
Majdanpeku (1.269),
Negotinu (2.329).
U Obrenovcu( 2.171),
Smederevu (3.300),
Smederevskoj Palanci (1.565),
Sremskoj Mitrovici (2.163),
Inđiji (1.239),
Gornjem Milanovcu (1.185),
Šidu (1.996),
Pančevu (2.997),
Kikindi (2.287),
Bačkoj Palanci (2.210),
Paraćinu (2.262),
Jagodini (2.275),
Šapcu (4.963),
Loznici (3.548),
Knjaževcu (3.375),
Trsteniku (2.210),
Grockoj (1.954),
Zemunu (2.723).

Najmanje nepismenih je u Beogradu. Neke beogradske opštine:
Paliluli (1.963),
Voždovcu (1.361),
Rakovici(736),
u Novom Beogradu (1.178).


U odnosu na druge narode u Evropi, Srbi su relativno pismeni sa 3,45 posto nepismenih u ukupnom stanovništvu.

Nepismenih u:
Portugaliji je 10 odsto,
Malti 8,7,
Grčkoj 4,8,
Albaniji 6,5,
dok je u Sloveniji nepismenih 0,5, odsto,
Mađarskoj 0,8,
Bugarskoj 1,7,
Italiji 1,9,
Rumuniji 2,1 odsto.
Zanimljiv je podatak da je više građana u Vojvodini sa završenom srednjom školom, ali je zato u centralnoj Srbiji više njih sa završenom višom i visokom školom

#30 Lurker

Lurker
  • Members
  • 594 posts

Posted 16 May 2008 - 12:57

U odnosu na druge narode u Evropi, Srbi su relativno pismeni sa 3,45 posto nepismenih u ukupnom stanovništvu.

Nepismenih u:
Portugaliji je 10 odsto,
Malti 8,7,
Grčkoj 4,8,
Albaniji 6,5,
dok je u Sloveniji nepismenih 0,5, odsto,
Mađarskoj 0,8,
Bugarskoj 1,7,
Italiji 1,9,
Rumuniji 2,1 odsto.


pa sad, ne znam da l' to moze da se kvalifikuje kao relativno pismeni... u evropi vecu nepismenost ima samo makedonija, grcka, portugal i malta. sa 96.55% pismenosti mi padamo negde na 60 mesto (po svetskim statistikama), iza bosne.
http://en.wikipedia....y_literacy_rate