Ljudi ocekuju kad im kazes "nauka" da sledi slika akceleratora, nuklearnih reaktora, elektronskih mikroskopa, teleskopa, itd. Toga u Srbiji nema, niti treba da ima (jer bi to znacilo jos katastrofa kao sto je idiotski akcelerator u Vinci). Odlicna nauka koja se moze, koja se donekle radi, koju treba jos mnogo vise raditi u Srbiji je teorijska - sto, naravno, nije nimalo lose
Moram ovo malo da prokomentarisem.
Nesto malo o teorijskom bavljenju naukom. Sta to podrazumeva i koje discipline mogu da se svedu na samo teorijsko bavljenje materijom, bez ukljucivanja bilo kakvog eksperimentalnog rada, a koji zahteva relativno skupe uredjaje/materijale?
Po mom misljenju tu spadaju samo tzv. drustvene nauke plus matematika i eventualno one grane koje se oslanjaju na matematiku. Sto se tice tzv. prirodnih nauka, tehnike, medicine... tu bez eksperimentalne verifikacije teorije tesko da se ista moze postici. Naravno, dobar teorijski rad (proracuni, simulacije, modeliranje...) moze u znacajnoj meri da redukuje eksperimetalni deo (dobro isplaniran) i da poboljsa efikasnost/uspesnost, s tim sto je cesto i za taj dobar teorijski rad potrebno imati pristup dobrim i pouzdanim bazama podataka, aktuelnoj literaturi itd. (sto takodje kosta). Dakle, mislim da je za zemlju poput Srbije najbolje resenje nekakav balans teorijskog i eksperimentalnog naucnog rada (optimizacija), gde ce se deo novca odvojiti za kupovinu odredjenih uredjaja i opreme koji bi relativno sirem spektru naucnika omogucili da dobiju kvalitetne rezultate u oblastima koje bi potom mogle da se visestruko isplate, a drugi deo kao podrska teoretskim aktivnostima (literatura, baze podataka, software, odlazak na strucna usavrsavanja, simpozijume...). Takodje mislim da nije dobro da se Srbija skoncentrise samo na par naucnih disciplina, a da ostale, zbog previsokih ulaganja potpuno zanemari. Na taj nacin bi profitirali samo oni koji imaju sklonost ka doticnim izabranim disciplinama, a veliki deo populacije koja bi se inace bavila naukom bi ostao neiskoriscen (sa stanovista nauke). Naravno, Srbija ne moze da podstice apsolutno sve grane nauke, ali bi bilo korisno da se napravi dobar odabir razlicitih disciplina koje ce se podsticati.
Zatim, potrebno je naprviti dobru sponu privrede i nauke (moj utisak do sada je bio da ovakva nekakva spona nije do sada bas postojala ili bar ne na zadovoljavajucem nivou), odnosno i ljudi koji se bave naukom bi trebali da se zapitaju: „cemu ovo sluzi“ (bez „a uz to i ne radi“), kao sto bi i oni iz privrede trebalo da shvate da se mnoge stvari mogu poboljsati (uz, naravno, materijalnu korist za sve aktere na kraju cele price) ako se konsultuje nauka i njena najnovija dostignuca, a ne da se sve radi na isti nacin „zato sto se to tako radi oduvek“. Ovo pisem na osnovu iskustva kako sa jedne tako i sa druge strane ovakve „saradnje“. Da, potrebno je i da se popravi nacin obrazovanja i da se poboljsa osposobljenost ljudi koji se obrazuju da svoja teorijska znanja i primene u praksi, kao i da se poveca fleksibilnost, brzi prelazak iz jedne oblasti u drugu (srodnu u manjem ili vecem stepenu), u skladu sa zahtevima „trzista“ (kako naucnog tako i onog „materijalnog“
)
I jos nesto. Mislim da je jako bitno umrezavanje sa ostatkom Evrope (na prvom mestu). Na taj nacin se resursi bolje iskoriscavaju (generalno).