Prvi deo sage o najspektakularnijim neuspesima u F1 - Lajf.
Lajf tim je osnovan sa izkljucivim ciljem da bude reklama za motore W12 arhitekture bivseg ferarijevog inzenjera Franka Rocija. U vreme kada je turbo zabranjen na prelazu 80-tih u 90-te, dok se jos lutalo i tragalo za pravim resenjem koje ce biti optimalno pod novim pravilima (sto je kako se ispostavilo na kraju bila Renoova V10 konfiguracija) mnogi su pokusali sa raznim egzoticnim spravama da se ukljuce u takmicenje i obogate na brzinu. W12 ima cilindre rasporedjene u 3 grupe, sto daje prednost da je motor kratak kao V8 ali je zato vislji sto se lose odrazava na polozaj centra mase. Roci je ovaj motor originalno dizajnirao jos pocetkom 70-tih za Ferari ali ga je Enco tada odbio odlucivsi se za bokser 12 motor. No ovo nije obeshrabrilo Rocija koji je 20 godina proveo raduckajuci na W12 prototipu u svoje slobodno vreme.
I tu se u pricu ukljucuje Ernesto Vita, italijanski trgovac cija je ideja bila da kupi prava na Rocijev dizajn za male pare i da ga proda nekoj od F1 ekipa za velike i tako se na brzinu obogati. Uz pare koje je dobio od Vite Roci konacno zavrsava svoj prototip polovinom 1989 (sada nazvan Lajf F35 - lajf je prevod prezimena Vita = zivot) i Vita je krenuo u potragu za musterijama. Ali avaj, niko nije bio zainteresovan.
Ubedjen u kvalitete svoje robe Vita je odlucio da se dokaze svima tako sto ce osnovati sopstvenu ekipu. Kupio je malu oronulu garazu u Modeni gde je smestio centralu svog tima - nazvanog, a kako drugacije nego 'Lajf' - i sad mu je falio samo bolid.
Nekako u to vreme FIRST, projekat Lamberta Leonija uspesnog vlasnika F3000 tima, koji je planirao da se ukljuci u F1 vozeci bolid koji je konstruisao brazilac Ricard Divila (poznat po radu sa Fitipaldi/Kopersukar ekipom) nakon pocetnih obecavajucih testova dozivljava krah kada sasija ne prolazi FIA kres testove. Pokusaji da se ona dovoljno ojaca za rezultat imaju bolid koji je bio beznadezno tezi od svih konkurenata i FIRST se povlaci posle neuspeha u predkvalifikacijama za prvu trku sezone 1989 u Brazilu, a nedugo zatim sledi bankrot.
I upravo tu sasiju je Ernesto Vita kupio za svoj projekat, nazvavsi bolid Lajf L190, i ambiciozno ga ofarbavsi u istu semu kao i Ferari tih godina.
Pred pocetak sezone 1990 ceo Lajf tim se sastojao od jedne garaze - bez ikakve opreme, jednog motora i jedne sasije. Za vozaca je potpisan jedan od sinova ser Dzeka Brabama, Geri, koji nije oupste dobio priliku da testira bolid pred pocetak sezone. Jer da jeste, sigurno se ne bi prihvatio posla.
Kako se ispostavilo L35 W12 je bio ubedljivo najslabiji motor te sezone, razvijajuci skromnih 450KS sto za 1970 kada je ovaj motor originalno projektovan i nije bilo tako lose, ali 1990 su ostali motori razvijali izmedju 600 i 700 konja. Kada se uzme u obzir i da je sasija L190 bila ubedjivo najteza od svih bolida te sezone, i problemi sa pouzdanoscu i generalno neupravljivoscu bolida zbog nedostatka testova, Lajfov adut za sampionat F1 je na kraju zapravo bio sporiji i od bolida F3! Ne samo da je Lajf bio po 15-20 sekundi sporiji po krugu od prvog sledeceg do sebe (znaci ne coveka na polu!) nego je egzoticni W12 prototip - jedini primerak koji je ikada sastavljen - obicno trajajo ne duze od dva-tri kruga pre nego sto bi ispustio dusu.
Sto je do beskraja zabavljalo novinare i TV komentatore - Lajf (zivot) se rastao od zivota.
Geri Brabam je pokusao dva puta bezuspesno da prodje pretkvalifikacije (u SAD i Brazilu) pre nego sto je digao ruke i dao otkaz. Mnogi kazu da mu je ova avantura upropastila karijeru i da je on ustvari bio talentovaniji od svog poznatijeg brata Dejvida.
Kao zamenu Vita uzima veterana Bruna Djakomelija cija je zadnja trka u F1 pre toga bila daleke 1983. Ni Djakomeli nije u stanju da iscedi nista vise iz ovog totalno mizernog bolida, na svom prvom pojavljivanju na stazi, na trecoj trci sezone u Imoli Djakomelijevo najbolje izmereno vreme je bilo 7:16.212, celih 424 sekunde zaostatka za pol pozicijom! Djakomeli je bezuspesno pokusavao da se kvalifikuje i na sledecih 9 trka (do trke u Portugalu) kada su konacno odustali od W12 motora - zbog koga je ceo projekat i pokrenut! - i kupili Dzadov V8. No ni sa njim ovaj bolid nije bio mnogo brzi, ali barem nije dimio. Nakon jos jednog neuspelog pokusaja da se kvalifikuju za trku (Spanija) tim se povukao i u tisini je rasformiran.



(Nastavak - Andrea Moda)