Egzotika
#16
Posted 20 November 2007 - 19:24
(Nije egzotika ali je mnogo lep - Lotus 79 sa Ronijem Petersonom)
Problem sa ovom tehnologijom je predstavljalo to sto su bolidi bili jako neudobni za vozace jer da bi efekti tla funkcionisali ogibljenje je moralo biti jako tvrdo pa se prakticno svaka neravnina na stazi direktno prenosila na telo vozaca izlazuci ga pravim batinama za vreme voznje. Cepmen je ovaj problem resio tako sto je konstruisao bolid sa dve sasije - spoljnjom na kojoj su ogibljenje, motor i tockovi i unutrasnjom u kojoj se nalazio kokpit sa vozacem i koja je ponovo bila ogibljena u odnosu na spoljnu sasiju. Rezultat je bio fascinantni Lotus 88.
Iako spolja izgleda sasvim konvencionalno ovo je jedan u svakom pogledu revolucionaran bolid i bio je toliko superioran na prvim testovima da su ostali timovi protestvovali tako da je zabranjen (unutrasnja sasija je proglasena za "pokretni aerodinamicki uredjaj") i nikad se nije pojavio na zvanicnoj trci.
Jos jedan zanimljiv koncept se pojavio tih godina, dominantno pobedio u svojoj jedinoj trci i zatim odmah zabranjen a to je Brabamov BT46B "ventilator". Naime oni su se dosetili da poboljsaju efekte tla tako sto ce na rep bolida da montiraju "ventilator za hladjenje motora" (ustvari elisu koja je vukla vazduh ispod bolida stvarajuci potpritisak i tako ga lepeci za tlo). Niki Lauda je 1978 pobedio na trci u Svedskoj sto je jedino pojavljivanje ovog bolida na zvanicnoj trci.
Ova era sa prelaska 70-tih u 80-te predstavlja i doba najefikasnije aerodinamike u F1 kada se uz najmanji otpor vazduha ostvarivala najveca sila prianjanja. Danasnji bolidi ni blizu nisu onima iz tog vremena.
#17
Posted 20 November 2007 - 19:36
FIA je ubrzo zabranila toliko visoke noseve zbog opasnosti da iseku gume drugim vozacima.
Inace prvi koji su se setili da "podignu nos" su bili Tirelovci, da bi poboljsali strujanje vazduha ispod bolida, 1990 sa svojim modelom 019:
Jos jedna zanimljiva i radikalna primena ovog koncepta (ali takodje ne mnogo uspesna) je Vilijamsov FW26 iz 2005, od miloste nazvan "morz":
#18
Posted 20 November 2007 - 19:54
btw. Lotus 88 je ultimativna masina. Genijalno konstruisano. Evo nesto za ljubitelje ovog bolida: Lotus T88 history by Peter Wright
Detaljnja tehnicka analiza ovog bolida, kao i istorijat...
edit: p.s. mogu li se ovde ubacivati i neki ludi bolidi iz LeMans takmicenja?
Edited by Downforce, 20 November 2007 - 20:00.
#19
Posted 20 November 2007 - 20:47
A sto ne bi moglo, samo ud'ri.edit: p.s. mogu li se ovde ubacivati i neki ludi bolidi iz LeMans takmicenja?
Dosta ovih aerodinamickih koncepata je i doslo sa Leman sportskih prototipova, Saparal je bio pionir na mnogim poljima od krila do efekata tla (ako izuzlemo nemacke predratne pokusaje sa gorepomenutim Mercedesom a takodje i Auto-Unionom na kome je poginuo Bernd Rozemajer).
Ali ostavicu nekom drugom da pise o tome...
#20
Posted 20 November 2007 - 20:54
Opet "plug":
A evo ga i standardni 312B3:
#22
Posted 20 November 2007 - 22:40
Verovatno najruzniji bolidi koji su se ikada pojavili na stazi, Marc 711 za 1971 i godinu dana mladji 721 koji su prvi patentirali to podignuto prednje krilo u obliku tacne:
711
721
Na obe slike vozac je Roni Peterson.
Kad smo vec kod tacni i ostalog posudja, evo ga i cajnik - Lizjeov JS5 iz 1976, nazvan od miloste "leteci cajnik". Nije dugo potrajao jer su uskoro ovakvi usisnici za vazduh zabranjeni - danas oni ne smeju da budu visi od rol bara i obicno se integralno ugradjuju u njega.
Ono sto je zanimljivo je to da su u Lizjeu koristili kompjuter da dizajniraju ovo cudo sa ciljem da smire turbulenciju vazduha koji stize do ventila motora da bi se postigao maksimalan efekat. Erboksovi su koristeni vec nekoliko sezona, sa ciljem da dovode vazduh pod pritiskom do motora i tako dodaju par konjskih snaga ali taj fenomen jos nije bio u potpunosti shvacen - mnogi su poceli da kace ovakve komponente cisto iz mode zato sto su videli da ih drugi stavljaju i da im to donosi rezultat, misleci da je u pitanju uredjaj za hladjenje. Lizje je celu stvar digao na novi nivo, sto je odmah i dalo rezultate - i naravno usledili su protesti pa je tehnologija zabranjena...
#23
Posted 20 November 2007 - 23:10
Kad god ga vidim uvek me potseti na one crteze sa nosova aviona iz drugog svetskog rata sa sve golim zenskinjem i ostalim
#25
Posted 21 November 2007 - 00:42
Zanimljivo je da je iz Hesketa nastao jos jedan tim, kad je Kanadjanin Slovenackog proekla Valter Volf kupio Hesketov bolid i bankrotiranu tadasnju ekipu Frenka Vilijamsa sa ciljem da osnuje novi F1 tim. Frenk Vilijams uskoro napusta tim da bi osnovao ovaj sadasnji Vilijams a Valter Volf belezi 3 pobede u svojoj debitantskoj sezoni (sa Dzodijem Sekterom za volanom) ali to je bilo sve - posle serije losih rezultata i ovaj tim se ugasio 1979.
#28
Posted 21 November 2007 - 11:56
Edited by alberto.ascari, 21 November 2007 - 11:57.
#29
Posted 21 November 2007 - 12:06
Edited by alberto.ascari, 21 November 2007 - 12:08.
#30
Posted 21 November 2007 - 17:00
Ovako je to izgledalo u pocetku, Indi 500 1968:
A ovo je Lotus 56B F1 iz 1971:
Edited by Rad-oh-yeah?, 21 November 2007 - 17:02.