QUOTE(mango @ 7 Dec 2006, 03:18)
ne znam zasto verujes da autor ucestvuje u svakom delu plasmana i opreme knjige. to ovde nije slucaj uopste. ali vec sam postavila to pitanje, zanima me kako to radi u srbiji.
Veliki izdavaci ovde po pravilu imaju svoje dizajnere i prelamace, i najcesce su im izdanja na neki nacin standardizovana, to jest pored formata i kvaliteta stampe i vizuelno pricaju slicnu pricu.
Sto ne znaci da autor ne moze da sedne sa dizajnerom i da se dogovori oko ilustracije na koricama, preloma, itd. Sta vise, mucenim dizajnerima cesto manjka inspiracije (iliti: mrzi ih da citaju svaku knjigu, sto bi trebalo da urade) pa im onda autor uveliko olaksava posao ako je raspolozen da sedne s njima i porazgovara o svom delu. Najcesce se pravi nekoliko resenja, da bi kasnije odabrali jedno, normalno, u dogovoru sa glavnim urednikom edicije, direktorom ili kim vec.
Cak je i standardno dosadna Narodna knjiga napravila iskorak u ovom pravcu, pa sada ne lepi na koricu prvu mufte sliku s neta, vec se trude da ilustracija / fotografija isprati temu knjige. Koliko im uspeva, ne znam, ali ima lepih primera (pominjane Dzejn Grin i Marijana Kiz, a onda i neke domace autorke)
Prodaja i distribucija u mnogome zavise od izdavaca, sto opet ne znaci da autor, koji treba da bude i sopstveni menadzer, ne treba da utice na politiku cene, rabat i sl. Medjutim, njih to najcesce mnogo ne tangira u pocetku, pa se izgovarajuci na kreativnost ogradjuju od prljavih prodajnih tema, sto u siroj perspektivi moze debelo da ih kosta.
Jer, kad shvate da je knjiga lose pozicionirana / preskupa / jeftina obicno je suvise kasno da se nesto promeni, osim ako im se ne posreci da prodaju prvi tiraz pa mogu da pregovaraju druge uslove.
Naravno, tu je i pitanje reklame, za sta ce se izdavac obicno pobrinuti kroz sopstveni katalog, eventualno slanje besplatnih primeraka novinama, sto ishoduje prikazom u pojedinima, a za sve druge vidove oglasavanja i PR-a autor ima da se potrudi sam. Osim ako nije poznato ime, kad je slucaj sasvim drugaciji, pa isti dobijaju i promo turneje, i plakate, cak bilborde i tv reklame, ali posto ne diskutujemo o njima da skratim pricu.
QUOTE(kiklop @ 7 Dec 2006, 03:51)
U Srbiji su pisci srecni ako se uopste objavi delo a da nije u samizdat varijanti...
Na zalost, tacno, ali ako knjiga ima smisla, uz veliku kolicinu upornosti, jake nerve i otporan zeludac, da se izaci na trziste. Pritom ne treba ici iskljucivo u Samizdat, Lagunu, Deretu, Narodnu knjigu, kod Draganica... vec pokusati i u novinsko - izdavackim kucama, koje su zapravo vec godinama najveci izdavaci kod nas (Politika, Novosti...)
Zvuci kao Mission Impossible, narocito ovo poslednje, ali vredi pokusati.
Stampa nije skupa, a posto pocetni tiraz ide od 300 do 500 primeraka, da se odraditi i bez sponzora. Treba se informisati kod svih mogucih stamparija, cak i kod onih u neposrednom okruzenju (Hrvatska, Rumunija). Npr. na tiraz od 2000 cena stampe po komadu moze da padne na 1 E.
Da ne zaboravim, ima i mnogo manjih izdavaca, posto su gore pomenuti "na glasu" vrlo selektivni i obazrivi prema domacim piscima. Te male je najlakse pronaci obilaskom npr Bozicnog sajma knjiga u Domu Sindikata.
I da zakljucim sa samizdat varijantom. Cak ni to nije lose, ako covek ima na kvadrat vise nerava i jaci zeludac nego sto je slucaj kad se obraca izdavacu.
Da ne pominjem imena, ali neke od najtiraznijih spisateljica su upravo tako pocele pre nekoliko godina.