Jump to content


Photo

t u r n e r . p r i z e


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
63 replies to this topic

Poll: za koga navijate? ;) (26 member(s) have cast votes)

za koga navijate? ;)

  1. jake & dinos chapman (9 votes [42.86%])

    Percentage of vote: 42.86%

  2. willie doherty (3 votes [14.29%])

    Percentage of vote: 14.29%

  3. anya gallaccio (5 votes [23.81%])

    Percentage of vote: 23.81%

  4. grayson perry (4 votes [19.05%])

    Percentage of vote: 19.05%

Vote Guests cannot vote

#31 juliana

juliana
  • Members
  • 1,408 posts

Posted 05 November 2003 - 19:34

Gde nađe baš Magrira, on bi se mogao označiti kao jedan od preteča konceptualne umetnosti, doduše u mediju štafelajnog slikarstva. :lol:

Razumem naravno, na ovoj slici se to ne može uočiti jer ne pripada toj seriji protokonceptualističkih radova i jasno je šta te je ovde privuklo. :lol: :lol: :lol:

No u svojim radovima konceptualističkog slikarstva Magrit je koristeći paradoks (jukstapozicioniranjem predstave predmeta i reči koja to vizuelnosemantičko iskustvo opovrgava, npr. čuvena slika " Upotreba reči " gde je naslikao lulu sa zapisom " To nije lula") preispituje prirodu umetnosti terajući nas da se zamislimo da li predstavljen predmet na slici (u ovom slučaju lula) nužno mora da nam ukazuje na taj isti predmet. Tim on ujedno kritikuje mimetičko slikarstvo.

#32 Gonzo

Gonzo
  • Members
  • 3,133 posts

Posted 05 November 2003 - 19:37

julijana, daj jos, meni je bas zabavno da citam :lol:

#33 juliana

juliana
  • Members
  • 1,408 posts

Posted 05 November 2003 - 20:41

pa evo ti, ako ti je zanimljivo to krilo konceptualne umetnosti koje se bavi preispitivanjem prirode umetnosti, odnosno koje putem umetnosti govori samo o umetnosti ( umetnost kao tautologija ! ), jedno delo koje svakako ima amblematski karakter za taj pravac:
U pitanju je Džozef Kosut sa svojom Information room: ambijentalni rad se sastoji od stolova u jednoj sobi, na koje su postavljene knjige iz filozofije, teorije umetnosti, lingvistike itd. Na taj način pokazuje ( u pitanju je početak 70-ih ) da se umetnost transformisala iz jedne manuelno zanatske strogo omeđene ( klasičnim medijima i tradicionalnim estetskim ciljevima ) discipline pravljenja umetničkih dela i da je postala jedna intelektualna raymena informacija, skup informacija o teorijskom mišljenju.
:lol:

#34 Gonzo

Gonzo
  • Members
  • 3,133 posts

Posted 05 November 2003 - 20:55

odnosno koje putem umetnosti govori samo o umetnosti ( umetnost kao tautologija ! ),

Ja ne bih rekao da je umetnost tautologija, vec sama sebi svrha (iz ove recenice).

#35 juliana

juliana
  • Members
  • 1,408 posts

Posted 05 November 2003 - 22:28

pa umetnost kao definicija umetnosti
a svrha joj je...
da mi to raspravljmo na forumu 35 godina posle :lol:

#36 Sioran

Sioran
  • Members
  • 1,885 posts

Posted 05 November 2003 - 22:50

>Gde nađe baš Magrira, on bi se mogao označiti kao jedan od preteča konceptualne umetnosti, doduše u mediju štafelajnog slikarstva.

>Razumem naravno, na ovoj slici se to ne može uočiti jer ne pripada toj seriji protokonceptualističkih radova i jasno je šta te je ovde privuklo.

ne znam sta mi zameras - konkretan izbor slike ili magritte-a generalno. sto se njega generalno tice, taj izbor nisam ni napravila (on mi se generalno ne dopada, pogotovo radovi na koje aludiras tipa lula etc). sto se slike tice, nisam sigurna da je tebi jasno sta me je tu privuklo (u najmanju ruku zato sto ta slika ima svoju idiosinkraticnu istoriju asocijacija u mom zivotu o cemu bih, u nekim povoljnijim okolnostima, mogla da napisem prigodan tekst :lol: ).

#37 jamie

jamie
  • Members
  • 1,771 posts

Posted 06 November 2003 - 00:56

sad sam potpuno sigurna da se vrtimo u krug: ako je cilj iskustvo (inace se slazem da to treba da bude cilj) u cemu je onda problem sa oskudno verbalizovanim iskustvima (tzv. sto-je-lepim)?

sto se mene tice problemi su sledeci:
- prvo, ne smatram primecivanje lepote odredjenog objekta [ne mora nuzno biti umetnicki] preterano znacajnim iskustvom. ako se neko zadrzi na tome da je nesto lepo, smatram da nije iskusio objekat, vec je samo ocaran vidjenim [cak je i ocaran pogresna rec, to je donekle iskustvo, zakljuciti da je nesto lepo je daleko povrsnije], i potpuno mi je jednak sa onim koji lepotu objekta nije ni primetio [pa nije imao sta da kaze];
- a drugo, bilo kakav razgovor [a kamoli ozbiljan] na temu umetnost [i na bilo koju drugu temu, nauka na primer] postaje besmislen ako kazemo ovo je bas lepo i na tome zavrsimo [zapravo, nije problem sto neko primecuje lepotu umetnickog objekta, koliko je problem sto nema sta vise da kaze, ili sto nista vise od toga ne vidi].

da ne ispadne da se vrtimo u krug – verujem da je cilj umetnosti da proizvede posebno iskustvo kod gledaoca, ali ne samo na nivou dopadanja, vec i u cerebralnom, jer ukoliko umetnicko delo biva lepo a ne izaziva bilo kakve asocijacije, i ne navodi na bilo kakvo razmisljanje – postaje dekorativno, i u takvom sistemu vrednosti neki lepo izdizajnirani bros ispada vrhunac umetnosti [zamisli samo, lepo, pa jos i prakticno].

btw, necu da te plasim, ali citala sam da su pronasli poprilicnu uskladjenost izmedju stavova ljudi na raznim delovima planete kakve su im slike lepe. idealna slika, misli vecina, treba na sebi da ima valjda ljude (mozda decu?), prirodu i (pazi ovo), po koju istorijsku licnost.

ako vecina nesto smatra lepim – ne znaci da je to zaista lepo [ili, ako vecina misli da su amerikanci glupi, ne znaci da oni to jesu]. tako bi mi se na primer moglo dogoditi da slika na kojoj se nalazi napoleon [istorijska licnost] sa malom bebom u rukama [ljudi] kako sedi na obali reke dok zalazi sunce [priroda] izaziva u meni mucninu i zelju za povracanjem, a da vecina to smatra remek-delom [koje ispunjava sve njihove osnovne uslove pri definisanju lepe umetnosti].
e, tu me zanima - sta je to sto vecina vidi na hipoteticnoj slici sto im se cini da je lepo, a sto ja nikako ne mogu da vidim [mozda se opirem? iz inata?], pa ako je odgovor banalan tipa – zar ne vidis kako je lepa, onda mi je jasno da sa takvim ljudima nema o cemu da se razgovara, jer su njihovi kriterijumi previse licne prirode [pa jos nemaju bilo kakvo objasnjenje], i ono sto im se dopada moguce da objektivno nema nikakvu vrednost [pa ni onu najmanju, koja bi se svela na zanatsko]. ako postoji jasan i utemeljen stav zasto su ljudi, priroda i istorijske licnosti koncept lepote vecinskom stanovnistvu planete, onda me mucnina prodje, prihvatim da se moj ukus razilazi sa vecinskim, ali da oni barem imaju neke argumente kojim brane lepotu, i da se nas sukob ne svodi samo na lepo/ruzno.
nije da mislim kako je ono sto vecina voli najcesce kic [priznacu ima i toga, ali sam do tog zakljucka dosao iz iskustva], medjutim smatram da je glupo pitati vecinu sta smatra lepim u umetnosti, a da vecina pritom ne zna nista o umetnosti [narocito savremenoj]. siguran sam da je i tebi smesno sto vecina misli sve najlepse o frojdu, a znas da nemaju pojma o cemu pricaju.

inace, preveo bih tri kljucna zahteva vecine [vise za sebe, nego za druge] ovako:
covek = ja [ogledalo]; covecanstvo
priroda = zivot; bog [natprirodno, nedokucivo, iznad coveka]
istorijska licnost = drustvena angazovanost, politizovani znak
tj. vecina na slici zeli da vidi – sebe, zivot, i drustvenu angazovanost

uf. toliko [zasad] o lepom.

ja mislim da treba da se batali podredjivanje tome sta eventualno moze da se ucita i da se vrati na klasicne nacine stvaranja. zasto je uopste bitno sta ce da se ucita?

klasicno slikarstvo i vajarstvo postoje i dan danas [tako da nema sta da se vraca na klasicne nacine stvaranja], i u umetnickim skolima se izucava i poducava bez omalovazavanja [u smislu - prevazidjeno je, nije perspektivno i slicno].
stvar je u tome sto smo u poziciji masovne produkcije svega redom, pa tako i umetnosti. selekcija onoga sto vredi i onoga sto ne vredi je u rukama kupaca, muzeja, galerija i kritike, a ne vecine [znaci elita, rekla bi ti, ali tako je oduvek i bilo, vecina se nije nikada ni pitala, i nije tako samo sa umetnosti], a pri toj selekciji ocigledno je da prednost imaju novije umetnicke forme, vitalnije jer su jos uvek sveze [nagrade koje se dodeljuju svake godine takodje su neka vrsta selekcije sta zasluzuje da bude upamceno od svega stvorenog te godine].
ako u taj [kupoprodajni] sistem na bitno mesto postavis teoriju umetnosti koja je trenutno u svom zenitu, i koja insistira da se umetnost analizira [a opet podstaknuta konceptualnom umetnoscu koja zahteva da umetnost bude bazirana na ideji, ne na estetici], dolazis do toga da je text neodvojiv od savremene umetnosti.
eto, to ti je trenutno stanje u sistemu [dajdzest verzija]. ali znala si i sama, zar ne.

jamie: a savremena umetnost je u mukotrpnom pokusaju da se oslobodi ogranicenog prostora...

sioran: zasto???

jamie: zato sto u jednom trenutku taj prostor nije bio dovoljan ni umetniku, ni gledaocu, ni drustvenim okolnostima. jednostavno - istorija i razvoj umetnosti [umetnosti kao iskustvu, ne umetnosti kao dekorativnom].

sioran: ali ovo samo objasnjava zasto se nesto desilo, ne zasto bi bilo pozeljno da se to desi.

ovaj deo naseg dijaloga mi je ostao nejasan.
ja verujem da sam odgovorio na pitanje, ali ti izgleda nisi zadovoljna odgovorom.
ne postoji pozeljno i nepozeljno u umetnosti, postoji samo pozeljno i nepozeljno u tebi - tj. u gledaocu.

nego ja cekam da se ti izjasnis o kill bill-u. na moje zgrazanje filmski ukusi (ne mislim samo na domaci film mada i to) nam se izgleda dobrim delom podudaraju (hocu reci jos nisam videla da si hvalio neki film koji ja mrzim a takvih ima ohoho).

jos uvek nisam gledao kill bill, i jedva cekam da izdvojim malo vremena pa da mu se posvetim.
koliko sam cuo u pitanju je film koji je tarantino snimio skroooz za svoju dusu pa podelio u dva dela, da nesto i zaradi – ili prevodu prodaja duse djavolu. s obzirom da je u pitanju hommage film sa pregrst raznoraznih i raznorodnih citata [postmodernizam u holivudu, napokon] nadam se najboljem, ali ne ocekujem ikakvu ozbiljnost kada je tema u pitanju. posto me tarantino ni do sada nijednom nije ostavio odusevljenim, ne ocekujem ni ovoga puta film koji ce mi stajati na listi najboljih. medjutim, imam taj problem sto film uglavnom gledam sa profesionalne strane, tako da mi se dogodi da hvalim i filmove koji meni licno nisu omiljeni znajuci da su objektivno dobri, ili predstavljaju napredak [za holivud, u ovom slucaju]. a kao sto vidis, to mi se desava kada je bilo koja umetnost u pitanju.
ipak... videcemo...

postoji jedan film koji izrazito volim, a koji se tebi [vise] ne dojmi, moguce da je jedini oko kog se ne slazemo:
rosemary’s baby! :lol:

renee magrite: empire of light (1954) + romare bearden: the block (1972)

hej - lep konceptualizovani izbor. nisam siguran da bi se svideo vecini! :lol:

volim ova dva magritte-a [i jos neke koje me mrzi da trazim]:

Posted Image

Posted Image

...

ta slika ima svoju idiosinkraticnu istoriju asocijacija u mom zivotu o cemu bih, u nekim povoljnijim okolnostima, mogla da napisem prigodan tekst

povoljnije okolnosti podrazumevaju manje obaveza ili ?

:lol: :lol:

#38 jamie

jamie
  • Members
  • 1,771 posts

Posted 06 November 2003 - 01:01

nema umetnosti bez koncepta tzv konceptualna umetnost jos samo jedna sarena laza za trziste umetnina.

poslati poruku nije isto sto i stvoriti umetnost.

KB sigurno ne moze biti neka osnova za neko buduce prijateljstvo

tako je - reci nam!
samouvereno i britko!
bez dlake na jeziku!

:lol: :lol:

#39 Gonzo

Gonzo
  • Members
  • 3,133 posts

Posted 06 November 2003 - 01:06

ako vecina nesto smatra lepim – ne znaci da je to zaista lepo [ili, ako vecina misli da su amerikanci glupi, ne znaci da oni to jesu].

Poredjenje nije dobro. Da lli je nesto lepo ili ne se utvrdjuje konsenzusom, a da li je glup testovima. Razlika je u tome sto "lepo" i "glupo" ne definisu na isti nacin.
Ili mozda gresim?

#40 jamie

jamie
  • Members
  • 1,771 posts

Posted 06 November 2003 - 01:41

Da lli je nesto lepo ili ne se utvrdjuje konsenzusom

i kad se utvrdi - ti to jednostavno prihvatis jel da?

a da li je glup testovima.


glupost se izrazava na mnoge nacine.

...

tvoji postovi su sve konstruktivniji, ali sve redje imaju veze sa temom.
kao da je car ipak go...

jel si glasao za nekog u pollu?

:lol: :lol:

#41 Sioran

Sioran
  • Members
  • 1,885 posts

Posted 06 November 2003 - 02:05

naravno da je razgovor na temu umetnosti bezvredan ako se zavrsi na ovo je lepom, ali to je zato sto se razgovor odvija u domenu jezika gde postoje drugaciji standardi. u domenu iskustva mi i dalje nije jasno zasto bi prost utisak bio inferioran u odnosu na komplikovanu teoriju o utisku. da ne pominjem da se teorije o utisku verovatno i ne javljaju automatski (to valjda zavisi i od iskustva) vec nastaju dobrim delom u procesu dijaloga i obrazlaganja utiska (cesto nekom drugom).

>da ne ispadne da se vrtimo u krug – verujem da je cilj umetnosti da proizvede posebno iskustvo kod gledaoca, ali ne samo na nivou dopadanja, vec i u cerebralnom, jer ukoliko umetnicko delo biva lepo a ne izaziva bilo kakve asocijacije, i ne navodi na bilo kakvo razmisljanje – postaje dekorativno, i u takvom sistemu vrednosti neki lepo izdizajnirani bros ispada vrhunac umetnosti [zamisli samo, lepo, pa jos i prakticno].

smesan si :lol:. s tim sto ja (ili ako ne ja a onda neko) i o tom brosu mogu da ispricam pricu pa se onda opet pitamo u cemu je razlika? zar se ne moze o svemu ispricati prica?

>ako vecina nesto smatra lepim – ne znaci da je to zaista lepo [ili, ako vecina misli da su amerikanci glupi, ne znaci da oni to jesu].

mislim da tvoje analogije sa naukom proizilaze iz (postmodernisticke) teze da je znanje u sustini stvar konvencije i da nema mnogo veze sa realnim svetom (koji mozda i ne postoji) ali stvarno ne bih da ovde sirim tu temu. ja bih rekla da u sustini ono sto vecina smatra lepim jeste lepo, s tim sto bih tu dodala kvalifikaciju da ta vecina mora da deli odredjeno iskustvo. verujem da kako se iskustvo ljudi izjednacava tako oni konvergiraju u svojim stavovima (ovo ocigledno vucem iz svoje teze o muzici. iako naravno postoje milioni ljudi koji ce reci za npr. turski mars da je sjajan a ja naravno mislim da je bezveze verujem da bi i ti ljudi mislili isto sto i ja kada bi preslusali sve sto sam ja preslusala. slicno, verujem da slika george washingtona kako se igra sa bebom na travi postala manje atraktivna ako bi pratila npr. nekoliko stotina izlozbi ma kako malo da se teorisalo o svakoj pojedinacnoj izlozbi.) iz toga dalje sledi moj stav da, suprotno onome sto ti tvrdis, ekspertiza se u stvari ogleda u sudu a ne u obrazlozenju suda. laik moze da nadrobi pricu o brosu ali ce biti prepoznat kao laik bas zato sto drobi o brosu, ne nuzno zato sto je njegova prica (iskustvo) inferiorna.

>nije da mislim kako je ono sto vecina voli najcesce kic [priznacu ima i toga, ali sam do tog zakljucka dosao iz iskustva], medjutim smatram da je glupo pitati vecinu sta smatra lepim u umetnosti, a da vecina pritom ne zna nista o umetnosti [narocito savremenoj].

u sustini se slazem sa ovim, samo iz razloga koji su drugaciji od tvojih. ja verujem da je niz iskustava (ma kako ti ta pojedinacna iskustva smatrao nedostojnim tog imena) dovoljan da dovede do ekspertize. za tebe je ocigledno mnogo bitnija prica koja prati ta iskustva, i u sustini si ti i tolerantniji od mene prema raznoraznim sudovima sve dok oni imaju nekakvo obrazlozenje.

>tj. vecina na slici zeli da vidi – sebe, zivot, i drustvenu angazovanost

hm, ja imam mnogo cinicnije obrazlozenje. ljudi vole decu, prirodu i slavne ljude zato sto su ka tome evoluirali (i.e. geni za ljude koji vole decu, lepo vreme i slavne ljude su imali vise sanse da idu dalje nego geni za ljude koji vole babe i luzere. no da se ne rasplinjavam tim pre sto nisam citala originalne eksperimente nego tek nesto iz druge ruke tako da nisam sasvim sigurna ni o cemu se radi.).

>stvar je u tome sto smo u poziciji masovne produkcije svega redom, pa tako i umetnosti. selekcija onoga sto vredi i onoga sto ne vredi je u rukama kupaca, muzeja, galerija i kritike, a ne vecine [znaci elita, rekla bi ti, ali tako je oduvek i bilo, vecina se nije nikada ni pitala, i nije tako samo sa umetnosti]

nisam htela da pokrecem tu temu ranije, ali ja mislim da je pojava masovne umetnosti kriticna za razumevanje situacije. ovo je kako ja vidim stvari: dok nije bilo masovne produkcije umetnost je bila na raspolaganju samo eliti, i ta elita je birala ono sto joj je neposredno lepo posto je imanje toga bilo dovoljno da je razlikuje od mase. sada, kada svaka susa moze da ima savrsenu reprodukciju maltene bilo cega elitnost se sastoji u znanju i interpretaciji a ne u delu. drugim recima, naglasak na ideji je rezultat potrebe za razlikovanjem, za statusnim legitimisanjem.

>posto me tarantino ni do sada nijednom nije ostavio odusevljenim, ne ocekujem ni ovoga puta film koji ce mi stajati na listi najboljih.

iako ne bih rekla da mi je on omiljeni reziser definitivno sam videla kvalitet u njegovoj sposobnosti da nadogradi zanrovski film - osim scene u bolnici ovde ne vidim taj kvalitet.

>postoji jedan film koji izrazito volim, a koji se tebi [vise] ne dojmi, moguce da je jedini oko kog se ne slazemo: rosemary’s baby!

e, jeste. mada opet ne bih ni njega potpuno upljuvala. ono sto me u stvari iznenadilo je da si izabrao onaj redak bergmanov film koji ja smatram izuzetno psiholoski pa i filozofski uspelim na minskom polju filmova koje ne podnosim (sedmi pecat, tisina, jesenja sonata mi odmah padaju na pamet).

>povoljnije okolnosti podrazumevaju manje obaveza ili ?

i to, ali pre svega kontekst koji je drugaciji od rasprave u kojoj postoje suprotstavljene strane. definitivno mislim da te eksplikacija teorije o nekom delu stavlja u inferiornu retoricku poziciju. ne znam da li se secas, ali ja se secam da si ti u prethodnoj raspravi povodom, hm, turnerove nagrade :lol: ti dao jednu takvu teoriju o piss christ-u, na sta je moj odgovor bio da je teorija banalna (sto i sada mislim) sto je tebe stavilo (ili bi mene stavilo da sam bila na tvom mestu, vise se i ne secam kako se to razvijalo) u situaciju da branis nesto sto si rekao bez mogucnosti da ga revidiras a da ne platis retoricku cenu.

#42 jamie

jamie
  • Members
  • 1,771 posts

Posted 06 November 2003 - 04:33

naravno da je razgovor na temu umetnosti bezvredan ako se zavrsi na ovo je lepom, ali to je zato sto se razgovor odvija u domenu jezika gde postoje drugaciji standardi. u domenu iskustva mi i dalje nije jasno zasto bi prost utisak bio inferioran u odnosu na komplikovanu teoriju o utisku. da ne pominjem da se teorije o utisku verovatno i ne javljaju automatski (to valjda zavisi i od iskustva) vec nastaju dobrim delom u procesu dijaloga i obrazlaganja utiska (cesto nekom drugom).

ok. sad se vec zaista vrtimo u krug. jel to ta retoricka cena o kojoj govoris?

dakle – govorim o sebi - cilj umetnosti je iskustvo [mozemo da ih razmenjujemo, ali ne i da ih vrednujemo, a i razmenjivanje ume da mi bude dosadno, narocito ukoliko se ne poznajemo]. mene ne zanimaju tudja licna iskustva vezana za umetnost - dok nisu pretocena u reci [kada se ocekuje da ta iskustva predstavljaju misljenje]; i svejedno mi je da li je neko osetio kako je umetnicko delo lepo, osim ukoliko to ne iznese kao glavni zakljucak o umetnickom delu.
to da ti se odredjeno delo svidja [tj. lepo ti je] nije sud, pa nemamo o cemu da razgovaramo [jer, naravno, o ukusima ne vredi razglabati]. ako nemamo o cemu da razgovaramo, takav utisak [koji nije iskustvo] je inferioran u odnosu na neciju teoriju vezanu za delo [tj. sud, stav] koja izaziva pricu [ma koliko i po ma cijim kriterijumima prica glupa bila].
u mom slucaju teorija o nekom delu nastaje bez procesa dijaloga ubrzo nakon iskustva koje delo izaziva, da bi se cesto produbila [ili je mozda bolji izraz prosirila] kroz dijalog, cak i kad se on vodi sa osobom cija se teorija ne poklapa sa mojom.

meni ovo sto pricam zvuci logicno, zao mi je sto ne zvuci i tebi.
ali ne bi bilo lose da pre nego sto obrnes jos jedan krug izneses i ti svoju ispovest kako to funcionise kod tebe. vec vidim da je drugacije.

ja (ili ako ne ja a onda neko) i o tom brosu mogu da ispricam pricu pa se onda opet pitamo u cemu je razlika? zar se ne moze o svemu ispricati prica?

razlika je ogromna – izmedju brosa o kome mozes da ispricas [svoju] pricu i brosa koji ti je samo lep.
to sto ces mi reci o brosu govori dosta o tebi; to da ti je bros lep ne govori nista ni o tebi ni o brosu.
mozda gresim, ali nije mi toliko bitno sta se ljudima svidja, vec da li znaju zasto im se to svidja.
u pravu si kada kazes da se prica moze ispiricati o svemu [sto se mene tice – u tome je izazov], ali se na osnovu te price moze povesti razgovor, sto na osnovu ocene da je nesto lepo teze ide.

ja bih rekla da u sustini ono sto vecina smatra lepim jeste lepo, s tim sto bih tu dodala kvalifikaciju da ta vecina mora da deli odredjeno iskustvo. ... iz toga dalje sledi moj stav da, suprotno onome sto ti tvrdis, ekspertiza se u stvari ogleda u sudu a ne u obrazlozenju suda. laik moze da nadrobi pricu o brosu ali ce biti prepoznat kao laik bas zato sto drobi o brosu, ne nuzno zato sto je njegova prica (iskustvo) inferiorna.

pa koliko vidim zakljucci su nam skoro jednaki, samo si ti moju poziciju izokrenula. ja nigde nisam rekao da su necije iskustvo ili prica inferiorniji od nekog drugog iskustva ili price, cak naprotiv, verujem da je svaka prica [makar bila i o brosu] vrednija od puke impresije – ovo je lepo. ono na cemu ja insistiram jeste upravo to da je bitan sud, a da je nesto lepo ili ruzno ja ne smatram sudom.

jamie:tj. vecina na slici zeli da vidi – sebe, zivot, i drustvenu angazovanost

ljudi vole decu, prirodu i slavne ljude zato sto su ka tome evoluirali.

obrazlozenje je verujem naucno utemeljeno, ali plasi me to sto ukida misljenje, i na to mesto stavlja genetsku uslovnost. utoliko mi je jos teze da se slozim sa odlukom vecine sta je lepo, znajuci da to nije njihov stav, vec stvar nasledja. da li je veliki deo nasih/njihovih impresija [ili cak i sudova] urodjeno?

dok nije bilo masovne produkcije umetnost je bila na raspolaganju samo eliti, i ta elita je birala ono sto joj je neposredno lepo posto je imanje toga bilo dovoljno da je razlikuje od mase. sada, kada svaka susa moze da ima savrsenu reprodukciju maltene bilo cega elitnost se sastoji u znanju i interpretaciji a ne u delu. drugim recima, naglasak na ideji je rezultat potrebe za razlikovanjem, za statusnim legitimisanjem.

[tvoja?] teza pije vodu utoliko sto ljudi zude za statusom, i ma koliko [nam se cinilo da] se drustvo menja ono i dalje od umetnosti trazi da predstavlja statusni simbol. ali ovde vec pricamo o umetnosti kao robi, protiv cega se borila upravo konceptualna umetnost, u raznim fazama i kroz razne forme [narocito kroz performans]. utoliko je konceptualna umetnost drustveno angazovana, jer je tezila promeni odnosa prema umetnosti kao objektu koji definise elitu. sistem je ipak ispao perfidniji.

definitivno mislim da te eksplikacija teorije o nekom delu stavlja u inferiornu retoricku poziciju. ne znam da li se secas, ali ja se secam da si ti u prethodnoj raspravi povodom, hm, turnerove nagrade dao jednu takvu teoriju o piss christ-u, na sta je moj odgovor bio da je teorija banalna (sto i sada mislim) sto je tebe stavilo (ili bi mene stavilo da sam bila na tvom mestu, vise se i ne secam kako se to razvijalo) u situaciju da branis nesto sto si rekao bez mogucnosti da ga revidiras a da ne platis retoricku cenu.

retoricka cena je zanimljiva floskula za opravdavanje situacije u kojoj neko iznese svoje misljenje o tome cime se odredjeno delo bavi, a suprotna strana to misljenje proglasi banalnim. zapravo, ja ne verujem u retoriku koja se zasniva na tome da se tudji stavovi pobijaju impresijama tipa – ne svidja mi se, ruzno je, glupo je, banalno je, itd, niti takve utiske o narecenom ili vidjenom smatram plodonosnim u diskusiji. stoga budi uverena da kakva god bude bila tvoja analiza magritte-ovog [ili bilo cijeg] dela, necu reci da je banalna.

btw, secam se da si, nakon misljenja da su moji stavovi banalni, priznala kako je piss christ lepa slika.
u to ime: andres serrano, piss christ, 1989a

Posted Image

ono sto me u stvari iznenadilo je da si izabrao onaj redak bergmanov film koji ja smatram izuzetno psiholoski pa i filozofski uspelim na minskom polju filmova koje ne podnosim (sedmi pecat, tisina, jesenja sonata mi odmah padaju na pamet).

persona predstavlja prekretnicu u mom shvatanju kinematografije. u pitanju je mistifikovano iskustvo koje ne zelim da razlazem kroz reci.

u sustini si ti i tolerantniji od mene prema raznoraznim sudovima sve dok oni imaju nekakvo obrazlozenje.

ovo mi zameraju i u zivotu.

:lol: :lol:

#43 Sioran

Sioran
  • Members
  • 1,885 posts

Posted 06 November 2003 - 05:28

>ok. sad se vec zaista vrtimo u krug. jel to ta retoricka cena o kojoj govoris?

ne. vecina rasprava, pored toga sto kao cilj ima da razradu, bogacenje sopstvene pozicije, razmenu informacija itd. je i socijalno dogadjanje u kojem ostavljamo utisak na druge (pogotovo ako se rasprava odvija u javnosti). pod retorickom cenom mislim na rizik relativnog pada pozitivnog utiska. (na primer ako neko u raspravi kaze da su ga zlostavljali roditelji ili da nikad nije bio u muzeju onda dovodi sebe u poziciju da se ta informacija u raspravi iskoristi protiv njega, znaci davanje takve informacije o sebi ima svoju cenu.)

>meni ovo sto pricam zvuci logicno, zao mi je sto ne zvuci i tebi.
ali ne bi bilo lose da pre nego sto obrnes jos jedan krug izneses i ti svoju ispovest kako to funcionise kod tebe. vec vidim da je drugacije.

ne, u stvari mi zvuci logicno (pa i kod mene je otprilike tako, naravno da ne mislim da je drugome zanimljivo da cuje moje "ovo je lepo" i naravno da manje-vise svako umetnicko delo izaziva seriju utisaka koji se manje ili vise spontano pretacu u neku pricu) ali se mi ne slazemo oko toga koji aspekt svega toga nekoga cini ekspertom i da li postoji nesto sto predmet cini umetnickim delom a nije obrazlozenje koje se o njemu daje. ti izgleda mislis da se ekspertiza vidi u kvalitetu dijaloga, ja ne (na primer sebe nikad ne bih nazvala ekspertom u umetnosti a s druge strane verujem da mogu da ispricam relativno duboku pricu i da vodim relativno kvalitetan dijalog iz prostog razloga sto imam puno ideja i iskustva koje crpem iz drugih, neumetnickih izvora). za mene se ekspertiza vidi u ukusu - ti, kao recimo ekspert neces reci (pretpostavimo za trenutak da bi pristao da to kazes za bilo sta) za portret slavne licnosti u prirodi da je lepa, a laik ce (kao sto cujemo) reci upravo to. to sto taj laik moze da isprede neko objasnjenje, nekakve asocijacije, neke duboke misli koje opravdavaju taj utisak njega mozda cini zanimljivim laikom ali za mene ne menja ocenu da je on laik. za tebe ocigledno menja. to je jedno. drugo je da, iz toga sto si ti koncentrisan na objasnjenje a ne na objekat za tebe je potencijalno svaki objekat umetnicko delo (ili se varam?). za mene nije - za mene je umetnicko delo ono ka kojem konvergira pozitivan utisak eksperata.

>mozda gresim, ali nije mi toliko bitno sta se ljudima svidja, vec da li znaju zasto im se to svidja.

bitno - za sta? u krajnjoj liniji, ako ja treba da biram svog prijatelja ili 'ajde, nekog sa kim cu da provodim vreme, onda mi je naravno bitnije to kako on obrazlaze svoje utiske nego nekakav nepogresiv (u smislu ekspertski, pretpostavimo za trenutak da to, kao sto ja tvrdim, postoji) sud "lepo je" "nije lepo" - sta ja mogu da imam od toga? bas me briga sta je njemu lepo! ali ja (a pretpostavljam i ti) ovde ne pricam o tome sa kim ja rado drugujem ili kakva bih ja da budem nego sta to znaci biti ekspert i sta znaci za delo da bude umetnicko.

>u pravu si kada kazes da se prica moze ispiricati o svemu [sto se mene tice – u tome je izazov], ali se na osnovu te price moze povesti razgovor, sto na osnovu ocene da je nesto lepo teze ide.

pa to je tacno, ali zasto bi necija vestina konverzacije bila kriterijum toga da se razume umetnost?

>obrazlozenje je verujem naucno utemeljeno, ali plasi me to sto ukida misljenje, i na to mesto stavlja genetsku uslovnost. utoliko mi je jos teze da se slozim sa odlukom vecine sta je lepo, znajuci da to nije njihov stav, vec stvar nasledja. da li je veliki deo nasih/njihovih impresija [ili cak i sudova] urodjeno?

uf, ovako kako si ovo rekao zvuci maltene zastrasujuce ("genetska uslovljenost"). u principu da nema gena ne bi bilo ni mozga kojim razmisljas, znaci ni razmisljanja. ne mislim da su konkretni sudovi ili impresije urodjeni, ali definitivno mislim da postoje urodjenje sklonosti koje su mahom adaptivne (na primer sklonost ka slatkom, strah od mracnih prostora, zmija i sl). mislim da su umetnost, muzika i recimo poezija koncentrisani ideali necega sto ljudima da se grubo izrazim prija, otprilike na nacin na koji su manekenke ideali zenske lepote. naravno od prijanja do ekspertskog ukusa dug je put i on naravno nije odredjen (zato i nije isti danas i pre recimo hiljadu godina). obrazlaganje prijanja je "genetski uslovljeno" utoliko sto ga prozimaju teme i logika koji su tipicno ljudski ali svakako da njegov konkretan sadrzaj nije "zapisan u genima" (to ne bi bilo ni tehnicki moguce).

>retoricka cena je zanimljiva floskula za opravdavanje situacije u kojoj neko iznese svoje misljenje o tome cime se odredjeno delo bavi, a suprotna strana to misljenje proglasi banalnim.

mislim da situacija nije tako jednostavna :lol: . stvar je u tome sto je, ako je covek izmedju ostalog motivisan i time da ostavi dobar utisak, nadmudri i sl, pricanje o sebi faktor rizika. a sto se banalnosti tice to je nesto sto se itekako da obrazloziti (npr. ukazivanjem na to da je ta ideja opste mesto, da postoje komplikovanije, dublje ideje slicnog tipa itd.)

#44 Mac

Mac
  • Members
  • 1,539 posts

Posted 06 November 2003 - 11:04

osecajte se slobodnima da glasate.

Glasam za br 4. Kriterujum? Jedino sto sam pozeleo da vidim jos jednom. B)

#45 Herr

Herr
  • Members
  • 2,251 posts

Posted 06 November 2003 - 12:08

Gonzo

Ocigledno je da se Sunce vrti oko Zemlje, ali nije tacno.

Jamie

Yap kratko i jebitacno.

Jasno je da nisi Isabel de Urbina, logoreja sa nabiflanim citatima.

Ostatku malobrojnih ucesnika

Od kad je bog mrtav Pietu ne mos prodati ni ubogim Latinosima pa da
si Leonardo Di Caprio, tek poneki balvan, iskrivljenu kasiku Drezdena i Hirosime. Od Velikog rata na ovamo kod mora mrava umetnika na delu je taktika Shock and Awe, tu i tamo izrone gromade. Vecina je na nivou stilske vezbe sa koscurinam i crvima, jedini je boljitak sto na ekranu ne smrdi. Jos je dobro kad nadje neki povod za introspekciju kao rece jedna ucena Menhecanka. Ozbiljno je pitanje ukrasiti stancic od dva miliona dolara necim skupim, a da ne preuzme sve na sebe ipak treba raditi i stvarati nove zelembace funte evrice. Umetnost je oduvek bila toliko puta toliko cenata toliko keka, masovna produkcija obara cenu i kakvocu robe.

jedan od onih koji nisu tek papagaji
http://www.amazon.co...4958020-3423809