Jeste fotošop, ali vredi.
Posted 17 February 2015 - 18:45
Jeste fotošop, ali vredi.
Posted 17 February 2015 - 19:37
Pazi u crkvenim skolama vjerovatno uce kako se moliti bogu i samo o svojoj religiji sve najbolje, a o tudjim sve najgore.
Za razliku od veronauke u školama gde uče:
1. Kako se moliti bogu
2. Sve najbolje o svojoj religiji
3. Sve najgore o drugim religijama
I sve to o trošku države.
Posted 17 February 2015 - 20:16
реконтра аргумент верника: многи људи плаћају порез и не желе да им дете похађа ликовно. кад може ликовно, онда може и веронаука
Likovno i drzava nisu ustavom odvojeni kao sto su crkva i drzava.
Posted 17 February 2015 - 20:19
Verovatno se odatle finansira - pare se slivaju u budzet od vernika, pa oni za svoje pare traze i "uslugu".... ja nesto ne znam da u Srbiji postoji crkveni porez?! Sta ce onda crkva u skolama, ko placa popovima da drze predavanja po skolama? Crkva? Skola? Roditelji? Drzava?
Gradjani (SVI) republike Srbije, kroz poreze na imovinu/potrosnju/dohodak/profit. U Srbiji ne postoje crkveni porezi, niti iko ima ikakvog uvida u finansije religijskih zajednica, niti iste placaju porez. Tako da, osim poreza na potrosnju kojeg svestenstvo nije oslobodjeno (jos), svestenici su u stvari jedini koji proporcionalno manje placaju za veronauku u skoli od ostalih gradjana.
Edited by Nimrod, 17 February 2015 - 20:19.
Posted 17 February 2015 - 21:09
Gradjani (SVI) republike Srbije, kroz poreze na imovinu/potrosnju/dohodak/profit. U Srbiji ne postoje crkveni porezi, niti iko ima ikakvog uvida u finansije religijskih zajednica, niti iste placaju porez. Tako da, osim poreza na potrosnju kojeg svestenstvo nije oslobodjeno (jos), svestenici su u stvari jedini koji proporcionalno manje placaju za veronauku u skoli od ostalih gradjana.
A kada tome dodamo da svestenici SPC (i samo SPC) imaju pravo na penzije iz penzionog fonda i imaju sve vreme pravo na zdravstveno osiguranje pri cemu tokom svog "radnog veka" ne uplacuju nikakve doprinose ni za penziono ni za zdravstveno moze se primetiti da su malo ravnopravniji od drugih gradjana u "sekularnoj" Srbiji. Ako obicnom gradjaninu Srbije poslodavac ne uplati doprinose imace problema kod overavanja zdravstvene knjizice i kod sticanja prava prava na penziju, medjutim zaposlenim u firmi SPC je sve obezbedjeno bez ikakvih obaveza od strane njihovog poslodavca. Mozda je to drzava sklopila nekakav dogovor sa bogom? Ako jeste nije se bas potrudio da ga ispuni.
Posted 17 February 2015 - 22:17
. Mozda je to drzava sklopila nekakav dogovor sa bogom? Ako jeste nije se bas potrudio da ga ispuni.
Pa sa bogom tesko, ali koliko se secam, poslednji put kada je vlada u Beogradu sklapala konkordate sa verskim institucijama, 1936/37, u Srbiji su izbili silni nemiri, a cini mi se i da je pala neka krv u Skupstini. Sad je to sve finije i tise - sta ima da se bunimo protiv konkordata kad su "nasi", "svetosavlje" itd
Posted 18 February 2015 - 00:01
Jeste fotošop, ali vredi.
znam onaj Marfijev zakon: čovek bez religije je kao riba bez bicikla.
Edited by Janne240, 18 February 2015 - 00:02.
Posted 18 February 2015 - 10:41
sada kad ovako napisaste onda I norveska dodje supak sveta. mislim direktna povezanost obavezne nastave religije I kvaliteta tj klasifikacije zemlje.slazem se da je srbija supak al ponajmanje zbog 45 min religije u skoli.
mislim da pridajete nepostojeci znacaj tom potpuno perifernom predmetu,kako u srpskoj tako I u norveskoj skoli. ne nauci se tamo nista spektakularno pametno ali ni nista spektakularno opasno po psihicki razvoj deteta. par informacija vise,cisto u postizavanju sirine obrazovanja. za dalje / ako je ko zainteresovan,naravno/ treba ozbiljniji rad kod kuce/ citaj crkve/.
Pa onda je valjda i to dodatan razlog, da se ukine? Šta će nam predmet, koji ništa pametno ne donosi i više služi 'popunjavanju redova' u učitelja. Da neko ne ostane bez posla. Bar tako ispada, kad pročitaš ovaj post. Da se mene pita, bolje da se tih 45 minuta iskoristi za dodatno opismenjavanje dece. Funkcionalna pismenost postaje sve veći problem omladine i eto nama bolje iskorištenih 45 minuta.
Posted 18 February 2015 - 13:37
sada kad ovako napisaste onda I norveska dodje supak sveta. mislim direktna povezanost obavezne nastave religije I kvaliteta tj klasifikacije zemlje.slazem se da je srbija supak al ponajmanje zbog 45 min religije u skoli.
mislim da pridajete nepostojeci znacaj tom potpuno perifernom predmetu,kako u srpskoj tako I u norveskoj skoli. ne nauci se tamo nista spektakularno pametno ali ni nista spektakularno opasno po psihicki razvoj deteta. par informacija vise,cisto u postizavanju sirine obrazovanja. za dalje / ako je ko zainteresovan,naravno/ treba ozbiljniji rad kod kuce/ citaj crkve/.
Ne moze Norveska da bude supak sveta sa - po clanstvu - najvecim Humanisticko-etickim savezom u svetu.
Tim pre sto se taj isti Humanisticko-eticki savez pobunio protiv uvodjenja pomenutog predmeta u skoli i tuzio drzavu Norvesku i slucaj se nasao pred sudom u Strazburu i Zenevi. Nakon dobijenog slucaja, sadrzaj nastavnog plana iz datog predmeta je modifikovan. Nije idealno ali je miles away od sadrzaja nastave i onog sto/kako se radi u srpskoj skoli ... a i od totalne pasivnosti javnosti i (nadleznih) institucija u Srbiji glede te nastave.
Valja napomenuti da taj norveski Savez nije generalno protiv nastave o religiji u skoli ali smatra da je nemoguce obezbediti neutralnu nastavu gde bi teziste bilo na kritickom pristupu svim religijama. U pravu su. Treba izbaciti hriscanski (ili bilo koji konfesijski) predznak i iz naziva i iz sadrzaja (narocito ako u nazivu predmeta stoji "life stance" i "etika"). Da bude kao ranije RLE a ne kao sada KRLE.
BTW, Norveska je toliki supak od zemlje da su cak i neki norveski svestenici na celu sa stavangerskim biskupom bili protiv toga da se nazivu predmeta doda "hriscanstvo" (Hriscanstvo, religija, life stance, etika) i kritikovali su Vladu jer misle da nastava treba da okupi sve djake na istoj osnovi a ne da skola bude arena za borbu izmedju hriscana i ostalih.
Svako nalazenje slicnosti sa Srbijom moze samo biti jedno od ova tri: 1) maliciozno 2) ignorantno 3) slucajno
Posted 18 February 2015 - 14:53
Pa onda je valjda i to dodatan razlog, da se ukine? Šta će nam predmet, koji ništa pametno ne donosi i više služi 'popunjavanju redova' u učitelja. Da neko ne ostane bez posla. Bar tako ispada, kad pročitaš ovaj post. Da se mene pita, bolje da se tih 45 minuta iskoristi za dodatno opismenjavanje dece. Funkcionalna pismenost postaje sve veći problem omladine i eto nama bolje iskorištenih 45 minuta.
Treba napraviti trazliku izmedju nastave o religiji i nastave religije. To znas i sam. Ali, sasvim razumljivo, ti ne mozes znati sta je razlika izmedju dve stvari koje su strpane u isti kos u postu na koji si odgovorio.
U Norveskoj:
U nastavnom planu stoji eksplicitno da predmet nije ni propovedanje ni praktikovanje religije na bilo koji nacin. Predmet se zove Hriscanstvo, religija, life stance i etika. Ranije se zvao Religija, life stance i etika. Problem je u ovom relativno nedavno ubacenom ”hriscanstvo”. Nesumnjivo, taj konfesijski predznak je problematican i neprihvatljiv u jednom sekularnom drustvu. Statisticki, oko 50-ak% se diskutuje hriscanstvo a ostalo je za sve druge religije.
U Srbiji:
Ne postoje jasno utvrdjeni kriterijumi za određivanje sadržaja udžbenika (a ni udzbenika!) za ovaj predmet, ne postoji definisana edukativno-didakticka metoda u nastavi a ni izbor nastavnog kadra nije regulisan. Znaci, ta grozota se desava stihijski. Klasicno versko postrojavanje sa svim elementima propovedanja i praktikovanja religije. Deca u skolama citaju Malog viteza sto je religiozna indoktrinacija. Uostalom, predmet se zove Veronauka.
Posted 18 February 2015 - 20:51
Posted 18 February 2015 - 21:26
али... КАКО од садашњег стања у Србији.... доћи до скандинавског (не-конфесионална едукација) или до Француског дивног решења (не постојање посебног предмета, већ лаичко информисање кроз постојеће предмете) ?
Npr. ne glasati za ljude koji pisu recimo predlog zakona o uzbenicima? Ne glasati za one koji upozoravaju tuzioce da "pripazi on sta kopa po Srbiji jer on je srpski tuzilac" itd. Ili se pomiriti sa time.
Posted 18 February 2015 - 22:24
Zaista su male, gotovo nepostojeće mogućnosti da se bilo šta izmeni u korist istinske strateške reforme obrazovnog sistema dok god imamo one koji smišljaju "reformatorske zakone" a produbljuju lavirint obrazovnih zabluda. Nažalost veronauka i gradjansko sigurno ne predstavljaju ključni problem u tom sistemu ali su povodi za njihovo uvodjenje u sistem iščezli iz političkog paravana u kojem su se javili.
Programski sadržaji se realizuju u različitom stepenu podudaranja s programom, ali neku svrhu i funkciju još ispunjavaju.
Veći je prostor za "kreativnu" atmosferu na časovima Gradjanskog, zavisno od zrelosti i uzrasta i za diskusiju i sve oblike i metode nastave koji se mogu primeniti. Veronauka nema takvu metodičku slobodu, zahteva u većoj meri "vaspitanje", molitvu i radoznalost samih učenika za pitanja vere, tako da je veroučiteljima "teži" zadatak posebno što djaci u tom uzrastu ispoljavaju sve crte svog razvojnog perioda.
Medjutim, interesantno je da se roditelji i učenici iz nekog razloga (govorim iz iskustva svoje škole) nekako dosta ravnopravno pa čak i više u korist veronauke opredeljuju na upisu u sr.školu, da bi kasnije "priznali" da bi rado promenili izborni predmet, što je izmenama u Zakonu dopušteno. Zašto je to tako, bilo bi interesantno videti, verovatno zbog usmerenja iz osnovne škole, gde je pretpostavljam Veronauka "strože" postavljena.
Posted 19 February 2015 - 00:10
Programski sadržaji se realizuju u različitom stepenu podudaranja s programom, ali neku svrhu i funkciju još ispunjavaju.
Veći je prostor za "kreativnu" atmosferu na časovima Gradjanskog, zavisno od zrelosti i uzrasta i za diskusiju i sve oblike i metode nastave koji se mogu primeniti. Veronauka nema takvu metodičku slobodu, zahteva u većoj meri "vaspitanje", molitvu i radoznalost samih učenika za pitanja vere, tako da je veroučiteljima "teži" zadatak posebno što djaci u tom uzrastu ispoljavaju sve crte svog razvojnog perioda.
Jos kad bi neko postavio programski sadrzaj veronauke i uzdbenike odobrene za istu. Onda bi to mozda moglo da objasni uplakanu sestru moje prijateljice koja dolazi sa casa veronauke (11 godina) gde joj je verouciteljica pred celim razredom rekla da joj drug Edin koga nema na casu jer nije pravoslavne veroispovesti (i valjda jedino dete u odeljenju koje ne ide na veronauku, jer nisu hteli da se razlikuju od drustva) zavrsava "tamo gde svi nevernici zavrsavaju". I dete se ubi placuci jer jer verouciteljica objasnjavala (11 godisnjem detetu) pojam greha i sta se desava sa gresnicima pola godine, u vrlo grafickim detaljima ( sa sve reprodukcijom slike Hijeronimusa Bosa - posto valjda on dobro ilustruje pravoslavno shvatanje ). Budibogsnama.
Posted 19 February 2015 - 06:03
Jos kad bi neko postavio programski sadrzaj veronauke i uzdbenike odobrene za istu. Onda bi to mozda moglo da objasni uplakanu sestru moje prijateljice koja dolazi sa casa veronauke (11 godina) gde joj je verouciteljica pred celim razredom rekla da joj drug Edin koga nema na casu jer nije pravoslavne veroispovesti (i valjda jedino dete u odeljenju koje ne ide na veronauku, jer nisu hteli da se razlikuju od drustva) zavrsava "tamo gde svi nevernici zavrsavaju". I dete se ubi placuci jer jer verouciteljica objasnjavala (11 godisnjem detetu) pojam greha i sta se desava sa gresnicima pola godine, u vrlo grafickim detaljima ( sa sve reprodukcijom slike Hijeronimusa Bosa - posto valjda on dobro ilustruje pravoslavno shvatanje ). Budibogsnama.
Programski sadrzaj
http://www.zuov.gov....iscen_tekst.doc
Udzbenici
http://uciteljicamar...9110821072.html
Veronauku treba izbaciti iz skola. Kome je do vere i verskog ucenja - neka ide u svoju crkvu, dzamiju, sinagogu, asram....., a ne da se to namece u skoli.