Jump to content


Photo

Tekstovi Slobodana Antonica u Politici


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
98 replies to this topic

#16 hegel67

hegel67
  • Members
  • 16 posts

Posted 28 July 2007 - 21:13

QUOTE(Div @ 27 Jul 2007, 17:42) <{POST_SNAPBACK}>
Pišeš prvo u jednni, pa u množini. Jel množina persiranje ili se obraćaš celom forumu?
Ako treba da komentarišem podatak da ti nisu objavili komentar, šta da kažem. Može im se. njihovo pravo.
Sam tvoj komentar ne mogu da komentarišem jer nisam pročitao Antonića. I neću.

Udu Wudu, moj komentar se odnosio na gore navedeni post. Sto se tice tvog predloga da li treba postavljati takve tekstove na forum moj odgovor je potvrdan, bez obzira sto ce mnogi misliti da je to reklama Antonica i njemu slicnih glasnogovornika vlade i njhovih ideja i da njima tu nije mesto i da ih treba zabranjivati zbog govora mrznje i podsticanja na zlocin(sa cime se u potpunosti slazem), ali mreza nam je jedino mesto gde mozemo da na takve psihopatske ideje ukazujemo , da ukuzaujemo na uzrok, bez obzira sto mnogi misle da to nema nikakvog efekta na stvarnost. Mislim da se varaju jer je mreza u sustini stvarnost slobode koju ne mogu da nam oduzmu, osim ako mi sami to ne zelimo, osim ako mi sami ne zelimo da zivimo u stvarnosti raznih Antonica. Da li to zelimo ??????

#17 hegel67

hegel67
  • Members
  • 16 posts

Posted 31 July 2007 - 13:48

Nakon Antonica sada je na redu okultizam i magija kao sastavni deo kosovske ikonografije .
U danasnjem broju Politike pod nazivom FAKATURI-VLASKA MAGIJA ''OKIDAC'' ZA MASAKAR u Jabukovcu kod Negotina na principima okultizma i magije se objasnjava monstruozni zlocin gde je stradalo devet ljudi. Zar o takvim tekstovima u drzavnim medijima niko nema sta da kaze. Da li je moguce da ste sebe ubedili da je ovo 1389. godina? Predlazem da Ljilja Smajlovic (glavni i odgovorni urednik Politike) zajedno sa danasnjim tekstom u Politici ode u Jabukovac i porodicama stradalih pokusa da objasni da su oni stradali zbog magije i okultizma i da ce vlada ponovo da postavi lomace po Srbiji na kojima ce spaljivati vestice, ali tek posto se zavrsi kosovska bitka. Strasno.

#18 hegel67

hegel67
  • Members
  • 16 posts

Posted 31 August 2007 - 12:37

Objavljeno u Politici 30.08.2007. godine

ДЕМОКРАТИЈА JE КАО БИЦИКЛ
Теза о незрелости народа и искварености институција даје могућност ЛДП да доведе у питање исход сваког демократског поступка

Зашто је ЛДП проблем за српску демократију? И како може странка са десет посланика и пет одсто гласова да буде проблем?
ЛДП јесте мала странка у становништву. Али, она је велика странка у елити. Да се влада бира у редакцијама утицајних медија, Чедомир Јовановић би био вицепремијер. Да владу бирају НВО, Јовановић би био премијер. А да владу бирају западни амбасадори, Јовановић би био и премијер и председник.

Јовановић и ЛДП су важни по томе што говоре оно што припадници елите из „круга двојке” мисле: да овај народ још није зрео за демократију. Народу, по њима, треба дати демократију тек кад се Србија модернизује. А модернизацију треба да изврши просвећена елита. Модернизација, наравно, није само усвајање техничких вештина, већ и „европских вредности”. Пошто су они већ сада носиоци „европских вредности”, јасно је ко треба да влада Србијом. Први знак да су Срби прихватили европске вредности биће то што ће престати да гласају за СРС, и почети да гласају за ЛДП. Тада им се може дати демократија.

Ово размишљање почива на тачним увидима, али погрешним закључцима. Заиста, народ у Србији далеко је од савршеног. Али, из тога не произилази да је политички малолетан, и да му треба старатељ. Када човек напуни 16 или 18 година стиче пословно право, без обзира на то колико рационалан или нерационалан био. У тим годинама само лудаци имају старатеља. ЛДП и остали из НВО сектора хоће од Србије да направе умну болесницу, како би јој постали старатељи.

То је морално ниско, а политички погрешно. Демократија није уска хаљина коју смеју да носе само дугоноге лепотице (па зато Србија мора да гладује док је не заслужи). Демократија је као бицикл – не можеш да научиш да га возиш док не седнеш на њега. Можда Србија није најбоља бициклисткиња на свету. Али, то није разлог да јој било ко каже: „Дај овамо тај бицикл, од сада ћу ја да те возим!”

Уз тезу о незрелом народу, ЛДП има још један антидемократски аргумент. То је тврдња да је у Србији постојала демократија само до 12. марта 2003. „Је л′ хоћемо да поштујемо демократска правила игре – па, где је демократија, где је демократија? На плочнику испред владе, тамо је убијена 12. марта 2003. године” (Чедомир Јовановић, „Полиграф”, 9. мај 2007). „Ђинђићева Србија наликује слици Вајмарске републике. Кратко је трајала, патила у порођајним мукама, али је одмах након свога убиства постала легенда” (Никола Самарџић, „Демократија пуштена с ланца”, 2006).

Теза о незрелости народа и искварености институција даје могућност ЛДП да доведе у питање исход сваког демократског поступка. По ЛДП, српску демократију треба поштовати само ако даје пожељан резултат: „модернизаторе” на власти. Ако, пак, на власт доводи „конзервативце”, онда нема демократије. Ако скупштинска већина изабере Оливера Дулића за председника скупштине, онда је то демократски. Ако пак исти сазив за председника изабере Томислава Николића, онда је то недемократски. „Тачно је, за Николића је гласала већина, али та већина није демократска, та већина није онаква каква мора бити да бисмо ми поштовали вољу те већине” (Јовановић, исто).

Такође, ако се образује скупштинска већина од „реформаторских” странака, онда председник мора представнику те већине дати мандат. Али, ако се формира скупштинска већина од „конзервативних” странака, онда председник не сме њеном представнику да повери мандат. „Председник Тадић није обавезан да ултимативно да мандат некоме. […]Поред тога што га неко уверава да постоји парламентарна већина, питање је карактера те парламентарне већине. Ако та парламентарна већина угрожава оно што у Србији председник Републике, њен демократски лидер, треба да чува, онда они не смеју добити тај мандат” (Јовановић,

Одбијање да се безусловно поштује исход демократског процеса води у опасност да се сукоби решавају насиљем. Заоштрена реторика ЛДП-а „пријатељ – непријатељ” јесте већ вербални грађански рат. Ако још релативизујете поштовање демократског исхода, ето нас на прагу правог грађанског рата. ЛДП се тога уопште не боји, напротив. „Србија није имала свој грађански рат, као срећније нације, који би допринео појашњењу основних недоумица. У Шпанији су оштре поделе у грађанском рату и срећан географски положај омогућили да временом, захваљујући повременим притисцима, у целини своје политике припадне европским и атлантским интеграцијама” (Н. Самарџић, „Данас”, 29. мај 2007).

У овом тренутку ЛДП заиста не може да угрози демократију у Србији. Али, то не значи да сутра не би могао. Генералну пробу тога имали смо у оних три дана Николићевог председниковања. Аљендеу је глава одлетела само зато што је довео у питање пар страних компанија. Шта се тек може очекивати у земљи која проблематизује далеко више од тога? Погледајте још једном чиниоце из другог пасуса. Ако они буду постављали владу, ЛДП ће коначно рећи да се Србија „модернизовала”. Али, стање демократије биће као у Чилеу. Само, не као у Чилеу Салвадора Аљендеа.
Политички аналитичар
Слободан Антонић


Zar nikoga ne brinu ovakvi tekstovi ???????

#19 KaspeR

KaspeR
  • Members
  • 356 posts

Posted 31 August 2007 - 12:50

Ono što mene ohrabruje iz ovakvih tekstova je ta potvrda da je LDP sve jači i jači i jači i jači ...

#20 Maistor

Maistor
  • Members
  • 1,022 posts

Posted 31 August 2007 - 12:56

QUOTE
Када човек напуни 16 или 18 година стиче пословно право, без обзира на то колико рационалан или нерационалан био. У тим годинама само лудаци имају старатеља.


vrlo koristan predlog. nekima staratelji, neki u zatvore i biće nam mnogo lakše.

QUOTE
„Србија није имала свој грађански рат, као срећније нације, који би допринео појашњењу основних недоумица. У Шпанији су оштре поделе у грађанском рату и срећан географски положај омогућили да временом, захваљујући повременим притисцима, у целини своје политике припадне европским и атлантским интеграцијама” (Н. Самарџић, „Данас”, 29. мај 2007).


potpis. propustilo šansu 5.10. dveiljadite, posledica - ovakva brljavljenja po novinama i sluđivanje naroda.

#21 Rastko

Rastko
  • Members
  • 4,352 posts

Posted 31 August 2007 - 13:37

Ako se Antonić samopotpisuje kao politički analitičar, ja cu kao psihoanalitičar. Zbog diskrecije i domaćeg vaspitanja, ne mogu otvoreno da pričam sta tačno mislim o njemu, ali mozete da pretpostavite... Terapija? - Šine, voz, kanap...ne! Prisustvovanje LDP konvenciji, četiri puta godišnje.

#22 Larko

Larko
  • Banned
  • 6,536 posts

Posted 01 September 2007 - 11:35

...

Edited by Larko, 01 September 2007 - 11:40.


#23 hegel67

hegel67
  • Members
  • 16 posts

Posted 07 September 2007 - 13:28

Slobodan Antonić

Vajmarska Srbija

Svako pametan iz poređenja Srbije sa vajmarskom Nemačkom može izvući pouke

Današnja Srbija često se poredi sa vajmarskom Nemačkom. To osobito vole da rade oni koji radikale izjednačavaju sa nacistima. Radikali, naravno, nisu nacisti. Ali, to ne znači da Srbija ne liči na vajmarsku Nemačku. Pametan čovek, pa i ceo narod, iz tih sličnosti može štošta da nauči.

Prvo, sličan je međunarodni kontekst.

Nemačka je proglašena glavnim, pa i jedinim krivcem za Prvi svetski rat. Za kaznu je ceo trošak rata svaljen na njena pleća. Za kaznu joj je oduzeto 15 odsto teritorije. Ogromnom delu nemačke javnosti i osuda i kazna činile su se
nepravednim. Danas znamo da je veliki deo ratne propagande doista počivao na izmišljotinama. Navodno masovno nemačko silovanje Belgijanki, javno i po gradskim trgovima, izmišljeno je kako bi Engleska zavolela rat. Navodno potapanje američkog putničkog broda sa 2.000 putnika izmišljeno je kako bi SAD uopšte zaratile. Nemačka se osećala kao žrtva masovnih laži i bezobzirne prevare. Možda je i bila.

Drugo, nemačku ekonomiju, oštećenu ratom i inflacijom, pokušali su da leče neoliberalnim merama. Kancelar Bruning je 1930. odlučio da posluša savete „međunarodnih eksperata” i radikalno skreše javnu potrošnju. To je naročito pogodilo socijalni sektor. Čak su ukinuti i javni izdaci kao pomoć obaveznom osiguranju za nezaposlene. No, umesto obećanog oporavka ekonomije, 1931. i 1932, nastavio se ekonomski pad. Neoliberali su objašnjavali da samo treba biti dovoljno strpljiv. Ali, decu je trebalo već danas nahraniti. Došli su izbori 1932. Onaj ko je Nemcima ponudio hleb dobio je i njihove glasove. Samo su neoliberali bili iznenađeni.

I treće, izborni sistem je takođe projektovan da izražava „sav pluralitet političkih mišljenja”. Čist proporcionalni sistem omogućio je malim, ekstremističkim strankama da uđu u parlament. Ukotvivši se u sistemu, one su širile propagandu, rasle i čekale priliku. I levi i desni ekstremisti hranili su se uzajamnom mržnjom i strahom od „onih drugih”. A zajednički su napadali levi i desni centar, svojski radeći na uništenju parlamentarizma.

Komunisti su, recimo, optuživali socijaldemokrate da je njihova republika „prikrivena diktatura kapitala”. Njihov lek se sastojao u otvorenoj „diktaturi proletarijata”. Nadenuli su socijaldemokratama ime „socisti”. „Socisti, nacisti, sve je to isto”, govorili su. Sve do 1933. kada su naučili razliku – u logoru. Nacisti su, sa svoje strane, takođe optuživali liberalnu i konzervativnu desnicu da su „mekani”, „popustljivi” i „nedovoljno nacionalni”. Kada su pak oni sami uzeli da pokazuju kako izgleda biti „tvrd” i „nacionalan”, od Nemačke je ostala samo gomila šuta.

No, kakogod, parlamentarizam je u Nemačkoj ipak preživljavao sve dok su mogle da se naprave umerenjačke vlade. Manjinske ili većinske, levog ili desnog centra, ove vlade su svagda pravljene tako da se krajnjaši – komunisti i nacisti – drže podalje od vlasti. A onda, posle novembarskih izbora 1932, to jednostavno, matematički, više nije bilo moguće. Komunisti su imali 100 mesta, nacisti 196, a svi ostali 262 mandata. Vlada se nije mogla napraviti bilo bez komunista, bilo bez nacista. Fon Papen je izabrao naciste. Da su centrumaši i SDP mogli odabrati komuniste, istorija bi svakako krenula drugim tokom. Ali, verovatno ne sa drugačijim posledicama po parlamentarizam.

Svako pametan iz poređenja sa vajmarskom Nemačkom može izvući pouke. Zapad, da propagandne laži i mrcvarenje jednog naroda ne mogu doneti nikakvo dobro. Neoliberali, da se njihova šok terapija nekako odveć često završava kobno po pacijenta. DS i DSS, da će još dugo morati jedni s drugima da sarađuju. LDP, da ako radikalima dodeljuju ulogu nacista onda oni sami uzimaju ulogu boljševika. SRS, da nacionalistički revanšizam može dovesti do gubitka još 30 odsto teritorije i do potpunog nacionalnog sloma.

A svi zajedno treba da shvatimo da postoji jedna tačka posle koje se Vajmarska Republika neminovno survava u Treći Rajh. I koliko god da nas međunarodne birokrate i neodgovorni ambasadori guraju ka toj tački, na nama je da se svojski potrudimo i Srbiju odguramo od nje. Jer, ako doteraju Srbiju do tamo, gospoda će jednostavno reći: „Ups!” i sesti u avion. A mi ćemo sa svojom decom ostati da ovde živimo i da odgovaramo na pitanje – da li se i Srbiji morao dogoditi Vajmar?


objavljeno: 06.09.2007, naravno u Politici

#24 Vesna

Vesna
  • Sleepers
  • 18,721 posts

Posted 07 September 2007 - 13:48

jedino slobodan antonić lično može da prenese tekstove slobodana antonića na ovaj forum. dry.gif

#25 Bambi

Bambi
  • Banned
  • 636 posts

Posted 07 September 2007 - 21:53

I bi 10-ti post.

#26 HattoriHanzo

HattoriHanzo
  • Banned
  • 3,849 posts

Posted 07 September 2007 - 22:16

zanimljiv tekst.
jedino je zaboravio da doda da potencijalni srpski hitler
u seveningenu pored poznatih dela kao sto su
"genocidni izraelski diplomata teodor meron" ili "u celjustima kurve del ponte"
mozda pise i svoju verziju 'mein kampfa' ako to vec nije onaj njegov 'testament'...

Edited by HattoriHanzo, 07 September 2007 - 22:21.


#27 vladan

vladan
  • Members
  • 25,392 posts

Posted 07 September 2007 - 22:50

Nisam ranije imao prilike da citam tekstove Slobodana Antonica, politickog analiticara, objavljene u "Politici". Ova donesena dva teksta prvi su koje sam procitao.
Osnovni utisak: Gadno i opasno!
A sto se vesnine primedbe tice, ne mogu da se slozim; samim tim sto je objavio tekst u javnom glasilu, S.A. je pristao da taj tekst postane javno dobro, pa da se i moze citirati u celini ili delovima.

#28 big lala

big lala
  • Members
  • 1,270 posts

Posted 09 September 2007 - 13:09

evo još jednog antonićevog teksta...nije iz politike već iz nedeljnika vreme i nije toliko svež ali mi se čini da je i dalje vrlo aktuelan...

Misionarska inteligencija u današnjoj Srbiji


U ovom radu govorim o misionarskoj inteligenciji u postmiloševićevskoj Srbiji*. Pošto odredim sam pojam misionarske inteligencije i opišem ideologiju koju je domaća misionarska inteligencija stvorila, izneću i svoje mišljenje o toj pojavi

Najpre, šta je misionarska inteligencija? Sam pojam inteligencije podrazumeva različitost ove grupe i ostatka društva. Ta različitost, po pravilu, znači veću obrazovanost pripadnika te grupe (kulturne i naučne elite), veću zaokupljenost javnim dobrom, pa i bolje razumevanje javnog interesa od "običnog čoveka". Privrženost opštim ("višim") vrednostima takođe podrazumeva i želju da se što više ostalih ljudi iz zajednice u njih uputi, da se neko znanje ili verovanje učini opštim dobrom svih članova društva. Tako inteligencija, pogotovo u nerazvijenijim društvima, često razvija prosvetiteljske sklonosti, nastojanje da se običan svet upozna sa znanjima ili vrednostima koje deli i sama inteligencija.

Problem, međutim, nastaje onda kada zajednica pruža otpor usvajanju vrednosti koje zastupa inteligencija (ili jedan njen deo). To je najčešće slučaj kada su u pitanju za zajednicu važne vrednosti, osnovna verovanja koja čine identitet zajednice. Religija je, recimo, takav skup verovanja, odnosno vrednosti. Strane prosvetitelje ("civilizatore", misionare) taj otpor ne iznenađuje, budući da o domorodačkom stanovništvu ionako nemaju previsoko mišljenje ("to su ipak samo divljaci"). Zato stranci na otpor odgovaraju dodatnim strpljenjem i naporima koje ulažu u širenje svojih vrednosti. Međutim, poneke domaće prosvetitelje, koji svoje saplemnike zarad njih samih žele da "prosvetle", "modernizuju", "uvedu u civilizovani svet", taj otpor često ume sasvim da razgnevi. Oni iskreno žele dobro svojoj okolini, jer hoće da sa svojom zajednicom podele najbolje vrednosti. Zato sa nerazumevanjem gledaju na svako odbijanje u zajednici da se prihvate njihove vrednosti. Tada često umeju sasvim da se naljute i da stanu iracionalno da se ponašaju. Recimo, počinju da grde saplemenike i da sve gorljivije i nervoznije zastupaju svoje ideje. A kako svaka gorljivost ili nervoza vode u preterivanje i grubosti, to se nove vrednosti zajednici počinju prikazivati u sve lošijem svetlu. Tako otpor okoline domaćim misionarima – jer oni su se stvarno pretvorili u misionare u sopstvenoj zemlji, pošto neki drugi grad ili zemlju doživljavaju kao svoj duhovni zavičaj, dok podneblje u kom žive osećaju kao tuđinu (Vukadinović, 2001:59-60) – dakle, otpor sve više raste, a time, povratno, i misionarska gorljivost i razdraženost.

Na kraju, domaći misionari se prečesto moraju suočiti sa potpunim odbijanjem zajednice. Kada se to desi, oni doživljavaju vrstu ličnog udara, sloma. Počinju da veruju kako zapravo sa njihovim saplemenicima nešto nije u redu, da je čitava zajednica na neki način defektna. Ogorčeni su na okolinu, preziru je, i na kraju zamrze čitavu zajednicu. Život završavaju stalnim, zamornim i sasvim neplodnim ruženjem ljudi iz svog naroda (kraja, grada...), ili čak otvorenim prizivanjem okupacije "civilizovanih stranaca". A ako se ta okupacija dogodi, i pruži li im se prilika da uzmu učešće u vlasti, nažalost niko autoritarnije i okrutnije ne upravlja zajednicom od njih samih, niko nije "vreliji" u nasilju, nametanju, zabranama, progonima, isključivosti...

* * *

Simptome ovakvog misionarstva u postmiloševićevskoj Srbiji mislim da možemo naći u delu inteligencije trenutno usredsređenom oko listova "Danas", "Republika" i "Helsinška povelja". Taj deo inteligencije nije prevelik, ali je poprilično uticajan, naročito među medijskom, kulturnom pa i političkom (pod)elitom. Kolumne koje pišu pripadnici ove grupacije (recimo: svakodnevni redakcijski uvodnik u "Danasu", uvodnici Ivana Torova u "Politici", Gordane Logar ili Nataše Odalović takođe u "Danasu", Dragoša Ivanovića ili Nebojše Popova u "Republici", Teofila Pančića u "Vremenu", Sonje Biserko u "Helsinškoj povelji"...) često imaju tipičnu ideološku funkciju. Oni obične čitaoce koji, nakon revolucije i suštinske promene nacionalne političke strategije, nemaju još "do kraja izoštren politički stav" (tj. nesigurni su u tome šta jeste a šta nije ispravno) žele da upoznaju sa "linijom" u vezi sa nekim pitanjem, kritikuju i "demaskiraju" pojedine "neprihvatljive" pojave i pozivaju nadležne da isprave "nepravilnosti". Naravno da ne postoji nekadašnja Partija koja diktira liniju, ali tu su sada, sa istom funkcijom, pojedine nevladine organizacije za ljudska prava ili instituti za demokratiju i tranziciju iz Vašingtona ili Brisela. Oni, preko svojih godišnjih programa finansiranja ovdašnjih medija, NGO, sindikata itd. određuju prioritete koje se kroz razne kampanje nameću domaćoj javnosti: suočavanje sa srpskim zločinima u Hrvatskoj, Bosni i na Kosovu, izgradanja Srbije kao multietničke i multikulturne države, borba protiv terorizma (razume se – antiameričkim), Romi, homoseksualci, deca sa posebnim potrebama, humanizacija pitanja pasa i mačaka lutalica itd. (Đurković, 2002). Ipak, ideološki rečnik je često gotovo istovetan kao pre dvadeset godina:

"Inicijativu ponovo preuzimaju destruktivne snage u društvu, ostaci bivšeg režima postaju sve dominantniji i, naravno, osioniji, dižu glavu već dobro poznati nacionalisti i rasisti, ... preko medija i na sve druge načine obnavlja se pogubni govor mržnje, rasizma i netolerancije, ksenofobija ponovo dobija na snazi, a više je nego alarmantno što su danas glavni protagonisti novog srljanja Srbije u ambijent konzervativizma, primitivizma, prekopavanja biografija i nacionalnog porekla, upravo neki istaknuti lideri 'najdemokratskije vlasti na svetu'" (Ivan Torov, "Politika", 14. april 2002, str. 8).

Ova uticajna frakcija naše inteligenicije vodi svoje poreklo iz jedne mnogo veće grupacije prozapadne i kritičke inteligencije koja je, početkom devedesetih godina, bila iskreno zgrožena nacionalističkom euforijom koja je zahvatila Srbiju. Nacionalizam je doista bio omamio zdrav razum vladajuće političke elite, starije inteligencije, ali i običnog sveta. U atmosferi nacionalističke zaluđenosti i ratobornosti, čitava zajednica je neumitno srljala u propast. I propast se, bez obzira na upozorenja ove šire grupacije prozapadnih intelektualaca – okupljenih oko tadašnjeg udruženja Beogradski krug i oko glasila "Borba", "Vreme", B92, "Republika"... – na kraju i dogodila. Izbili su krvavi ratovi u Hrvatskoj i Bosni, a Srbija je doživela svetsku izopštenost i privredni slom 1992. i 1993. godine. No, iako je nacionalni kolaps nesumnjivo doveo do kolektivnog učenja najvažnijih društvenih grupa – političke i kulturne elite, ali i običnog sveta – manji deo prozapadne inteligencije nikako nije bio zadovoljan brzinom tog učenja. Činjenica da je nacionalizam u Srbiji ubrzano gubio tlo pod nogama (naročito posle 1995. godine), da je Milošević 1993. i 1997. godine praktično izgubio izbore i da je Srbija u zimu 1996/7. bila poprište verovatno najvećih i najdužih građanskih demonstracija u istoriji (vidi Antonić, 2002b: 165-242), nije ostavljala preteran utisak na "mondijalističke pasardane" (kako su ih nazvali kritičari). Oni su i dalje ponavljali mantre o tome kako su ovdašnji narod i elita nepopravljivo zaraženi nacionalizmom, kako narod ima upravo onakvu vlast kakvu zaslužuje i da je celokupno srpsko društvo (i narod i elita) suštinski defektno za demokratsku transformaciju:

"Uporno odolevanje makar i započinjanju procesa transformacije srpskog društva može se posmatrati ne samo kao institucionalna blokada (dakle, kratkoročan fenomen) već znatno više kao efekat procesa dugog trajanja u vidu političke kulture koja se pokazuje kao suštinski parohijalna i neparticipativna... Srbija će, sva je prilika, još (ne)izvesno dugo ostati prikovana za poziciju neadaptiranog, odnosno društva pogrešno prilagođenog stalno promenljivim uslovima u svojoj okolini" (Gredelj, 2000: 221-222).

"Izvorni potencijali za demokratsku tranziciju danas su u Srbiji vrlo slabi, da ne kažem posve ograničeni... Posmatrano na nešto duži rok, Srbija ne samo da neće biti u stanju da provede demokratsku tranziciju već će se morati boriti za svoj goli opstanak i opstanak same srpske nacije... Nema dokaza da bi se Srbija mogla skoro uključiti u procese demokratske tranzicije, pa makar to bilo i sa zakašnjenjem od jedne decenije..." (Inić, 2000: 50; 58; 61).

Pošto je Srbija, dakle, bila "demokratski insuficijentna" zajednica, jedini način, po ovim društvenim misliocima, da se u njoj uspostavi demokratski poredak bila je – strana uprava!

"Srbija ne može sama i na autentičan način provesti demokratsku tranziciju... U Srbiji bi od koristi bila izvjesna ksenokratska politička forma društva i nacionalnog stanja pod kojima je moguće najefikasnije započeti provoditi demokratsku tranziciju s bitnim oslonom na Pakt o stabilnosti... Stoga, valja očekivati nove ratne avanture ovog režima što može biti vrlo pogodna prilika da međunarodna zajednica pređe iz faze ‘suzbijanja beogradskog režima’ u fazu njegovog direktnog uklanjanja sa ciljem uspostavljanja neke vrste protektoratske (helping hand) forme u direkciji zemlje" (Inić, 2000:63; sva podvlačenja su iz izvornika; vidi takođe i zalaganja Sonje Biserko za okupaciju Srbije navedena u Antonić, 2002b: 274-5).

Ovakvi tekstovi su objavljivani još u proleće i leto 2000. godine, a već na jesen iste godine ta "insuficijentna" Srbija podigla se i zbacila svog samodršca. Ali, umesto da se otrezni, umeri i prizna demokratske potencijale srpskom društvu, ovaj deo naše kulturne elite nastavio je sa optužbama na račun naroda i ostatka elite, optužbama koje su često bile sasvim nepravedne i neistinite. Tako smo dobili "misionarsku inteligenciju", grupaciju koja sebe shvata kao svojevrsne misionare Atlantskog sveta i njegovih vrednosti u Srbiji.

Recimo, prilikom dodele nagrade Press media Pioneer Međunarodnog novinskog instituta "Danasu", predstavnik "Danasa" Radomir Ličina izjavio je kako novinari ovog lista svoj posao "smatraju isto toliko misijom koliko i novinarskim poslom" ("Danas", 13. maj 2002, str. 3). Tako smo iznova dobili novinare koji nikako nisu samo novinari već i nešto više od toga – možda opet nekakvi "društveno-politički radnici"? Samo što je sada, valjda, sadržaj "društveno-političkog rada" unekoliko drugačiji. Istina, i dalje je ostala kao prioritet borba protiv velikosrpskog nacionalizma, konzervativizma, tradicionalizma (Crkve i Akademije), monarhizma, ravnogorstva, malograđanskog morala, necelishodnog legalizma itsl. Jedino je liberalizam (tj. "anarholiberalizam") prestao biti meta direktne kritike. Ali, on još nije postao sam po sebi pozitivna vrednost. Uz njega se obavezno napominje da je na tlu Srbije "istinski" liberalizam moguć jedino kao – antinacionalizam.

Osnovna ideološka matrica ovakvog misionarstva sasvim je jednostavna i sastoji se od pet tačaka:

1. Narod u Srbiji je, u suštini, primitivan, antimoderan i neevropski.

"Kada vidiš one ljude na Zelenom vencu, a ja svako veče tamo prolazim, to je za mene slika ove zemlje sada. Dolazi autobus iz pravca Novog Beograda, skreće iz Brankove u Jug Bogdanovu i ostavlja tu putnike koji su došli s Novog Beograda. Tu stoje desetine i desetine ljudi, bakica, starijeg sveta, svih mogućih struktura, radnika, službenika, poštene inteligencije. Oni čekaju da uđu u autobus. Ne na terminalu za svoju liniju nego tu, ne bi li nekoga zajebali, ne bi li seli, ne bi li doskočili sistemu. To je čovek koji kaže – ja sam krpa, ja sad idem, ja ću da uđem u usrani autobus, da sednem na svoje usrano sedište, jebe mi se za sve, to sam ja i živim u govnima i tako ću i da se ponašam i ko mi šta može, idemo tako i teramo do kraja sveta. Mene to na to podseća. To je ta Srbija, ta zarozana Srbija i Srbija tih zvukova i tih mirisa koji te iz parakioska saleću i svega toga" (Teofil Pančić, u emisiji "Peščanik", 27. mart 2002; b92.net).

2. Takav, primitivan narod kolektivno je bolestan od nacionalizma.

"Nikada ovde do sada, da ne kažem patetično 'u istoriji', ni jedna religija, ideologija ili utopija nije poprimila takve razmere i ostavila tako duboke tragove kao etnički nacionalizam. Začeo se kao moralni poremećaj, a završava se kao mentalitet, kao nacionalno oboljenje. Nije manje opasan od kada je skinuo maskirnu uniformu, obukao civilno odelo i polagano se vratio u neke partije, mnoge institucije i bezmalo sve medije" (Mirko Tepavac, "Republika", 1-15. decembar 2002, str. 4).

U današnjoj Srbiji postoji "organizovana kampanja mržnje protiv svega nesrpskog i svega različitog... praćena ispadima ksenofobije i antisemitizma" (Sonja Biserko, "Helsinška povelja", januar 2002, str. 1). "Preovlađuje shvatanje da je Milošević kriv ne zato što je naredio ubijanje NESRBA, nego zato što ih nije pobio DOVOljNO" (Gordana Perunović Fijat, "Helsinška povelja", februar 2001, str. 14; podvlačenja i načini podvlačenja su autorkini).

3. Kao što je ovdašnji narod kolektivno bolestan od nacionalizma tako i njegova elita nije ništa manje obolela od nacionalizma.

"Kako zločin postaje sve očigledniji i kako su dokazi sve dostupniji, srbijansko društvo, ili da budem preciznija, njegova elita, sve organizovanije čini napor da se zločin ne samo relativizuje već i deetnifikuje. Način na koji se ta nova Istina plasira – naročito preko tzv. nezavisnih medija kao što su B92 ili 'Vreme' – jednako je totalitarna kao i nacionalizam koji je svojevremeno pokrenuo ratnu mašineriju. Totalitarni način mišljenja je, nažalost, u srbijanskom društvu sada glavna opstrukcija demokratizaciji društva, što se najbolje vidi kroz interpretaciju bliske prošlosti" (Sonja Biserko u "Feralu", preneto u "Vremenu", 1. avgust 2002, str. 14).

"Ideologija koju je ustoličio prethodni režim služila je da se opravdaju ratni pohodi, a retki kritički tonovi nisu mogli da naškode tamo gde je sila bila u akciji. Ideologija danas, bez ranije sile kao oslonca, pokušava da se ustoliči kao vrednost, da prekrije ceo javni život, s jasnim ciljem da se opravda prethodna sila i ratni pohodi. Zato se isti kritički glas pokušava da najdirektnije utuče, i to mnogo glasnije nego u prethodnom režimu" (Olivera Milosavljević, "Republika", 1-15. decembar 2002, str. 13).

4. Postoje dva leka za nacionalističku obolelost srpskog društva. Jedan je da se do kraja dovede "prirodna dezintegracija SRJ"...

"Insistirajući na očuvanju de facto nepostojeće države SRJ, Evropska unija u suštini podržava one snage koje su dovele do raspada SFRJ i rata i koje su aktivno učestvovale u njemu. Ovako pristrasno ponašanje EU u suprotnosti je sa ciljevima koji podrazumevaju pacifikaciju i stabilizaciju regiona. Proces dezintegracije SRJ ne može se zaustaviti jer je to logika dominantnog procesa raspada SFRJ i svako nasilno zaustavljanje i poništavanje prava na samoopredeljenje (u ovom slučaju Crne Gore) ponovo može dovesti do implozije i daljeg urušavanja regiona do granice nepopravljivosti. Održavanjem SRJ objektivno se podržava koncept Velike Srbije" (Izjava Odbora za novu regionalnu saradnju, članovi iz Srbije: Latinka Perović, Sonja Biserko, Olga Popović-Obradović i Obrad Savić, povodom rešavanja pitanja državnog statusa Crne Gore, "Danas", 13. mart 2002, str. 6).

5. ... Drugi lek za srpski nacionalizam su odlučne represivne mere: zabrana knjiga, zabrana javnog delovanja, izricanje zatvorskih kazni i, uopšte, dokidanje "anticivilizacijskog pluralizma".

"Ako Karadžićevi sve brojniji prijatelji mogu da štampaju njegovu knjigu u sred Beograda, Koštunica Đinđić i Labus mogu da pakuju kofere i kupuju karte u jednom pravcu... Ako su oni koji drže poluge vlasti u Beogradu zaista uvereni da posle petog oktobra nije trebalo zabraniti nijednu partiju, ako su sigurni da iz političkog života nije trebalo na određeno vreme ukloniti neke ličnosti i pristalice nekih ideologija – neće imati pravo da se iznenade ako im uskoro za narodnog poslanika bude izabran Karadžić ili Filaret" (Mihal Ramač, "Danas", 25. april 2002, str. 9)

"Vredi zapaziti da... posle Oktobra, po tom osnovu (nacionalizam – napomena A. S.) niko nije ni tužen ni suđen, mada su na sceni i one najgore varijante šovinizma, ljotićevskog i OBRAZ-ovskog tipa, rasizma i antisemitizma" (Mirko Tepavac, "Republika", 1-15. decembar 2002, str. 4; način pisanja doslovno prenesen iz izvornika).

"Ponašanje nove vlasti je veoma zabrinjavajuće. Umesto da zabrani Obraz i slične organizacije, ona ih sramežljivo i licemerno grdi. Umesto da vinovnike pohapsi i strpa u Padinsku skelu kao jasnu opomenu, mi i dalje slušamo pozive na toleranciju i tek pokoji prekor, jer mi smo, zaboga, multietnička i multikonfesionalna i iznad svega demokratska zajednica. Kao, na primer, Danska!" (Jasna Bogojević, "Danas", 3. januar 2003, str. 9).

"U nas već godinama dominira jedna neobična vrsta pluralizma… Postoji obimna literatura, a i mediji su vrlo aktivni u odbrani i nametanju, primerice, ideja i ideologije Dimitrija Ljotića, Ravnogorskog pokreta, Milana Nedića i Aleksandra Rankovića... Takav košmar je suprotan civilizacijskom i demokratskom poimanju pluralizma" (Nebojša Popov, "Republika", 1-15. decembar 2002, str. 13).

* * *

Nekoliko je pogrešnih, pa i opasnih crta u ideologiji naše misionarske inteligencije. Prva takva crta je dogmatizam. Ako neko odbija da tačke svoga verovanja povremeno usklađuje sa iskustvom i onda kada je jasno da stvarnost ne ide u prilog tim tačkama, onda je na delu tipičan dogmatizam. Recimo, tvrdokorno odbijanje da se priznaju demokratski potencijali srpskom društvu, nakon demokratske revolucije od 5. oktobra pretvara se u komično tvrđenje kako se tada zapravo ništa suštinski nije dogodilo, i da je sve ostalo isto – pre svega dominacija ksenofobije i velikosrpskog nacionalizma u politici, kulturi i nauci, samo sada sa drugim akterima (umesto Miloševića – Koštunica?). Iz ovog dogmatizma (ili, kako bi se to srpski reklo – zadrtosti) prirodno proizlaze i neke druge rđave crte ideologije. Jedna od njih je i netrpeljivost prema kritici pa i svakom suprotnom mišljenju, ma koliko ono obrazloženo bilo. "Dobar deo naše demokratske i intelektualne (kvazi)elite", dobro uočava Mirjana Vasović ("Vreme", 21. novembar 2002, str. 76-7), "karakteriše rigidnost (političkog) mišljenja, tj. dogmatska misao koja, u svom krajnjem ishodu, sve one koji se čak i najmanje razlikuju u stavovima i uverenjima politički satanizuje, a raspravu o idejama zamenjuje žigosanjem i diskvalifikacijom ljudi".

Druga crta ove ideologije jeste saznajni ekskluzivizam. On podrazumeva epistemološko povlašćen položaj njenih zastupnika koji ga čini nedostupnim za argumentisanje. Marksizam je bio takva ideologija. Njegova posebna saznajna moć navodno je dolazila od razumevanja značaja klasne borbe i poistovećivanja sa interesima proletarijata. Stoga je svaka kritika marksizma lako mogla biti odbačena tvrdnjom da ona samo pokazuje neproletersku klasnu poziciju kritičara, te je onda po definiciji neprihvatljiva. Isto je i sa ideologijom naše misionarske inteligencije. Ona tvrdi da je nacionalizam tako duboko ušao u sve pore srpskog društva da su njime svi zaraženi – osim njih samih. A ako se, recimo, suprotstavite tvrdnji da u Srbiji, nakon 5. oktobra, nacionalizma ima jednako mnogo kao i za vreme Miloševića (ili čak i više!), time, zapravo, samo pokazujete da i vi pripadate krugu zaraženih ljudi. I kao što se marksizam gradio imunim na svaku kritiku unapred diskvalifikujući sve saznajne pozicije osim svoje, tako su i antinacionalistički misionari postali imuni na kritiku jer su sva druga stanovišta kvalifikovali kao per definitionem nacionalistička. Tako, i kada odlučno odbacite ideologiju srpskog nacionalizma, to vam ne može biti dovoljno za nenacionalističku legitimnost. Jer, ukoliko čak i najmanje odbijete opis srpskog društva koji daju misionari i još, ne daj bože, pomenete elementarni patriotizam, evo vas u grupi "umerenih nacionalista". A poznato je da je "'umereni nacionalista' umeren samo utoliko što ne bije", kako je to lepo objasnio Teofil Pančić u članku sa više nego karakterističnim nazivom: "O ekstremnoj umerenosti" (!) ("Vreme", 24. oktobar 2002, str. 29).

Treća crta "antinacionalitičke ideologije" jeste rečnik netrpeljivosti. Potpuno je razumljivo da ako imate izražen osećaj misije, osećaj da spasavate celu naciju, da onda sebi dajete za pravo da "zlo nazivate njegovim pravim imenom". Tako, prilikom "imenovanja zla", prosečan/običan građanin Srbije postaje "sebični sjebani skot iz Tihe Većine" (Teofil Pančić, "Vreme", 28. novembar 2002, str. 32), predsednik države postaje "nacoš" i "blesavi političar kao Koštunica" (prvo ime koristi Miodrag Stanisavljević, "Republika", 1-15. novembar 2002, str. 48, a drugo Stevan Dedijer, "Republika", 16-31. decembar 2002, str. 16), akademici SANU i profesori univerziteta postaju "drtine", "maloumni zagovornici antidemokratske idelogije, nacionalizma i šovinizma", "krvožedni akademici", "mentalno retardirani istoričari", "nacionalni radnici na koljačkom zadatku" (prvi izraz pripada Pančiću, "Helsinška povelja", oktobar 2002, str. 2, drugi izraz Stevanu Dedijeru, navedeni članak, str. 14, a ostali izrazi Petru Lukoviću, "Helsinška povelja", novembar 2002, str. 38), i tome slično. Teške reči koje od drugih čuju naši misionari – pogotovo one na njihov račun – odmah će biti proglašene "govorom mržnje" i najoštrije osuđene. Ali, ako im skrenete pažnju da i sami koriste rečnik nedostojan civilizovanog opštenja (vidi dobru analizu u Vasović, 2002), ili ćete dobiti odgovor da je reč o "opravdanom gnevu", "mladalačkoj razbarušenosti", odnosno "punokrvnoj angažovanosti" ili ćete i sami biti zasuti najneverovatnijim uvredama (vidi Pančićevo "polemisanje" sa Mirjanom Vasović, "Vreme", 28. novembar 2002, str. 77).

I četvrta opasna crta misionarske ideologije jeste stalno apelovanje za povećanje represije. Videli smo šta se sve u tom pogledu zahteva. Međutim, gotovo svi takvi zahtevi mogu se oceniti kao suštinski antiliberalni i antidemokratski. Recimo, Ramačev zahtev za zabranu Karadžićeve knjige (komedija Sitovacija) podrazumeva da se delo zabranjuje ne zbog njegovog sadržaja već zbog njegovog pisca. Liberal, međutim, zna da se ispravno i neispravno, istinito i neistinito, ne tiče ličnosti već konkretnog dela. Takođe, Tepavčev i Bogojevićkin zahtev za suđenje pripadnicima Obraza zbog nacionalizma, odnosno zahtev za zabranu ove organizacije, podrazumeva da se može suditi nekome samo zato što je zagovarao nacionalističke ideje, odnosno da se neko udruženje može zabraniti samo zato što je nacionalističko. Međutim, sve dotle dok članovi Obraza ne počine neko kriminalno delo i to se nasilje ne dokaže u redovnom sudskom postupku, ne može biti govora ni o kakavom kažnjavanju ili zabrani. U protivnom, opet bismo na društvenoj pozornici imali "verbalni delikt" – sankcionisanje ljudi zbog mišljenja i govorenja. Takođe je potpuno antiliberalan i zahtev Gordane Logar, iznesen u njenom komentaru u "Danasu" (22. april 2002, str. 7), da mladići i devojke iz Obraza moraju, pre nego što oblepe grad svojim oglasima, da od vlasti zatraže dozvolu. Ako se to ne zahteva ni od kojeg drugog udruženja (stranaka ili NGO), kako se onda tako nešto može tražiti baš od ove družine, ma koliko da nam se njihov nacionalizam ne dopada, a da u pitanju ne budu čista samovolja i diskriminacija? Konačno, izuzetno je opasna i potpuno antiliberalna podela Nebojše Popova na "prividni – anticivilizacijski i antidemokratski – pluralizam" i "stvarni – demokratski i civilizovani – pluralizam" (navedeni članak, str. 14). Pluralizam je pluralizam, neke ideje nam se mogu više dopadati, a neke manje, ali je čista ideološka smicalica tvrdnja da postoji nekakav stvarni pluralizam koji, slučajno, uključuje baš nama bliske ideje, dok su sva ostala stanovišta, sa nama nesimpatičnim idejama, "prividan pluralizam", dakle lažan i suvišan pluralizam kojeg se, valjda, što pre treba nekako ratosiljati. Pogotovo je takvu podelu licemerno i opasno napraviti na tribini o pluralizmu (održanoj 23. novembra 2002) koju ste organizovali tako da ste na nju pozvali isključivo – svoje idejne i političke istomišljenike! (učesnici su bili: Nebojša Popov, Lazar Stojanović, Mirko Đorđević, Filip David, Olivera Milosavljević, Verica Barać i, kao domaćin, upravnik Narodnog pozorišta Ljubivoje Tadić).

Konačno, valja upozoriti da učinak delovanja misionarskih ideologa na celo društvo može biti sasvim suprotan od njihovih namera. Fiksacija na neku stvar, čak i ako se iza nje kriju najbolje namere, uvek će doneti više štete nego koristi, pogotovo samoj stvari. Održavanje higijene je dobro, ali ako se opsesivno bacite na čišćenje svega i svačega u vašoj okolini, rezultat će biti dvostruko porazan. Prvo, nećete imati vremena ni snage za bilo šta drugo jer ćete se pretvoriti u roba higijene. I drugo, vaše opsesivno ponašanje kompromitovaće samu ideju higijene i dati argumenete zagovornicima prebivanja u prljavštini. Isto je i sa nacionalizmom, odnosno antinacionalizmom. Nacionalizam jeste zlo, protiv kojeg se treba boriti. Ali, fiksacija na nacionalizam, pronalaženje nacionalizma i tamo gde ga nema, pravljenje od nacionalističkog komarca magarca i uopšte opsesija antinacionalističkim egzorcizmom mogu da završe samo ili kao jadna društvena ekstravagancija koja izaziva podsmeh većine u društvu, ili – dođe li se na vlast – kao još jedno dogmatsko tiranisanje društva u ime (fiks)ideje. U oba slučaja, umesto da se sve demokratske i proevropske snage udruže na mukotrpnom poslu konačne modernizacije Srbije (vidi šire obrazloženje u: Antonić, 2002a), netrpeljivosti, svađe i koškanja među demokratskim snagama odneće celokupnu društvenu energiju i učiniti da modernizacijski poduhvat u Srbiji i ovoga puta doživi krah. A onda, više ništa neće stajati na putu stvarnoj eksploziji nacionalizma u Srbiji i još jednom krugu nasilja, ratova i propasti.

Slobodan Antonić, Filozofski fakultet, Beograd

#29 Henry Chinaski

Henry Chinaski
  • Members
  • 19,241 posts

Posted 09 September 2007 - 14:43

Pa aktuelan za tebe i tvog Kostunicu. Ovde se o tim brabonjanjima pisalo jos tad kad su izbrabonjana, a pojedini pravi kolumnisti ih i sada cesto koriste za sprdnju.

#30 villiem

villiem
  • Members
  • 2,427 posts

Posted 09 September 2007 - 14:52

QUOTE(Henry Chinaski @ 9 Sep 2007, 15:43) <{POST_SNAPBACK}>
Pa aktuelan za tebe i tvog Kostunicu. Ovde se o tim brabonjanjima pisalo jos tad kad su izbrabonjana, a pojedini pravi kolumnisti ih i sada cesto koriste za sprdnju.

Ne moras biti tako ostar.Definisanje problema je uvek aktuelno cool.gif