Jump to content


Photo

Lektira


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
80 replies to this topic

#46 mango

mango
  • Members
  • 11,607 posts

Posted 11 January 2007 - 01:32

steta. mnogo dobar roman. u pet delova.

#47 Ajant23

Ajant23
  • Members
  • 634 posts

Posted 11 January 2007 - 04:17

QUOTE(reddwarf @ 10 Jan 2007, 15:51)
Tačno tako, pošto se pod čitanjem podrazumeva "znati sva slova".
A kako se sva slova uče u 1. razredu osnovne škole, a integrali u 4. srednje, razlika je i više nego očigledna.
ph34r.gif


Otkad su integrali simbol teškog zadatka iz matematike. I "Zločin i kazna" i "Braća Karamazovi" su u mom iskustvu kao srednjoškolca bili prilično laki po pitanju intelektualnog napora.

Čovek je više mislio u smislu: ovde je zabranjen ulaz svima koji ne znaju geometriju... Mani integrale...

#48 reddwarf

reddwarf
  • Members
  • 703 posts

Posted 11 January 2007 - 04:34

QUOTE(Ajant23 @ 11 Jan 2007, 05:17)
Otkad su integrali simbol teškog zadatka iz matematike. I "Zločin i kazna" i "Braća Karamazovi" su u mom iskustvu kao srednjoškolca bili prilično laki po pitanju intelektualnog napora.


Nisam ni navela integrale kao primer teških zadataka, već kao nečega što se radi(lo) u 4. godini gimnazije, kao kontrast 1. osnovne.
Baš ste lep primer našli - ruski realizam.

QUOTE(Ajant23 @ 11 Jan 2007, 05:17)
Čovek je više mislio u smislu: ovde je zabranjen ulaz svima koji ne znaju geometriju... Mani integrale...


"Lasciate ogne speranza, voi ch'intrate."

#49 Gojko & Stojko

Gojko & Stojko
  • Members
  • 3,000 posts

Posted 11 January 2007 - 05:58

Ja sam imao srecu da u poslednja dva razreda srednje skole sredinom osamdesetih imam profesora knjizevnosti koji je svoj posao shvatao bas ovako kako ga je reddwarf nesto ranije zamisljala. Ako se ne varam, od trideset casova nedeljno smo imali nekih osamnaest raznih matematika, a samo dva casa knjizevnosti, pri cemu bih mogao da se zakunem da je vecini bilo daleko lakse da resavaju najteze zadatke iz matematike nego da citaju "Zlocin i kaznu". Svejedno, taj covek nam je od svojih casova napravio najinteresantnije casove u skoli, tako sto nas je stalno podsticao na raspravu o procitanim knjigama, pri cemu se cesto iskljucivao iz diskusije, i samo se povremeno ubacivao sa nekim detaljima iz standardne knjizevne kritike. Cesto nas je pustao da temeljno odlutamo od osnovne teme knjige, ako je njemu nasa iskonstruisana prica bila interesantna. Secam se da su rasprave nakon citanja "Stranca", "Procesa", "Gospode Glembajevih", "Cekajuci Godoa" bile bas zestoke, da je bilo problema da se ne nastave na neodredjen broj casova.

Sam profa je obicavao da na casove dolazi sa leptir masnom, a inace je vikendom za radio prenosio kosarkaske utakmice. Nije slepo insistirao na tome da svi procitaju svu lektiru, a znao je i da vecina nece da prodje kroz celog npr. "Don Kihota", a za mali broj djaka koje bas nije interesovao ovakav pristup i koji nisu uzimali ucesce u diskusijama je ocenjivao na standardni nacin - posto na kraju godine ostanu bez ocene, propitivao ih je 'o piscu' i 'o delu', na onaj standardni skolski nacin. Mislim da je u startu (naravno da niko pri upisu u taj razred nije razmisljao da ode da studira knjizevnost) imao pozitivan pristup da od vecine napravi, kako bi Bane iz serije "Grlom u jagode" rekao - 'ne umetnike, ali onu skolovanu publiku'.


Share & Enjoy

#50 Ajant23

Ajant23
  • Members
  • 634 posts

Posted 11 January 2007 - 06:13

QUOTE(reddwarf @ 11 Jan 2007, 04:34)
Nisam ni navela integrale kao primer teških zadataka, već kao nečega što se radi(lo) u 4. godini gimnazije, kao kontrast 1. osnovne.


Ako ih nisi navela u tom smislu, onda si zamenila tezu u replici. Teški logički zadaci su iz: elementarne geometrije, teorije brojeva... Oni koji traže napor da se svaki deo postavljenog zadatka uzme kao svojevrsno pitanje i da se dođe do odgovora u kontekstu podrazumevanog sistema, koji se predaje još u ranim razredima. Tek kada se dođe do celine, koja istovremeno odgovara na svako od ovih pojedinačnih pitanja, tada imamo zadovoljavajuće rešen zadatak. Kako je to jedan profesor rekao: Nijedan zadatak nije rešen dok se za njega ne nađu tri rešenja.

Opisani postupak ti možda liči na hermeneutiku... innocent.gif

QUOTE(reddwarf @ 11 Jan 2007, 04:34)
Baš ste lep primer našli - ruski realizam.


Pa? Ruski realizam... To ti je odrednica za Dostojevskog? sad.gif
"Ana Karenjina" meni je remek-delo i ona spada u ovaj koš. A, napor shvatanja njene veličine zahteva ozbiljno iskustvo analize svih mogućih ispreplitanosti koje to delo nosi u sebi. To ti je kao kada neko čita "Gavrana", pa se baci u frljanje simbolima, šablonsko dekomponovanje, metafiziku, a potpuno zanemari ingenioznu "celinu pesme": svu njenu kompleksnost, višeslojonost, izvanredno sproveden psihološki razvoj "lirskog ja" od početka do kraja pesme...

A, čitanje dela po principima: projekcija, selekcija i katalogizacija, samo je "institucionalno čitanje dela".

U redu, meni je u vreme srednje škole bilo vrlo teško da čitam Grasove "Pseće godine". Ali, ne smatram to delo toliko vrednim koliko dva dela koja sam prethodno pomenuo.

A, posle srednje škole: "Hamleta" sam čitao dva meseca neprestano; neke pesme danima; na Njegoševa dela sam potrošio desetak meseci... Toliko sam iščitavao ova dela da sam zapamtio čitave delove napamet, uopšte nemajući nameru da ih naučim.

Jedan poznati kritičar starije generacije je govorio: Bolje jedno delo pročitaj kako treba, iako za to isto vreme možeš pročitati 50 dela! (Parafrazirao sam.) Ovo ne odgovara školskoj praksi, ali čini čovekom mnogo više od diplome...

QUOTE(reddwarf @ 11 Jan 2007, 04:34)
"Lasciate ogne speranza, voi ch'intrate."


Ovaj Dante onako radi mlaćenja prazne slame (Akademija, Pakao)...

#51 reddwarf

reddwarf
  • Members
  • 703 posts

Posted 11 January 2007 - 06:56

QUOTE(Ajant23 @ 11 Jan 2007, 07:13)
Ako ih nisi navela u tom smislu, onda si zamenila tezu u replici...

Odgovorila sam na ovoj pasus u celini, a ne samo na konkretno poređenje:
Zločina i kazne // neki težak zadatak iz matematike.
QUOTE
Ni citanje ne zahteve narocit intelektualni napor.Verujem da je srednjoskolcima manje energije potrebno za citanje Zlocina i kazne nego recimo za resavanje nekog teskog zadatka iz matematike.


edit: Napisala sam još nekoliko ogorčenih replika, ali sada vidim da su samo produkt povređene sujete.

Edited by reddwarf, 11 January 2007 - 11:24.


#52 mango

mango
  • Members
  • 11,607 posts

Posted 13 January 2007 - 22:50

a koje delo je vama bilo omiljeno sa spiska lektire i ne biste zeleli da bude uklonjeno sa tog spiska?

#53 sta dalje

sta dalje
  • Members
  • 1,987 posts

Posted 14 January 2007 - 01:10

QUOTE(Isis @ 10 Jan 2007, 23:53)
mi kao da smo isle u istu gimnaziju


mozda i jesmo. ja u prvu

#54 sta dalje

sta dalje
  • Members
  • 1,987 posts

Posted 14 January 2007 - 01:12

QUOTE(mango @ 13 Jan 2007, 21:50)
a koje delo je vama bilo omiljeno sa spiska lektire i ne biste zeleli da bude uklonjeno sa tog spiska?


zlocin i kazna

#55 sta dalje

sta dalje
  • Members
  • 1,987 posts

Posted 14 January 2007 - 01:20

QUOTE
Ni citanje ne zahteve narocit intelektualni napor.Verujem da je srednjoskolcima manje energije potrebno za citanje Zlocina i kazne nego recimo za resavanje nekog teskog zadatka iz matematike.


pa nije bas da citanje ne zahteva intelektualni napor ( zavisi sta citas svakako).
u svakom slucaju postoje razlicite vrste inteligencija, pa je nekom manje energije potrebno za matematiku a nekom za knjizevnost.

sto i nije neki epohalni zakljucak naravno. cisto da podsetim...

Edited by sta dalje, 14 January 2007 - 01:24.


#56 AndiSam

AndiSam
  • Members
  • 635 posts

Posted 14 January 2007 - 02:06

QUOTE(mango @ 13 Jan 2007, 22:50)
a koje delo je vama bilo omiljeno sa spiska lektire i ne biste zeleli da bude uklonjeno sa tog spiska?

Uh. Dugacka lista. Enciklopedija mrtvih i Rani jadi (Kis), Seobe (Crnjanski), Stranac (Kami), Upotreba coveka (Tisma), Hazarski recnik (Pavic), Ilijada, Pakao (Dante), Don Kihot (Servantes), As I Lay Dying (Fokner), Hamlet (Sekspir). Tih sam se sada setio. Uglavnom, manja je lista onih koje nisam voleo.

#57 reddwarf

reddwarf
  • Members
  • 703 posts

Posted 14 January 2007 - 02:07

QUOTE(mango @ 13 Jan 2007, 23:50)
a koje delo je vama bilo omiljeno sa spiska lektire i ne biste zeleli da bude uklonjeno sa tog spiska?


Iz dubine duše se nadam da neki dušmani neće ukloniti dve najlepše pripovetke srpske književnosti: "Kašiku" i "Crveni šal".

#58 AndiSam

AndiSam
  • Members
  • 635 posts

Posted 14 January 2007 - 02:10

QUOTE(Ajant23 @ 11 Jan 2007, 06:13)
Ovaj Dante onako radi mlaćenja prazne slame (Akademija, Pakao)...

Prevedi, bice ti jasnije.
Ili nece...

Off: Taj sam stih, u prevodu, naravno, postavio na ulaz u kabinet za hemiju. smile.gif tongue.gif

#59 AndiSam

AndiSam
  • Members
  • 635 posts

Posted 14 January 2007 - 02:12

QUOTE(reddwarf @ 14 Jan 2007, 02:07)
Iz dubine duše se nadam da neki dušmani neće ukloniti dve najlepše pripovetke srpske književnosti: "Kašiku" i "Crveni šal".

Ne secam se da sam citao Crveni sal. Mislim da sam na tu pripovetku naisao negde drugde. Kasike se secam. Ko bi to mogao zaboraviti...

#60 reddwarf

reddwarf
  • Members
  • 703 posts

Posted 14 January 2007 - 02:24

QUOTE(AndiSam @ 14 Jan 2007, 03:12)
Ne secam se da sam citao Crveni sal. Mislim da sam na tu pripovetku naisao negde drugde. Kasike se secam. Ko bi to mogao zaboraviti...


Hej, nemoj da mi kvariš koncepciju. tongue.gif

(Ni ja se ne sećam da je Šal bio obavezna lektira, ali nas je nastavnica heart.gif terala da pročitamo i pišemo domaći. Čak je bila i tema za pismeni nešto u fazonu: Kada se kašika kajmaka ipak može pojesti?, Kako se odupreti nagonu i ukrasti šal siromašnoj seljanki dok se smrzavaš? Nisu svi sreće kao Gojko & Stojko.)