ŠTA JE, ZAPRAVO, NAMA HILANDAR
#1
Posted 28 March 2004 - 00:55
Očekujem odgovore...
Zdravko Bucni
#2
Posted 30 March 2004 - 13:27
#3
Posted 30 March 2004 - 13:45
Prema tome ne znaci mi ama bas nista
#4
Posted 30 March 2004 - 13:54
#5
Posted 30 March 2004 - 16:37
#6
Posted 31 March 2004 - 00:24
Ata Boy! Kick them when they're down!Hilandar je za Srbe produzetak zanemocalog spolovila.
#7
Posted 31 March 2004 - 10:45
Na zalost nikakav generalni zakljucak se ne moze izvuci o tome sta je Hilandar. Po meni on je nesto iz cega je nastala, posle toliko vekova, i ova nasa drazava. Iako sam ateista, pravoslavlje dozivljavam kao srz oko koje je se onda narod skupio da stvori drzavu. Naravno, za druge je duhovno sediste, za trece kulturni spomenik itd...Želeo bih da započnem diskusije na temu: Kakva je percepcija Hilandara u srpskom narodu danas? Šta nam znači? Duhovno središte? Sredstvo za političke manipulacije nekih ljudi? Kulturni spomenik? Ili nešto treće.
Očekujem odgovore...
Zdravko Bucni
Ipak mislim da se mozemo sloziti ( osim nekih ekstrema koji ce naravno poslati replay) da je Hilandar nesto vredno postovanja , ma kakvi nasi razlozi bili, ako nista vise onda zato jer je tako dugo medju ljudima.
#8
Posted 31 March 2004 - 11:00
A to nije dobro.
Jednostavno, takav vrednosni orijentir nije u stanju da adekvatno odgovori na ozbiljne probleme naše društvene stvarnosti. Na ogroman broj problema s takozvanom tranzicijom hilandarska ideologija ne ume da odgovori - pred njima ona jednostavno zatvara oči, meditirajući u oblaku tamjana.
Prethodna vrednosna orijentacija, ona koja je prestala da bude dominantna pre jedno petnaest-dvadeset godina, temeljila se na antifašističkoj tradiciji Narodnooslobodilačke borbe.
Plansko napuštanje te vrednosne orijentacije, i njeno brzopleto zamenjivanje simbolom Hilandara kao dominantnim kulturnim modelom (u obrazovanju, u medijima, u politici) dovelo je do toga da u našem društvu postoji slepa mrlja kada je u pitanju razlikovanje progresivnog od reakcionarnog.
Uprošćeno govoreći, tamo gde vlada Hilandar nema mesta za antifašizam.
#9
Posted 31 March 2004 - 12:51
Al ga uopsti, nemam reciUprošćeno govoreći, tamo gde vlada Hilandar nema mesta za antifašizam.
Al slazem se sa tobom da smo prvaci u trazenju ideologije, religije, filozofije, itd, da bi se tu sakrili i/ili trazili resenje svojih problema.
#10
Posted 31 March 2004 - 15:22
Sada je moderno postiti, setati brojanice, biti vernik... Vratiti se svojim korenima(valjda u pecine!)
#11
Posted 31 March 2004 - 16:03
Na koju AF borbu mislis? Onu koja je pocela kad su fasisfi napaju Jugoslaviju ili onu koja je pocela kad su napali Rusiju?...antifašističkoj tradiciji Narodnooslobodilačke borbe.
Uprošćeno govoreći, tamo gde vlada Hilandar nema mesta za antifašizam.
#12
Posted 31 March 2004 - 16:04
Ti Mac nemoj mnogo da se palis, da ne bi posle opet morao da menjas nick. Ili ako bar vozis novi nick, onda nemoj da se istrchavas sa nastavljanjem licnih prepucavanja od pre tri meseca, jer si onda mogao da zadrzis i stari.Ata Boy! Kick them when they're down!
Mislim da je bilo vise nego jasno sta sam imao da kazem. Hilandar ima kulturnu vrednost, a oduvek je bio zesce vazan lokalnim hriscanima. I to bi bilo to.
Od pre petnaestak godina, kada je Srbljima dat smisao pomocu koga ce definisati sebe, tj. receno im je "Momci, sada ste pravoslavci i to suta dupe jer ste mnogo vece face od svih drugih", prihvatili su Hilandar kao neku vrstu Meke, i kao sto su prihvatili hriscanostvno, nachisto paganski, tako i Hilandar obozavaju, na pjur paganski nacin. Svetinja koja se obozava obozavanja radi, jer je debeloj nedeljnoj "Politici" pisalo da je Hilandar "najveca pravoslavna svetinja" iz cega automatski proizilazi da je i "najveca srpska svetinja" (jer Srbi ikvals pravoslavci i obrnuto) iz cega proizilazi da je vaznije da Hilandar zivi nego leba da se jede...
Idi pitaj bilo koga od tih sto im je Hilandar najveca srpska svetinja da li im je laknulo kada su culi da je cuvena biblioteka u Hilandaru sacuvana? Ima da mukne bledo te gledajuci jer pojma nije imao da Hilandar ima i biblioteku... Takve cu vrlo rado da "kick" i kada su dole i kada su gore.
#13
Posted 31 March 2004 - 16:14
Edited by srdjanf., 31 March 2004 - 16:14.
#14
Posted 31 March 2004 - 17:56
ja lichno nemam nishta protiv da zhene dolaze u manastir. chak i neki moji stariji prijatelji monasi (pravi monasi, politichki neangazhovani, bash mislim pravi, kao iz nestalih vremena) takodje nemaju problem sa zhenskim prisustvom u manastiru. ponovo, hilandar ne mozhe doneti takvu odluku sam.
medjutim, ako neka od devojaka zheli da se susretne sa nekim od manastirskih otaca, to je izvodljivo u takozvanim metosima u atini, solunu, ili bgd-u (sad je to dodushe tezhe izvesti, poshto je deo sa prikljuchkom za telefon jednostavno izgoreo).
monashki zakoni su takvi od kad je sveta,
i to ce mozhda sekularizacija menjati na silu, politichki angazhmani ne znam, krah i kraj ljubavi...,
ali ce se tako sushtina svejedno izgubiti, pa je i nevazhno shta taj hilandar, ili bilo koje drugo vredno mesto predstavlja.
#15
Posted 02 April 2004 - 01:45
Drevne Jevrejske mudrosti kazu za coveka koji svoje mrtve idole uzdize iznad sebe samog:
“On je dragoceniji od svojih svetinja, jer je ziv, a one nisu.” (Mudrosti Solomunove 36,17)
Za razliku od prave duhovnosti koja zahteva reformu pobuda nasih srca i koja pruza coveku uzvisen karakter, idolatrija pruza coveku psiholosku sigurnost koja upravo ugusuje onu duhovnu glad koja bi coveka navela na reformu srca i karaktera. Niko nikada posmatranjem ili obozavanjem idola nece biti ukoren za svoju sebicnost, oholost, gnevljivost i telesnost, pa samim tim se nece ni osvedociti o potrebu za promenom sopstvenog karaktera.
Zato Sveto pismo kaze za one koji obozavaju idole, da se ne razlikuju od svojih idola; da su slepi za istinu i gluvi da je cuju, i nemi da govore o njoj, kao i njihovi idoli:
“Usta imaju a ne govore, oci imaju a ne vide, usi imaju a ne cuju, ... Kakvi su oni, onaki su i oni koji ih grade, i svi koji se uzdaju u njih.” (Psalam 135,15-18)