Jump to content


Photo
- - - - -

Zašto je Zakon o saobraćaju neuspešan?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
23 replies to this topic

#1 vladaxy

vladaxy
  • Members
  • 201 posts

Posted 03 August 2011 - 09:29

Nakon što je krajem prošle godine u Srbiji stupio na snagu nov Zakon o bezbednosti u saobraćaju, mnogima se učinilo se da će na srpskim putevima biti manje saobraćajnih nezgoda. Međutim…dalje

Možda zato što, kao i svi zakoni koje pišu birokrate (ili prepisuju odnekud), nema veze sa stvarnim životom? Da li bi nešto menjali u zakonu?

#2 Cooltywattor

Cooltywattor
  • Members
  • 5,505 posts

Posted 03 August 2011 - 11:10

Veći problem od samog zakona jeste (ne)sprovođenje istog.
Sve dok se oni koji ga sprovode prodaju za jednu crvenu, zakon sam po sebi ne znači ništa.

#3 Schrodinger

Schrodinger
  • Members
  • 20,418 posts

Posted 03 August 2011 - 16:44

Odgovor je vrlo jednostavan: zato sto se ne primenjuje. Pogledajte koliko kretena telefonira mobilnim (bez mikrofona/slusalica, naravno) po ulicama, ispred samih noseva pandurima i oni ne reaguju... A kad bi poceli da pisu prijave (sto je, naravno, nedovoljno, daleko efikasnije bilo bi oduzimanje najpre mobilnih, a zatim i automobila za ponovljene prekrsaje), zacas bi se stvari sredile.

#4 Nimrod

Nimrod
  • Members
  • 2,514 posts

Posted 03 August 2011 - 18:16

Zato sto se u Srbiji zakoni generalno primenjuju odokativno.

#5 namcor

namcor
  • Members
  • 4,045 posts

Posted 03 August 2011 - 18:58

Možda zato što, kao i svi zakoni koje pišu birokrate (ili prepisuju odnekud), nema veze sa stvarnim životom? Da li bi nešto menjali u zakonu?

Na linku koji si dao, na kraju pominju pešake - moje iskustvo je da su pešaci i biciklisti (kojih u NS ima dosta) "najslabija karika". Za njih kao da ne postoje pravila: prelaze gde hoće, kao hoće, iskaču kao iz zasede... Najgore mi je kada stoje ispred pešačkog, a gledaju na neku drugu stranu, nemam predstave da li žele da pređu ili nekog čekaju. Pojedine vidim na 50-100m, mogu da pređu tri puta, ali ne kreću, pomislim da ni ne nameravaju da prelaze, a oni krenu kada dođem na 10m. Često mi izleću kada se okrećem polukružno na bulevaru ili prolazim na "uslovno desno" (pri čemu je njima crveno) - vide ljudi da nema nikog iz suprotnog smera, pa da pređu na crveno, mene jednostavno ne vide...
Kod Uspenske crkve je jedan kombi udario babu koja je iskočila iz žbunja, a samo 5-6m dalje je pešački prelaz. Posle 3-4 dana meni na istom mestu iskače deda na štakama, jedva sam stao.

Trebalo bi za takve predvideti "kaznu" u obliku saobraćajne obuke koju bi sami platili, ovako ugrožavaju i sebe i druge.
Ali, ubedljivo najgori su mi roditelji koji sa malom decom pretrčavaju na crveno - takvima bih, pored svega, odredio i pojačani nadzor od strane socijalne službe.

#6 Nimrod

Nimrod
  • Members
  • 2,514 posts

Posted 03 August 2011 - 19:08

Na linku koji si dao, na kraju pominju pešake - moje iskustvo je da su pešaci i biciklisti (kojih u NS ima dosta) "najslabija karika". Za njih kao da ne postoje pravila: prelaze gde hoće, kao hoće, iskaču kao iz zasede... Najgore mi je kada stoje ispred pešačkog, a gledaju na neku drugu stranu, nemam predstave da li žele da pređu ili nekog čekaju. Pojedine vidim na 50-100m, mogu da pređu tri puta, ali ne kreću, pomislim da ni ne nameravaju da prelaze, a oni krenu kada dođem na 10m. Često mi izleću kada se okrećem polukružno na bulevaru ili prolazim na "uslovno desno" (pri čemu je njima crveno) - vide ljudi da nema nikog iz suprotnog smera, pa da pređu na crveno, mene jednostavno ne vide...
Kod Uspenske crkve je jedan kombi udario babu koja je iskočila iz žbunja, a samo 5-6m dalje je pešački prelaz. Posle 3-4 dana meni na istom mestu iskače deda na štakama, jedva sam stao.

Trebalo bi za takve predvideti "kaznu" u obliku saobraćajne obuke koju bi sami platili, ovako ugrožavaju i sebe i druge.
Ali, ubedljivo najgori su mi roditelji koji sa malom decom pretrčavaju na crveno - takvima bih, pored svega, odredio i pojačani nadzor od strane socijalne službe.



Za te sa decom, evo lekcija: http://www.huffingto...g_b_905925.html

#7 mrd

mrd
  • Members
  • 18,143 posts

Posted 03 August 2011 - 19:40

Evo zasto. ;)

#8 CyberWolf

CyberWolf
  • Members
  • 114 posts

Posted 04 August 2011 - 17:25

Jednostavno, kao sto su vec neki ljudi rekli - ne primenjuje se.
Na jednoj vrlo prometnoj raskrsnici u Bgd-u sam posmatrao kako se jedno od osnovnih pravila krsi od strane svih vozaca u prisustvu saobracajne policije.
I o cemu onda mi pricamo ?

#9 bokiii

bokiii
  • Members
  • 13 posts

Posted 06 August 2011 - 13:07

Na pocetku donosenja-primene novog zakona meni je jasno bilo da se manje-vise nista nece promeniti. Zapitajmo se da li je prethodni zakon bio toliko los pa da je novi mogao da promeni stanje drasticno? Nije. Pa u cemu je problem? Problem je, ukratko sto sve to treba da primenjuju isti ljudi, korumpirano, selektivno, nezainteresovano itd.

#10 sanguinic

sanguinic
  • Members
  • 4,162 posts

Posted 09 August 2011 - 00:52

Ja ću da udavim, ali mi oprostite, ponela me tema, jer imam, nažalost, puno loših iskustava. Moja čak i nisu toliko "strašna", jer sam u poziciji da danas govorim o njima. Mnogi ljudi, na žalost, zbog sveopšteg javašluka ove države, više nisu :(.

Na linku koji si dao, na kraju pominju pešake - moje iskustvo je da su pešaci i biciklisti (kojih u NS ima dosta) "najslabija karika"

Potpuno ista iskustva imam. I dodala bih enorman broj taksi vozila kojima upravljaju bahati vozači.

Inače, ja sam pre nekoliko godina udarila pešakinju koja je pretrčavala pešački prelaz kad joj je bilo uključeno crveno svetlo, a meni zeleno za uslovno desno. Žena/devojka je bukvalno natrčala na moj auto. Sreća što se pri skretanju vozi vrlo sporo, te je udarac bio vrlo slab i zadobila je lake telesne povrede (modrica na nozi kojom je natrčala na auto). Pozvala sam policiju, kao svedok se dobrovoljno prijavio bivši sudija koji je stajao na 1m od mesta događaja. Uglavnom, ja sam osuđena na tri meseca uslovno godinu dana, iako nisam prekršila ni jedno saobraćajno pravilo. A pešakinja koja je prekršila pravilo, valjda je dobila i neku odštetu od osiguranja - nisam sigurna. Da napomenem, nije me ona tužila, nego javni tužilac po službenoj dužnosti, i još se kasnije žalio na presudu!
Pitanje za pravnike - da li je uopšte trebalo da zovem policiju zbog ovog "incidenta"? Jer, presuda mi je ogadila vožnju narednih godinu dana - baš zbog mogućnosti da mi bilo ko podleti pod auto - a ja odlepršam u zatvor - zato sam izbegavala da vozim, pa sam skoro u svakoj prilici zvala taksi (što me je dodatno finansijski ojadilo).

Drugi primer od pre nekoliko godina - na otvorenom putu udarim autom u neosvetljeno zaprežno vozilo, u sred noći. Sticajem nekih čudnih okolnosti ostanem u životu, kao i sestra/suvozač. Refleks ili neki instinkt opstanka me je naveo da uspem da bukvalno u poslednje trenutku povučenm ručnu i okrenem vozilo za 180 stepeni (nisam ni znala da je to moguće)- tako da je udarac primio zadni deo automobila (koji je totalo uništen - nema ga). Vozač neosvetljenog, neregistrovanog zaprežnog vozila nije snosio nikakve posledice za svoju neodgovornost - jer nije registrovan i osiguran, a i nama dvema "nije ništa bilo". Ne znam da li bi snosio posledice da nam je "nešto bilo". Uglavnom, jeste platio štetu za uništeno vozilo, ali i to samo iz dobre volje - tj. pod "pretnjom" privatne tužbe, a moguće i nekih ćaletovih verbalnih metoda da ga ubedi. Vozilo naravno nije moglo da se vrati u prvobitno stanje za tu novčanu sumu koju je "udelio". Da ne pričam o psihološkim posledicama koje je ovaj događaj ostavio na mene, kao vozača.

Ova dva primera iz moje vozačke karijere, navodim, tek kao naznaku šta sve može da se desi kada poštujete zakon - sva pravila u saobraćaju, ne čitnite nikakve prekršaje, prestupe.....


A sad malo uopšteno:

E sad - u gradu "crna tačka" jesu uglavnom pešaci biciklisti i motoristi, i oni uglavnom stradaju - nažalost, najčešće svojom nepažnjom i nepoštovanjem propisa. U gradskim uslovima saobraćaja najviše pažnje u prevenciji aobraćajnih nezgoda treba staviti na njihovu edukaciju i zahteve za poštovanjem propisa.



Velika većina ozbiljnih saobraćajnih nezgoda se dešava na otvorenom putu, najčšće pri preticanju ili prelasku u "suprotnu" traku iz bilo kog razloga. Dok god su putevi u ovakvom stanju kakvom jesu i dok se na tkz, "autoputu" E-75 može preći vozilom u traku u kojoj se kreću vozila i iz suprotnog smera, ovo će se dešavati upravo ovako. Ne možeš ljudima objasniti da ne pretiču na mestima koja su za to predviđena. Jedino opaliti onu "duplu" debelu belu liniju na svim saobraćajnicama, celom dužinom, i onda kažnjavati svakog ko se usudi da pretiče i obilazi. Ali onda niko nigde neće stići na vreme :rolleyes: (ali bar će biti živi). U suštini, nema rešenja, osim boljih puteva na kojima vozila koja se kreću iz suprotnog pravca neće moći da dođu u kontakt.

Navedena zaprežna vozila i poljoprivredne mašine oduzimati od vlasnika ako nisu propisno obeležena, makar onom rotirajućom signalizacijom (ili kako se to već zove).

Pružni prelazi da funkcionišu, svi - tačno kako treba - da zagrade celo pružni prelaz, a ne samo do pola kolovoza. Naravno, ovo samo u treminima u kojim voz stvarno nailazi (a ne po našem običaju "otprilike pa do letnji dan u podne").

I one ograde uz kolovoz da imaju zaštitnu funkciju, a ne da služe za "ukras", tj. da se konstruišu i poprave na način da mogu da zaustave vozilo, a ne da ih probije biciklista u malo većoj brzini, ili u gorem slučaju da se same raspadaju pri lakom povetarcu.

Svetlosna signalizacija noću da obezbedi vozaču da ima mogućnost uvida gde je tačno kolovoz. Čim se izaće malo iz Novog Sada, u noćnim uslovima vožnje, nema šanse da se potrefi kolovoz, osim ako se napamet ne zna trasa puta. Tako, ako idem nekim lokalo/regionalnim putem noću, nikad nisam sigurna da li sam na kolovozu, ili sam na zemljišu koje ga okružuje. Nekoliko puta sam skoro završila u oranicama. Sreća, kukuruz, žito i ostale kulture kad uzrastu, naziru se bolje od kolovoza, te se praćenjem linije tog "kanjona" među poljoprivrednim kulturama, pri jakoj mesečini, može ostati makar blizu kolovoza, ako ne baš na njemu.

Itd, itd, itd..... sve ovo košta, ali pitanje je da li postoji interes da se ulože novci (kojih ima sad već mnoooogo pokradenih od putarina i ostalih dažbina u mnogim privatnim džepovima) u spasavanje ljudsih života???

Naravno, iskorenjivanje korupcije se podrazumeva :lol:, ali ja bih bila zadovoljna i gore navedenim rešenjima, jer mi se sluti da su izvodljivija i bliža realnosti (nego iskorenjivanje korupcije).

edit: slova

Edited by sanguinic, 09 August 2011 - 01:15.


#11 Cilemile

Cilemile
  • Members
  • 11,835 posts

Posted 09 August 2011 - 07:04

Na linku koji si dao, na kraju pominju pešake - moje iskustvo je da su pešaci i biciklisti (kojih u NS ima dosta) "najslabija karika".




nedavno je u austriji s 40 € kažnjen pješak jer je prepolagano prelazio cestu. link



#12 namcor

namcor
  • Members
  • 4,045 posts

Posted 09 August 2011 - 09:34

... ne znam koliko bi dobila dva sredovečna debila koja su zastala na pešačkom da se pozdrave, dok ja čekam da prođu i nastavim svoj put :)
Sinoć sam stao ispred pešačkog, stoji i baka, gleda me i stoji sve dok joj nisam rukom pokazao da pređe.

@sanguinic
Najgore u celoj priči je što je pešak objektivno najranjiviji, pa je zaštićen i vozači su dovedeni u situaciju da treba da se više brinu o pešacima nego pešaci sami. Ja sam se naučio na (srećom) tuđim primerima i kada vidim pešake u blizini kolovoza stvarno vozim sa 101% opreza, ali to zaista opterećuje i ne vidim razloga da se ne izvrši neki medijsko-edukativni i zakonski pritisak na pešake da i sami postani odgovorniji i da poštuju propise.

Edited by namcor, 09 August 2011 - 09:36.


#13 vladaxy

vladaxy
  • Members
  • 201 posts

Posted 09 August 2011 - 13:43

Da li su krivi glupi građani koji ne znaju da voze i podmićuju policiju??

Direktor srpskog Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović izjavio je danas da je za prvih sedam meseci ove godine na putevima u Srbiji poginulo oko 25 osoba više u odnosu na isti period prošle godine zbog čega je potrebno menjati sistem obuke vozača. link

Građani Srbije najčešće su davali mito saobraćajnim policajcima pokazali su rezultati ankete na sajtu "Blica". link


Ili neozbiljni putari

Novi zakon precizira obavezu putara, a najveći deo tih odredaba se ne sprovodi. Njihova obaveza je da nakon svake saobraćajne nezgode u kojoj je neko stradao prouče tu nezgodu, izađu na lice mesta, vide da nije možda put doprineo nezgodi, da predlože neko rešenje.link

Kod nas je situacija drugačija. Nemamo bezbedne puteve, signalizacija nam je loša, drumovi su neobeleženi, a elementarna saobraćajna kultura je na veoma niskom nivou. link


Ili alkohol...??

Damir Okanović iz Srpskog komiteta za bezbednost saobraćaja rekao je da su najčešći uzroci nesreća neprilagođena brzina vožnje i vožnja pod uticajem alkohola link


Ili opštine...

Svaka opština mora da ima telo za bezbednost saobraćaja. Međutim, ta tela u mnogim opštinama nisu ni formirana, negde jesu, ali nisu ništa preduzela po pitanju bezbednosti link


Ili kamere...

"Nekoliko meseci posle stupanja zakona na snagu, vozači i pešaci uvideli su da nema kamera i saobraćajnih policajaca na svakom ćošku i da saobraćajni prekršaji mogu proći nekažnjeno", rekao je on. link


Ili država

Po oceni Okanovića, represija i kazne ne mogu uticati na dugoročne efekte Zakona o bezbednosti u saobraćaju, već bi oni bili postignuti da su reforme i institucionalna rešenja sprovedeni do kraja.
Okanović je podsetio da Vladino telo za bezbednost saobraćaja koje bi trebalo da predlaže Strategiju bezbednosti još nije formirano, a kako je rekao, Agencija za bezbednost saobraćaja kao glavno operativno telo postoji samo na papiru.


Ili je jednostavno zakon loš a naravno svi odgovorni neće odgovarati?

#14 Cilemile

Cilemile
  • Members
  • 11,835 posts

Posted 09 August 2011 - 13:55

Ili je jednostavno zakon loš a naravno svi odgovorni neće odgovarati?


zakon možda i nije loš (ako i nije savršen), kao i mnogi drugi zakoni, ali često je glavni problem njegova (ne)primjena.

#15 sanguinic

sanguinic
  • Members
  • 4,162 posts

Posted 09 August 2011 - 17:25

Da li su krivi glupi građani koji ne znaju da voze i podmićuju policiju??
Ili neozbiljni putari
Ili alkohol...??
Ili opštine...
Ili kamere...
Ili država

Nema ili, samo "i" - sve navedeno zajedno.

zakon možda i nije loš (ako i nije savršen), kao i mnogi drugi zakoni, ali često je glavni problem njegova (ne)primjena.

Slažem se, uz ogradu da sam laik i po pitanju saobraćaja, i po pitanju zakonodavstva.

Mene jako uznemirava saznanje da se ništa ne radi po pitanju okolnosti u saobraćaju na koje se može direktno uticati i koje se mogu kontrolisati. A to su: stanje puteva, signalizacije i rad državne administracije i same policije.

Na same učesnike u saobraćaju je mnogo teše uticati direktno i kontrolisati svakog pojedinačno. Edukacija je osnovni način uticaja, i naravno, kaznena politika. A ni one se, očigledno, se ne praktikuju i ne primenjuju u skladu sa potrebama i zakonom.

Znači, sistem ne može da funkcioniše, dok je svaki pojedinačni element sistema totalno zapostavljen i ruiniran, a ne radi se na njegovom unapređenju