I da, kada su počeli da stižu Belkomunaši? Mislim na datum, možda na osnovu toga mogu da se izvuku neki zaključci.
Da ne bih ponavljao evo citata:
Trolejbusi Belkommunmaš 20101 došli su decembra 2002 godine u kontigentu od 10 vozila gr.br.118,119,120,121,122,125,126,127,128,129.
Trolejbusi su kupljeni u Minsku-Belorusija koji se ogledaju nizom savremenih rešenja: Nove šasije sa posebnim vratima za vozača,kvalitet.
antikorozivna zaštita,ne klizajući pod,udobna sedišta,displej itd.
9.01.2003 god.obavljena je svečana primopredaja trolejbusa i promotivna
vožnja kojoj su prisustvovali Nenad Bogdanović-Predsednik Gradske vlade,Zoran Rubinjoni-Gradski sekretar za Saobraćaj,Nikolaj Mihajlovič-
Jeronov-Zamenik Gradonačelnika Minska,Ivan Ivanovič Safanov-General.
Direktor fabrike Belkommunmaš,Dragan Ivković-zamenik Generalnog itd.
-Tom prilikom rečeno je da će se grad ubuduće baviti kvalitetom trolejbusa,nabavka niskopodnih i da se planira zamena dotrajalih vozila.
Trolejbusi su koštali 630 000 $ što je plaćeno novcem iz Gradskog budžeta i da će posle prepravki biti uključeni u redovan saobraćaj.
15.01.2003 godine polako je počelo uključenje u redovan saobraćaj sa
ciljem probne razrade-gr.br.118 i 119 na liniji 22L,gr.br.129 na lin.22
a kasnije gr.br.121 i 128 na liniji 29 dok nisu dobili redovna zaduženja:
118(linija 29),119(linija 41),120(linija 40),121(linija 40),122(linija 41)
125(linija 41),126(linija 29),127(linija 29),128(linija 29),129(linija 40)
Ubrzo zatim dobijaju svi reklamu ,,Bonito-Prava kafa,,po kojoj i dobijaju
nadimak ,,Bonito-trole,,znači u praksi nigde se neće čuti oznaka BLK ili
201 01 već obično ,,BONITO,,
Godinama kasnije Bonito trole menjaju svoj izgled,zbog skidanja reklame
remonta itd.
Ove trole su na početku rada imale velikih problema sa sklopkama kompresora,često nisu uključivale pa su blokirale na trasi,ubrzo su im
svima zamenili sklopke a zatim i kompresore,leti otvaraju pozadi poklopac
kako bi se kompresor hladio prirodnim putem pa me ponekada podsete na Fiće iz nacionalne klase.
http://autobusi.net/...=...c&start=435Dakle, ovaj model ne samo što je imao probleme kad je bio nov, nego su danas u takvom stanju da će prvi biti rashodovani postati na otpad. Često se kvare, a jedan stalno nosi reklamu "Zavoda za zavarivanje", jer su time dobili popust koliko puta su im varili šasije. Takva vozila je jako uopšte pustati u saobraćaj! Danas sam video jednog, budžili su mu neki kompresor koji tako drnda da se jedva može izdržati u vozilu. Naime, ova vozila je već neko bio otkupio (što se jasno vidi iz kolor plavo-bele kolor šeme), pa ih je vratio jer su bila sa greškom (danas se ponavlja ista stvar), pošto su dugo stojala i niko ih nije teo, Beogradu su ponuđena jeftinije, ali verovatno da je ta razlika završila nekom u džepu tako da smo mi platili punu cenu. Kako je u stvari bilo, pre tog tendera je bio organizovan tender na kome je pobedilo preduzeće VMZ Trans Alfa iz Rusije, inače preduzeće sa tradicijom i dugim iskustvom u konstrukciji trolejbusa. Sama firma je pre tendera poslala indženjere i konstruisali su model posebno za Beograd posmatrajući koji se problemi javljaju kod ZiU-9 trolejbusa. Takozvani VMZ 375 "Beograd" je došao u Beograd i GSP je bio oduševljen. Danas je to vozilo možda i najbolje od svih koje GSP ima, jer je rekorder po malom broju kvarova.
Kad je došao
I posle 10 godina
Na vozilu nije izvršena skoro nikakva intervencija, a i dalje je u odličnom stanju.
Tender za kupovinu ovog beogradskog modela je oboren i kasnije su kupljeni Belkomunmaši 201, cena je bila otprilike ista.
Pošto je odlučeno da se kupuju samo niskopodna vozila, negde 2004 ili 2005 (proveriću tačan datum) stižu i Belkommunmaši AKSM-321 i zglobni AKMS-333, ovaj prvi model je ponuđen ponovo.
Na samom početku vozila se nisu nešto pokazala, prvo problemi sa diferencijalom na 333 i crkavanjem elektromotora. Ostale probleme sam naveo gore, generalno GSP nije bio oduševljen ovim vozilima. Što se tiče putnika, oni nisu imali zamerke, vozilo je tiho ima tapacirana sedišta i dosta udobnije od ZiU-9 trolejbusa. Glavna zamerka je bila na male luftere na AKSM-333 koji su nedovoljni za naše vrućine, jer vozilo nije klimatizovano.
Danas većinu voznog parka čine ZiU-9 trole, to je Sovjetski model i najraniji primerak datira iz 1979. godine. Kada su bile kupljene bila su to najbolja vozila, na samom vrhu i uvek kupovana sa "full" opremom, što je uključivalo i tapacirana sedišta sa sundjerom i skajom. Devedesith godina zbog lošeg održavanja mnoga su isečena, a na preostalim kao i na ovim prvim BKM trolama su ugradjivali kompresore domaće proizvodnje, pa verovatno neko od vas ima iskustva da se vozio ZiU9 trolom i osetio kako u jednom trenutku počne samo da tandrče. Zadnji kontigent je stigao 2000. godine i vozila su u odličnom stanju, danas sam se vozio GB143 i nadam se da njih neće iseći dolaskom novih trolejbusa, jer su praktično nove.
Takođe GSP ima jednu Trolzu koja je prvenstveno bila napravljena za Nemačku, ali je na testu naprsla jedna osvina pa je naručilac vratio vozilo, da ga ne bi vraćali u Rusiju, proizvođač je ponudio da Beograd otkupi vozilo
Tu je i "ZiU-10" danšnja Trolza, vozilo je manje-više ok, nisu imali baš problema sa njim, samo što je kvalitet završne obrade na svim ruskim modelima malo na nižem nivou
Tako da znate na šta sam mislio kada sam rekao da Beograd sakuplja otpadke.... Nadam se da se to neće desiti i sa ovim.
Ukoliko BKM pobedi, novi model će izgledati ovako: