Pokazano je da su nasledne i tako konkretne stvari kao broj sati koje provedes gledajuci TV, verovatnoca da ces se razvesti (likelihood of divorcing), sklonost ka zavisnosti od nikotina ili alkohola, sklonost prema liberalnom ili konzervativnom politickom misljenju, sklonost prema religiji, bolja ili losija sposobnost vladanja jezikom ...
Pobogu. Nemoj mi reći da stvarno veruješ da je u genima zapisan
likelihood of divorcing? Ili sklonost ka političkoj levici ili desnici? To je takva banalizacija ljudske ličnosti da nemam reči. Da ne idem u preterani rant, zadržaću se na samo dve rečenice: "Sklonost" je nemerljiva kategorija. Statistika nije be-all-end-all društvenih nauka.
Pa onda, "unique environment" se ne definise nego se racuna kao komplement rezultata dobijenih za "shared environment" koji je mnogo lakse i definisati i kontrolisati. Kao u svakoj disciplini koja pretenduje da bude naucna, postoji citava metodologija prema kojoj se eksperimenti izvode, a cija iskluciva namena je da spreci namestanje rezultata. Ne bi sad u nju ulazio, uzelo bi previse i prostora i vremena.
Ali čoveče, shared environment je po tim stavovima sveden na
nula procenata! O kakvom komplementu te nule onda pričamo?!
Ispada da je "unique environment" tu isto što i Ajnštajnova gravitaciona konstanta, za koju nije znao šta tačno predstavlja, ali ju je ipak uveo da bi mu se slagale leva i desna strana jednačine. Ako je to nešto što se može donekle oprostiti u fizici, gde je rezultat eksperimenta čvrst podatak na osnovu koga još i smeš da pokušaš da fingiraš matematički dokaz... u genetici i društvenim primenama iste, to je pucanje u sopstvenu nogu. Na osnovu "eksperimenta" izvlačiti kategorički sud u disciplini koja, kako sam kažeš,
pretenduje da bude naučna... virtuelno samoubistvo što se kredibiliteta tiče.
Suvi statistički podaci se često, posebno u medijima, predstavljaju kao rezultati naučnih istraživanja. Dođe mi da razbijem monitor kad pročitam da ljudi sa (npr.) velikim ušima imaju za čak 63% veće šanse da dobiju rak... samo da bi se ispostavilo da je taj premudri zaključak rezultat istraživanja u kom je na nekom uzorku upoređen procenat klempavih zdravih osoba i klempavih bolesnih, pa je ustanovljeno da je ovih drugih za 63% više... dakle, velike uši izazivaju rak, i punktum! Karikiram naravno, ali stvarno se takva slična idiotska "istraživanja" tretiraju (ne samo od strane retardiranih medija) kao validni naučni eksperimenti. I što je najgore,
neko ih finansira.
...ipak odoh u onaj rant koji sam pokušao da izbegnem, sad je kasno, jbg.
Tu mi se prvi put javila sumnja da vaspitanje i nije bas neko vaspitanje o kojem svi pricaju. A posle sam ukapirao da kad vaspitanje i ima nekog "uspeha" on nije u izmeni licnosti, do tog uspeha dolazi kad se objekat vaspitanja preda i potcini svoju licnost strahu od kazne bilo fizicke, bilo emocionalne. Takav "uspeh" u uslovljavanju ponasanja onda moze biti pojacan cestim ponavljanjem kazne u istim uslovima (tzv pavlovljev refleks - eto ti ga klasicni biheviorizam), ali takvo uslovljeno ponasanje je jako lako "razusloviti". Da li isto mozes da kazes za neciju brbljivost vs cutljivost npr?
Siguran sam da si svestan da kad se kaže "vaspitanje", ne misli se samo na svesni pokušaj da se određeni rezultat postigne. Obično se misli i na to, i na neželjene posledice tog pokušaja (uspešnog ili neuspešnog), i na milion i jedan od drugih uticaja sredine.
A na tom primeru brbljivosti vs. ćutljivosti, opet ništa nije tako jednostavno da bi se olako moglo reći "50% geni, a 50% iks-faktor koji ne znamo tačno šta je ali znamo da
nije vaspitanje u okviru porodice". A stvar je kompleksna upravo zato što naizgled jednostavnu osobinu kao što je "brbljivost/ćutljivost" u stvari čini veliki broj na prvi pogled nevezanih karakteristika, od (urođene) inteligencije, do (stečene) brzine razvijanja komunikacionih kanala, preko gomile sitnih emocionalnih osobina koje je jedva moguće opisati a kamoli definisati.
Taj konglomerat uzmemo, nazovemo ga brbljivost/ćutljivost, ali ni tu nije kraj. Njegove manifestacije je moguće zabeležiti i "izmeriti" opet samo u određenim društvenim okolnostima. I onda ispada da se za većinu osoba može reći da su brbljivi/ćutljivi - pod određenim uslovima. Ali onda se ipak negde mora podvući crta, pa se kaže OK, osobe A, B, i C su brbljive /ćutljive, a osobe D i E nisu.
A tek
onda se dolazi do pitanja da li se data osobina može promeniti, na koji način, i šta će je zameniti u ličnosti subjekta... ako uopšte vredi pričati o istom imaginarnom subjektu, jer je do sada imaginarni sociolog već toliko "zagadio" uzorak svojim "posmatranjem" da mu više ništa ne vredi. (U iskušenju sam da pomenem Hajzenbergov princip, ali to je naravno toliko
popularna greška...)
Bottom line, niti je sve merljivo, niti ono što jeste daje tako zgodne 50%-50% rezultate. A kad ti neko tvrdi da jeste, automatski sam ubeđen da ili pokušava da iskamči/opravda neki research grant, ili ga je učio neko ko to radi. Hail discordia.
Izvinjavajte zbog dužine, znate kako je, inspiracija i prokrastinacija...