U redu. Moja greska.Nigde to nisam napisao, a i nakon nekoliko čitanja mog posta koji te naveo na ovo pitanje, nisam uspeo da shvatim zašto me to pitaš. Ja sam samo rekao, povodom ideje o uzurpaciji države, hajde da zamislimo da Milošević (uzurpator u hipotetičkoj državi), ima samo one poluge koje stoje na raspolaganju "šefu" u liberalnoj državi - odlikuje građane, postavlja ambasadore, prima ambasadore, postavlja sudije Vrhovnog kasacionog suda... U tom trenutku on ne bi kontrolisao ni policijske snage po gradovima i opštinama u Srbiji - i čime bi on tada mogao da napravi zlo koje je napravio?
Dakle, hipotetička postavka, a Milošević služi za pojednostavljenje paralele i istorijsku vezu.
Verovanje da je vertikalna pokretljivost veca u liberalnim drzavama, a pogotovo da je velika u SAD (tkz. « american dream ») jeste rasprostranjeno ali to ne znaci da je tacno. Naime, objektivnija istrazivanja pokazuju da se radi pre o predrasudi, ili nekoj vrsti mita nego o cinjenici. Naprimer prema ovoj studiji (za koju tesko moze da se sumnja da je levicarski orjentisana, imajuci u vidu da je deo projekta u kome ucestvuju izmedju ostalih Heritage Fondation i The American Enterprise Institute), vertikalna pokretljivost u SAD je manja nego u evropskim drzavama, sa izuzetkom… Velike Britanije.Ne mogu da se složim ni sa svim pretpostavkama, a ni sa zaključcima.
Prvo ću da dam svoje viđenje o principima o kojima diskutuješ, a potom i o praktičnim razlikama. Principijelno gledano, tačno je da u liberalnom kapitalizmu apsolutna razlika između najbogatijih i najsiromašnijih ima veću vrednost nego u drugim društvenim sistemima - ako gledamo indikatore iz realnog okruženja. Međutim, ako pogledamo dublje u društveno tkivo oba primera, možemo primetiti da je vertikalna pokretljivost (mogućnost "sirotog pastira sa frulom" da postane bogat "pa plati da ga svirac prati"), veća u liberalnim društvima. Primer jednog dela građanske elite u Francuskoj, Nemačkoj, Austriji, nedvosmisleno ukazuje da su ta, humanistička društva prilično fiksirana u smislu društvenih razlika. Osim u tajkunskim društvima Istočne Evrope, u Evropi ne postoje primeri takvog uspona kakve srećemo u SAD - najočigledniji primeri su Buffet u finansijskom svetu, Gates u tehnološkom, a proces se odvija kontinuirano (Google, Facebook, DoubleClick...).
Nisam siguran koliko je ovo tacno. Na pocetku su nejednakosti u americkom drustvu bile manje nego u tadasnjim evropskim drustvima (videti recimo Tokvilov opis Amerike 30tih godina 19tog veka). Kako je industrijalizacija uzimala maha tako su i nejednakosti rasle. Sa rastom nejednakosti rasle su i tenzije koje su pri kraju 19tog veka dovele do masivnih strajkova koji su se cesto zavrsavali nasiljem.Kada postoji neka vrsta "društvenog obećanja" (nevidljivog, naravno) u smislu potrage za srećom (American promise), onda je to očigledno u jednom dužem periodu američke istorije bio dovoljan amortizer društvenih sukoba zbog nejednakosti. Društva koja onemogućavaju vertikalnu pokretljivost moraju da smanje razlike između najbogatijih i najsiromašnijih, ali ja se i dalje pitam - kako je Evropa postala primer malih društvenih razlika, kada u privatnim kolekcijama vise neka od najznačajnijih umetnina, kada u dvorcima širom Evrope žive ljudi čije familije vuku korene vekovima u tom društvu i predstavljaju konstantno elitu i najviši sloj...
Na cemu se zasniva tvoje uverenje da ce jednog dana "reket" nestati? Na ideji da je moguca postepena promena ljudske svesti sve do stvaranja coveka novog kova, zrelog za zivot u apsolutno liberalnom drustvu?Tačno je da velike razlike zahtevaju neku vrstu realnog sagledavanja stvari, prinudne solidarnosti, ali kako sam već naveo, to je reket. Ono što nisam naveo prošli put, to je moje uverenje da takav reket mora da deluje samo kao prelazno rešenje do društva koje je slobodno.
Dobar ti je primer sa krastavcima. Samo, sve uzivajuci u krastavcima, Dzo ima vece sanse od Heinricha da bude funkcionalno nepismen i ima kraci zivotni vek. Uz to ima manje sansi da se jednog dana izbavi iz tog siromastva (videti ono gore o pokretljivosti).Rekao sam da ću se osvrnuti na par praktičnih aspekata tvojih zapažanja. Prvo je različito vrednovanje razlika u društvu. Granice siromaštva (poverty line), nadnice i apsolutne razlike u društvu ne mogu se na pravi način primeniti kada se ispituje stanje u nekoj liberalnijoj (npr. SAD) i nekoj manje liberalnoj državi (npr. neka EU članica). Različite su cene roba i usluga, razlika postoji u postojanju poreza na promet, u standardu kvaliteta koji se zahteva kod robe, u cenama itd. Kada bi sada pogledao bilo koji online shop računarske opreme, sasvim izvesno bi želeo računar da kupiš u SAD. Kada bi još imao uvid u to kakve akcije postoje s vremena na vreme, ne bi ni časa časio.
Želim da kažem da razumem da najsiromašniji Amerikanac (Džo) ima manje nego najsiromašniji Evropljanin (Heinrich). Ali Džo ima dobre stvari nadohvat ruke, a Heinrich baš i nema. Razlika koja među njima postoji briše se kada vidimo da Heinrich recimo ne može da kupi krastavac u Evropi, zbog propisa koji gotovo onemogućavaju jeftine krastavce (one koji su krivi pod većim uglom), dok Džo može da ga kupi. Ovo je samo jedan (pomalo glup) primer koji ne moram dalje da elaboriram.
Nisam tvrdio i nije mi bilo ni na kraj pameti da tvrdim da su liberalne drzave nestabilnije od drzava sa feudalnim uredjenjem. Po meni, jesu potencijalno nestabilnije od socijaldemokratija, drzava koje drze nejednakosti pod kontrolom.Iznad si napisao da društva sa većim socijalnim razlikama rizikuju nestabilnost. Ako pogledamo SAD, mislim da taj stav nije najtačniji. Od kako postoji SAD, predstavlja jednu od najstabilnijih država na svetu, uprkos činjenici da bi se moglo reći da gotovo gaji nejednakost među građanima. Američka revolucija nije bila usmerena ka skidanju feudalnih stega a evropske jesu. Ako pogledamo količinu ratova, zla, mržnje i nestabilnosti u Evropi od 1776. do danas, pa i danas, nisam siguran da nas je istorija učila tome da su liberalne države nestabilne. Naprotiv.
Iako nije bilo meni upuceno, moram da se osvrnem na tvoj odgovor Paraleli, gde tvrdis da su sa jedne strane ljudska prava zasnovana na postulatu o postojanju prirodnih prava, a onda dajes primer polozaja zena u Saudijskoj Arabiji kao ilustraciju onoga do cega u krajnjem slucaju moze da dovede primena principa drustvenog dogovora.
Prvo, ljudska prava, recimo ona koje precizira Univerzalna povelja Ujedinjenih Nacija, se ne zasnivaju samo na ideji o prirodnim pravima, vec i na ideji da iz ljudske prirode proisticu i neke obaveze prema drugim ljudima (koje idu dalje od priznavanja da su ti drugi ljudi podjednako slobodni). Tako clan 1 Univerzalne povelje kaze :
« Sva ljudska bica radjaju se slobodna i jednaka u dostojanstvu i pravima. Ona su obdarena razumom i svescu i treba jedni prema drugima da postupaju u duhu bratstva. »
Po tom osnovu dalje u Deklaraciji navode se kao prava i pravo na socijalnu zastitu i pravo na besplatno obrazovanje cime se relativizuje sloboda pojedinca da postupa kako hoce sa svom svojom imovinom (jer ostvarivanje tih prava podrazumeva odredjenu meru obavezne solidarnosti putem poreza).
Drugo, sto se tice Saudijske Arabije : serijatsko pravo je, po filozoskim osnovama na kojima pociva, blize prirodnom pravu nego pozitivistickoj koncepciji. Ne objasnjavaju se tamo inferioran polozaj zene i nepriznavanje prava dogovorom, koji je mogao biti i drugaciji, nego pravima i obavezama koje su inherente zenama jer je to Tvorac tako odlucio. Priroda i bozija volja mogu da posluze kao osnova za tvrdnju da su svi ravnopravni, ali i kao opravdanje nejednakosti. U drustvenim naukama postoji i izraz za to : « naturalizovanje nejednakosti”. Setimo se objasnjenja da plemstvo ima “plavu krv”, da apsolutisticki monarsi vladari po bozijoj volji, da postoji prirodna nejednakost medju rasama, da su zene prirodno inferiorne, da homoseksualci ne bi trebalo da imaju jednaka prava jer je homoseksualnost neprirodna itd.