Posted 10 May 2008 - 14:16
Lorenz nemaš ceo tekst....pa ajde kada ga već citiraš citiraj ga ceo....
Muke sa mrtvim zabludama
Od 1912. do 1941. godine Kosovo i Metohija, kao i Makedonija, bile su ponovo državne teritorije opet srpskog naroda. Bio je to sudar sa jednim radikalno i tragično izmenjenim stanjem. Već je tada bilo i moralo biti jasno da više ništa osim državnog suvereniteta ne može da se obnovi i prirodno uvede u moderno doba. Od stare slave i kulture jedino oronuli spomenici, koji su mogli da se obnove, bili su tu. Sve ostalo bilo je jadno i zaostalo i ostavljalo je utisak duboke anadolske provincije. Ali ono što se nažalost pokazalo kao trajno presudno, Kosovo i Metohija u većinskom smislu izrazito više nije predstavljalo i srpsku etničku teritoriju. Ono što je u prošlosti, sve do seoba, bilo nesporno, više to nije bilo. Napori da se to popravi agrarnom reformom begovske zemlje i kolonizacijom srpske sirotinje nikako nisu dali rezultate, tim pre što je sve to opet nasilno prekinuto Drugim svetskim ratom i udovoljavanjem zahtevima da se na toj teritoriji ostvari velika Albanija. Četiri godine kasnije Kosovo i Metohija su vraćeni u okvire srpske državnosti, ali uz maksimalno favorizovanje albanskog življa. Čak i između dva rata nekada iskrena nacionalna patetika u sukobu sa stvarnošću postajala je sve tvrđa, lažnija i netrpeljivija. Najpre stari kraljevi i stari patrijarsi prestali su da čekaju svoje naslednike, jer ni Dvoru ni Patrijaršiji nije padalo ni na pamet da makar simbolično, bar nekoliko nedelja godišnje stoluju u starim prestonicama, u Prizrenu i u Peći. Na Kosovo i Metohiju, nazvanim srpski Sibir, išlo se najviše po kazni. Kolonizovana sirotinja, kojoj će kasnije komunistički režim da zabrani povratak na svoju zemlju, nije mogla da popravi nesumnjivu demografsku neravnotežu. A potom srpski komunisti, gotovo isključivo opsednuti očuvanjem teško održive, a kasnije neodržive državnosti nad Kosovom i Metohijom, decenijama su se takmičili u antinacionalizmu, srpskom naravno, a kada su se posle mnogo godina i mnogo nedela osvestili i mnogi od njih postali srpski ultranacionalisti, bilo je kasno. Tadašnjim i današnjim ultranacionalistima srpska istorija, srpska duhovnost, koje su im postale stalna mesta u novoj retorici, bila im je u stvari poslednja briga. Ništa nisu na vreme, koga je ipak još bilo, učinili da spasavaju ono što se moglo spasti. Ljudi su zavravani da će ih sila braniti i odbraniti, nekoj iole povoljnoj podeli teritorija nije se pristupilo dok se još moglo, a spomenici, predmeti zakasnelih lamenta, ostali su najvećim delom bez zaštite UNESKA za koju je moralo malo da se radi. Igrajući isključivo na izgubljenu kartu sveukupne državnosti, jer je ta karta najefektnija, a u stvari obuzeti samo ličnim nacionalnim rejtingom, brane se time što, po staljinskom receptu, sve neistomišljenike proglašavaju za nacionalno tupe, na mondijaliste i naročito na izdajnike i strane plaćenike. Kada je udruženje Apel 50 u leto 1998. uputilo apel, zapravo vapaj da se što pre denacionalizuje crkvena i manastirska zemlja, apel upućen čitavoj javnosti, a svim članovima sv. Sinoda na ruke, osim jednog vladike, nije se oglasio niko. Uprkos insistiranju, nikoga to nije zanimalo.
A da li se nešto od svega ovoga moglo naslutiti čak i pre oslobođenja u Balkanskim ratovima? Danas je dosta jasno da je moglo. Naime, nacionalna svest srpskog naroda u Vojvodini pod Ugarskom bila je uvek živa i snažna. U Bosni i Hercegovini probudila se u drugoj polovini XIX veka sa mostarskim pokretom, naročito sa Mladom Bosnom i drugim nacionalnim pokretima. Prostor Kosova i Metohije i Makedonije bio je nacionalno mrtav. Albanci su još 1878. imali Prizrensku ligu, čije ciljeve nikada nisu prestali da ostvaruju. Probugarski i nesrpski Makedonci su stvorili VMRO, koji još deluje, i digli su Ilindenski ustanak. Bio je to nepročitan znak da su Srbi na tim teritorijama utučeni i potučeni. Na svesti o istoriji, staroj slavi o izvorima stare srpske duhovnosti, svesti koja bi se u datom istorijskom trenutku pretvorila u borbeni zanos, nove, zatečene generacije nisu bile odgajene. Romantičarski zanos sprečio je Srbe s početka XX veka da to vide, ali se danas više ne sme glumiti slepilo. Srpski komunisti su se potrudili da se bez uzdaha prežali Makedonija, uprkos caru Dušanu, Mrnjavčevićima, Kraljeviću Marku, uprkos Kumanovu i Kajmakčalanu. Mnogo toga sličnog su učinili i sa Kosovom i Metohijom, a sada su mnogi od njih sa mnoštvom zavedenih patetično i netrpeljivo prvi u odbrani onoga što se više braniti ne može. Mnoge zablude mogu biti dirljive, plemenite i razumljive, ali jednom razvejane one se pretvaraju u čisto licemerstvo, neodgovornost i svesnu laž. Narodu, koji jedini strada, to se mora otvoreno reći. Crnogorci su bar otvoreno, gotovo bestidno ostali u okvirima teatra, poezije i mita. Iz sveg grla pevali su kao nacionalnu himnu Onamo, onamo... za brda ona, govore da je razoren dvor mojega cara...
Onamo, onamo... da viđu Prizren!
Videli su ga i najzad zaključili da ih on više ne zanima. sada pevaju:
Oj ti svijetla majska zoro!
Njih, na kraju krajeva, znači zanima rađanje novog dana, pa valjda i novog doba. Mnogi Srbi još se uporno trude da žive u noći i u mraku. Međutim, novi dan će se ipak i bez nas roditi, a u njemu se mora naći rešenje i za Kosovo i Metohiju, ali samo ono koje će jedino biti realno i mogućno i do koga se može doći samo bez mrtvih zabluda i bez licemerstva i laži.