Jump to content


Photo

Potrebna pomoć oko literature


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
75 replies to this topic

#46 Aion

Aion
  • Members
  • 856 posts

Posted 06 September 2006 - 08:43

Sredingerovo izostavljanje nekih (zapravo vecine) predmeta iz programa osnovnog obrazovanja podstaklo me je na razmisljanje o potpuno neodgovarajucem tretmanu vizuelnih umetnosti i tehnika vizuelne komunikacije u celokupnom obrazovanju. Ja sam za to da se u opstem obrazovanju (osnovne skole i gimnazije) drasticno povecanje broja casova likovnog vaspitanja, uz uvodjenje i novih predmeta koji bi omogucili da ucenici savladaju tehnike neliteralne (nelinearne) komunikacije (fotografija, video, multimedija, dizajn, predstavljanje znanja i komunikacija dijagramima).

#47 kurdi

kurdi
  • Members
  • 3,206 posts

Posted 06 September 2006 - 12:35

QUOTE(Schrodinger @ 6 Sep 2006, 03:06)
Bojana Nikic, a takodje i Natasa Calukovic, svaka po par godina... Ali ja ne znam ko bi to mogao da predaje, makar bio i Ajnstajn ili Fejnmen, a da na nesto lici, kad vidis one idiotske udzbenike iz legendarne lopovske skole Raspopovic-Zegarac-etal, i jos idiotskije nastavne planove. Cujem da se sad nesto menja pod rukovodstvom eks-centra za evaluaciju (ne znam kako se sad zove), ali nesto sporo ide.


ovo mi je prilicno cudno - meni je s njima bilo super, pogotovu sa natasom (bojane se manje secam), koja je sastavljala i neke super zabavne i inteligentne testove sa kratkim pitanjima.
ne secam se da je knjiga uopste koriscena, samo zbirka koju je ona (et al.) sastavila, a njenu svesku iz cetvrtog razreda sam i mnogo godina kasnije povremeno koristio kao referencu, bar do kraja redovnih studija.

tacno je da se fizika, za razliku od matematike, donekle ciklicno uci i cak i na faksu u principu ne bi bio neki problem ni da je nikada ranije nisi ucio. al opet nije lose sto ti u medjuvremenu malo razmisljas i povezes neke stvari, pogotovu sto u skoli nema nekog drugog predmeta koji tera na tu vrstu razmisljanja. zapravo makar meni je fizika odigrala ulogu tvoje primenjene filozofije.

#48 Schrodinger

Schrodinger
  • Members
  • 20,418 posts

Posted 06 September 2006 - 12:53

QUOTE(Aion @ 6 Sep 2006, 09:43)
Sredingerovo izostavljanje nekih (zapravo vecine) predmeta iz programa osnovnog obrazovanja podstaklo me je na razmisljanje o potpuno neodgovarajucem tretmanu vizuelnih umetnosti i tehnika vizuelne komunikacije u celokupnom obrazovanju. Ja sam za to da se u opstem obrazovanju (osnovne skole i gimnazije) drasticno povecanje broja casova likovnog vaspitanja, uz uvodjenje i novih predmeta koji bi omogucili da ucenici savladaju tehnike neliteralne (nelinearne) komunikacije (fotografija, video, multimedija, dizajn, predstavljanje znanja i komunikacija dijagramima).

OK, u pravu ste vi, zadrzao bih likovno, muzicko i NARAVNO fizicko! Ali me geografija, biologija, fizika, poznavanje drustva, itd. zbilja nerviraju - i kreiraju ljude koji popune mozak raznim faktima (ko se jos seca onih podataka o proizvodnji ruda u susednim zemljama i slicno?) a ne znaju da se snadju na najjednostavnijem testu misljenja...

#49 Indy

Indy
  • Members
  • 21,392 posts

Posted 07 September 2006 - 09:41

Kuda bismo stigli kad bi svako umeo da misli. biggrin.gif

#50 Schrodinger

Schrodinger
  • Members
  • 20,418 posts

Posted 07 September 2006 - 09:56

QUOTE(Indy @ 7 Sep 2006, 10:41)
Kuda bismo stigli kad bi svako umeo da misli. biggrin.gif

Pa mozda do bar privida zrelosti kao inteligentne vrste...

#51 Indy

Indy
  • Members
  • 21,392 posts

Posted 07 September 2006 - 10:09

Šta će nam privid. Ako nismo zreli (a nismo), onda ništa. Neka barem bubaju koliko bakra proizvodi Čile.

#52 Aion

Aion
  • Members
  • 856 posts

Posted 07 September 2006 - 10:39

Samo nikako ne treba smetnuti sa uma da osnovno obrazovanje treba da sadrzi i vezbe pamcenja - jedino tako mogu da shvatim korist od podataka koliko Cile proizvodi bakra. Medjutim postoje mnogo korisnije/zanimljivije stvari na kojima se moze vezbati sposobnost memorisanja.

Da ne bi ispalo da previse trolujemo - nesto malo hard-core literature:

R. Penrose: The Road to Reality - A Complete Guide to the Laws of the Universe

se moze skinuti sa razlicitih piratskih sajtova

#53 Indy

Indy
  • Members
  • 21,392 posts

Posted 07 September 2006 - 10:50

QUOTE(Aion @ 7 Sep 2006, 19:39)
Samo nikako ne treba smetnuti sa uma da osnovno obrazovanje treba da sadrzi i vezbe pamcenja - jedino tako mogu da shvatim korist od podataka koliko Cile proizvodi bakra. Medjutim postoje mnogo korisnije/zanimljivije stvari na kojima se moze vezbati sposobnost memorisanja.

Ima tu i malo vise od toga. Sem toga, sta je "korisnije i zanimljivije" je stvar o kojoj ne moze tek tako ad hoc da se donese sud. Sta je korisna informacija u jednoj disciplini rezultat je decenija, pa i vekova, aktivnosti velikog broja ljudi u tom pravcu.

Ovde sam okacio tekst koji daje malo drugaciju perspektivu od uobicajene prica koja se ovde moze procitati.

#54 betty

betty
  • Members
  • 1,130 posts

Posted 07 September 2006 - 15:59

QUOTE(Schrodinger @ 6 Sep 2006, 03:10)
E ovo je prava i zbilja teska i ozbiljna tema! Evo ja cu da postavim jednu provokativnu tezu: u osnovnoj skoli bi trebalo da se uce samo maternji jezik, matematika, i neki predmet koji bi se mogao zvati logika ili jos bolje primenjena filozofija, i koji bi ucio upravo misljenju, zakljucivanju, razdvajanju pitanja, izbegavanju retorike i prazne price, a takodje i povezivanju cinjenica iz razlicitih domena. Svi ostali faktografski predmeti tipa geografija, istorija, biologija, fizika, su u sustini izlisni i mogu se ostaviti za srednje obrazovanje, gde bi se vec moglo podesiti koliko kome i cega treba.

Iako mi se vise svidja ovakav program od klasicnog za nekih prvih 5-6 razreda skole, pitanje koje ostaje je na kojim podacima treba vezbati zakljucivanje, rezonovanje, nadredjene i podredjene pojmove, preklapanje dva skupa pojmova, itd. Neke forme misljenja su zavisne od razvoja nervnih struktura, i nizi skolarci ne mogu da pojme sva nacela apstraktnosti kao sto to mogu deca od nekih 10-11-12 godina. Jednostavno, kada bi im dao da rade sa nepostojecim pojmovima - krbuzima i vovulama recimo - oni bi ih tretirali kao stvarne u nekim aspektima rezonovanja, a ne kao principe koji se mogu uopstiti. Prica je naravno dublja od ovoga, i ja nisam strucnjak za tu oblast, ali mislim da je opsteprihvaceno da je sposobnost apstraktnog rezonovanja izmedju ostalog uslovljena fizickim razvojem mozga koji jednostavno traje odredjen broj godina.

Uzevsi to u obzir, ja licno bih vise volela skolu gde postoje ti razni predmeti, ali gde je osnovna ideja da se nauci da se barata pojmovima unutar razlicitih oblasti, a ne da se memorisu spiskovi pojmova. Tipa, proucavati kako se isti princip iz fizike moze uociti u razlicitim oblicima zivog sveta. U tom smislu mislim da bi se vise dobilo kada bi se ta 'logika' radila na pravim podacima iz pravih nauka, jer bi se moglo desiti i da usput zapamte nesto konkretno a korisno.

#55 Schrodinger

Schrodinger
  • Members
  • 20,418 posts

Posted 07 September 2006 - 22:21

QUOTE(Indy @ 7 Sep 2006, 11:09)
Šta će nam privid. Ako nismo zreli (a nismo), onda ništa. Neka barem bubaju koliko bakra proizvodi Čile.

Bez obzira koliko ta vrsta cinizma delovala cesto osvezavajuce u poredjenju sa raznim populistickim i kvazilevicarskim optimizmima, ipak se tesko moze braniti na duze staze, posebno kad vidis da globalne katastrofe prete podjednako i onima koji misle i onima koji ne misle i postmodernistima.

A najnezgodniji aspekt cele stvari (i generalne konzervativne pozicije wink.gif ) jeste sto ako odbijas ideju da covecanstvo moze nesto da predstavlja u kosmickim razmerama, onda ti kao jedini izvor etickih i politickih nacela ostaje Bog i crkva... Ali, pretpostavljam da se sa tim dovoljno susreces i sam. sad.gif

#56 Indy

Indy
  • Members
  • 21,392 posts

Posted 07 September 2006 - 23:33

QUOTE(Schrodinger @ 8 Sep 2006, 07:21)
A najnezgodniji aspekt cele stvari (i generalne konzervativne pozicije  wink.gif  ) jeste sto ako odbijas ideju da covecanstvo moze nesto da predstavlja u kosmickim razmerama, onda ti kao jedini izvor etickih i politickih nacela ostaje Bog i crkva... Ali, pretpostavljam da se sa tim dovoljno susreces i sam.  sad.gif

Nisam ja toliko konzervativac, koliko bas mislim da treba da se buba (u kontekstu, naravno). Znam da smo se do pre koju tricavu stotinu hiljada godina slabo razlikovali od (ostalih) primata, a sada bi neki da deca u skoli umesto istorije i matematike uce repovanje. (Tamo gde to tako i rade i imaju katastrofalne rezultate skolstva, ali to je druga tema).

#57 Schrodinger

Schrodinger
  • Members
  • 20,418 posts

Posted 08 September 2006 - 00:33

QUOTE(Indy @ 8 Sep 2006, 00:33)
a sada bi neki da deca u skoli umesto istorije i matematike uce repovanje. (Tamo gde to tako i rade i imaju katastrofalne rezultate skolstva, ali to je druga tema).

E, ali u kom pogledu je repovanje sustinski razlicito od geografije, biologije, veceg dela fizike, veceg dela istorije, itd.? Ja sam i naglasio da je i jedno i drugo zlo, i bubanje i postmodernizam - sto pravis scarecrow? To je isto kao one besplodne polemike je li gori fashizam ili komunjizam - i jedno i drugo je zlo i daleko mu ruzna kuca. Ali logika, epistemologija, primenjena *analiticka* filozofija, kao i etablirane estetske vrednosti poput umetnosti su nesto sasvim trece - ja sam za taj "treci put" (koji, naravno, nema sanse u realnom svetu, ali lepo je bar na forumu misliti utopisticki, ne?).

#58 Indy

Indy
  • Members
  • 21,392 posts

Posted 08 September 2006 - 01:08

OK, definitivno priznajem da ne znam kako se deca mogu uciti epistemologiji, logici, estetici, itd. bez da prethodno steknu referentne tacke u kuhnovoj 'mrezi pojmova' koja jedino moze da predstavi neki oslonac za filtriranje sveta oko sebe i odvajanje bitnog od nebitnog (izvinjavam se onome koga sam ovde nepriznatog citirao, ali lepse je to rekao nego sto ja mogu).

#59 sta dalje

sta dalje
  • Members
  • 1,987 posts

Posted 08 September 2006 - 17:09

QUOTE(Aule@ @ 5 Sep 2006, 10:31)
Matematichka gimanizja je mach sa dve oshtrice(kada je rech o etfu)..


ne znam za etf, ali npr sto se tice fizickog fakulteta ( na pmf-u) sigurna sam da su na prve dve godine u pogledu matematickih predmeta bili u prednosti ljidi koji su zavrsili mg. ja sam npr tek na prvoj godini fizike skontala sta je to matematicki nacin misljenja ( uz malu pomoc brata koji je zavrsio mg i uz pomoc super profana matematike- nazalost i on je pokojni- kojeg sam imala na fizici). sto se tice same fizike, tu se vec nije osecala razlika u odnosu na ljude koji su dolazili iz mg- bar u mom slucaju.

#60 Aule@

Aule@
  • Sleepers
  • 688 posts

Posted 09 September 2006 - 17:46

Kada sam to rekao mislio sam na nachin mishljenja koji djaci iz matematichke gimnazije pokupe. Dolaze na faks(govorim o etfu) sa mnogo vishe matematichkih i fizichkih algoritama u glavi. Mogu brzhe upijati znanje od ostalih ,,smrtnika'' jer im nije stran taj nachin razmishljanja. Chak, od reforme etfa(koju je, nazhalost, pratilo i snizhavanje kriterijuma) znam da su neke oblasti iz matematike u m.g. radjene sa vishe pazhnje.

Mach sa dve oshtrice je jer kada ti se sve chini trivijalno onda ne posvetish tome dovoljno pazhnje i ne savladash osnovne stvari koje ti kasnije itekako mogu zatrebati.

Voleo bih da chujem shta je ,,matematicki nacin misljenja''!

Mislim da ne bi bilo loshe izdvojiti ovu diskusiju koja se dosta udaljila od osnovne teme.

Ne bi bilo loshe#2 da onaj koji je pokrenuo ovu raspravu vidi plodove svoga rada. Isti bi takodje mogao da kazhe shta je uchinio po pitanju obnavljanja znanja.

Pozdrav!!

edit: Da li se to meni samo chini ili je ovaj forum prepun fizichara!!

Edited by Aule@, 09 September 2006 - 17:48.