Jump to content


Photo
- - - - -

Stetnost religije


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
394 replies to this topic

#16 Johanna92

Johanna92
  • Banned
  • 597 posts

Posted 18 September 2012 - 05:38

Shopenhauer je rekao: "Religija je kao upaljena sveca, sto je veci mrak ona jace svetli".


Ispade kao svetlost u tami, mada nije na to mislio. Mada, ako pogledas i jeste tako, ljudima je potrebna 'vera' (iracionalna, kakvu pominje @Upekkha) u nesto, pogotovo u trenucima materijalne/duhovne oskudice. A to nesto moze biti Bog/politicki sistem/sportski klub/itd.

#17 Firebar

Firebar
  • Members
  • 519 posts

Posted 18 September 2012 - 08:57

Ako vec cepamo dlaku, Buda nije ni smrtno ni besmrtno bice, vec se pod tim podrazumeva um koji se oslobodio poistovecivanja sa virtualnim modelom sopstva tj iluzijom bica. Poenta budizma nije neka tamo cista vrlina. Moralnost je u budizmu samo sredstvo do cilja, ne i sam cilj. Cilj je emancipacija uma i sledstveno zbacivanje bremena zivotne patnje, tzv nibbana (poznatija kao nirvana na Sanskritu, no originalni jezik budizma nije Sanskrit vec Pali, nesto kao drevni Sinhala). Najblizi zapadnjacki primer bi bila ataraksija starih Grka. Moralnost je doduse neophodna, jer bez nje nema plodonosne kontemplativne prakse (probaj da meditiras posle npr zestoke svadje i videces sta je pakao) kroz koju se um postepeno kultivise do konacnih transformativnih uvida u iluzornost modela sopstva.

To je sve tacno, ali Buda je bio covek, smrtno bice. Za vreme zivota je postigao prosvetljenje koje dovodi do nirvane, cemu svi budisti teze.

#18 Firebar

Firebar
  • Members
  • 519 posts

Posted 18 September 2012 - 09:02

Ispade kao svetlost u tami, mada nije na to mislio. Mada, ako pogledas i jeste tako, ljudima je potrebna 'vera' (iracionalna, kakvu pominje @Upekkha) u nesto, pogotovo u trenucima materijalne/duhovne oskudice. A to nesto moze biti Bog/politicki sistem/sportski klub/itd.

Tacno. Vera je jako bitna. Ja zato nisam protiv vere nego protiv religije.

Bolje je verovati u nauku, u pravdu, jednakost medju ljudima, nego u vile, vilenjake, andjele, djavole, bogove koji zagovaraju sirenje njihovog ucenja i macem ako treba. (A to se cesto desava).

#19 Upekkha

Upekkha
  • Members
  • 3,058 posts

Posted 18 September 2012 - 13:17

To je sve tacno, ali Buda je bio covek, smrtno bice. Za vreme zivota je postigao prosvetljenje koje dovodi do nirvane, cemu svi budisti teze.


Slazem se sa tim sta hoces da kazes ali striktno govoreci to ipak nije tako. Gotama Siddhattha je bio covek, istorijska licnost (navodno), smrtno bice, princ koji je postao monah da bi spoznao uzroke zivotne patnje. Legenda kaze da je njegov um posle rigorozne sedmogodisnje kontemplativne prakse doziveo radikalni preobrazaj i od tada govorimo o Budi, oslobodjenom umu. Ako je to sto se kaze za taj preobrazaj tacno onda Buda po definiciji nije covek i nije smrtno ili besmrtno bice. Mi identitet uzimamo zdravo za gotovo, misleci da to sto postoji um automatski znaci da je to neciji um. Identitet je samo jedna od brojnih funkcija uma koji ga stvara u vidu iluzije na koju sam naseda. Identitet je preprogramirana pretpostavka uma o svetu u kojem se nalazi koja mu olaksava da procesuira informacije, no tako nesto zapravo ne postoji u tom svetu mimo tog programa. Princ Siddhattha je navodno uspeo da kontemplativnom praksom osvesti inace nesvesne mehanizme stvaranja te iluzije.

#20 Upekkha

Upekkha
  • Members
  • 3,058 posts

Posted 18 September 2012 - 13:24

Tacno. Vera je jako bitna. Ja zato nisam protiv vere nego protiv religije.

Bolje je verovati u nauku, u pravdu, jednakost medju ljudima, nego u vile, vilenjake, andjele, djavole, bogove koji zagovaraju sirenje njihovog ucenja i macem ako treba. (A to se cesto desava).


Ti ovde brkas pojam vere (faith) i verovanja (belief).

Vera je podskup verovanja, onaj njegov deo iza kojeg ne stoje nikakvi dokazi.

Ako kazes da nisi protiv vere po kojoj osnovi si onda protiv verovanja u vile i vilenjake? Spicaste usi?

#21 Firebar

Firebar
  • Members
  • 519 posts

Posted 18 September 2012 - 14:24

Legenda kaze da je njegov um posle rigorozne sedmogodisnje kontemplativne prakse doziveo radikalni preobrazaj i od tada govorimo o Budi, oslobodjenom umu. Ako je to sto se kaze za taj preobrazaj tacno onda Buda po definiciji nije covek i nije smrtno ili besmrtno bice. Mi identitet uzimamo zdravo za gotovo, misleci da to sto postoji um automatski znaci da je to neciji um. Identitet je samo jedna od brojnih funkcija uma koji ga stvara u vidu iluzije na koju sam naseda. Identitet je preprogramirana pretpostavka uma o svetu u kojem se nalazi koja mu olaksava da procesuira informacije, no tako nesto zapravo ne postoji u tom svetu mimo tog programa. Princ Siddhattha je navodno uspeo da kontemplativnom praksom osvesti inace nesvesne mehanizme stvaranja te iluzije.

Moze se i tako posmatrati. U svakom slucaju on je bio ljudsko a ne neko nebesko bice. Tacno je da je po legendi postigao prosvetljenje uma, ali njegovi sledbenici se klanjaju njegovom kipu, znaci njegovom ljudskom oblicju. Njegov ljudski oblik je predmet postovanja, ne samo prosvetljeni um.

#22 Upekkha

Upekkha
  • Members
  • 3,058 posts

Posted 18 September 2012 - 14:31

Mislim da je to proizaslo iz izvesnih tehnickih poteskoca prilikom pravljenja statue uma. :)

#23 Firebar

Firebar
  • Members
  • 519 posts

Posted 18 September 2012 - 14:45

Ti ovde brkas pojam vere (faith) i verovanja (belief).

Vera je podskup verovanja, onaj njegov deo iza kojeg ne stoje nikakvi dokazi.

Ako kazes da nisi protiv vere po kojoj osnovi si onda protiv verovanja u vile i vilenjake? Spicaste usi?

Ne nego sam namerno izjednacio ta dva pojma.
Vera u nesto i verovanje u nesto je u osnovi isto.

Treba razlikovati veru od religije. Napr. kad kazem da ja verujem u pravdu , to nije religija.
Vera je siri pojam od religije. Ona obuhvata vrlo sirok spektar raznih verovanja.

Zato ja nisam generalno protiv vere u nesto, ali sam protiv verovanja u vile i djavole i bogove koji su u osnovi netolerancije i sukoba medju ljudima i narodima.

Dobar primer stetnosti religije je Bosna. Jedan narod a tri religije. To je recept za bure baruta.

Kako je moguce prevazici sukobe u Bosni? Pa jedino da sva tri entiteta "ublaze", smanje uticaj vladajuce religije na svoje drustvo.(skolstvo, medije, politiku, itd)
Dok se to ne uradi sukobi i netolerancija ce stalno postojati.

Narod treba da razmisli sta mu je bolje, ovako ili onako.

#24 Firebar

Firebar
  • Members
  • 519 posts

Posted 18 September 2012 - 14:51

Mislim da je to proizaslo iz izvesnih tehnickih poteskoca prilikom pravljenja statue uma. :)

Ne moraju statue uopste da se prave. Moze i bez statua i kipova, kao kod muslimana napr.
Ali budisti se klanjaju fizickom liku Bude. To znaci da je njegov telesni oblik jednako vazan kao i prosvetljeni um.
Kip Bude je uvek isti, sto znaci da im je vrlo vazan taj aspekt vere.

#25 Upekkha

Upekkha
  • Members
  • 3,058 posts

Posted 18 September 2012 - 14:53

Ako je vera u nesto i verovanje u nesto isto, osiromasio si jezik, jer u tom slucaju nemamo izraz za verovanje u nesto u odsustvu dokaza.

Cak bi se i mnogi vernici pobunili protiv toga, jer smatraju da je upravo to sto veruju u nesto bez dokaza njihova najveca vrlina, i ne bi im prijalo da ih stavis u isti kos sa nekim tamo nevernim Tomama koji moraju "da vide" da bi u nesto poverovali.

#26 Upekkha

Upekkha
  • Members
  • 3,058 posts

Posted 18 September 2012 - 15:06

Ne moraju statue uopste da se prave. Moze i bez statua i kipova, kao kod muslimana napr.
Ali budisti se klanjaju fizickom liku Bude. To znaci da je njegov telesni oblik jednako vazan kao i prosvetljeni um.
Kip Bude je uvek isti, sto znaci da im je vrlo vazan taj aspekt vere.


Budizam nije vera jer se ne zasniva na fideistickoj epistemologiji.

Uzmi npr Kalama Sutta iz budistickog Pali kanona i videces da se u budizmu upravo insistira na tome da se ne veruje ni u sta tek tako.

#27 Johanna92

Johanna92
  • Banned
  • 597 posts

Posted 18 September 2012 - 16:22

Slazem se sa tim sta hoces da kazes ali striktno govoreci to ipak nije tako. Gotama Siddhattha je bio covek, istorijska licnost (navodno), smrtno bice, princ koji je postao monah da bi spoznao uzroke zivotne patnje. Legenda kaze da je njegov um posle rigorozne sedmogodisnje kontemplativne prakse doziveo radikalni preobrazaj i od tada govorimo o Budi, oslobodjenom umu. Ako je to sto se kaze za taj preobrazaj tacno onda Buda po definiciji nije covek i nije smrtno ili besmrtno bice. Mi identitet uzimamo zdravo za gotovo, misleci da to sto postoji um automatski znaci da je to neciji um. Identitet je samo jedna od brojnih funkcija uma koji ga stvara u vidu iluzije na koju sam naseda. Identitet je preprogramirana pretpostavka uma o svetu u kojem se nalazi koja mu olaksava da procesuira informacije, no tako nesto zapravo ne postoji u tom svetu mimo tog programa. Princ Siddhattha je navodno uspeo da kontemplativnom praksom osvesti inace nesvesne mehanizme stvaranja te iluzije.


Kako znas da je ovo sto si napisao istina?

#28 Upekkha

Upekkha
  • Members
  • 3,058 posts

Posted 18 September 2012 - 16:38

Kako znas da je ovo sto si napisao istina?


Na sta konkretno mislis? Ima tu vise stvari.

#29 Johanna92

Johanna92
  • Banned
  • 597 posts

Posted 18 September 2012 - 18:03

Na sta konkretno mislis? Ima tu vise stvari.


Na primer, ovo:

Slazem se sa tim sta hoces da kazes ali striktno govoreci to ipak nije tako. Gotama Siddhattha je bio covek, istorijska licnost (navodno), smrtno bice, princ koji je postao monah da bi spoznao uzroke zivotne patnje. Legenda kaze da je njegov um posle rigorozne sedmogodisnje kontemplativne prakse doziveo radikalni preobrazaj i od tada govorimo o Budi, oslobodjenom umu. Ako je to sto se kaze za taj preobrazaj tacno onda Buda po definiciji nije covek i nije smrtno ili besmrtno bice. Mi identitet uzimamo zdravo za gotovo, misleci da to sto postoji um automatski znaci da je to neciji um. Identitet je samo jedna od brojnih funkcija uma koji ga stvara u vidu iluzije na koju sam naseda. Identitet je preprogramirana pretpostavka uma o svetu u kojem se nalazi koja mu olaksava da procesuira informacije, no tako nesto zapravo ne postoji u tom svetu mimo tog programa. Princ Siddhattha je navodno uspeo da kontemplativnom praksom osvesti inace nesvesne mehanizme stvaranja te iluzije.



#30 Upekkha

Upekkha
  • Members
  • 3,058 posts

Posted 18 September 2012 - 18:24

Pa najpre moram da priznam da ne znam da li je to istina. Medjutim, imam neke osnove da verujem da bi to moglo da bude tako. Znamo npr da ostecenja odredjenih delova mozga umeju da daju veoma interesantne klinicke entitete bilo na lokalnom nivou u vidu tzv neglect poremecaja ili globalno pod grupnim nazivom Ego-Stoerungen. To su fascinantni fenomeni ali ni najmanje neocekivani s obzirom da u prirodi nema nista za dzabe. Sva je prilika da je osecaj sopstva, poput vida i sluha, evolutivna tekovina uma, a ne puka cinjenica koja automatski proistice iz toga da nesto ima oci, usi--ili um.