Jump to content


Photo
- - - - -

Stetnost religije


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
394 replies to this topic

#46 Upekkha

Upekkha
  • Members
  • 3,058 posts

Posted 19 September 2012 - 15:48

:) hehe, dobar si. pa evo ovako, da malo legnem potrbuske i razmislim...ovaj, pa ja vjerujem da ce bog uciniti ako zatreba da prodjem kroz auta netaknut. ili npr da ce na momenat, ako vidi da sam u opasnosti zaustaviti saobracaj na trenutak. itd.


Sta kazes na mali eksperiment koji podrazumeva par rekvizita poput prometne ulice, poveza preko ociju i hitne pomoci na stand by? :)

#47 Upekkha

Upekkha
  • Members
  • 3,058 posts

Posted 19 September 2012 - 16:11

Nego bio sam onomad na budistickoj sahrani. Skroz je bilo cool.

Dosao stari monah, prekaljeni macak, i objasnio nam da je prolaznost svega neizbezna.

Plac i neutesna kuknjava su odmah prestali.

Ko kaze da religija ne moze da pruzi utehu u kriznim trenucima zivota, a da pri tom ne istovari prikolicu stajskog djubriva? :)

#48 XXL

XXL
  • Members
  • 18,731 posts

Posted 19 September 2012 - 16:13

Sta kazes na mali eksperiment koji podrazumeva par rekvizita poput prometne ulice, poveza preko ociju i hitne pomoci na stand by? :)

:D ejbg sad, mi se izgleda ne kontamo, al nema vazno. opet neka trik pitanja? haj da ja tebi postavim jedno iz vrlo realnog zivota. vrlo realnijeg od one dileme sa jednim i 5 rudara. imas jednog ili vise ranjenih koji obilno krvare. i pitanje je minuta hoce li stici na vrijeme da im zaustave krvarenje, obave potrebne zahvate i (eventualno) ostanu zivi. a jedini je nacin da ih suludom voznjom kroz uske ulice i kroz kisu metaka i gelera odvezes do bolnice. hoces li poslusati ''razum'', ma sta to znacilo i pustiti ih da oni, neki od njih umru ili ces ih ipak odvesti sa dobrim sansama da i sam pogines? i onda ih odvezes, budes ili ne budes i sam ranjen, ali prezivis. e kako to? :D ovo je ozbiljno pitanje, na koje ja bas i nemam odgovor.

#49 Upekkha

Upekkha
  • Members
  • 3,058 posts

Posted 19 September 2012 - 16:16

To je pitanje na koje se moze odgovoriti samo na licu mesta.

#50 XXL

XXL
  • Members
  • 18,731 posts

Posted 19 September 2012 - 16:21

To je pitanje na koje se moze odgovoriti samo na licu mesta.

pa jbg drug, postavio si mi slicno pitanje maloprije na ovom mjestu.

#51 Upekkha

Upekkha
  • Members
  • 3,058 posts

Posted 19 September 2012 - 16:28

Ako mislis na rudare, to je bila rasprava na temu sta bi valjalo uraditi, a ne sta bismo mi konkretno u toj situaciji bili kadri da preduzmemo.

Tvoje pitanje je konkretno i podrazumeva da znam unapred da li sam vino ili voda, a psiholozi kazu da tu ima mali problem.

Ne kaze narod dzabe: [tek] na muci se poznaju junaci.

#52 Johanna92

Johanna92
  • Banned
  • 597 posts

Posted 19 September 2012 - 18:13

Nego bio sam onomad na budistickoj sahrani. Skroz je bilo cool.

Dosao stari monah, prekaljeni macak, i objasnio nam da je prolaznost svega neizbezna.

Plac i neutesna kuknjava su odmah prestali.

Ko kaze da religija ne moze da pruzi utehu u kriznim trenucima zivota, a da pri tom ne istovari prikolicu stajskog djubriva? :)


Njje morao da im kaze da je prolaznost svega neizbezna, to su znali i bez njega (cim su na sahrani). Razlog zbog cega bi prestali da placu bi bio kada bi im objasnio da prolaznost svega ne mora biti losa stvar.

#53 Johanna92

Johanna92
  • Banned
  • 597 posts

Posted 19 September 2012 - 18:14

Medjutim, klasicne religije su u bukvalnom smislu opasne za svako drustvo.


Sta bi bile 'neklasicne' religije?

#54 Upekkha

Upekkha
  • Members
  • 3,058 posts

Posted 19 September 2012 - 19:05

Njje morao da im kaze da je prolaznost svega neizbezna, to su znali i bez njega (cim su na sahrani). Razlog zbog cega bi prestali da placu bi bio kada bi im objasnio da prolaznost svega ne mora biti losa stvar.


Intelektualno znanje nije isto sto i uvid.

Uvid je vestina, a ne samo podatak.


Ti npr mozes da znas sve o pravilima stonog tenisa-- ali to ne znaci automatski da ti znas da igras stoni tenis.

Monah nije davao nove podatke objasnjavajuci da li je prolaznost losa ili ne, vec je pomogao prisutnima na sahrani da u odsudnom momentu steknu mrvicu uvida u prolaznu prirodu svega (tzv anicca u budizmu).

#55 Johanna92

Johanna92
  • Banned
  • 597 posts

Posted 19 September 2012 - 19:12

Intelektualno znanje nije isto sto i uvid.

Monah nije davao nove podatke objasnjavajuci da li je prolaznost losa ili ne, vec je pomogao prisutnima na sahrani da u odsudnom momentu steknu mrvicu uvida u prolaznu prirodu svega (tzv anicca u budizmu).


A to je mogao da im da, samo ako bi im objasnio da prolaznost nije losa, a ne da im ponavlja ono sto im vec odjekuje u glavama. Zato se i na sahranama pominju nadprirodni fenomeni kao pokusaji uteha.

Sta ti mislis, zasto ljudi na sahranama placu? Zbog sebe, ili zbog drugih?

#56 Upekkha

Upekkha
  • Members
  • 3,058 posts

Posted 19 September 2012 - 19:56

A to je mogao da im da, samo ako bi im objasnio da prolaznost nije losa, a ne da im ponavlja ono sto im vec odjekuje u glavama. Zato se i na sahranama pominju nadprirodni fenomeni kao pokusaji uteha.


Ogroman deo komunikacije je neverbalan. Iskusni budisticki monah ima nesvakidasnju sabranost uma i njegova neverbalna komunikacija je svetlosnim godinama daleko od tipicnog neuroticnog vrpoljenja prosecne osobe.

On nije morao nista da objasnjava.


Sta ti mislis, zasto ljudi na sahranama placu? Zbog sebe, ili zbog drugih?


Ljudi placu na sahranama iz istih razloga zbog kojih rade i ogromnu vecinu drugih stvari: zbog toga sto su ljudske emocije dizajnirane da manipulisu ponasanjem tako da ono optimizira razmnozavanje gena. Ovo nije neko tamo frojdovsko tumacenje. Gubitak voljene osobe znaci gubitak resursa, a to ugrozava dalju reprodukciju gena. Geni su stoga selektirani na nacin da nas kaznjavaju na najsuroviji nacin za svaki gubitak voljene osobe, da bi nas motivisali da kroz zivot taj scenario izbegavamo. Sam plac je najverovatnije vid oglasavanja te kazne koji ima za cilj da indukuje davanje pomoci od strane okruzenja i suvise je stereotipan da ne bi bio adaptivan.

#57 Johanna92

Johanna92
  • Banned
  • 597 posts

Posted 19 September 2012 - 20:15

Ogroman deo komunikacije je neverbalan. Iskusni budisticki monah ima nesvakidasnju sabranost uma i njegova neverbalna komunikacija je svetlosnim godinama daleko od tipicnog neuroticnog vrpoljenja prosecne osobe.

On nije morao nista da objasnjava.


Moc samoubedjivanja ne znaci i moc ubedjivanja.

[Ljudi placu na sahranama iz istih razloga zbog kojih rade i ogromnu vecinu drugih stvari: zbog toga sto su ljudske emocije dizajnirane da manipulisu ponasanjem tako da ono optimizira razmnozavanje gena. Ovo nije neko tamo frojdovsko tumacenje. Gubitak voljene osobe znaci gubitak resursa, a to ugrozava dalju reprodukciju gena. Geni su stoga selektirani na nacin da nas kaznjavaju na najsuroviji nacin za svaki gubitak voljene osobe, da bi nas motivisali da kroz zivot taj scenario izbegavamo. Sam plac je najverovatnije vid oglasavanja te kazne koji ima za cilj da indukuje davanje pomoci od strane okruzenja i suvise je stereotipan da ne bi bio adaptivan.


Kako onda ljudi placu na sahrani svojih starih i bolesnih roditelja? Ili to uopste ne rade?

#58 Upekkha

Upekkha
  • Members
  • 3,058 posts

Posted 19 September 2012 - 20:44

Moc samoubedjivanja ne znaci i moc ubedjivanja.


Mogli bismo eventualno da probamo da to stavimo u zapadnjacke oblande i da kazemo da poruka nije bila prenesena preko logos-a i pathos-a-- vec preko ethos-a.


Kako onda ljudi placu na sahrani svojih starih i bolesnih roditelja? Ili to uopste ne rade?


Izvini ali ovo je jako glupo pitanje. Kao da si pitala zasto smo genetski programirani da jedemo slatko kada kolaci goje i nisu zdravi.

Mi smo proveli 99% nase istorije kao vrsta u praistorijskim preagrikulturalnim zajednicama u kojima je roditelj bio resurs sve do svoje prevremene smrti.

#59 XXL

XXL
  • Members
  • 18,731 posts

Posted 19 September 2012 - 23:50

Njje morao da im kaze da je prolaznost svega neizbezna, to su znali i bez njega (cim su na sahrani). Razlog zbog cega bi prestali da placu bi bio kada bi im objasnio da prolaznost svega ne mora biti losa stvar.


milion puta sam cuo ovo i nikad se nisam mogao pronaci u tome da ima nesto dobro u prolaznosti. vec starost je teska, ali opet rijetki su ljudi koji to stvarno tako i prihvataju. bi ono trebalo, ali slabo igra ta vrsta utjehe. sto se kaze nije grijeh pozeljeti jos jedan dan zivota. nekoliko sam puta pogledao smrti u oci. slag'o bih te kad bih rekao da se nisam prepao. kontam jbm mu misha neka me jos malo. :D

A to je mogao da im da, samo ako bi im objasnio da prolaznost nije losa, a ne da im ponavlja ono sto im vec odjekuje u glavama. Zato se i na sahranama pominju nadprirodni fenomeni kao pokusaji uteha.

Sta ti mislis, zasto ljudi na sahranama placu? Zbog sebe, ili zbog drugih?

ah, zbog cega. ima tu vise razloga, a najvise zbog sebe. narocito kad skontaju da jednog dana treba obuci odijelo od camovine. sahrane su najbolja mjesta da se to skonta. narocito kad vise nisi mlad.

#60 Firebar

Firebar
  • Members
  • 519 posts

Posted 20 September 2012 - 07:50

Budizam ne trazi od civila da se prosvetljuju vec da se pridrzavaju moralnih nacela od kojih ni jedno ne glasi "Ne uci!".

Tacno je da nijedno njihovo nacelo ne glasi "ne uci" ali je cinjenica da se bas to desava.
U drustvima gde je jak uticaj Budizma (kao i u slucaju klasicnih religija) narod je u principu vrlo neobrazovan, sa niskim stepenom svesti, ili drugim recima, "ne vide dalje od nosa".

Vecinom se tu radi o nepismenom ili polupismenom svetu, koji je toliko zadojen verskim ucenjem da misli da mu nista drugo ne treba, i da se tu nalaze svi odgovori.