Jump to content


Photo

xxzmagazin - PL rides again!


  • Please log in to reply
39 replies to this topic

#31 melankolic

melankolic
  • Members
  • 25,300 posts

Posted 25 May 2018 - 22:21

Politički skandal iza noći koju je Stormy Daniels provela sa američkim predsednikom

 
 
To što Tramp koristi svoj položaj da bi u krevet odveo i one žene koje ga ne smatraju privlačnim ponovo nije ništa neobično, ali dobro ilustruje sliku malog, nesigurnog muškarca koji je na čelu zemlje koja se odavno bori sa seksualnim noćnim morama. Već je previše muškaraca koji na seks gledaju isto kao i Tramp, te ga doživljavaju kao nešto što se uzima, a ne nešto što bi trebalo da bude podjednaka želja oba partnera, te ga koriste kao alatku za raspaljivanje svog muškog autoriteta, dok istovremeno podrivaju osećaj vrednosti, te samopouzdanje kod svojih partnerki.
 
Navodne pretnje, te novac u zamenu za ćutanje, koje su upućene Stephanie Gregory Clifford, poznatijoj kao Stormy Daniels, Stormy Waters, ili jednostavno Stormy, predstavljaju skandal same po sebi, a njena priča, pored informacija o Donaldu Trampu, nudi i tumačenje načina na koje se seks doživljava u Sjedinjenim Američkim Državama.
 

Američka porno zvezda, plesačica, scenaristkinja, te rediteljka, progovorila je, a to nije dobro kako za američkog predsednika, tako ni za američki odnos prema radnji poznatijoj kao seks. Naime, u intervjuu za emisiju 60 minuta, u kojoj je govorila 25. marta, Daniels je novinaru Andersonu Cooperu ispričala o svom odnosu sa Trampom, koji je potrajao celu jednu noć, posle čega je pristala da primi sumu od 130 hiljada dolara, a u zamenu za ćutanje. To se dogodilo nakon što je nepozati muškarac izrekao pretnje upućene njoj i njenoj ćerki, te joj, kako kaže, prišao na parkingu, i obratio joj se rečima: „Ostavi Trampa na miru. Zaboravi šta se dogodilo.,“ da bi se potom naslonio na automobil, pogledao u njenu ćerku, i dodao: „Lepa devojčica. Bilo bi šteta da se nešto dogodi njenoj majci.“ Kada joj je nakon toga Trampov privatni advokat, Michael Cohen, došao sa novčanom ponudom, pristala je.

 

Pretnje koje je Daniels prepričala u pomenutom intervjuu zvuče kao inserti iz nekog mafijaškog filma, te ne čudi što su kod pojedinih gledalaca izazivale sumnju. Ali kada se u obzir uzme to da takvi inserti dobro opisuju Michaela Cohena, pa i samog Trampa, priča počinje da zvuči više uverljivo. Tako se podseća da je taj isti Tramp unajmio Anthonya Scaramuccija, poznatijeg kao „The Smooch,“ da vodi odnose sa javnošću u Beloj kući, a oni koji su bliski njegovom timu, tvrde da ovaj upravo više podseća na ekipu sa snimanja nekog gangsterskog filma, nego na tim koji se razume u politiku.

 

Ni Trampove veze sa organizovanim kriminalom nisu ništa novo, a činjenica je da je karijeru izgradio upravo na pretnjama, te zastrašivanju novinara ili bilo koga ko bi se usudio da mu se suprotstavi. Ako se takva istorija uzme u obzir, a u kombinaciji sa Trampovom navikom da se okružuje kriminalcima i huliganima, priča koju je Daniels ispričala više ne zvuči neuverljivo.

 

Tramp, koji ne propušta priliku da bilo koji događaj komentariše na Twitter-u, iznenađujuće je tih kada je ono što je Daniels ispričala u pitanju. Novac koji joj je ponudio u zamenu za ćutanje ukazuje na to da postoji nešto o čemu Daniels ne bi trebalo da govori, te se očekuje da ova priča motiviše i ostale žrtve da izađu u javnost, te progovore o ugovorima koje/i su bile/i prisiljene/i da potpišu, a kako bi bile/i sprečeni da o bilo kakvom incidentu govore u javnosti. Trampov pravni tim i dalje pokušava da ućutka Daniels, tvrdeći da je svojim javnim nastupima ugrozila stavke iz ugovora o poverljivosti koji je potpisala, te da joj preti novčana kazna u iznosu do 20 miliona dolara.

 

Razmere političkog skandala su ogromne, budući da imamo predsednika koji pokušava da zataška ljubavnu aferu, a tako što preti problematičnoj ljubavnici, da bi na kraju u priču uveo i pravni sistem države, čija je uloga da zastraši građanku koja o njemu ima informacije koje, izgleda, niko drugi ne bi trebalo da zna. Nije neobično da javne ličnosti budu mete seks-skandala, ili da pojedinci plasiraju lažne priče o navodnim aferama sa poznatim ličnostima, a kako bi stekle nekakvu dobit. Iako ono što je ispričala Daniels može da se prihvati sa određenom dozom sumnje, zbunjuje to što Tramp ne pokušava da je demantuje, ili da regulatornim telima omogući istragu, već se trudi da je ućutka, računajući da javnost kratko pamti. Ovaj, te drugi skandali koji prate američkog predsednika, pružaju uvid u njegovu mračnu psihu, a posebno u onaj deo koji se tiče odnosa prema ženama. Daniels nije pristala da ćuti, a ono što je ispričala dobro ilustruje i način na koji Tramp tretira sve svoje građane.

 

Politički skandal bi najviše trebalo da se odnosi na pokušaj davanja mita, ali je u pozadini još jedna, podjednako važna priča, a koja pripoveda o tome kako nesputana moć nekog muškarca pruža potencijal za tužan, i loš seks. Naime, Daniels u intervjuu jasno kaže da je seks bio dobrovoljan, te da nije bila žrtva, da bi odmah dodala da joj Tramp nije bio privlačan, te da zapravo nije želela da provede noć sa njim. Na kraju je ipak pristala na seks, budući da se već našla u predsednikovoj sobi, i osetila da ni na koji način ne bi mogla da odbije ponudu, te verovala da zaslužuje ono što će joj se dogoditi, budući da je nepromišljeno stupila na Trampovu teritoriju. To što Daniels seks smatra „sticajem nesrećnih okolnosti,“ te to što nije mogla precizno da definiše i artikuliše šta želi a šta ne, jasno govori o položaju seksa u Americi, te pritisku koji žene osećaju kada je ova radnja u pitanju. I to se, izgleda, isključivo odnosi na žene, budući da bi teško moglo da se zamisli da neki heteroseksualni muškarac, koji se nađe u sobi nekog ne tako heteroseksualnog muškarca, pristane da ima seks sa njim, a samo zbog toga što je došao u njegovu hotelsku sobu, budući da je poziv, sam po sebi, ukazivao na seksualnu nameru.

 

To što Tramp koristi svoj položaj da bi u krevet odveo i one žene koje ga ne smatraju privlačnim ponovo nije ništa neobično, ali dobro ilustruje sliku malog, nesigurnog muškarca koji je na čelu zemlje koja se odavno bori sa seksualnim noćnim morama. Već je previše muškaraca koji na seks gledaju isto kao i Tramp, te ga doživljavaju kao nešto što se uzima, a ne nešto što bi trebalo da bude podjednaka želja oba partnera, te ga koriste kao alatku za raspaljivanje svog muškog autoriteta, dok istovremeno podrivaju osećaj vrednosti, te samopouzdanje kod svojih partnerki.

 

 

Izvor: The Guardian

Preveo Milan Živanović

 

https://www.xxzmagaz...im-predsednikom


Edited by melankolic, 25 May 2018 - 22:24.

  • 0

#32 Kinik

Kinik
  • Members
  • 43,426 posts

Posted 26 May 2018 - 01:10

...

 

Nevidjena guardianska budalastina od teksta koji sluzi za dizanje citanosti.

 

Pre svega likinja i pored svih 'ova-ona-ovakva-onakva' - samo placena q.

Dva puta je dobila pare posle cega nema sta da psicamo o 'ljubavnickom iskustvu'.

Eno, puni besplatni sajtovi slicnih 'ljubavnica'.

 

>> ... "Draga,da li biste spavali sa mnom za 5 miliona $?"

"Oh gospodine. Pa pretpostavljam da, ali morali bi se dogovoriti oko uslova".
"A bi li spavali sa mnom za 5 $?"
"Boze, za kakvu me zenu vi smatrate"
"Gospodjo, to kakva ste vi zena smo utvrdili, sad samo da se dogovorimo oko cene".

 

Stormy se dogovorila dva puta - sta bi jos htela?

Spomenik?

 

No, to je ono staro - svaka q. ima svoju pricu.

B-)

 

PS.

Trebala je da nadje boljeg 'pimpa' nego sto je leftisticko 'gardijansko' djubre koje se takodje jevtino prodaje.

 

Attached File  one pound.jpg   14.78KB   0 downloads

 

>> ... to što DT koristi svoj položaj da bi u krevet odveo i one žene koje ga ne smatraju privlačnim ponovo nije ništa neobično, ali dobro ilustruje sliku malog, nesigurnog muškarca koji ... se odavno bori sa seksualnim noćnim morama. Već je previše muškaraca koji na seks gledaju isto ... te ga doživljavaju kao nešto što se uzima, a ne nešto što bi trebalo da bude podjednaka želja oba partnera, te ga koriste kao alatku za raspaljivanje svog muškog autoriteta, dok istovremeno podrivaju osećaj vrednosti, te samopouzdanje kod svojih partnerki. ... <<

 

Ovo sto autorka piskara o svojim sehy fantazijama sta bi i kako trebalo da bude - to je za rubriku 'draga_saveta' nekog zhemskog tabloida. Kad to prelistavas - pa tamo kao da su sve autorske likinje duboko zagledane u spolovilo.

 

Zna se gde se mogu naci 'privlacni, sigurni muskarci bez sehualnih mora', no to kosta.

Verovatno se posle seanse sa takvim, odgovarajuce usluge & povoljne cene imati zadovoljavajuci 'osecaj vrednosti & samopouzdanja'.

:lol+:

To sve puno nekog blesavog kritizerstva i besa, no zahteva 'kompletnu usugu'.

 

...


Edited by Kinik, 26 May 2018 - 01:27.

  • 0

#33 melankolic

melankolic
  • Members
  • 25,300 posts

Posted 26 May 2018 - 10:54

Čudno da se takav jedan tekst nađe na sajtu u koji ti imaš neizrecivo poverenje.  ;)

Odluči se- hoćeš li da pratiš i veruješ desničarskom smeću ili PL "leftizmu"?

 

/isto važi i za Peščanik/ 


Edited by melankolic, 26 May 2018 - 10:58.

  • 0

#34 Kinik

Kinik
  • Members
  • 43,426 posts

Posted 26 May 2018 - 11:19

...

 

Ko si ti da mene ispitujes / isledjujes?

:wicked:

 

Kad mi odgovara stavicu, kad mi ne odgovara necu staviti.

Ne moram ja da se slazem sa svim materijalima koje okacim.

 

Nije PL toliko 'leftista' koliko je inteligentan lik sto je za mnoge nedostizno.

Eto, jednostavno, Majka priroda im nije dala da shvate.

 

Poredjenje PL i 'rescanikovaca' je neumesno.

Dok je on novinar par ekselans - tamo je barustina sa uhljebljenim ogovarusama i M/Z baba zvakama - narikacama.

To se parazitsko drustvance samo selilo od valova do valova menjajuci usput gazde.

 

...


  • 1

#35 melankolic

melankolic
  • Members
  • 25,300 posts

Posted 26 May 2018 - 11:25

Naravno da je “leftista”. Nije, valjda, nacionalista i desnJičar kao ti. Treba samo malo prelistati arhivu i videti da kod njega postoji veliki žal za Titovim vremenima a ima i par tekstova o Trumpu koje bi ti ‘ladne vode omalovažavao “miljeić” postovima na forumu. Naravno da ti ne smeta pisanje ni Peščanika kada je na liniji kritike srpskog nacionalizma ali zato po pitanju AV- a... P.S. Da se razumemo nisi jedini. Eno, isto oni koji nemaju komentar na Trump- Putin prijateljstvo, zasipaju temu o Rusiji anegdotskim sličkama.

Edited by melankolic, 26 May 2018 - 11:34.

  • 0

#36 Kinik

Kinik
  • Members
  • 43,426 posts

Posted 26 May 2018 - 11:52

...

 

Smaras, preispoljna dosado i smorni troleru.

B-)

 

...


Edited by Kinik, 26 May 2018 - 11:53.

  • 0

#37 Kinik

Kinik
  • Members
  • 43,426 posts

Posted 07 September 2018 - 13:09

...
 
 
 
>> ... 06.09.2018.
Uvijek prisutna tamnica domovine
Pisao: Tomas Bernhard
 
 
Država je tvorevina koja je trajno osuđena na neuspjeh, narod je tvorevina neprestano osuđena na infamiju i maloumlje. Život je beznadežnost o koju se podupiru filozofi i u kojoj na koncu sve postaje ludilo.
 
Poštovani gospodine ministre, poštovani prisutni,
nema ničega hvale vrijednog, ničega za preziranje, ničega za optuživanje, ali mnogo je toga smiješno; sve je smiješno kada mislimo na smrt.
 
Prolazimo kroz život, imamo dojmove, nemamo dojmove, prolazimo scenom, sve je zamjenjivo, stječemo bolje ili lošije obrazovanje u državi rekvizita: kakva zabluda!
 
Shvaćamo: narod koji nema pojma, lijepa zemlja – to su mrtvi očevi ili svjesno besvjesni očevi, jednostavni i priprosti ljudi, u siromaštvu svojih potreba… Sve je visoko filozofska i nepodnošljiva predpovijest. Stoljeća su bez duha, ono demonsko u nama je uvijek prisutna tamnica domovine u kojoj su elementi gluposti i bezobzirnosti postali svakodnevnom nuždom. Država je tvorevina koja je trajno osuđena na neuspjeh, narod je tvorevina neprestano osuđena na infamiju i maloumlje. Život je beznadežnost o koju se podupiru filozofi i u kojoj na koncu sve postaje ludilo.
 
Mi smo Austrijanci, mi smo apatični; mi smo život, život kao sveopća nezainteresiranost za život, mi smo u procesu prirode ludila veličine, smisao ludila veličine kao budućnosti. Nemamo ništa za reći, osim toga da smo jadni, da smo propali pod uobraziljom filozofsko-ekonomsko-mehaničke monotonije.
 
Sredstvo s ciljem propasti, stvorenja agonije, sve nam je razjašnjeno, ništa ne razumijemo. Nastanjujemo traumu, bojimo se, imamo pravo bojati se, vidimo već, pa makar i nejasno u pozadini: te divove straha.
 
Ono što mislimo već je mišljeno, ono što osjećamo je kaotično, ono što jesmo je nejasno. Ne trebamo se sramiti, ali mi i jesmo ništa i zaslužujemo samo kaos. Zahvaljujem u svoje ime i u ime danas nagrađenih, žiriju i posebno svima prisutnima. ... <<
 
 
*Govor povodom dodjele Austrijske nagrade za književnost 1967; prevela Nataša Medved
 
...

  • 0

#38 Kinik

Kinik
  • Members
  • 43,426 posts

Posted 22 December 2018 - 23:46

https://www.xxzmagaz...listicke-kucine

 

>> ... Rečnik paraknjiževnih termina: Osećanje svog naroda

Medijumske trice i nacionalističke kučine

Piše: Tomislav Marković

 

    Nisu paraknjiževni termini Milene Marković zanimljivi po tome što izražavaju nešto novo, već po tome što uporno ponavljaju izanđalu matricu od koje ne može da se diše već tri decenije. Uporno guslanje o pesniku i narodu, korišćenje takozvanog naroda kao štita, zaklanjanje iza tog nesrećnog naroda – stajaća su mesta nacionalističke retorike

 

OSEĆANJE SVOG NARODA – Termin kojim pesnikinja Milena Marković objašnjava svoju opštenarodnu poetiku i društvenu samozaštitu od poezije. Termin je nastao slučajno, u trenutku nadahnuća izazvanog iznenadnim mentalnim priključenjem na kolektivnu narodnu dušu koje se poetesi slučilo tokom davanja intervjua za Sputnjik (to je onaj ruski medij što ga je Evropski parlament stavio u isti red sa propagandom Islamske države). U tom intervjuu Marković se vajka da ne zna ko je započeo sa uništenjem socijalističkog društva, ali jedno ipak zna: "Umetnici sigurno ne kreću prvi, oni su samo medijumi, naročito ako su pesnici. I ako osećaju svoj narod". U nastavku autorka intervjua Dejana Vuković beleži: "A pravi pesnici, tvrdi Milena, uvek osećaju svoj narod". Telepatski osećajući svoj narod u predelu srca, pesnikinja nastavlja: „Oni mogu taj narod da mrze i vole u isto vreme, kao što je mrzeo i voleo Džojs; mogu i da budu ironični, kao što je bio Oskar Vajld; mogu da budu ambivalentni kao Bajron… Ali moraš biti medijum onoga što te je napravilo. Inače, čega si pesnik? Marsa? Okeana? Kog si jezika pesnik? Ti moraš da budeš pesnik svoga naroda, na određen način. I kad si medijum, osećaš da nešto nije u redu".

    Osećanje svog naroda je specifično duševno stanje karakteristično za pesnike i političare u predizbornoj kampanji. Ovo patriotsko čuvstvo predstavlja nezaobilazni deo stvaralačkog procesa izgradnje sopstvene karijere. Pripada familiji sentimenata, stoga se pesnikinje koje krasi ova emocija u književnoj teoriji često nazivaju sentimentalkama. Kao plod osećanja svog naroda, nastaje rodoljubiva književnost koju Predrag Čudić definiše kao "poseban oblik prostitucije". To je jedini oblik prodaje ljubavi koji je legalizovan, seksualne radnice će morati još dugo da se strpe ako se ne dosete jadu pa ne obznane da i one osećaju svoj narod. Pesnik postaje medijum svog naroda posredstvom invokacije, retoričke figure kojom su se u antičko doba prizivale muze i božanstva zarad nadahnuća. Nekad je pesnik zazivao muze, a danas muze narod zazivajući ga. Kao medijum, pesnik je posrednik između naroda i publike koja je deo naroda, što dovodi do stvaranja začaranog kruga i kreativnog tapkanja u mestu zločina.

U romanu Svetislava Basare "Andrićeva lestvica užasa", jedan od glavnih junaka Desimir Stojković, slikar u ostavci, priča o svom prijateljstvu sa Ivom Andrićem i na više mesta pominje jednu od opsesivnih tema Andrićevih solilokvija – spisateljsko uvlačenje narodu u donji deo leđa u tom istom narodu poznatijem kao dupe. Taj fiktivni Andrić, kroz Stojkovićeva usta, kaže da naš narod "pisce ceni po tome koliko mu se koji duboko uvuče u dupe", a za sebe veli: "zaista sam hteo da se narodu i narodnim vlastima uvučem u dupe, ali isključivo u nužnoj odbrani, da bih u narodnom dupetu našao sklonište od naroda". Iako su ovo reči književnog junaka, fiktivne ličnosti, u njima se može pronaći mnogo više istine nego u raznim nefikcionalnim žanrovima; izgleda da je Basara detektovao jedan od ključnih fenomena književnog života našeg doba.

    Nisu paraknjiževni termini Milene Marković zanimljivi po tome što izražavaju nešto novo, već po tome što uporno ponavljaju izanđalu matricu od koje ne može da se diše već tri decenije. Uporno guslanje o pesniku i narodu, korišćenje takozvanog naroda kao štita, zaklanjanje iza tog nesrećnog naroda – stajaća su mesta nacionalističke retorike. Milovan Vitezović je još krajem osamdesetih deklamovao o narodu koji se probudio; Matija Bećković je pričao kako više voli da bude sa svojim narodom kad greši, nego sa njegovim dušmaninom kad je u pravu; propovedao je da je Kosovo najskuplja srpska reč i DNK srpskog naroda, da smo mi pesnički narod, pa dok bude živ srpski narod živeće i poezija; Rajko Petrov Nogo je besedio kako nam se Kosovo ukazuje kao samo lice našeg identiteta, kako narod može izgubiti to lice, ali kultura i poezija imaju duže pamćenje; kako se narodi prepoznaju po poeziji, kako ne brine za budućnost poezije – ako naroda bude, kako su Srbi književnocentričan narod i tako dalje, i sve u tom stilu.

    Ovakvih primera moglo bi se naći na hiljade, spisatelji serbski odali su se poslednjih decenija neumerenom uživanju u narodu, kao u kakvom narkotiku. Uzalud je Danilo Kiš u "Času anatomije" pisao o tim opasnim nacionalističkim opsenama, kad nema ko da ga čita. Slikajući portret nacionaliste, Kiš kaže: "Nacionalizam je ideologija banalnosti. Nacionalizam je, dakle, totalitarna ideologija. Nacionalizam je, uz to, ne samo po etimološkom značenju, još poslednja ideologija i demagogija koja se obraća narodu. Pisci to najbolje znaju. Stoga je pod sumnjom nacionalizma svaki pisac koji deklarativno izjavljuje da piše 'iz naroda i za narod', koji svoj individualni glas tobože potčinjava višim, nacionalnim interesima".

    Mnogo je krvave vode proteklo Drinom od tog doba, situacija se promenila iz korena, pa je biti "pod sumnjom nacionalizma" postalo nešto dobro, veliko, uzvišeno i po sebi književno vredno. Pisci se grabe da padnu pod takvu sumnju, sve busajući se u prsa kako su oni nekakvi medijumi svog naroda, kako ga osećaju na, reklo bi se, način prilično spiritistički. Pišući o Bećkoviću u tekstu "Sumrak kokota", Slobodan Blagojević je pre četvrt veka pozivao pisca-rodoljupca da odustane od nacionalističkih fantazmagorija i utapanja sopstvene ličnosti u plemenskom kolektivu. "Ne sklanjaj se više iza države, nacije, plemena, krvi" – pisao je Blagojević, apelujući da se stvarnost spoznaje "autonomnim neposrednim uvidom svakog oslobođenog individualiteta", a ne zadružnom logikom u kojoj nema mesta za pojedinca. Prošao je isto kao Kiš, teško je zabosti istinitu reč u debelo uvo podešeno da čuje samo mitingaško urlanje sa Ušća i Gazimestana.

    Da li nacionalizam zaglupljuje ili samo dolazi na već dobro pripremljen teren, pogodan za razvoj banalnosti – pitanje je na koje nije lako odgovoriti. Sigurno je samo da nacionalističke floskule ne idu zajedno sa mišljenjem i logikom. Otuda izjednačavanje naroda i jezika, koje teško može da prođe empirijsku proveru. Po toj logici, Englezi, Australijanci, Amerikanci i većina Novozelanđana i Kanađana pripadali bi istom narodu, pošto već govore istim jezikom. Po istoj logici, pesnik koji piše na srpskom jeziku obraća se samo Srbima, njega nipošto ne treba da čitaju Hrvati, Bošnjaci, Crnogorci ili Mađari iz Vojvodine. Priča o pesniku kao predstavniku svog naroda, o tome da pesnik piše za svoj narod – velika je zabluda. Pre bi se moglo reći da pesnik piše za svoje čitaoce, ali ni to nije sasvim tačno, jer ne zna ko će ga čitati, a u trenutku pisanja teško da može da misli na publiku. Moglo bi se reći da piše za sebe, ali i taj odgovor je poprilično problematičan. Pa za koga onda pesnik piše? Na ovo pitanje Marina Cvetajeva je dala odgovor u eseju "Pesnik o kritici" pre 90 godina: "Ne za milione, ne za jednog jedinog, ne za sebe. Pišem za samu stvar. Stvar, putem mene, sama sebe piše. Zar mi je stalo do drugih, ili do sebe?"

    Sve savremene, a tako beznadno retrogradne pesničke žalopojke i slavopojke na temu ljubavne veze pesničkog subjekta i naroda kojem pripada mogu se svesti na jedan stih Alekse Šantića iz pesme "Moja otadžbina": "Mene sve rane moga roda bole". Ta pesma spada u najgori deo Šantićevog opusa, pa nije nikakvo čudo što je ušla u čitanke. Na njoj se deca uče ne tome da postanu dobri čitaoci i da razumeju literaturu, već kako da postanu dobri Srbi. Pišući o ovoj pesmi, Nenad Veličković je pokazao da je ona loša s humanističkog stanovišta "zato što apstrakciju (narod i državu) pretpostavlja pojedincu, a s estetskog "jer je anahrona, dakle izgrađena od istrošene građe".

    Navedeni stih je loš i zato što je lažan, naravno da pesnika ne bole sve rane svih Srba, to je romantičarsko preterivanje i kič. Usput je i komičan, doduše bez namere, jer bi se čitalac mogao zapitati kakav je to unutrašnji instrument kojim se osećaju samo boli pripadnika sopstvene nacije. Ako pesnikovog komšiju nešto zaboli, a slučajno nije Srbin, na koji način taj instrument za empatiju ne oseća njegovu patnju, kad je već toliko empatičan da oseća sav bol svih Srba na svetu? To znaju samo pesnici i pesnikinje koji osećaju svoj narod, nama običnim smrtnicima su takve paramistične tajne nedostupne.

    Nacionalni pesnici uporno pokušavaju da od hladne ravnodušnosti sveta pobegnu u topli brlog nacije, kad već nisu u stanju da pronađu utemeljenje u jeziku i u stvaralačkom dijalogu sa tradicijom. Samo što svi takvi pokušaji završavaju neslavno, u nacionalističkim frazetinama i već hiljadu puta viđenom kiču. Pravi pesnik nije sklon takvom samozavaravanju. Cvetajeva je u eseju "Pesnik i vreme" pisala o ovom problemu: "Svaki je pesnik u suštini emigrant, čak i u Rusiji. Emigrant Carstva Nebeskog i zemaljskog raja prirode. Na pesniku je, kao i na svim ljudima umetnosti – ali na pesniku najviše – poseban pečat bezdomlja, po kome se pesnik može prepoznati čak i u sopstvenoj kući. Emigrant iz Besmrtnosti u vreme, nepovratnik u svojenebo". Tako razmišljaju veliki pesnici na osnovu svog gorkog iskustva. Sličnu misao izrazio je i Miodrag Stanisavljević stihom: "Neverovatno je koliko si nepotreban", i ta nepotrebnost ga prati do dana današnjeg. A i kako da bude potreban kad se nije udvarao narodu, već mu je gurao pod nos nepodopštine koje je počinio – od Omarske do granatiranja Sarajeva, rugajući se lažnim "jadima srpske duše". Ništa ne traje večno, pa ni nepotrebnost velikih pesnika, njihovo delo stoji i čeka čitaoce koji će neminovno doći. Delo Marine Cvetajeve dočekalo je svoj čas, dočekaće ga i knjige Miše Stanisavljevića.

    Za razliku od Stanisavljevića, nacionalni dušebrižnici među poetama osećaju svoj narod i propovedaju poetiku medijuma. Šta to zapravo znači? Pisci koji su rušili socijalizam bili su samo medijumi svog naroda, takoreći nesvesni provodnici stremljenja narodne duše, ma šta to značilo. Dakle, kad Antonije Isaković priznaje Latinki Perović da želi rat i da će poginuti "samo 80.000 ljudi", tako da nema razloga za brigu – on nije bezosećajno nekrofilno čudovište željno krvi, već medijum narodnih želja. Kad Rajko Petrov Nogo, senator Republike Srpske, kaže o Bošnjacima usred rata: „Zar se naši neprijatelji ne boje naše krvi neizmirene? Mi moramo pokusati svoju porciju krvi" – to nije ratno huškanje, jer Nogo samo oseća svoj narod, kao njegov medijum, a narod je slučajno pomalo vampirski, krvožedno raspoložen. Kad Bećković besedi o najskupljoj srpskoj reči, pa kaže "bez krvi se nije mogla kupiti, bez krvi se ne može ni prodati" – on takođe ne huška na krvoproliće, on je samo medijum naroda koji bi malo da kolje po Kosovu.

Ako su pesnici samo medijumi svog naroda, onda oni nisu odgovorni za ono što pišu, odgovornost se prebacuje na kolektiv. Nije narod nevin, pogotovo oni delovi koji su oduševljeno glasali za nacionalističke političare svih boja, ali ne može narod da bude odgovoran za pesničke brljotine. Izbegavanje odgovornosti za sopstvena (ne)dela je omiljeni sport nacionalista svih meridijana, koji je sad dobio i svoju poetsko-spiritističku varijantu. Po toj logici, tridesetih godina u Nemačkoj nacistički pisac Ernst fon Salomon je osećao svoj narod i bio njegov medijum, dok su dela izroda poput Tomasa Mana, Štefana Cvajga, Bertolda Brehta ili Franca Kafke s pravom spaljivana. Ko im je kriv što nisu osećali svoj narod?

    Istini za volju, nacionalističke pesnike za narod zabole onaj deo tela u koji bi da mu se uvuku. Sve je to gola demagogija nastala iz čemera i nemoći, a usput se i isplati. "Svaka valjana književnost u principu jeste bekstvo od provincije, pa i od zavičaja", napisao je Predrag Čudić u eseju "Nagrailo u bosanskom loncu" u kojem je demontirao Nogovo mrčenje papira. Sve drugo su medijumske trice i nacionalističke kučine. A pravi pesnik oseća svoj narod samo kad mu na njemu iskoči kurje oko. ... <<

 

...


  • 0

#39 Kinik

Kinik
  • Members
  • 43,426 posts

Posted 30 March 2019 - 19:33

...

 

>> ... Saborno i homogeno – protiv Crne Gore

Piše: Milivoj Bešlin

05.11.2018

 

Seća li iko od medija u Srbiji da su i institucije Srbije svojevremeno proterale crnogorsku ambasadorku Anku Vojvodić?! Ni jedan medij u Srbiji nije se dosetio da je pre samo nekoliko sedmica ugledni i umereni kosovski intelektualac i filozof, Škeljzen Malići, sprečen da uđe u Srbiju. I dokle će da pretrajava teza o tome kako su nacionalizam, fašizam, širenje verske rasne i nacionalne mržnje, pozivi na nestanak ili okupaciju susednih država ‒ pravo na slobodu govora?! Pod izgovorom borbe za slobodu javne reči, srpski nacionalizam je 70-ih i 80-ih godina 20. veka otvarao srpsko pitanje, ne kao demokratsko ili pitanje građanskih prava. Otvarao ga je kao teritorijalno u priprema za nasilnu promenu granica.

 

Kome do sada nije bilo jasno kako se raspala Jugoslavija i zbog čega su svi odlazili od Srbije, ostavivši je da vegetira kao „reliquiae reliquiarum” nekadašnje Jugoslavije, mogao je uživo da prati ovih dana.

 

Posle odluke crnogorskih državnih organa da ekstremno nacionalističkim intelektualcima i višegodišnjim diseminatorima anticrnogorske histerije uskrati gostoprimstvo, Srbija je proključala „pravedničkim gnevom“.

 

Odjednom se izbrisala razlika između vlasti i opozicije do tada zakrvljenih do istrebljenja; preko noći je nestalo razlike između režimskih i opozicionih medija koji su do tada jedni druge častili epitetima „besnih pasa“. Kada se dođe do suštine, srbijansko društvo progovara jednim glasom. To što je reč o četničko-nacionalističkom glasu ostarelog akademika sa kapom Šerloka Holmsa, manje je važno.

 

Sve naslovnice beogradskih dnevnika, od kriminalno-fašistoidnih tabloida do građanski opozicionih, imali su samo jednu stranu. U suštinu problema niko nije ulazio. Kako i da se dođe do suštine kada se anticrnogorski rasistički narativ odomaćio, pa ga više niko i ne primećuje kao problematičan.

 

Izjednačiti građansku i antifašističku Crnu Goru sa zločinačkom NDH prošlo je uz benevolentnu reakciju javnosti. Normalizacija fašizma koju je učinio intelektualno deficitarni crkveni poglavar bila je veća rehabilitacija ustaštva od bilo čega što smo čuli od hrvatskih desničara.

 

Kud lepše progovoriti o Jasenovcu, nego ga uporediti sa Portom Montenegro. Normalno je postalo izgovarati da Crnogorci nisu dostojni „nama da čiste cipele“. Veliki deo onoga što su kontroverzne ličnosti izgovarale o Crnoj Gori, njenoj kulturi, jeziku, identitetu, istoriji imalo je sva klasična teorijska obeležja rasizma. Slične elemente rasizma ideologija srpskog nacionalizma primenjuje još samo prema Albancima.

 

Takođe, ne skriva se da je cilj nestanak i okupacija države Crne Gore. Posredi je neugasla teritorijalna pretenzija. I ništa od toga nije tajna, sve je izgovarano javno, jasno i glasno. I posle ograničenja prava na ulazak u Crnu Goru, Srbija se nije upitala o razlozima. Bez moralne dileme se poistovetila, identifikovala i solidarisala sa anticrnogorskim rasističkim narativom. U Crnoj Gori bi trebalo da se vodi debata o opravdanosti zabrane ulaska, a u Srbiji o sadržaju poganih reči onih na koje se zabrana odnosi.

Seća li iko od medija u Srbiji da su i institucije Srbije svojevremeno proterale crnogorsku ambasadorku Anku Vojvodić?! Ni jedan medij u Srbiji nije se dosetio da je pre samo nekoliko sedmica ugledni i umereni kosovski intelektualac i filozof, Škeljzen Malići, sprečen da uđe u Srbiju.

 

I dokle će da pretrajava teza o tome kako su nacionalizam, fašizam, širenje verske rasne i nacionalne mržnje, pozivi na nestanak ili okupaciju susednih država ‒ pravo na slobodu govora?! Pod izgovorom borbe za slobodu javne reči, srpski nacionalizam je 70-ih i 80-ih godina 20. veka otvarao srpsko pitanje, ne kao demokratsko ili pitanje građanskih prava. Otvarao ga je kao teritorijalno u priprema za nasilnu promenu granica.

 

Tako smo došli do rata. Pravo na huškanje je maskirano u navodnu borbu za slobodu izražavanja. Pokušaj da se ograniči sipanje mržnje po regionu u Srbiji je stigmatizovano kao verbalni delikt. Od kako je u Nirnbergu osuđen zloglasni Julijus Štrajher, glavni urednik „Jurišnika“, koji je držao samo olovku, presedan je napravljen. Reči ubijaju! One su prethodnica!

 

I dalje o društvu. Koliko se tačno srpskih i beogradskih intelektualaca i profesora oglasilo ovim povodom, da posvedoči da ovo nije haranga protiv intelektualaca iz Srbije, već protiv desničarskih ekstremista, huškača i diseminatora anticrnogorske histerije?! Koliko desetina beogradskih intelektualaca, profesora ili umetnika sa crnogorskim platama i honorarima, sa državnog i privatnih univerziteta, u svojim mišjim rupama čekaju da prođe oluja?!

 

Koliko desetina srpskih i beogradskih članova žirija i dobitnika nagrada na brojnim crnogorskim festivalima danas ćuti i ne demantuje da Srbi nisu zabranjeni u Crnoj Gori?! Da li je padalo na pamet akademicima CANU da se oglase i uđu u polemiku sa brzometno izdatim saopštenjem SANU u cilju zaštite čoveka koji se zaklinjao da će nadživeti crnogorsku naciju?!

 

Naposletku, javnosti ni Srbije, ni Crne Gore i dalje pouzdano ne znaju postoji li lista nepoželjnih, ko se sve još na njoj nalazi, koji su kriterijumi primenjeni i da li će zabrana važiti i nakon što prođe godišnjica Podgoričke skupštine. Verovarno više pitanja nego što će crnogorske institucije biti u stanju da odgovore. I dok zvanična Crna Gora okleva, Srbija je jedinstvena, saborna i moljevićevski homogena.

I neka mi bude oprošteno. U julu 2017. u emisiji Darka Šukovića rekao sam nešto što su mnogi ocenili kao preterano. „Rusifikovana Srbija neće ostaviti Crnu Goru na miru. Podizanjem stepena nacionalizma u Srbiji i rusifikacijom srpskog društva dugoročno se Crna Gora neće ostaviti na miru.Tu bih ja izgubio svaku iluziju. Srbija oslonjena na Rusiju, sukobljena sa Evropom i regionom je Srbija koja će opet posegnuti za BiH i za Crnom Gorom.“

 

Zbog toga, nema dijaloga sa šovinizmom i fašizmom. Sloboda govora prestaje tamo gde počinju ratnohuškački narativi sa ciljem da naruše građanski mir u Crnoj Gori i na Balkanu.

 

*Tekst prenosimo s portala AntenaM ... <<

 

...


  • 0

#40 Kinik

Kinik
  • Members
  • 43,426 posts

Posted 16 April 2019 - 15:51

...
 
 
>> ... Mislim buzdovanom, pevam šestopercem
Piše: Tomislav Marković
 
    Iz Hamovićevog pojma moglo bi se zaključiti da Nogo ne mora ništa da smišlja, niti da traži nove pesničke puteve, on već ima gotov program – kosovsku misao, a njegov poetski posao je samo da taj program malo izrimuje i pretoči u stihove. Što je Nogu maestralno pošlo za rukom, u tolikoj meri da je Predrag Čudić, detaljnom analizom Nogove poezije u tekstu "Nagrailo u bosanskom loncu" utvrdio da Nogo ništa drugo i ne radi, nego samo prepevava dnevnu štampu i opeva opšta mesta nacionalne mitologije. Na to se na kraju i svodi njegovo novopečeno zanimanje – poverenik kosovske misli POVERENIK KOSOVSKE MISLI – Termin koji je skovao književni kritičar Dragan Hamović kako bi opravdao dodeljivanje nagrade "Žička hrisovulja" Rajku Petrovu Nogu. Kasnije se novoskovani paraknjiževni pojam uvrežio u kritičarskom narodu, pa ga koristi i Aleksandar Dunđerin u kritici Nogove knjige "Zapiši i napiši" objavljenoj u "Pečatu" Milorada Vučelića[1]. Evo šta kaže Hamović, kako javlja agencija Tanjug 9.6.2003. godine: "I Nogo je, naravno, poverenik 'kosovske misli' - kao središnjeg toposa naše ukupne istorije i kulture - ali je kod njega narodni udes suštinski preslikan u najličnijem iskustvu".
    Hamovićev pojam nastao je kao parafraza naslova teksta Ive Andrića "Njegoš, tragični junak kosovske misli". Ni Andrić ni Hamović ne definišu kosovsku misao kao pojam kojim operišu, kao da se podrazumeva da svaki čitalac zna o čemu se radi. Pošto je ipak reč o misli, a ne o vojnoj doktrini, logično bi bilo pretpostaviti da se kosovska misao temelji na nekom filozofskom delu, da je ta misao produkt umnog napora nekog mislioca, filozofski koncept koji je kakav genije smislio i u neko kapitalno delo pretočio. Tim pre što je kosovska misao, kao što kaže Hamović, "središnji topos naše ukupne istorije i kulture". Na koga god se odnosilo ovo prvo lice množine, a najverovatnije se odnosi na zajednicu poznatu pod imenom narod, reč je o velikom broju ljudi, takoreći o milionima i milionima, pa nije nepametno pomisliti da se centralna misao čitave istorije i kulture tih neprebrojnih ljudi zasniva na nekim ozbiljnim i proverenim mislilačkim izvorima.
    Bojim se da to nije slučaj, pogotovo što Andrić u svom tekstu koristi i sinonim za kosovsku misao koji glasi "Obilićeva misao"[2]. Letimičnim uvidom u bibliotečki katalog lako je zaključiti da Miloš Obilić nema nijednu jedinu bibliotečku jedinicu, da se nije bavio ni pisanjem razglednica, a kamoli filozofske literature. Šta je Kantova ili Platonova ili Hajdegerova misao – znamo, zahvaljujući njihovim spisima, ali šta bi bila Obilićeva misao koja je istovremeno kosovska, to ne znaju ni devet Jugovića ni deseti stari Jug Bogdane. Miloš Obilić je junak usmene epske poezije u kojoj se ne može pronaći previše dokaza njegovog mislilačkog talenta, epski pevači ga prikazuju kao srpskog vojvodu i hrabrog junaka koji je tokom kosovskog boja pogubio turskog cara Murata, ali ne i kao čoveka od knjige. Obilićeva misao bi mogla da se svede na sledeće stihove:
 
"Ja ću otić' sjutra u Kosovo,
I zaklaću turskog car-Murata,
I staću mu nogom pod gr'oce"[3].
 
    A možda je baš to suština kosovske misli? Jer Andrić kaže da je "čelična shema kosovske misli" – "za običnog Crnogorca bila razumljiva i prosta kao i život sam". A ima li šta razumljivije i prostije od ubistva cara i zapovednika neprijateljske vojske u vojnom okršaju? To je misao čelična kao sečivo noža, a razumljiva i prosta kao život ili kao sama smrt, Muratova.
     Mnogi je srpski pesnik popustio pred zadacima koje su mu nametale nacija, borba za nacionalno oslobođenje i slične, što bi rekao Konstantin Kavafi – "zvučne banalnosti"
    Tako dolazimo do zaključka da je kosovska misao najverovatnije nalog za borbu za slobodu protiv osmanlijskog i svakog drugog zavojevača. Zgodna kao ratni program, ne baš previše plodna da bi postala "središnji topos naše ukupne istorije i kulture", ali šta je tu je. Ako naši ugledni pisci i kritičari kažu da je srpskoj kulturi i istoriji suđeno da se odvijaju u znaku jednostavne ratničke kosovske misli, ko sam ja da im ne poverujem?
    Rajko Petrov Nogo je, dakle, ništa manje do poverenik ovakve misli. To bi moglo da znači da je Nogo direktno od kosovske misli dobio punomoćje za bavljenje poslom stihotvoračkim. Kako se to punomoćje dobija, kako neko postaje osoba od poverenja kosovske misli, da li je kosovska misao zadovoljna radom svog poverenika, ima li tu kakve evaluacije pesničkog projekta, godišnjih izveštaja o radu – ništa od toga nije objašnjeno, jer se naši kritičari i članovi žirija ne zamaraju takvim sitnicama i zaludicama. Iz Hamovićevog pojma moglo bi se zaključiti da Nogo ne mora ništa da smišlja, niti da traži nove pesničke puteve, on već ima gotov program – kosovsku misao, a njegov poetski posao je samo da taj program malo izrimuje i pretoči u stihove. Što je Nogu maestralno pošlo za rukom, u tolikoj meri da je Predrag Čudić, detaljnom analizom Nogove poezije u tekstu "Nagrailo u bosanskom loncu"[4] utvrdio da Nogo ništa drugo i ne radi, nego samo prepevava dnevnu štampu i opeva opšta mesta nacionalne mitologije. Na to se na kraju i svodi njegovo novopečeno zanimanje – poverenik kosovske misli.
    Naši pesnici počesto su zaista bivali tragični junaci, ali ne kosovske misli, već nacionalnih naloga i kolektivnih pritisaka, tragični junaci jer su sopstveni pesnički senzibilitet sputavali nacijom
Mnogi je srpski pesnik popustio pred zadacima koje su mu nametale nacija, borba za nacionalno oslobođenje i slične, što bi rekao Konstantin Kavafi – "zvučne banalnosti". U krajnjoj liniji uvek je dolazilo do istog tragičnog ishoda – umesto da služi poeziji, pesnik je služio narodu. Milan Kašanin, za kog bi se teško moglo reći da je bio nesklon lakejisanju naciji, pogotovo kad piše o književnosti srednjeg veka, iznenađujuće precizno je detektovao narečeni problem u eseju "Između orla i vuka" u kojem se pozabavio pesničkom sudbinom Branka Radičevića. Kašanin tvrdi sledeće: "Uticaj narodne poezije i nacionalne istorije, ne samo na Branka Radičevića, nego na sve naše pesnike XIX veka, bio je, u književnom smislu, od veće štete nego od koristi"[5]. Kašanin kaže da Branko nije bio jedina, već samo prva žrtva te "svete borbe za slobodu". "Gotovo svi naši pesnici su bili osuđeni da, gledajući, pevaju za tuđu slavu, a ne za svoju, i valjda nema nijednog među njima koji nije počeo pesmama o sebi, o ljubavi i božjem suncu, pa bio udaren po prstima zbog egocentričnosti i sebičnosti i upućen da, za komad hleba i čašu vina, izmišlja megdane, izdajnike, vile i hajduke"[6], konstatuje Kašanin. 
    Zato su naši pesnici počesto zaista bivali tragični junaci, ali ne kosovske misli, već nacionalnih naloga i kolektivnih pritisaka, tragični junaci jer su sopstveni pesnički senzibilitet sputavali nacijom. Kad pogledamo, recimo, mladalačku pesmu "Embrionu" Jovana Subotića, vidimo da je reč o metafizičkom pesniku, ali je taj svoj dar Subotić kasnije posve zanemario i odao se pisanju znatno poželjnijih i popularnijih komada s nacionalnom tematikom. Kad je Laza Kostić bio veran sebi i svom neuporedivom kalamburstvu, pevao je u pesmi "Ej, ropski svete": "nebo je samo ugnuta stopa gospoda boga", a "zvezdice sjajne, štrecavi žuljevi na božoj stopi", ali je zato kad ga srpski rod i kosovska misao pozovu na službu, davao banalne i danas nečitljive stihove (na primer, kad poručuje Šekspiru na kraju pesme "O tristagodišnjici Šekspirovog rođenja": "do strašnog suda još pretrpi se/ a ne veruješ li, — posrbi se!"). Čega je i sam postao svestan pred kraj života, rugajući se u "Knjizi o Zmaju" sopstvenom "rodovanju". 
    Ono što je za mnoge srpske pesnike XIX veka predstavljalo izvor neprestane muke i frustracije, za Noga je postalo prednost. Neometan pesničkim talentom ili - daleko bilo - etikom, Nogo se radosno, glavačke bacio u naručje nacionalnom kiču, što mu se višestruko isplatilo u vidu brojnih književnih nagrada i ostalih sinekura. Služenje boginji Naciji upropastilo je ili bar ozbiljno oštetilo mnoge pesnike, ali je Nogo imao više sreće od njih, metanisanje nije imalo šta da uništi, bio je loš pesnik i pre nacionalističke faze. Zato Čudić Nogovu poeziju određuje kao "lokalpatriotsku lagariju jednog umišljenog rodoljupca, za koga je Lepršić naivno dete"[7]. Tako da bi za Noga i njegovu brojnu pesničku sabraću mnogo precizniji termin bio – poverenik Lepršićeve misli.
 
*Tekst prenosimo iz časopisa Riječ i smisao ... <<
 
...

  • 0