Kao neko ko se svercom bavi upravo od vremena Ante Markovica,tad kao srednjoskolac , mogu reci da je jeste zakon ponude i potraznje taj koji diktira crno trziste i sverc.. "zanat " sam "ucio" od starijeg prijatelja koji se vec tada bavio dosta dugo tim poslom...
80 ih su bile poznate ture za Minhen, Bec , Trst, tad delimicno samo Madjarska. 90ih usred sankcija nam ostala samo Madjarska, Bugarska i Turska.. Danas sve to zajedno pomalo...
Razlog.. potraznja postoji zato sto je drzava jos iz tih vremena bila alava sa porezima i dadzbinama. Alavi su bili i jos uvek jesu i domaci regularni uvoznici , proizvodjaci isto..
80 ih je drzava carinama uglavnom stitila domace proizvodjace ( garderoba, tehnicka roba ) pa je donekle i razumljivo...
Dokle god postoji ta razlika u cenama robe koja se trazi izmedju nase zemlje i okruzenja, postojace i razlog za sverc..
Ocigledan primer ti sadasnje cene goriva koje su bezmalo duple u odnosu na okruzenje , pre svega BiH.. Pa stoga ne cudi da su ljudi nasli prostora da zarade a opet budu jeftiniji nego legalne prodavnice, pumpe... Da je razlika neka minimalna razloga i prostora za sverc ne bi bilo.... Isto je i sa hranom iz Madjarske.
Sa druge strane , sverceri su , velikom vecinom , ljudi bez posla, koji nemaju dovoljno novca da otvore neku legalnu prodavnicu, ljudi koji obrcu mozda 500, 1000 ili 2000 evra i od toga zive. Te pare nisu ni blizu dovoljne da se pocne legalni biznis..
I iako na prvi pogled ti ljudi ostecuju budjet, sa druge strane ipak drzava ima koristi od njih. Iako su nezaposleni ( bilo da su na birou ili ne ) Uglavnom nisu na socijalnoj pomoci, narodnim kuhinjama i slicno Oni ipak zarade nesto vise nego sto je neki minimalac ili prosek plata , pa samim tim i oni trose u legalnim prodavnicama vise novaca, trose i vise goriva , jer se i njihove (nelegalne ) "radnje " moraju snabdevati... Prosta racunica : Sverceru iz Beograda ili okoline put do Tompe ( Madjarska granica ) i nazad kosta oko 40-50 litara goriva plus putarina.. nek bude jednom , dva put mesecno pa je to solidna suma. Plus sto mora tu robu svaki dan dovesti na prodajno mesto i vratiti kuci... Sasvim solidan novac koji se slije u drzavnu kasu.... A da covek ne radi , bio bi na socijali, auto verovatno ne bi ni imao....
EDIT.... Jedan od razloga zasto se cuvena engleska serija MUCKE toliko "primila " u EX-YU je upravo taj sto malo ko ,barem u nekoj fazi zivota nije prosao kroz to.
Edited by Doc Holliday, 08 February 2016 - 15:47.