Ako nema secanja kako to da nema ni legendi, ni narodnih prica?
Nema ni straha od popova i crkve koja je inspirisala te zlocina.
Ili mozda ima? Mozda zato narod tolerise kriminal srpskih vladika.
Posted 08 February 2016 - 10:49
Ako nema secanja kako to da nema ni legendi, ni narodnih prica?
Nema ni straha od popova i crkve koja je inspirisala te zlocina.
Ili mozda ima? Mozda zato narod tolerise kriminal srpskih vladika.
Posted 08 February 2016 - 11:09
Ako nema secanja kako to da nema ni legendi, ni narodnih prica?
Nema ni straha od popova i crkve koja je inspirisala te zlocina.
Ili mozda ima? Mozda zato narod tolerise kriminal srpskih vladika.
Nidje veze...
Posted 08 February 2016 - 20:37
Ako nema secanja kako to da nema ni legendi, ni narodnih prica?
Nema ni straha od popova i crkve koja je inspirisala te zlocina.
Ili mozda ima? Mozda zato narod tolerise kriminal srpskih vladika.
Khm, a da malo proucis istoriju, pa da divanimo?
Posebno 18. i 19. vek ?
Posted 09 February 2016 - 15:37
Khm, a da malo proucis istoriju, pa da divanimo?
Posebno 18. i 19. vek ?
zasto 18. i 19. kada se epizoda sa Sv. Savom dogodila mnogo ranije?
Posted 09 February 2016 - 15:42
Ako nema secanja kako to da nema ni legendi, ni narodnih prica?
Nema ni straha od popova i crkve koja je inspirisala te zlocina.
Ili mozda ima? Mozda zato narod tolerise kriminal srpskih vladika.
A zasto bi bilo narodnih prica? Mislim, nesto ne vidim da postoje narodne price o ostatku 12-13 veka, pa se sad cudimo sto nema specificno o bogumilima.
Posted 09 February 2016 - 16:38
zasto 18. i 19. kada se epizoda sa Sv. Savom dogodila mnogo ranije?
Zato sto danasnje ustrojstvo SPC potice od pravila koje su doneli Mitropolit Vicentije Jovanovic i njegov naslednik Mitropolit Mojsije Petrovic za vreme austrijske okupacije Srbije 1719-1739. Naime, prvi propisi o ponasanju i ovlacenjima tzv. svetovnog svestenstva tj. popova po parohijama su tada doneti, po ugledu na organizaciju Rimokatolicke crkve i njenih redova. Cak je doslo i do anateme (prokletstva) moskovskog i carigradskog Patrijarha zbog tih pravila i ponasanja SPC.
Posted 09 February 2016 - 18:29
Ako nema secanja kako to da nema ni legendi, ni narodnih prica?
Ima zato ovo:
Sveti Sava siso s'neba, snio svome sinu sepet suhih smokava.
Posted 09 February 2016 - 19:00
Edited by A sad, 09 February 2016 - 19:01.
Posted 09 February 2016 - 19:04
Ako nema secanja kako to da nema ni legendi, ni narodnih prica?
Nema ni straha od popova i crkve koja je inspirisala te zlocina.
Ili mozda ima? Mozda zato narod tolerise kriminal srpskih vladika.
samo toga i ima, jer je gotovo celokupna pisana istorija uništena od strane (skoro) svih koji su prohujali tim prostorima.
Srbija je pravi primer: pola naše istorije zasniva se na mitomaniji, čudima nebeskim i brcima Kraljevića Marka.
Edited by barracuda, 09 February 2016 - 19:05.
Posted 09 February 2016 - 19:30
Zapravo u narodu se secanje na stradanje bogumila zadrzalo jako dugo. Vladimir Ćorović je pobrojao čak 42 priče u kojima je glavni motiv gnev Svetog Save i kažnjavanje onih koji mu se ne pokoravaju. Gnev je cesto nedovoljno motivisan, neopravdan, a kazne su preterane.
Sami zakljucite sta je bio motiv za stvaranje takvih prica o Svetom Savi.
Ja to ne nadjoh nigde kod Corovica u tom kontekstu - neki link?
Posted 09 February 2016 - 19:56
Ja to ne nadjoh nigde kod Corovica u tom kontekstu - neki link?
Pa on to ne stavlja u nijedan kontekst. On je samo prikupio legende o Svetom Savi,napisao predgovor i izdao 1927 pod nazivom Sveti Sava u narodnom predanju.
Edit.
Te priče u različite kontekste stavljaju Veselin Čajkanović, Vojin Matić, Jadranka Božić i mnogi drugi...
Ovo je pre svega neko moje vidjenje tih priča, mislim na kontekst progona koji su vršeni za vreme Svetog Save i pre toga za vreme njegovog oca, a oko klasifikacije gnev-kažnjavanje, se slažu svi pobrojani.
Edited by A sad, 09 February 2016 - 20:02.
Posted 09 February 2016 - 22:00
Posted 10 February 2016 - 06:54
Ja sam mislio da je dobar deo prica o Rastku inspirisan stapanjem sa starom verom, tj. gde hriscanski sveci dobijaju osobine starih bozanstava, kao npr. sv. Ilija Gromovnik itd...
Posted 10 February 2016 - 13:31
Crkva, sem proklinjanja, nije imala nikakve instrumente da sprovede progon. Mogla je da poziva na progon, ali je odluka bila do plemstva.
EDIT: Svaka cast Wikipediji, ali postoje i respektabilni istoricari koji su se bavili tom tematikom: Vladimir Corovic, Slobodan Jovanovic....
Citajte, ljudi, ima na netu - ako nema u bibliotekama
Проклињање, или прецизније анатема, означава да се неко лице или група одваја од Цркве.
Posted 10 February 2016 - 14:36
da, kad se bolje pogleda, Sv. Sava u pricama je nemilosrdan, ali uglavnom prema onima koji nisu dobri vernici, koji ne poste kad treba itd.
uzasno dobro je radila propaganda Nemanjica. Eto, Sava je kraljevski sin, ali kao Buda on bezi iz palate.