Jump to content


Photo
- - - - -

Poboljšanje obrazovanja


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
22 replies to this topic

#1 Mogli_iz_dzungle

Mogli_iz_dzungle
  • Members
  • 13 posts

Posted 26 June 2015 - 01:12

Nisam želeo da komentarišem staru temu, tj. da bampujem onu staru, pa sam mislio da otvorim novu i vidim ima li neke promene.
Šta mislite da je potrebno sve promeniti?
Kako se to može ostvariti?
Kako treba menjati udžbenike?
Kako treba licencirati profesore?
Šta treba ukinuti?
Koje predmete treba ukinuti i reformisati?
Hvala



#2 mrd

mrd
  • Members
  • 18,143 posts

Posted 26 June 2015 - 03:43

Nisam želeo da komentarišem staru temu, tj. da bampujem onu staru, pa sam mislio da otvorim novu i vidim ima li neke promene.
Šta mislite da je potrebno sve promeniti?

 

Nacin obrazovanja.


Kako se to može ostvariti?

Zaposljavanjem ljudi koji hoce da rade u obrazovanju, a ne one koji nisu mogli da dobiju posao drugde.


Kako treba menjati udžbenike?

Udzbenici nisu potrebni, ako imas pravi kadar.


Kako treba licencirati profesore?

Po znanju i motivaciji da uce druge.


Šta treba ukinuti?

Pacing guides.


Koje predmete treba ukinuti i reformisati?

Sve traba reformisati.


Hvala

Molim.



#3 Schrodinger

Schrodinger
  • Members
  • 20,418 posts

Posted 26 June 2015 - 12:32

Nije pitanje sta treba ukinuti (mada treba i to, naravno), vec sta uvesti kao nove predmete i sadrzaje. Da se ja pitam, uveo bih logiku kao osnovni predmet na svim godinama i svim nivoima skolovanja, a ukinuo bih neefikasne predmete koji malo cemu istinski sluze (fizika, hemija, geografija, da ne pominjem onaj kretenski Gustav ili kako god se to zvanicno zove)...



#4 Mogli_iz_dzungle

Mogli_iz_dzungle
  • Members
  • 13 posts

Posted 26 June 2015 - 14:23

Nacin obrazovanja.

Zaposljavanjem ljudi koji hoce da rade u obrazovanju, a ne one koji nisu mogli da dobiju posao drugde.

Udzbenici nisu potrebni, ako imas pravi kadar.

Po znanju i motivaciji da uce druge.

Pacing guides.

Sve traba reformisati.

Molim.

Nimalo mi niste pomogli, ali dobro  :blush: 
 

 

Nije pitanje sta treba ukinuti (mada treba i to, naravno), vec sta uvesti kao nove predmete i sadrzaje. Da se ja pitam, uveo bih logiku kao osnovni predmet na svim godinama i svim nivoima skolovanja, a ukinuo bih neefikasne predmete koji malo cemu istinski sluze (fizika, hemija, geografija, da ne pominjem onaj kretenski Gustav ili kako god se to zvanicno zove)...

Ukinuo fiziku i hemiju? A šta uveo umesto njih? 

Moje mišljenje je da u osnovnoj školi ne treba ništa ukidati od predmeta, ali da treba reformisati gradivo i kvalifikacioni ispit, i to onaj treći.
Zar nije malo preterano da u jedan ispit stane pet predmeta?
Umesto toga treba lepo razdvojiti to na dva testa-prirodne nauke i društvene nauke, pa šta ko voli, nek izvoli. Slaže li se neko?



#5 McLeod

McLeod
  • Members
  • 59,009 posts

Posted 26 June 2015 - 15:12

Mogao si odmah da kazes da kreces u osmi razred i da ti ne odgovara tezina prijemnog :D

 

Kvalifikacioni ispit ili kako se to vec sad zove je potpuno nebitna stvar. Ja sam odavno zavrsio osnovnu i gimnaziju, uvek sam bio odlican djak, mnogo me je stvari interesovalo, a i pored toga sto sam uglavnom imao odlicne profesore, naucio sam mnogo vise van skole nego u skoli. Ukljucujuci i to da sam naucio da mislim.

 

Nase obrazovanje ne dozvoljava deci da razviju svoje misljenje i nauce kako da ga podrze argumentima. Zato se slazem sa predlogom Sreda, s tim sto bih dodao da logika ovakva kakva je trenutno u nasim srednjim skolama ne mora da postoji uopste. Jer je logika sada bubacki predmet poput Ustava i slicnih, apsolutno ti nicemu ne sluzi, kao sto ti i filozofija sluzi da bubacis biografije i teze poznatih filozofa, sto ti u najboljem slucaju moze koristiti da izvlacis dubokoumne citate na fejsu i tviteru.

 

Nije stvar u predmetima. Stvar je u razumevanju naucenog i usmeravanju dece da nauceno primene.



#6 mrd

mrd
  • Members
  • 18,143 posts

Posted 26 June 2015 - 15:27

Mogao si odmah da kazes da kreces u osmi razred i da ti ne odgovara tezina prijemnog :D

 

Kvalifikacioni ispit ili kako se to vec sad zove je potpuno nebitna stvar. Ja sam odavno zavrsio osnovnu i gimnaziju, uvek sam bio odlican djak, mnogo me je stvari interesovalo, a i pored toga sto sam uglavnom imao odlicne profesore, naucio sam mnogo vise van skole nego u skoli. Ukljucujuci i to da sam naucio da mislim.

 

Nase obrazovanje ne dozvoljava deci da razviju svoje misljenje i nauce kako da ga podrze argumentima. Zato se slazem sa predlogom Sreda, s tim sto bih dodao da logika ovakva kakva je trenutno u nasim srednjim skolama ne mora da postoji uopste. Jer je logika sada bubacki predmet poput Ustava i slicnih, apsolutno ti nicemu ne sluzi, kao sto ti i filozofija sluzi da bubacis biografije i teze poznatih filozofa, sto ti u najboljem slucaju moze koristiti da izvlacis dubokoumne citate na fejsu i tviteru.

Shrody je jasno mislio na lgiku razmisljanja, gde se djaci uce da donose svoje individualne inteligentne zakljucke, a ne copycat system.

 

Nije stvar u predmetima. Stvar je u razumevanju naucenog i usmeravanju dece da nauceno primene.

Stvar je u predavacu, koji content mora da prilagodi grupi koja ga slusa. Ni jedno predavanje ne moze da bude isto, posto auditorijum drugacije prihvata izlozeno. Nekima ces recimo matematiku predstaviti brojevima i zakonitostima koje se primenjuju na resenje, a nekima graficki, ili nekim rl primerima objasniti isto. Za tako nesto i predavac treba da ima iskustva.

Sto se tice prijemnog ispira u srednju skolu, taj svakako mora da postoji, kako bi se izvrsila dobra podela i nivelisalo znnanje i sposobnost kandidata. Naime, neko dobro radi testove, a neko dobro prati nastavu i isto tako postize rzultate. Neophodno je izvrsiti dobru dijagnostiku.

Problem je sto predavaci moraju da budu dobro trenirani, kako bi ovu decu koja su iznad proseka, a i onu ispod proseka uspesno vodili i ucili "kako da uce". To puca u mnogim systemima, posto je malo zaintersovanih za obrazovanje. 

Ima jedna krilatica koja je u danasnje vreme izuzetno ispravna "Teaching is the life-style!" Jedina motivacija dobrog profesora je zelja da uci i kreira sposobne zdrave ljude, posto je plata mizerna.



#7 Schrodinger

Schrodinger
  • Members
  • 20,418 posts

Posted 26 June 2015 - 16:17

Nimalo mi niste pomogli, ali dobro  :blush: 
 

 

Ukinuo fiziku i hemiju? A šta uveo umesto njih? 

Moje mišljenje je da u osnovnoj školi ne treba ništa ukidati od predmeta, ali da treba reformisati gradivo i kvalifikacioni ispit, i to onaj treći.
Zar nije malo preterano da u jedan ispit stane pet predmeta?
Umesto toga treba lepo razdvojiti to na dva testa-prirodne nauke i društvene nauke, pa šta ko voli, nek izvoli. Slaže li se neko?

Rekao sam vec: logiku, pa i filozofiju. Ovakve kakve jesu, nastave fizike, hemije, biologije, geografije nemaju nikakvog smisla. Jedno istrayivanje jkoje sam vec ovde na forumu citirao davno davno pokazalo je, negde 2005. godine, da po zavrsetku 3 godine astave fizike, tacno 7% ucenika koji su fiziku polozili sa bar prolaznom ocenom zna sta je zakon odrzanja energije. Hej, najosnovniji moguci pojam! Pa ako to ne znaju, STA mogu uopste da znaju??? Bolje da nisu ni ucili nista, tih 7% bi verovatno to znalo i bez skole, bolje da su se igrali u parku za to uludo straceno vreme...



#8 Nimrod

Nimrod
  • Members
  • 2,514 posts

Posted 30 June 2015 - 14:16

Ehm....mnogo, mnoooog stamparskog mastila a bogami i piksela je prosuto na temu obrazovanja u Srbiji. Imas na pescanikovom sajtu nekoliko tema o tome ako se ne varam, imas razne teme o Bolonji, od reforme ranih 2000ih pa do danas. 

 

Generalno, postoji nekoliko problema obrazovanja u Srbiji (od kojih ni jedna nije simptomaticna samo za Srbiju, da se ne zavaravamo kako je izvan Srbije sve ok, ali koje se u Srbiji razlikuju bilo intenzitetom, bilo kombinacijom). Pa da pocnemo: 

- politizacija obrazovanja i obrazovne strategije. Obrazovanje u Srbiji vec 35 godina ima ideoloski predznak, i sluzi politickom raskusurivanju. Za poziciju ministra su se redovno otimali razni, sumnjivih kvalifikacija sa malo znanja a mnogo politike na umu.

- institucionalno urusavanja - imamo najmanje tri ili cetiri agencije koje se bave obrazovanjem, pored ministarstva a u stvari parazitiraju i nemaju nikakvu ulogu, jer se odluke donose na nivou ministra i ministrovog predsednika vlade, po nepoznatim kriterijumima. 

- nepostojanje plana - svake dve godine u proseku se sprovodi reforma - zato sto se u svaku ulazi sa dobrim namerama da se izvuku fondovi nekome (EBRDu itd.) ali bez stvarne namere da se preispita sistem  i isti reformise sa prespektivom duzom od nekoliko godina

- autonomija univerziteta je debelo urusena i ispolitizovana

- nepristajanje da se sagleda realnost - roknemo na PISA testiranju nekoliko puta, a onda posto znamo da "nasa deca rasturaju matematiku i fiziku u njihovim skolama" prestanemo da ucestvujemo u finansiranju 

- srozan ugled profesije u osnovnom i srednjem obrazovanju - i autonomija direktora koja se svodi na partijsku pripadnost

 

 

Predmeti koji se uce nisu problem (dobro, neki mozda jesu, kao veronauka), niti je sadrzaj nesto problematican; ali posto niti ucenici vide korist od ucenja, niti ih roditelji usmeravaju ka tome, niti nastavnici imaju bilo kakvu motivaciju da ucenike nauce osim one interne, koja nekima nedostaje jer su u profesiji zato sto nisu mogli drugde da se zaposle. Da ne spominjem generalni stav da "treba pomoci deci na prijemnima itd..." 



#9 tomas.hokenberi

tomas.hokenberi
  • Members
  • 4,349 posts

Posted 30 June 2015 - 14:37

Rekao sam vec: logiku, pa i filozofiju. Ovakve kakve jesu, nastave fizike, hemije, biologije, geografije nemaju nikakvog smisla. Jedno istrayivanje jkoje sam vec ovde na forumu citirao davno davno pokazalo je, negde 2005. godine, da po zavrsetku 3 godine astave fizike, tacno 7% ucenika koji su fiziku polozili sa bar prolaznom ocenom zna sta je zakon odrzanja energije. Hej, najosnovniji moguci pojam! Pa ako to ne znaju, STA mogu uopste da znaju??? Bolje da nisu ni ucili nista, tih 7% bi verovatno to znalo i bez skole, bolje da su se igrali u parku za to uludo straceno vreme...

A sta ce se promeniti uvodjenjem logike, ako je budu ucili na isti nacin (napamet) na koji uce fiziku, hemiju, biologiju i druge predmete? Sigurno se nece nauciti logickom razmisljanju, jednako kao sto iz fizike ne nauce ni bazicne principe.

 

Secam se nekad  "davno", sredinom 80-ih, poslednja generacija Suvareve reforme srednjeg usmerenog obrazovanja, drugi razred srednje skole, odeljenje do mog, "drustveni smer" ciji su "izborni"  predmeti smera bili logika i ekonomska/drustvena geografija, svi su tu istu logiku ucili napamet na isti nacin na koji su ucili istoriju,  "socijalisticki samoupravni sistem SFRJ" i ONO i DSZ.

 

Mogu oni da uce logiku i 10 casova nedeljno, ako je budu ucili na isti nacin kao sto uce sve drugo nista se specijalno nece desiti, sumnjam da ce doci do"dijalektickog preobrazaja kvantiteta u kvalitet"  ;).


Edited by tomas.hokenberi, 30 June 2015 - 14:44.


#10 Mama_mia

Mama_mia
  • Members
  • 4,639 posts

Posted 30 June 2015 - 15:52

A sta ce se promeniti uvodjenjem logike, ako je budu ucili na isti nacin (napamet) na koji uce fiziku, hemiju, biologiju i druge predmete? Sigurno se nece nauciti logickom razmisljanju, jednako kao sto iz fizike ne nauce ni bazicne principe.

 

 

kad se vec upoznaju sa fizikom i hemijom u osnovnoskolskom uzrastu, zasto da ne i sa logikom i filozofijom...cisto da sa tim predmetima imaju bar nekih dodirnih tacaka i oni koji posle osnovne ne upisu gimnaziju

 

...bubanje se nece iskoreniti neuvodjenjem predmeta, vec pristupom ucenju od strane profesora

 

zasto neki obozavaju fiziku a drugi filozofiju ili nesto trece, ili ceo razred voli ili hejtuje profesora iz tog nekog predmeta?

pa upravo zbog mentora i njihovog pristupa predmetu i izucavanju...moje misljenje i iskustvo kaze da i smoran ili tezak ili dosadan predmet moze da bude zabavan kad imas extra predavaca...

 

(ovim ne ulazim u reformu skolstva ili tacke koje je nabrojao nimrod, pisem kao da je sve ostalo po tom pitanju u redu)



#11 tomas.hokenberi

tomas.hokenberi
  • Members
  • 4,349 posts

Posted 30 June 2015 - 16:22

A sta ce se promeniti uvodjenjem logike, ako je budu ucili na isti nacin (napamet) na koji uce fiziku, hemiju, biologiju i druge predmete? Sigurno se nece nauciti logickom razmisljanju, jednako kao sto iz fizike ne nauce ni bazicne principe.
 

 
kad se vec upoznaju sa fizikom i hemijom u osnovnoskolskom uzrastu, zasto da ne i sa logikom i filozofijom...cisto da sa tim predmetima imaju bar nekih dodirnih tacaka i oni koji posle osnovne ne upisu gimnaziju
 
...bubanje se nece iskoreniti neuvodjenjem predmeta, vec pristupom ucenju od strane profesora
 
zasto neki obozavaju fiziku a drugi filozofiju ili nesto trece, ili ceo razred voli ili hejtuje profesora iz tog nekog predmeta?
pa upravo zbog mentora i njihovog pristupa predmetu i izucavanju...moje misljenje i iskustvo kaze da i smoran ili tezak ili dosadan predmet moze da bude zabavan kad imas extra predavaca...
 
(ovim ne ulazim u reformu skolstva ili tacke koje je nabrojao nimrod, pisem kao da je sve ostalo po tom pitanju u redu)

Hajde malo pazljivije procitaj schredov post. Da ga prepricam: "ukinite fiziku, hemiju, itd i umesto toga uvedite logiku".
Nemam ja nikakav problem sa uvodjenjem logike, naprotiv medjutim to nije nikakvo resenje. Problem nije u onome sta se uci, vec KAKO se uci.

#12 Mama_mia

Mama_mia
  • Members
  • 4,639 posts

Posted 30 June 2015 - 17:05

 "ukinite fiziku, hemiju, itd i umesto toga uvedite logiku"

 

onda neka bude tako ;)

 

 

salim se, naravno da sam procitala sredov post, ali ne podrazumevam to kao ozbiljan vec kao ironican `apel`,

 

svi znamo da niko nece ukinuti fiziku da bi ubacio filozofiju i sl.

 

tako da, samo se slazem sa uvodjenjem navedenih predmeta...



#13 Ekscentrik

Ekscentrik
  • Members
  • 167 posts

Posted 30 June 2015 - 17:16

Hajde malo pazljivije procitaj schredov post. Da ga prepricam: "ukinite fiziku, hemiju, itd i umesto toga uvedite logiku". Nemam ja nikakav problem sa uvodjenjem logike, naprotiv medjutim to nije nikakvo resenje. Problem nije u onome sta se uci, vec KAKO se uci.

 

Mislim da je Schredringerov post baš imao akcenat na to KAKO se uči. Jedino tako ima smisla napisati da bi trebalo izbaciti fiziku, hemiju, geografiju..., a uvesti logiku i filozofiju. Logika i filozofija bi trebale same po sebi, nezavisno od nastavnog kadra, da utiču na određen broj učenika i prošire im vidike.

Mene je filozofija u gimnaziji zainteresovala makar toliko da sam otišao do biblioteke i iznajmio "Kritiku čistog uma". A onda mi se svet obrnuo naglavačke... :lol+:



#14 Mama_mia

Mama_mia
  • Members
  • 4,639 posts

Posted 30 June 2015 - 17:29

otišao do biblioteke i iznajmio "Kritiku čistog uma". A onda mi se svet obrnuo naglavačke... :lol+:

 

:lol:

e pa zato nikako ne sme da se zanemari poguban uticaj filozofije,

 

samo doktor bi smeo da je prepise maloletniku, a ulazak u biblioteku samo uz pratnju staratelja



#15 tomas.hokenberi

tomas.hokenberi
  • Members
  • 4,349 posts

Posted 30 June 2015 - 18:48

Mislim da je Schredringerov post baš imao akcenat na to KAKO se uči. Jedino tako ima smisla napisati da bi trebalo izbaciti fiziku, hemiju, geografiju..., a uvesti logiku i filozofiju. Logika i filozofija bi trebale same po sebi, nezavisno od nastavnog kadra, da utiču na određen broj učenika i prošire im vidike.

Mene je filozofija u gimnaziji zainteresovala makar toliko da sam otišao do biblioteke i iznajmio "Kritiku čistog uma". A onda mi se svet obrnuo naglavačke... :lol+:

Ako ih uce napamet,  a hoce, onda nikako nece uticati na "prosirenje vidika". Inace koliko je meni poznato filozofija se vec uci u svim gimnazijama i cetvorogodisnjim strucnim skolama.