Notice: Undefined index: HTTP_REFERER in /srv/b92/sajtovi/forum/forum/index.php(1) : runtime-created function(1) : eval()'d code(1) : eval()'d code(1) : eval()'d code(1) : eval()'d code(53) : eval()'d code on line 3 Strajk prosvetara - Page 3 - Obrazovanje - Forum B92

Jump to content


Photo
- - - - -

Strajk prosvetara


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
121 replies to this topic

#31 ras kass

ras kass
  • Members
  • 7,285 posts

Posted 30 March 2015 - 18:27

Posao prosvetara je kao svaki drugi, ljudi očekuju da budu plaćeni. Tako smo se oslanjali i na humanost medicinski radnika, pa polako ostajemo bez istih. Neka ljude obrazuju sega mega experti.

#32 Kinik

Kinik
  • Members
  • 43,426 posts

Posted 30 March 2015 - 18:32

...

 

Posao prosvetara je kao svaki drugi, ljudi očekuju da budu plaćeni. Tako smo se oslanjali i na humanost medicinski radnika, pa polako ostajemo bez istih. Neka ljude obrazuju sega mega experti.

 

Ne bih se slozio.

 

Zasto sVrBija, ako zatreba, ne bi uvozila 'medicinske radnike'?

 

Lepo je ocekivate pare koje ce odnekud stici, samo uzaludno.

 

Zasto ne preslusas dr V. Gligorova u poslednjem 'pescaniku'?

On tamo konstatuje oko ulaganja u nesto sto donosi zaradu, iz cega se mogu placati plate, i nesto u sta bi se ulagao novac a da to ne moze da obezbedi ni plate.

 

Izgleda da je na redu da odumru neke ideje / zablude iz proslih vremena da je moguce da svakom sve bude dostupno, i to besplatno. To je moguce, verovarno, samo u nekoj jako bogatom drustvu.

A ovaj provizorijum to nije.

 

Opet, dolazak majstora vodoinstalatera moze da kosta i do par stotina evritja (briga njega za krizu), a u te skole malo ko hoce.

Svi bi da budu 'telektualci u kancelariji sa erkondisnom. Po mogucstvu - drzavnoj.

 

Ne znam, je li ti poznato da su u USofA 'plumberi' (to nije od 'plum' - sljiva :lol+:) medju profesijama sa najvecom zaradom?

A ne nastavnici, pa ni fakultetski profesori renomiranih unija.

Oni nemaju pare, ali imaju visoki renome, dok ovi kod nas nemaju ni pare, a ni renome.

 

...


Edited by Kinik, 30 March 2015 - 18:41.


#33 ras kass

ras kass
  • Members
  • 7,285 posts

Posted 30 March 2015 - 18:57

Odlicno pitanje, zasto onda Srbija vec sada ne uvozi medicinske radnike, kad je vec sada konstantovan nedostatak u nekim strucnim oblastima? Mozda zato sto za te pare dobri strucnjaci nece rade.

Niko ovde ne poredi zarade profesora sa zaradama u privredi nego sa zaradama u neprozivodnom javnom sektoru. Vodoinstalater i u Srbiji vise zaradi nego prosvetni radnik, 300 evra za jedno kupatilo koje zavrsi za dva dana.

Gligorova sam vise puta citirao na forumu.



#34 Janne240

Janne240
  • Members
  • 6,077 posts

Posted 30 March 2015 - 20:41

'U tudjem vocnjaku sladje su jabuke'.

 

Lepo je Bujosevic pitao onu drchnu zhemsku spodobu - zasto nisu podpisali sporazum ako je bio dobar, a na njeno nemusto politikantsto drljavljenje i agresivnost prema drugom sindikatu - trebalo je odgovoriti: clanstvo nije htelo? E, pa sada neka snosi posledice.

 

Uostalom, niko im ne brani da se zaposle po raznim firmama gde se pare dele 'sakom i kapom'.

:ajme:

 

Pogotovo sada, kad se predvidjaju otpustanja.

Mozda budu imali srece.

 

O populistickoj 'uravnilovki' ne vredi ni pricati.

Zacudo, to nije nasledje 'komunizma', vec istocnjackog 'otomanizma'.

Kad se 'jednakost' nametala secenjem glava.

 

Ja mislim da 'prosvetari' u strajku sami sebi seku tanusnu granu na kojoj sede i da ce to shodno marfijevom pravilu izazivati sve teze i teze posledice. I po njih / njihovu egzistenciju, i po ucenike.

 

Na kraju ce neke skole liciti na napustene 'fabtike-gigante', a pravice se nove skole za drugacije obrazovanje.

Pa ko bude izrazio zelu / imao sposobnost za neke predmete, ici ce tamo, a velika vecina u nesto nalik skolama za 'hobi & leisure'.

Kuvanje, moda, dostavljaci, taksisti, sekretarice, bebisiterke i sl.

 

...

 

 

 

Kad sam pomenuo profitabilne grane nisam govorio o tako rado zloupotrebljenoj socijalističko-demagoškoj floskulii "o preraspodeli" već o punjenju budžeta a ako su naše zarade ta osnova, neće se napuniti ni još dvesta godina. Tražimo naše zarade na osnovu realnih osnova /ugovorom i stvarno ja radim sa 100%angažovanja a plaća mi se sa umanjenjem i kaznom valjda oko 70% ,  Odbici su  poslužile prvo kao "mera štednje-popunjavanja budžeta" a posle za kazne po osnovu "štrajkačkih sati", verovatno će se i time puniti budžet za preraspodelu, sada bez navodnika. Dakle, ne videsmo ni da se budžet napunio "kažu tek možda krajem godine" valjda od nekih pet šest naših plata. A kako država sama sebi puni budžet od plata koje daje iz tog budžeta to mi nije jasno, mislim niko od ekonomskih eksperata to nije objašnjavao..niti od onih tutumraka iz ministarstva.

 

Pa kad već pričaš o jabukama lako je uzeti obrazovani kadar i pretvoriti ih u jeftinu radnu snagu, a profit se naravno nikad neće rasporedjivati po "zaslugama" već po interesima moćnika koji ga i štite, ekslploatišući državne jasle. Kako sada sejemo jabuke nećemo imati roda koliko ih u bescenje bacamo i dajemo...Prosveta je reproduktivni podsistem i ne može da kalkuliše profit od "proizvodnje učenika" jer taj ishod dolazi ako dodje tek kasnije, mi ne polažemo tantijeme na autorsko delo ni finalni proizvod, niti uzimamo procenat po učešću u njegovom stvaranju.

 

Naravno da će se štrajkači direktnije suočiti sa posledicama štrajka, od "pomagača" u vidu leskovačkog sindikaliste koji "tek što reprezentuje... "valjda sebe, ne znam gde samo nadjoše tako čvrstog pregovarača spremnog da na mig potpiše. Ona je bar rekla "pitajte ljude koji rade kako izgleda i tek u par rečenica otvorila problematiku. Jedan ozbiljan novinar a držim da je to bio Bujošević morao je da razvije tu vrstu diskusije a ne da vodi karikaturalne dijaloge...

 

Pazi svako će ti reći da se otpuštanja ne boji ako je cilj da se racionalizuje sistem, ali do toga neće doći uz sve fobije koje šire i "prednosti" lista tehnoloških viškova,..kakav brat!=(leskovački sindikalista). Ja ću prvi izići na tržište rada verovatno sa kvalifikacijama koje ti učenici verovatno neće ni steći zbog "posledica štrajka" taman!. (imam opciju od pet predmeta a dvaput sam bio na listi tehnoloških viškova, majko mila!)

 

Zamisli.otprilike nije završio faks jer nije nikad ni otišao do njega toliko su i učenici zainteresovani za gubitak nastave, budibogsnama...

 

Kakav marfijev zakon naša egzistencija se ovde i ne dovodi u pitanje, ona je ničije pitanje u ovoj državi, jer je država toliko bogata da su nastavnici besplatan kadar i treba besplatno i da rade. I da ćute i pokriju se ušima!


Edited by Janne240, 30 March 2015 - 21:03.


#35 mrd

mrd
  • Members
  • 18,143 posts

Posted 30 March 2015 - 22:07

Spoiler

 

Zamisli.otprilike nije završio faks jer nije nikad ni otišao do njega toliko su i učenici zainteresovani za gubitak nastave, budibogsnama...

Ucenici nikada nisu zainteresovani za nastavu. Svaki mladi covek, bar dobra vecina, vise voli da se igra nego da sedi u skoli i svaki cas koji izgubi smatra za olaksicu.

 

Kakav marfijev zakon naša egzistencija se ovde i ne dovodi u pitanje, ona je ničije pitanje u ovoj državi, jer je država toliko bogata da su nastavnici besplatan kadar i treba besplatno i da rade. I da ćute i pokriju se ušima!

U Srbiji svi rade za dzabe. Neko dobija vece dzabe, a neko manje. Svuda u svetu je plata prosvetara manja nego u industriji. Recimo u US, jedan obican menadzer za isporuku novina ima vecu platu od nastavnika sa 10+ radnog staza. Razlika je sto nastavnik dobije da se bavi sa mladim ljudima koji nesto hoce da nauce, a ovaj drugi se bavi sa ljudima koji raznose novine i cesto ni adrese ne mogu da zapamte. Svako bira sta mu se cini boljim izborom. Ako se od djaka zahteva da budu na vreme na casu i da ne beze sa casova, onda ni nastavnici ne bi trebali.



#36 Kinik

Kinik
  • Members
  • 43,426 posts

Posted 30 March 2015 - 22:55

...

 

Bujosevic nije mesto za dubokoumne konverzacije, niti pregovore.

 

Ne moze neko da zahteva da bude saslusan, a da nipodastava ministra.

Ja znam za jedan slucaj 'pregovora' kad se neka zhemska iz delegacije brecnula, a ministar ustao i rekao - nas susret je zavrsen i otisao ...

 

Ovu su hteli da ugaze u vladin divno lakiran parket.

 

Ja sam u njenom nastupu (one spodobe iz sindikata) video samo poluartikulisani bes i inacenje.

Jer ona misli da iza nje stoje desetine hiljada.

Na njenu zalost - ne stoje, i pre mi lici da ce ona da bude prvi 'pedro koji ce da visi'.

 

Opet - ako vec postoje takvi prosvetari koji mogu da nadju sebi novi posao i neku perspektivu - pa sta cekaju o tom 'bunaru'?

 

'Obavezno skolovanje' po meni moze biti samo obavezno, ako su ispunjene i obaveza ucenika.

 

Recimo da ne bi svi mogli da plate privatno skolovanje, ili razna polaganja.

 

Ali onda roditelji treba da utuve tim razmazencima - da ako beze sa nastave, ne postizu uspeh i ne zalazu se - nema ni prava na 'obavezno skolovanje', koje je pretvorilo u paradu mobilnih i modiranje, gde ti nesretnici ostaju bez svega sto bi im moglo biti potrebno u zivotu, a roditelji bez iluzija.

 

Treba jednostavno uvesti neko otsejavanje nezainteresovanih, lenjih i bezobraznih i za njih formirati te skole - dostavljac pica / reklamnog materijala / pomocni radnik na gradjevini / cistac parkova i sl.

 

A za ovu decu koja bi na fakultet - i besplatne knjige i sve ostalo sto ide uz to - vannastavne aktivnosti, ekskurzije, bla bla ...

 

Pa ne mozes ti nekoga silom uterati u 'srecu' / obrazovanje!?

Uostalom, ko kaze da bas svakome ono treba?

 

Tj. on ce se citavog zivota zestoko bacakati odupirati, a citavo drustvo ce da ga nagovara, gleda mu kroz prste, poklanja ocene, diplome, pa na kraju i prodaje diplome?

Pa sto mu na samom pocetku, kao prvaku ne prodaju zeljenu diplomu, sve sa titulom i puste ga da bude 'samonikli'?

:lol+:

 

Kome takvi trebaju i zar se to zove 'prosveta / obrazovanje'?

 

To je samo privid, mimikrija, prenemaganje, laz i samo fingiranje necega.

 

Normalno, kad ta pojava, tzv. (prosveta / obrazovanje) udari o prvu prepreku - spadne sareno perje, tek onda se vidi koliko je vrana ruzna.

 

Pa ispadne da tu skoro nicega nema vec vecito kukanje oko preraspodele i ono cuveno: pare, pare, pare!

 

Da parafraziram dame Tatcher - samo 'gimme, gimme, gimme'.

Doduse lepo je rekla onoj studentkinji neke 'grcke klasike' - pa to je luksuz!

 

Opet da podsetim na jedan svoj stari post.

Kad sam bio clan tzv. 'radnickog saveta', pa na svakom sastanku neko prohisterise do srcke / case vode i ispusta krike kako je upravo on zakinut.

 

A na stolu, kod pravnice / zapisnicara materijali 'pred sastanak' medju kojima i dva pravilnika.

 

'Pravilnik o raspodeli' i 'Pravilnik o sticanju'.

 

Pa prvi jedno 5 cm debljine, a drugi jedva 2 cm.

:lol+:

 

...



#37 Schrodinger

Schrodinger
  • Members
  • 20,418 posts

Posted 31 March 2015 - 00:36

Jbg, ako drzavi nije cilj da ima kvalitetno obrazovanje, otvoriti samo privatne skole i to je to ... Ali, ako jeste, sto ne uvedu skaliranje plata? Pa onaj ko radi i ima rezultata moze da ima i 80 000, a onaj ko malo radi neka se zadovolji sa minimalcem?

U najnaprednijim drzavama sveta privatne skole su sinonim za kvalitetno obrazovanje - valjda treba teziti da ih bude sto vise, a ne opet izmisljati neku nasu rupu na saksiji, kao sto smo onomad izmisljali "samoupravljanje", "OOUR-e", "usmereno obrazovanje" i slicne gluposti. 

 

A skaliranje plata jeste dobra ideja - ali vec vidim kako bi na to graknuli nadobudni egalitaristi i borci za "socijalnu pravdu"...

 

Privreda prima manje? Super, daj da ukinemo drzavu barem nece razni Vucici, Vulini i Stefanovici da se bogate pa da lepo svi odemo na trziste rada, pa ko nema posla (a za vecinu nema) tu je kontejner.

Valjda nema rasprave i oko toga da je drzavni sektor u Srbiji, kojom i dalje vladaju staljinisticki pogledi na ekonomiju tipa Mladjana magistra Dinkica, predimenzioniran preko svake mere?



#38 Janne240

Janne240
  • Members
  • 6,077 posts

Posted 31 March 2015 - 19:13

Mnogo je jak taj "socijalistički bekgraund" uopšte kad se razmatra prosveta ili bilo koji podsistem u javnom sektoru...a ne bi smelo da je više isto kao pre. Daleko smo od profesionalizacije i depolitizacije prosvete a duboko jako duboko u politizaciji i politekonomisanju u toms smislu se javljaju kao pregovarači šušumige od pomoćnika...pomoćnika...ono zabole ih dvanaesto dugme za obrazovanje. Pa tako će i biti...totalni čabar.

 

Ministar je nipodaštavan taman kolko je i sam nipodaštavao pregovarače i štrajk ispred ministarstva, totalno je sparušen. A leskovački roštiljdžija, elektroinženjer, sjajan znanstvenik i društveni radnik...dovoljno se samoponištava glupostima koje odalamljuje...sprdnja.


Edited by Janne240, 31 March 2015 - 19:14.


#39 tomas.hokenberi

tomas.hokenberi
  • Members
  • 4,349 posts

Posted 31 March 2015 - 19:35

U najnaprednijim drzavama sveta privatne skole su sinonim za kvalitetno obrazovanje - valjda treba teziti da ih bude sto vise, a ne opet izmisljati neku nasu rupu na saksiji, kao sto smo onomad izmisljali "samoupravljanje", "OOUR-e", "usmereno obrazovanje" i slicne gluposti. 

U najnaprednijim drzavama sveta da, ali u Srbiji definitivno i apsolutno NE.

Kao sto su srpski privatni fakulteti nisu nista vise nego "diploma mills", tako i ono nesto privatnih srednjih skola nisu vise od zabavista za tinejdzere ciji su roditelji spremni i u mogucnosti da plate skolarinu.

 

Da  bi privatne skole i fakulteti bili sinonim za kvalitetno obrazovanje prvo bi kvalitetnom obrazovanju i znanju trebao da se pridaje neki znacaj. U drustvu u kome je "diploma" + "partijsko, rodjacko, kumovska,... veza" merilo uspeha, a ne znanje koje treba da stoji iza diplome, privatni fakulteti i skole posluju po cistim trzisnim principima i prodaju robu koju trziste trazi - diplome iza kojih ne stoji ucenje, trud, sposobnost i znanje, vec je jedini usl0ov da se na vreme plate sve rate skolarine. I sve to upakovano u celofan zvucnih imena privatnih "fakulteta", "univerziteta" i "srednjih skola", uz ritualne dodele diploma.

 

Ako niko ne validira steceno znanje i kvalifikacije zasto bi se neko trudio i ucio? Kakva je motivacija privatnih obrazovnih institucija, u Srbiji,  da odbijaju studente i gube skolarinu tako sto ce ih terati da stvarno uce da bi polozili ispite?

 

Pa pola vlade bi ostalo bez diploma raznih nivoa da su srpski privatni univerziteti ozbiljne institucije.


Edited by tomas.hokenberi, 31 March 2015 - 19:37.


#40 Janne240

Janne240
  • Members
  • 6,077 posts

Posted 31 March 2015 - 20:06

U najnaprednijim drzavama sveta da, ali u Srbiji definitivno i apsolutno NE.

Kao sto su srpski privatni fakulteti nisu nista vise nego "diploma mills", tako i ono nesto privatnih srednjih skola nisu vise od zabavista za tinejdzere ciji su roditelji spremni i u mogucnosti da plate skolarinu.

 

Da  bi privatne skole i fakulteti bili sinonim za kvalitetno obrazovanje prvo bi kvalitetnom obrazovanju i znanju trebao da se pridaje neki znacaj. U drustvu u kome je "diploma" + "partijsko, rodjacko, kumovska,... veza" merilo uspeha, a ne znanje koje treba da stoji iza diplome, privatni fakulteti i skole posluju po cistim trzisnim principima i prodaju robu koju trziste trazi - diplome iza kojih ne stoji ucenje, trud, sposobnost i znanje, vec je jedini usl0ov da se na vreme plate sve rate skolarine. I sve to upakovano u celofan zvucnih imena privatnih "fakulteta", "univerziteta" i "srednjih skola", uz ritualne dodele diploma.

 

Ako niko ne validira steceno znanje i kvalifikacije zasto bi se neko trudio i ucio? Kakva je motivacija privatnih obrazovnih institucija, u Srbiji,  da odbijaju studente i gube skolarinu tako sto ce ih terati da stvarno uce da bi polozili ispite?

 

Pa pola vlade bi ostalo bez diploma raznih nivoa da su srpski privatni univerziteti ozbiljne institucije.

Zaista, reforma obrazovanja ovaj put strukturna (dakle i vertikalna i horizontalna), treba da selektira kvalitet i profesionalnost pre svega a ne da znanje tretira kao robu na tržištu usluga...(jer kod nas odmah dobija oblik fetiša). Mora da da jasan, zakonski okvir, garanciju i stimulaciju-bonifikaciju validnu standardima koje traži savremeno društvo-strukovno,profesionalno,akademski.
Ništa više od toga i ništa van toga ne sme da se nalazi kao alternativa, ponuda prema "slobodnom tržištu".

 

Ne znam koliko ima privatnih srednjih škola (u jednoj sam radio 2005 u Bg, naravno da je užas, ruglo, zabavište kao što reče srećom pa je i zatvorena), mislim da je donekle situacija sa univerzitetima malo drugačija no naravno i tu ima promaja i tunela.



#41 Schrodinger

Schrodinger
  • Members
  • 20,418 posts

Posted 31 March 2015 - 22:10

U najnaprednijim drzavama sveta da, ali u Srbiji definitivno i apsolutno NE.

Kao sto su srpski privatni fakulteti nisu nista vise nego "diploma mills", tako i ono nesto privatnih srednjih skola nisu vise od zabavista za tinejdzere ciji su roditelji spremni i u mogucnosti da plate skolarinu.

 

Da  bi privatne skole i fakulteti bili sinonim za kvalitetno obrazovanje prvo bi kvalitetnom obrazovanju i znanju trebao da se pridaje neki znacaj. U drustvu u kome je "diploma" + "partijsko, rodjacko, kumovska,... veza" merilo uspeha, a ne znanje koje treba da stoji iza diplome, privatni fakulteti i skole posluju po cistim trzisnim principima i prodaju robu koju trziste trazi - diplome iza kojih ne stoji ucenje, trud, sposobnost i znanje, vec je jedini usl0ov da se na vreme plate sve rate skolarine. I sve to upakovano u celofan zvucnih imena privatnih "fakulteta", "univerziteta" i "srednjih skola", uz ritualne dodele diploma.

Odlicno - i sta je tu onda uzrok, a sta posledica? Srbija puna kolektivistickih bukaca koji drvlje i kamenje na privatnu svojinu i ceznu i kukumavce ili za crkvenom ili za partijskom svojinom, u zavisnosti od toga da li im se dize na Obilica i cara Dusana ili JeBe Kita i Rankovica, a mi kao filozofiramo o tome da su privatne skole lose? Pa to je dosta slicno onim budalama koje su i kad je tonuo "Titanik" insistirale na klasnim razlikama pri spasavanju... Dakle, nama je potrebna afirmacija preduzetnistva i privatne svojine i trzista u svim domenima, pa eo ipso i u akademskom, pa ce tek onda biti uslova da se postepeno poboljsavaju kriterijumi i kurikulumi. Inace, dok spas nalazimo u sindikalnim polutkama i zadriglim "borcima za radnicka prava", nema ni sanse da se priblizimo cak i umereno naprednim drzavama.



#42 Kinik

Kinik
  • Members
  • 43,426 posts

Posted 31 March 2015 - 22:27

...

 

... 

 

 

Nemoj gresiti - preko puta ministra 'susumige' (ako bas hoces) sedi prosvetarski / sindikalni 'susumiga'.

I podjednakop valjaju istu istorijsku sVrBovstinu - 'ne znamo sta hocemo, no znamo da necemo!'

 

Ti znas da su svaki pregovori stvar uzajamnog priznanja pregovaraca. Ako jedan nee pregovaraca, - onda posaljite drugog. Posto nije moguce menjati ministra, znaci u tom sindikatu / uniji treba pronaci manje agresivnu, manje samoubilacku i manje svadjalacku osobu. Ima takvih, siguran sam

 

Kolika je politizacija / politekonomisanje u prosveti, tolika i u ostalom delu drustva.

Nista novo.

 

Mogu se povecati plate 'prosvetarima' i ukinuti radna mesta zaposlenih u drzavnoj upravi, no kako kaze. V. Gligorov - ako ukinete tih 100 hiljada koji nose papire ovamo-onamo, jer nema kvalitetnog kompjuterizovanog sistema - a ko ce da nosi te papire?

 

Sad neko bi verovatno rekao - samo neka radna mesta i samo neki broj cinovnika, pa da se ta sredstva usmere u 'prosvetu' i daju ... hm, a koliko i kome?

 

Znaci opet imamo 'seci usi - krpi doope'!

 

I opet ce neko biti 'susumiga' i presudjivati! Po kojim kriterijumima?

 

A zasto neko ko zavrsava 'fakultet za prosvetu' ne bi stekao neko programersko obrazovanje?

Pa nije sve u 'jakoj struji' Djerdapu, Obrenovcu i EDB?

 

E, sad tu dolazi na videlo ono cuveno: 'nije bilo za svakoga predvidjeno', tj. nemaju svi potrebno predznanje i osnove da budu programeri.

 

Nije to kao nekada - ici na tromesecni kurs 'busaca perforiranih kartica'!

 

 

Pa se blago cudim - a cemu tvoje samoubilacnko opstajavanje u prosveti koja ti ocigledno nikada nece dati ono sto si zasluzio / mislis da si zasluzio?

 

Zar nisi mogao biti kvalitetan programer (nazovi nesto drugo), pa makar i sa free-lance statusom i perspektivama u inostranstvu?

 

Nikoga ti neces dirnuti u zivac svojom pricom.

To je samo gubitak vremena, dobro i olaksanje za dusu.

 

Znas, kad mi se kcera sa unucima iselila iz ovog provizorijuma i kad sam cuo kako je starijem u skoli, a srednje unuku u obdanistu i kako su brzo progovorili - mojoj sreci nije bilo kraja!

 

Zbogom sVrBijo, zbogom prosveto, zbogom vusrana skolo (nisam te ni volo!).

Tako da ti od srce zelim da i ti odes odavde i postignes ono sto si zasluzio.

 

Sasvim je nesto drugo o cemu pise Schroedinger u vezi 'privatnih skola', no to je za neku drugu temu.

 

Za kraj jedan fascinantan tekst jednog velikog umetnika koji se nije libio da iznese svoj stav o prosveti, skolovanju, ucenju i ... ljudima.

 

 
>> ... 30.03.2015 - 14:45
Reforma školske nastave
Škola, ogromna vežbaonica poslušnosti
Pisao: Borislav Pekić
 
Izašavši iz te dvadesetogodišnje španske čizme savremene kulture, jedan maturant jedva ako ume da izabere novu špansku čizmu – fakultet. Na njemu ostaje prosečno pet godina. U 26-toj on je jednako čovečanski nezreo, kao dečačić koji svoju igru piljaka pretpostavlja igranju klisa. Jedan grčki petnaestogodišnjak u vreme Sokrata bio je nesravnjeno više muškarac nego jedan tridesetogodišnjak našeg veka!
 
Reforma školske nastave: ne samo u tehničkom pogledu i opštem sistemu obrazovanja, nego osobito u pogledu gradiva. Savremeni sistem stupnjevitosti bez selekcije pogoduje jedino mediokritetima. Pamet je zapostavljena za račun strpljenja.
 
Hvale se i nagrađuju osobine robova. Škola postaje ogromna vežbaonica poslušnosti. Znanje koje se u njoj stiče je savršeno beskorisno, ne toliko po svojoj vrsti, koliko po svojoj nekoherentnosti i odsustvu celine.
 
Mozak jednog maturanta liči na komisionu radnju u koju duhovne veličine prošlosti, spale na prosjački štap, ostavljaju na prodaju dragocenosti svog privatnog života. Svedena na brojeve ili što je još gore posvećena sebi samoj a ne budućnosti, istorija ostavlja isti onaj mučni utisak, koga čovek dobija čitajući dnevnik neke usedelice.
 
Gimnazijalac uči istoriju, to je tačno – ali se nimalo ne uči na istoriji. Zato je ona savršeno beskorisna, u obliku u kome se opisuje. Istorija, međutim, nije poznavanje prošlosti, nego pre svega prolegomena budućnosti i primenjena etika. Istorija zato mora biti samo pomoćna disciplina “POLITIKE” (u grčkom smislu) i SLIKOVNICA ETIKE.
 
Što se tiče maternjeg jezike, niko imalo pametan ne sumnja da njegovo školsko učenje zanemaruje ono što je bitno: njegovu praktičnu upotrebu. Maternji bi jezik, osim jedne kratke i bitne gramatičke prolegomene, morao da bude spoj: modernog oratorstva, a to znači SEMANTIKE, vežbanja u LOGICI, DIJALEKTICI (u pozitivnom smislu) i VASPITANJA UMETNIČKOG UKUSA.
 
Ja se pitam, međutim, u kakvom savremenom i uopšte u kakvom ukusu mogu jednog čoveka XX veka da vaspitavaju izvesni pisci tipa Janka Veselinovića, Bogoboja Atanackovića, Joakima Vujića, izvesne hagiografije ili žitija?
 
Književnost uopšte morala bi se izuzeti iz maternjeg jezika, najpre radi uklanjanja štetnog patriotizma, a zatim da bi vaspitavala – sklopu čitave umetnosti čovečanstva – jedan UMETNIČKI OSEĆAJ, a ne bibliografsku enciklopedičnost. U svim školskim udžbenicima srpskog jezika koje sam pregledao, svetskoj književnosti dato je kurzivno mesto, mesto najgeneralnijeg uvoda u nacionalne baljezgarije.
 
Jedan Balzak se tako pojavljuje samo kao lakej koji nam otvara put do Jakova Ignjatovića! Potrebno je uzimati najbolje, a ne naše.
 
Potrebno je jednom za svagda – a to se odnosi i na toliko prepotentne komunističke internacionaliste, koji su uzjahali Šarca, da objavljuju jugoslovenski rizorđimento i vreme strasburške Evropske skupštine – potrebno je jednom za svagda shvatiti da smo deo, a ne celina, da ne postoji nikakva nacionalna budućnost, nego samo nacionalna prošlost – koja neka bude poštovana, ali neka bude već jednom mrtva – i da najzad postoji samo jedna Umetnost, a ne Njegoš na jednoj, a Milton na drugoj strani sveta.
 
Najzad, da razlika između Betovena i Rodena, između Kafke i Rubensa, razlika jednaka između obućara i krojača, nije tolika da dopušta dezintegraciju duha…
 
Postoji samo jedan predmet, a to je ZANATSTVO. On bi morao da obuhvati sve vidove umetnosti ne u istorijskom smislu (do đavola, vrlo važno da se zna da se Šekspir rodio u Ejvonu) nego u delatnom smislu. Slušajte Vagnera, pa makar nikad ne čuli za Bajrojt, gledajte Renoara, pa makar mislili da je bio Sulin savremenik, čitajte Dostojevskog, pa ma ne znali da je njegova literatura izašla iz jame za streljanje!
 
Vremenom će to znanje doći samo od sebe i taj OSEĆAJ će dobiti svoj sopstveni red. Ako bi istorija obuhvatala sociologiju, ekonomiju i doktrine i sve to u okviru POLITIKE, sve umetnosti ušle u ZANATSTVO, maternji jezik postao SEMANTIKA – prva i ishodna nauka od svih nauka, da bi se kasnije preobrazila u svoj viši oblik FILOSOFIJU. (Jednu praktičnu filosofiju, a ne pogrebno pojanje u visokom registru.)
 
Onda bi preostala još samo tri predmeta od interesa: MATEMATIKA, PSIHOLOGIJA i GIMNASTIKA. Svaki od njih obuhvatio bi preostale oblasti buduće ljudske delatnosti. Škola jednom mora prestati da bude nekrofil na groblju prošlosti.
 
Psihologija kao nauka o iskustvu, gimnastika kao nauka o snazi, i matematika kao jedina odista radna nauka.
 
Naše pred-fakultetsko obrazovanje traje danas ravno 12 godina. Prosečna starost maturanata ne prelazi 20 godina. Danas deca, dvadesetogodišnjaci, još su pre trista godina bili ljudi. Oni su voleli kao ljudi, tukli se kao ljudi, govorili u parlamentu kao ljudi, vladali kao ljudi, bili poslušni kao ljudi i najzad kao ljudi umirali.
 
Izašavši iz te dvadesetogodišnje španske čizme savremene kulture, jedan maturant jedva ako ume da izabere novu špansku čizmu – fakultet. Na njemu ostaje prosečno pet godina. U 26-toj on je jednako čovečanski nezreo, kao dečačić koji svoju igru piljaka pretpostavlja igranju klisa. Jedan grčki petnaestogodišnjak u vreme Sokrata bio je nesravnjeno više muškarac nego jedan tridesetogodišnjak našeg veka!
 
Demokratija je smatrala da je dovoljno staviti čovečanstvo u skamije, pa da ljudi glasaju za kasapina koji se kandidovao za predsednika republike. Opšte pravo glasa i jednako obrazovanje za sve – te magične formule parlamentarizma postale su danas isto tako neukusne i demodirane kao šlageri Moris Ševaljea.
 
Bez selekcije, metodično izvedene, nećemo nikad dobiti intelektualce. Samo večite đake!
 
20. avgust 1955.
*Tekst prenosimo sa sajta borislavpekic.com ... <<
 
 
Ako bih ja smeo da dodam, za mene su tri najgore ustanove ljudskog drustva - roditeljstvo, skola i vojska.
 
...

Edited by Kinik, 31 March 2015 - 22:28.


#43 DJ_Vasa

DJ_Vasa
  • Members
  • 7,769 posts

Posted 31 March 2015 - 22:45

Narode, mislim da smo otišli predaleko od teme.

 

Nije sporno da domaća prosveta nema odgovarajući kvalitet i značaj. Od fabrike za bubanje gluposti, u koje spadaju pamćenje broja ovaca na Novom Zelandu, ceo obrazovni sistem je prerastao u gomilu zabavišta za osnovce, tinejdžere i studente koji su i dalje nespremni za posao, neobrazovani i polupismeni. A kakvi su nastavnici i učenici? Teško je napraviti generalizaciju koja bi to mogla opisati, mada se može reći da su isti kao i pripadnici društva iz koga potiču. U svakoj školi će se naći neko ko od sopstvenog novca plaća materijale za čas, hoće da prenese znanje i svojski se trudi, ali i onaj ko traži da mu se vergla broj ovaca na Novom Zelandu jer ne zna za bolje, budući da je fakultet završio pomoću puškica ili kada je profesoru dosadilo da ga gleda na ispitu. Isto važi i za đake - neko će shvatiti da je korisno raditi na sebi, a neko će se provlačiti kroz školu kao i onaj što je završio fakultet pomoću puškica, pa će i sam otaljavati posao kada ga dobije.

 

Hajde sada da se vratimo na štrajk, koji jeste tema, mada tu vidim samo obrtanje u začaranom krugu - poslodavac je ionako na ivici bankrota, a viškove novca troši na gluposti, dok među zaposlenima ima sve manje žita, a sve više kukolja. Mislim da će prosveta biti u sličnoj situaciji kao i zdravstvo za koju godinu, premda se to neće tako brzo osetiti. Koliko sam čitao napise u medijima, uskoro će nedostajati lekati pojedinih specijalnosti, a među radno sposobnim lekarima sve ih više odlazi u Nemačku, Norvešku i druge zemlje. Kvalitet zdravstva nije zadovoljavajući, ali šta će se desiti kada odu još mnogi koji imaju kvalitete? Isto važi i za prosvetu - iako je neosporno da bi kadar trebalo poboljšati, šta će se desiti kada iz škola odu i oni koji zaista nešto hoće da rade i imaju kvalitete? Da li održati status quo ili pustiti da još više propada? Mi niti imamo jaku privredu, koja bi mogla da uloži u prosvetu, jer joj je potreban kvalitetan kadar, niti imamo državu koja želi i može da održi kakav-takav nivo da bi se neko ko ima novca zadržao baš ovde, jer može da nađe kvalitetan kadar.

 

Ne treba gajiti iluzije da će ovde neko otvoriti fabriku aviona, jer naprosto nemamo dovoljno kvalifikovanih ineženjera, infrastrukturu i slično, ali ko će otvoriti i običnu prodavnicu ukoliko sutra ne bude mogao da nađe ni poslovođu koji ume da sabere dva broja?



#44 Kinik

Kinik
  • Members
  • 43,426 posts

Posted 31 March 2015 - 23:04

...

 

Pa DJ Vaso - sve si lepo rekao:

 

"akcija nista nas ne moze iznenaditi" - se odlaze zbog kise!

;)

 

Kako 'prosveta / obrazovanje' mogu biti dobri' kad je socium u dvestogodisnjem civilizacijskom rasulu.

 

Ako ne 'djaka' - bice vojnika.

 

Eno ti na vestima B92 - 'hocemo redovno sluzenje vojnog roka'.

:ajme:

 

...



#45 DJ_Vasa

DJ_Vasa
  • Members
  • 7,769 posts

Posted 31 March 2015 - 23:18

Kamo sreće da je samo vojska u pitanju (eh, samo), jer kad pogledaš slične ankete, zabrinjava koliko tinejdžera bi mlatilo žene, gayeve, svršava na događaje od 11. septembra, navija za oslobađanje vekovnih ruskih ognjišta, grejalica i radijatora po Ukrajini, doživljava orgazme kad Putin kaže da je lepo vreme, ili koliko se njih krsti brzinom ventilatora kada prođe pored crkve.

 

Ako pitaš za prosvetu, ona može jedino da se drži na aparatima za veštačko disanje dok ne dođe neki novi Đinđić.