Pretpostavljam da pod tim 'visa/niza vrsta' ne smatras razlike koje se ticu fizicke visine - vec razlike koje postoje izmedju bica po nekom kriterijumu inteligencije.
To znaci da u principu ne bi imao nista protiv ni da se mentalno retardirani pripadnici ljudske vrste stave na meni.
Pa prijatno.
U, jbt. Pretera ga, covece.
U sintagmi "visa/niza vrsta" ima puno gradacija. Nije sve crno-belo i digitalno u smislu + ili - ). Postujemo i cenimo li zivot, ili ne? Sta je "zivot?"
Iskorenili smo, na sveopstu srecu, neke bolesti (kuga, boginje, sta ja znam - da ne googlam). Dakle, iskorenili smo neki oblik zivota, neku biolosku vrstu (bakterije, viruse) zato jer to pogoduje nasoj vrsti - visoj.
Sad, mozda tebi odgovara da su ljudi "visa vrsta" u odnosu na bakterije - a meni odgovara i da su "visa vrsta" i u odnosu na neke kicmenjake.
Ubicu neke organizme jer necu da kijam, a ubicu i druge da se prehranim.
Pazi, ovo je stvar principa, i dosta smo se udaljili od teme - tj. nasilja.
Ako teoretisemo i filozofiramo (uzaludno) - nije li nasilje nad nekim organizmima kad se vakcinisem, pa im ne dam da zive u mojem telu?
Ocito ima ljudi koji razmisljaju drugacije, ali ja se osecam pripadnikom "vise vrste" i u odnosu prema ovci, a ne samo prema bakteriji.
Dakle, "cinim" da mi zivot prodje lepse i bolje.
To apsolutno nema veze sa mentalno retardiranima.
Donekle, moze se ovaj topik povezati sa onim o smrtnoj kazni. Mislim da pojedince koji su opasni po okolinu treba eliminirati, pri cemu je najbitniji faktor "opasnost po okolinu." Jeffrey Dahmer je svoje zrtve pojeo, a Ted Bundy "samo" ubio - a ja mislim da je obojicu visestrukih ubica trebalo likvidirati, bez obzira na motive. Jesu li bili "retardirani?" Mozda, zavisno o kriterijumu. Ipak, protivnik sam kanibalizma - zbog sebe, a ne zbog njih.
Nisam se uploadovao u racunar i batalio ovu neefikasnu fizicku egzistenciju ali sam zato veoma efikasno resio problem svoje konzumacije namirnica zivotinjskog porekla.
OK, jesi - ne sumnjam. Ali, samo na vrlo banalnom i pojavnom obliku.
Da li nista sto koristis nije zivotinjskog porekla? Da li u taksiju odbijas da sednes na kozno sediste od koze neke krave ili svinje?
Nisi tako crno-beo kao sto mislis. OK, ne jedes meso - no ides na servis, tvoj automehanicar voli snicle ili hamburgere, zahvaljujuci tebi zaradjuje i hrani se - ergo, ti podrzavas nasilje nad zivotinjama. Da ne servisujes kola, on ne bi imao para, ne bi jeo meso, neka krava bi prezivela...
Pod pretpostavkom da je vasiona vakuum, van entiteta koji postoje zbog gravitacije, svi atomi na Zemlji su vec prosli kroz neki oblik zivota i konzumacije. Najverovatnije, vec je neka molekula vode u nasim telima vec bila u telu nekog dinosaura.
I onda se vracamo na pitanje religije (postojanja tzv. "duse") i patnje. Na nasem stepenu razvoja, ljudskom, izbegavamo patnju. Oprez: ovo uglavnom vredi za tzv. "zapadnoevropska" drustva. Nekim africkim ili amazonskim plemenima "patnja" - pa ni ljudska - uopste nije na vidiku. Dobro je ubiti pripadnika drugog plemena, a ako on ubije pripadnika mojeg - e, jebiga, desilo se. Zivotinja nigde - to je samo resurs.
Da si upola vremena koje si proveo ovde pravdajuci tvoj stav prema ishrani mesom potrosio na trazenje informacija na netu, do sada bi vec imao dovoljno saznanja o uslovima uzgajanja zivotinja cije delove kupujes, a i nasao bi u blizini prodavnicu sa "organskim" mesom. Ali izgleda da je pravdanje bitnije i od takvog minornog "angazovanja protiv uslova u industriji".
Vidis, ne "drkam" po netu nasumce. Stavise, nesto sam cak i ovde saznao, potrazicu "organsku" prodavnicu - nisam ni znao da ih ima.
Vreme i angazman pojedinca su ograniceni, a i odredjeni licnim interesima. Bio sam na javnim protestima, demonstracijama - za prava homoseksualaca (mada sam heteroseksualan i ozenjen - no verujem u ljudska prava) i protiv rata u Iraku. Nisam demonstrirao za prava svinja, nisam ni bio svestan problema - sta ces, vreme je ograniceno, a imam i familiju i hobije itd.
Nemam izbor, tj. nemam vremena da istrazujem. Kupujem robu (patike, delove za auto, sta li vec) trazeci najveci kvalitet za najmanju cenu. Licemerno, ako hoces, ne pitam je li patike proizvelo dete u Pakistanu, slabo placeni Meksikanac ili dobro placeni Amerikanac.
A da imam vremena, vise bi me smetalo sto pate deca u Pakistanu nego svinje u Texasu. Mozes to nazvati sovinizmom vise vrste prema nizoj, no meni je bezvezno da se angazujem oko prava zvecarki u teksaskoj preriji (love ih i ubijaju iz zabave), a ignorisati prava dece u Indiji.
... Meni u toj prici samo smetaju sve te silne racionalizacije koje potezu oni koji navodno u celoj prici ne vide ama bas nikakav ethical issue. Tesko mi je da prihvatim da je drugima zaista teze nego meni da shvate da je to eticki problematicno. Ne dopusta mi elementarno postovanje sagovornika da ih spustim na toliko nizak nivo.
"Ethical issue" postoji. Ali, pitanje je analize - ako hoces, "racionalizacije." Zasto je "nizak nivo" ako neko promisli i zakljuci nesto - mada i nije onako kako bi ti zakljucio?
Kad se izbaci svo religijsko i eticko "prenemaganje" i u obzir uzme drustvena korisnost, dodje se do zakljucka da je ne samo dozvoljeno, nego cak i pozeljno ubijati drustveno beskorisne. ...
Donekle, jeste. Ali, to spada na topik o smrtnoj kazni.
Nije OK ubijati "beskorisne" - ali jeste OK maknuti stetocine.