Jump to content


Photo

Turbo folk


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
221 replies to this topic

#46 dexter8

dexter8
  • Members
  • 764 posts

Posted 13 February 2013 - 13:40

pričajte šta hoćete, ali turbo-folk umetnici su svojom muzikom i nastupima po ex-yu najviše doprineli osećaju bliskosti među zaraćenim narodima&narodnostima.

kič ideologija je rasturila zajedničku državu, kič umetnost će je ponovo izgraditi. ko to ne razume, ne razume ni duh vremena ni mesta koje nazivamo zap. Balkan.



#47 Manoly

Manoly
  • Members
  • 14,176 posts

Posted 13 February 2013 - 13:52

pričajte šta hoćete, ali turbo-folk umetnici su svojom muzikom i nastupima po ex-yu najviše doprineli osećaju bliskosti među zaraćenim narodima&narodnostima.

kič ideologija je rasturila zajedničku državu, kič umetnost će je ponovo izgraditi. ko to ne razume, ne razume ni duh vremena ni mesta koje nazivamo zap. Balkan.

 

Zajedničku državu svakako nije rasturila kič ideologija koju pominješ, mnogo je tu dubljih faktora koji nemaju veze sa temom.

Kič je nešto naopako i loše, bar u osnovi tog termina nema pozitivnog aspekta, te pojam umetnosti sa prvopomenutim ne dolazi u vezu.

 

Turbo-folk, kao tvorevina raspada društva na teritoriji zapadnog Balkana u godinama koje su donele uglavnom propast i razaranja (u različitom smislu za različite države regiona), ne može biti "faktor smirivanja strasti i borbe protiv prošlosti".

 

Uostalom, turbofolekere treba odvojiti od narodnih pevača koji gostuju u zemljama regiona (kao i u zemljama Zapadne Evrope).



#48 Bite my shiny metal ass

Bite my shiny metal ass
  • Banned
  • 5,781 posts

Posted 13 February 2013 - 14:19

pričajte šta hoćete, ali turbo-folk umetnici su svojom muzikom i nastupima po ex-yu najviše doprineli osećaju bliskosti među zaraćenim narodima&narodnostima.

kič ideologija je rasturila zajedničku državu, kič umetnost će je ponovo izgraditi. ko to ne razume, ne razume ni duh vremena ni mesta koje nazivamo zap. Balkan.

Ako nas ovaj ne ujedini, nece niko !

 


Edited by Baron Münchhausen, 13 February 2013 - 14:19.


#49 dexter8

dexter8
  • Members
  • 764 posts

Posted 13 February 2013 - 14:44

Turbo-folk, kao tvorevina raspada društva na teritoriji zapadnog Balkana u godinama koje su donele uglavnom propast i razaranja (u različitom smislu za različite države regiona), ne može biti "faktor smirivanja strasti i borbe protiv prošlosti".

 

b1: zar nije kič već uveliko bio prisutan 80ih, najviše u muzici i ikonografiji Lijepe Fahrete, da ne pominjem trashy filmove u nastavcima (Hajde da se volimo)? Šta ćemo sa čitavom onom plejadom Esada, Halida, Sinana i Šabana, koji su punili krčme i posela, harali po svadbama i narodnim veseljima...? to što nisu bili mejnstrim u medijima, ne znači da nisu postojali u bazi, još kako. 90ih su samo ispod zurli i šargija podvukli tehno matrice, koje opet nisu domaći izum, nego globalni trend tog vremena.

 

po meni, turbo-folk je čist produkt kapitalizma i to onog divljeg iz 90ih, kada je svaki džiber sa kesom para mogao da dođe u izdavačku kuću i snimi album, plati promociju na TV, itd. Deregulacija, ukidanje cenzure na kulturne sadržaje, doneli su većinski ukus populacije u mejnstrim, dakle sve ono što smo mi kao deca srednje klase i tzv. urbane rock kulture ex-yu metropola, prezirali i pravili se da ne postoji. Eno, i dan-danas se veliki deo minutaže Grand showa troši upravo na primitvni marketing, gde voditelj preporučuje proizvode koji stoje na stolu ispred gostiju.

 

ponavljam, turbo-folk je čist produkt demokratije i liberalnog kapitalizma, desio bi se i da smo mirno ušli u tranziciju, dakle i bez ratova, sa kojima ga afektivno i netačno asociramo. read 'em and weep :) zato je potpuno nerealno bilo očekivanje građanskog pokreta 90ih da će nova "demokratska" vlast doneti kvalitetniju kulturu u medije. naprotiv, tržišni princip je dodatno pojačan, a samim tim i dominacija kič sadržaja - čak se ispostavilo da su 90ih,  stari SPS kadrovi u medijima imali više sluha za urbanu/rock kulturu.

 

b2: strast je u jezgru bića balkanskog čoveka, to je varijetet južno-evropskog temperamenta. prema tome, nemoguće je smirivanje strasti, moguće je samo preokretanje negativnih, destruktvinih nagona u kreativne, tj. tanatosa u eros. kod bipolarnog poremećaja koji je na ovom području prisutan kao kolektivna patologija, granica između ovih strasti je vrlo tanka i lako se prelazi. otud sindrom lako zapaljivog bureta baruta.


Edited by dexter8, 13 February 2013 - 15:23.


#50 Manoly

Manoly
  • Members
  • 14,176 posts

Posted 13 February 2013 - 15:17

b1: zar nije kič već uveliko bio prisutan 80ih, najviše u muzici i ikonografiji Lijepe Fahrete, da ne pominjem trashy filmove u nastavcima (Hajde da se volimo)? Šta ćemo sa čitavom onom plejadom Esada, Halida, Sinana i Šabana, koji su punili krčme i posela, harali po svadbama i narodnim veseljima...? to što nisu bili mejnstrim u medijima, ne znači da nisu postojali u bazi, još kako.

 

 

po meni, turbo-folk je čist produkt kapitalizma i to onog divljeg iz 90ih, kada je svaki džiber sa kesom para mogao da dođe u izdavačku kuću i snimi album, plati promociju na TV, itd. Deregulacija, ukidanje cenzure za kulturne sadržaje, doneli su većinski ukus populacije u mejnstrim, dakle sve ono što smo mi kao deca srednje klase i tzv. urbane rock kulture ex-yu metropola, prezirali i pravili se da ne postoji. Eno, i dan-danas se veliki deo minutaže Grand showa troši upravo na primitvni marketing, gde voditelj preporučuje proizvode koji stoje na stolu ispred gostiju.

 

ponavljam, turbo-folk je čist produkt demokratije i liberalnog kapitalizma, desio bi se i da smo mirno ušli u tranziciju (kao Poljska, Mađarska, Češka...) dakle i bez ratova, sa kojima ga afektivno i netačno asociramo. read 'em and weep :)

 

b2: strast je u jezgru bića balkanskog čoveka, to je varijetet južno-evropskog temperamenta. prema tome, nemoguće je smirivanje strasti, moguće je samo preokretanje negativnih, destruktvinih nagona u kreativne, tj. tanatosa u eros. kod bipolarnog poremećaja koji je na ovom području prisutan kao kolektivna patologija, granica između ovih strasti je vrlo tanka i lako se prelazi. otud sindrom lako zapaljivog bureta baruta.

 

B1: pomenute ličnosti, po meni, nisu predstavnici (kao ni začetnici) "pravca" kakav je bio 90-tih godina razvijan turbo-folk.

Čak ni Lepa Fahreta iz perioda koji navodiš, a koji je prethodio raspadu SFRJ, ne može se označiti primerom TF, prevashodno što su to neke forme narodne (folk) muzike pogodne za široke narodne mase, koje su shodno specifičnom marketingu i drugačijem (čitaj novom, ali ne u smislu TF-a novom) svetlu u kojoj se njena muzika ogledala i privukle ogromnu pažnju.

 

B2: Sa ovim delom se slažem, jer težnja ka promeni društveno-ekonomskog sistema u zemlji kakva je Srbija nije funkcionisala po principu modela istočnoevropskih država koje su dugo tavorile pod sovjetskom čizmom, te se kič i šund (naravno i takva muzika) uvukao u sve pore društva, koje je apsolutno imalo osnov da prihvati novi talas tj nove "vrednosti".



#51 melankolic

melankolic
  • Members
  • 25,300 posts

Posted 13 February 2013 - 15:29

ponavljam, turbo-folk je čist produkt demokratije i liberalnog kapitalizma, desio bi se i da smo mirno ušli u tranziciju, dakle i bez ratova, sa kojima ga afektivno i netačno asociramo. read 'em and weep :) zato je potpuno nerealno bilo očekivanje građanskog pokreta 90ih da će nova "demokratska" vlast doneti kvalitetniju kulturu u medije. naprotiv, tržišni princip je dodatno pojačan, a samim tim i dominacija kič sadržaja - čak se ispostavilo da su 90ih,  stari SPS kadrovi u medijima imali više sluha za urbanu/rock kulturu.

 

Kakva demokratija i liberalni kapitalizam u uslovima permanentnog ratnog stanja?


Edited by melankolic, 13 February 2013 - 15:44.


#52 Artur Dent

Artur Dent
  • Members
  • 8,603 posts

Posted 13 February 2013 - 15:46

Kakva demokratija i liberalni kapitalizam u uslovima permanentnog ratnog stanja?

Pa taj haos i kvazianarhiju koju Balkanci percipiraju kao demokratiju i liberalni kapitalizam. ;)

#53 dexter8

dexter8
  • Members
  • 764 posts

Posted 13 February 2013 - 15:54

B1: pomenute ličnosti, po meni, nisu predstavnici (kao ni začetnici) "pravca" kakav je bio 90-tih godina razvijan turbo-folk.

Čak ni Lepa Fahreta iz perioda koji navodiš, a koji je prethodio raspadu SFRJ, ne može se označiti primerom TF, prevashodno što su to neke forme narodne (folk) muzike pogodne za široke narodne mase, koje su shodno specifičnom marketingu i drugačijem (čitaj novom, ali ne u smislu TF-a novom) svetlu u kojoj se njena muzika ogledala i privukle ogromnu pažnju.

 

daj, jbt, dal me zajebavaš:

 

kao što rekoh u editu na prethodni post, samo podvuci dance/techno matrice ispod zurli i šargije, i dobijaš turbo-folk, pri čemu te matrice nisu domaći izum već potpuno u skladu sa aktulelnošću tog trenda početkom 90ih (2Unlimited i sl.). a to što je šeik i danas aktuelan, govori o politici kontinuiteta, doduše na simboličan način :)

 

Kakva demokratija i liberalni kapitalizam je moguć u uslovima permanentnog ratnog stanja?

 

?? ratno stanje u Srbiji imamo tek '99, ja bih na tvom mestu birao reči, jer reći da je u Srbiji 90ih vladalo permanetno ratno stanje jeste blago rečeno uvreda za građane Hrvatske i BiH u to vreme. pre svega, ja pričam o kulturnoj produkciji, naročito muzičkoj, koja je bila neverovatno izdašna, ne samo na polju folk muzike. rekoh već, setimo se da je najviše prostora za rocknrol kulturu bilo upravo na ondašnjem RTS (Afirmator, Dodatno ubrzanje, MTS, BBS), kao i na TV Politika (Paket aranžman), dakle na režimskim SPS/JUL medijima, višestruko u odnosu na period posle 5. oktobra. svi oni bendovi koji su išli organizovano sa DOS koalicijom, pod parolama "izađi i bori se", nakon osvojene slobode i 5.oktobarske euforije mogli su od novih vlasti da dobiju samo... da ne kažem šta u šta, po principu - ok, hvala na uloženom trudu i cimanju, možete orden da dobijete, ali narodu se mora dati što narod ište :)


Edited by dexter8, 13 February 2013 - 16:19.


#54 melankolic

melankolic
  • Members
  • 25,300 posts

Posted 13 February 2013 - 15:58

?? ratno stanje u Srbiji imamo tek '99, ja bih na tvom mestu birao reči, jer reći da je u Srbiji 90ih vladalo permanetno ratno stanje jeste blago rečeno uvreda za građane Hrvatske i BiH u to vreme. pre svega, ja pričam o kulturnoj produkciji, naročito muzičkoj, koja je bila neverovatno izdašna, ne samo na polju folk muzike. rekoh već, setimo se da je najviše prostora za rocknrol kulturu bilo upravo na ondašnjem RTS (Afirmator, Dodatno ubrzanje, MTS, BBS), kao i na TV Politika (Paket aranžman), višestruko u odnosu na period posle 5. oktobra.

 

O, izvini onda. Ti si onda od onih koji su živeli u Pink svetu, suprotstavljajući mu r'n'r ex- yu metropola dok se vojno sposobno stanovništvo mobilisalo za ratove (do '99. kom. 3) u kojima Srbija nije učestvovala.



#55 Φίλιπ Βλαςακ

Φίλιπ Βλαςακ
  • Members
  • 1,233 posts

Posted 13 February 2013 - 17:13



#56 Φίλιπ Βλαςακ

Φίλιπ Βλαςακ
  • Members
  • 1,233 posts

Posted 13 February 2013 - 17:15



#57 dexter8

dexter8
  • Members
  • 764 posts

Posted 13 February 2013 - 17:46

O, izvini onda. Ti si onda od onih koji su živeli u Pink svetu, suprotstavljajući mu r'n'r ex- yu metropola dok se vojno sposobno stanovništvo mobilisalo za ratove (do '99. kom. 3) u kojima Srbija nije učestvovala.

 

učešće države Srbije u ratnim operacijama po BiH i Cro, kroz mobilizacije, logistiku i slanje paravojnih jedinica je jedna stvar, ratno stanje u samoj Srbiji je nešto drugo i u materijalnom smislu ga nema sve do bombardovanja '99. ili si mlad pa se ne sećaš ili si zaista toliko ideološki zaslepljen, nadam se da je ono prvo.

sve u svemu, ako smo realni u Srbiji se tokom 90ih najgore živelo '92-'94, dakle u vreme nestašica i hiperinflacije. do tada se još krckao štek iz poznih 80ih i Antine godine, a već '94te uleće deda-Avram i dinar-marka paritet, '95te ide Dejton nakon čega je Milošević prihvatljiv kao garant mira i stabilnosti, prodaje se Telekom i uleće milku i po maraka. EU birokratija, preko Gonzalesa i Lex Specialisa praktično amnestira Miloševića za krađu lokalnih izbora, pokazajući da se na njega računa za još jedan "prljav posao". u periodu '95-'99 se živelo sasvim pristojno, čak se može reći da je tzv. srednja klasa počela da se sastavlja sa životom.

 

zašto ovo pominjem, zato što kad god se bilo kom Sarajlilji požališ na sankcije, turbo-folk i Miloševićev režim, on će te uvek poklopiti rečenicom - jarane, dok si ti visio na Akademiji, pušio travu i sluš'o Darkvude i KKN, meni je granata raznijela dnevnu sobu.

 

mislim da se razumemo :) da ne idemo dalje u priču, ja se vraćam na osnovnu poentu a to je da turbo-folk kao fenomen 90ih treba osloboditi ideoloških predznaka, tj. razdvojiti od ratne politike i okruženja, jer jedno s drugim suštinski nema veze. ako sada kažem da su se Vučela i Hadži-Struja ispostavili kao iskreniji rokeri nego Šaper ili Krstić, ti ćeš odma da grakneš kako su oni okoreli ratni huškači i kako ja relativizujem njihov zločin, itd. naravno da jesu, ali su takođe u jednom periodu bili urednici moćnih medija i kulturtregeri koji su podržavali urbanu kulturu i umetnike, više nego svi urednici zajedno nakon 5. oktobra.

 

sviđalo se to nama ili ne, ali prašak za pranje neće prodati medijska kuća koja pušta Darkvude i KKN, već ono što privlači masu gledalaca i podiže rejtinge, te cenu oglasnog prostora. nama koji smo kljucali po ulicama i podržavali opoziciju 90ih, niko nije najavio ni objasnio da demokratija ide uz piplmetre, time-share i cenu sekunde u udarnom terminu, dakle medijsko tržište. kao i obično, sloboda nije umela i sve manje ume da peva, kao što je građanska Srbija pevala o... :(


Edited by dexter8, 13 February 2013 - 18:04.


#58 barracuda

barracuda
  • Members
  • 8,995 posts

Posted 13 February 2013 - 18:18

"Prolazih to vece mojim malogradjanskim gradom i gledah: Mlade, napirlitane curice u velikom broju zaposele televizore postavljene u "finim" lokalima (kao muški svet kad prati fudbalski spektakl...) i mumlaju "Njene" pesmice (jer ih još niko nije ubedio, kao "Nju", da dobro peva, pa da "puste" glas) i ushicene komentarišu garderobu na "Njoj"... Razmišljah: Biti netalentovana za muziku (mešavina falseta i pevanja iz sredine pluca -tz. "Ibarska magistrala" stil) , pevati tursko-alžirsko-marokanske dzihad-turbo-ajnšpric pesme pa biti "srpska folk ikona", silikonski "lepa", hebaljka "žestokih" momaka, udovica "namafiticara" (navijac+maf+politika), bivša predsednica nekog kaubojskog FK, bivša stanarica mardelja, bivša stanarica Žitoradja - kako je to danas "In". Završih sa molitvom: Bože, ako mi zena ikad rodi kcer, i ta mi kcer postane slepi fan ovog nakaradnog stvorenja, molim te, podari mi snage, strpljenja,reci i pameti da se izborim sa željom da je se odreknem...i možda nešto još gore od odricanja."



#59 Manoly

Manoly
  • Members
  • 14,176 posts

Posted 14 February 2013 - 08:55

daj, jbt, dal me zajebavaš:

 

kao što rekoh u editu na prethodni post, samo podvuci dance/techno matrice ispod zurli i šargije, i dobijaš turbo-folk, pri čemu te matrice nisu domaći izum već potpuno u skladu sa aktulelnošću tog trenda početkom 90ih (2Unlimited i sl.). a to što je šeik i danas aktuelan, govori o politici kontinuiteta, doduše na simboličan način :)

 

 

 

Ja ovo ne bih označio turbo-folkom, prevashodno što datira iz perioda koji je prethodio razvoju novog "muzičkog pravca", a naravno ni shodno samom melosu.

 

Sam si naveo dance matrice koje su, uz adekvatnu podršku sintisajzera, osnov TF.

Ovde ću, pak, ograditi stranu dance muziku (čije su matrice vrlo često korišćene i u zemlji Srbiji 90-tih) gde je kad-kad bilo i dobrih melodija, uz osvrt na vezu te muzike sa novim trendovima elektronske muzike.

 

Tehno u svom izvornom obliku, pak, nikada ne bih dovodio u vezu sa folkom.

Za mene, koji sam tehno scenu pratio, nema dodirnih tačaka.



#60 kanader

kanader
  • Members
  • 1,138 posts

Posted 14 February 2013 - 09:30

Da se ne zaborave dizelasi

Ipak su i oni obelezili udarni tf period.

http://sr.wikipedia....org/sr/Dizelaši

"Među pripadnicima ove potkulture su bili popularni turbo-folk, mešavina tradicionalnog folka i modernih elektro-pop bitova,[13] i dens muzika, domaća varijanta eurodensa, koji je u vreme njihovog nastanka postao značajan žanr na svetskoj muzičkoj sceni.[10]

Neki od najpopularnijih turbo-folk izvođača 1990-ih su bili: Svetlana Ceca RažnatovićDragana MirkovićJelena KarleušaMira ŠkorićDragan Kojić KebaIndira RadićSinan SakićŠaban ŠaulićŠemsa SuljakovićMile KitićMitar Mirić. Među najpopularnijim izvođačima dens muzike 1990-ih su bili Ivan GavrilovićDr IggyBit stritĐogani i Funky G. Pesme izrazito popularne među ovom populacijom su bile „200 na sat“ Ivana Gavrilovića, „Oči boje duge“ Dr Igija, „Idemo na Mars“ Đoganija i „Tek je 12 sati“ hrvatskog sastava ET.[14]

Gordi smatra da su tokom 1990-ih u Srbiji protagonisti omladinskih potkultura bili uvučeni u ideološku bitku u kojoj je oružje bila muzika"

Fali mi ovde Dzej