Jump to content


Photo
- - - - -

Argumentaciona etika


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
22 replies to this topic

#16 Papirius

Papirius
  • Members
  • 146 posts

Posted 24 August 2012 - 18:54

Klasicni liberalizam je danas nastavljen (ponekad, kod dosta mislioca, u malo ekstremnijem obliku) u vidu onoga sto se naziva libertarijanski socijalizam (jer su oba ta imena pojedinacno kidnapovana za ideologije koje nemaju veze sa onim sto su te reci originalno predstavljale), a, po mom misljenju, najbolji primer doslednog i kompletnog klasicno-liberalnog pogleda na drzavu i ekonomiju je Prudonova misao.

SiP ima forum na kom niko ne pise, dok Tr ne vidim gde ima forum, vidim samo blog.

#17 zg76

zg76
  • Members
  • 526 posts

Posted 27 August 2012 - 23:18

Klasicni liberalizam je danas nastavljen (ponekad, kod dosta mislioca, u malo ekstremnijem obliku) u vidu onoga sto se naziva libertarijanski socijalizam (jer su oba ta imena pojedinacno kidnapovana za ideologije koje nemaju veze sa onim sto su te reci originalno predstavljale), a, po mom misljenju, najbolji primer doslednog i kompletnog klasicno-liberalnog pogleda na drzavu i ekonomiju je Prudonova misao.

SiP ima forum na kom niko ne pise, dok Tr ne vidim gde ima forum, vidim samo blog.

Pa dobro ja ocigledno ne mislim tako, no sta da se radi sada :))

Da, ...pa jeste, ne znam za bas aktivne forume... A TR jesu samo blogovi, nadam se da i to koristi...

#18 buffy

buffy
  • Members
  • 15 posts

Posted 10 September 2012 - 17:20

zanimljiva i vrlo pogresna ideja autora teme :)

mozda se etika i zasniva na razumu ali moral se zasniva na osecanjima :)

etika je nebitna
`svako bice u svemiru zna sta je dobro a sta zlo`

Prvo: da bi se nesto moralno opravdalo to se mora uraditi raspravom / razgovorom / argumentacijom.

ne nego treba izazvati sazivljavanje i saosecanje
to su osnove :)
mnogo pozdrava i poljubaca

#19 Papirius

Papirius
  • Members
  • 146 posts

Posted 12 September 2012 - 10:02

mozda se etika i zasniva na razumu ali moral se zasniva na osecanjima

Etika- grana filozofije koja sistematizuje i argumentuje koncepte ispravnog i pogresnog ponasanja. Moralnost- razlikovanje ponasanja koje je dobro i ispravno od onog koje je lose i neispravno.

ne nego treba izazvati sazivljavanje i saosecanje

Osecanja su nebitna, jer su potpuno subjektivna.

#20 buffy

buffy
  • Members
  • 15 posts

Posted 14 September 2012 - 15:14

najezio sam se zbog zadnje recenice.

slazem se da je o pravilnom postupanju moguce i potrebno razmisljati cak do nivoa sabiranja, trazenjem najvece sume koristi po najveci broj ljudi i tome slicno.
ali
svaki moralni/eticki postupak je licni.
subjektivan, mozda ne potpuno ali donekle sigurno
ako i jesmo roboti, uzroci naseg delovanja-motivi, su izraz nase volje, nesto subjektivno

pored drugih uzroka za eticko/moralno delovanje, osecanja su najvaznija
najjaca su i svi ih poseduju

sta pre pokrece coveka na delovanje: kategoricki imperativ ili sazaljenje. pa cak i kategoricki imperativ nije racionalan jer mu snagu daju upravo odredjena osecanja.

razlog iz kojeg je moguce pozivati se na osecanja a ne na raspravu kao nacin moralnog opravdavanja je upravo taj sto svi delimo ista osecanja.
imamo osnovu za uzajamno izazivanje tih osecanja.
postoje naravno i bezosecajni i sadisti, ali ih mi sposobni sa saosecanje smatramo nenormalnim i zlim. sa njima ne mozemo da saosecamo jer ne osecaju na isti nacin. rec je o monstrumima. mozda su cak bezosecajni veci monstrumi nego sadisti.

subjektivnost kao opsta razlicitost onih koji deluju eticki ne sme biti posmatrana kao prepreka apsolutnoj teoriji o ispravnom ponasanju, nego kao izvor razlicitosti koja omogucava vecu prilagodljivost drustva i raznih drustvenih grupa u okviru drustva. razlicitost moze biti veliki izvor snage, jer ovde je na prvom mestu rec o delovanju

etika bez saosecanja otvara vrata ausvica
ako i sabiramo, sta sabiramo?
meru srece - meru osecanja

Edited by buffy, 14 September 2012 - 15:19.


#21 Papirius

Papirius
  • Members
  • 146 posts

Posted 16 September 2012 - 20:26

slazem se da je o pravilnom postupanju moguce i potrebno razmisljati cak do nivoa sabiranja, trazenjem najvece sume koristi po najveci broj ljudi i tome slicno.
Takodje je potpuno nebitno sta je za nekoga korisno ili ne. Ako je za mene nesto korisno ne znaci da mi to daje pravo da te ubijem. Ako je korist od tvoje smrti za nas 100 veca od tvoje koristi od zivljenja nam ne daje pravo da te ubijemo ako nisi nikoga napao (dakle nevin si i ne zasluzujes da budes ubijen).

svaki moralni/eticki postupak je licni.
Vau, kakav uvid. Da nam nisi otkrio tu suvu istinu mi bi mislili da nasi postupcki nisu licni, vec kolektivni, i da ne kontrolisemo mi svoje postupke, vec ih kontrolise kolektiv ciji smo deo.

pored drugih uzroka za eticko/moralno delovanje, osecanja su najvaznija
najjaca su i svi ih poseduju

I[/u] potpuno su nebitna za to da li je nesto ispravno ili neispravno. Silovanje je pogresno koliko god neko voleo da siluje.

subjektivnost kao opsta razlicitost onih koji deluju eticki ne sme biti posmatrana kao prepreka apsolutnoj teoriji o ispravnom ponasanju, nego kao izvor razlicitosti koja omogucava vecu prilagodljivost drustva i raznih drustvenih grupa u okviru drustva. . razlicitost moze biti veliki izvor snage, jer ovde je na prvom mestu rec o delovanju
Kakva dubokoumno zvuceca gomila besmilenosti. Nista od toga nema veze sa tim da li je nesto moralno ili ne.

etika bez saosecanja otvara vrata ausvica
Ne postoji etika sa osecanjima, bilo kakvim. Etika se ticeg ispravnog i neispravnog, a osecanja nemaju veze sa tim.

Edited by Papirius, 16 September 2012 - 20:26.


#22 Upekkha

Upekkha
  • Members
  • 3,058 posts

Posted 16 September 2012 - 21:03

Bojim se da Buffy-jevo self-ownership nacelo u ovoj raspravi nece biti ispunjeno jos neko vreme.

#23 Anduril

Anduril
  • Members
  • 5,593 posts

Posted 28 September 2012 - 15:42

.....
Osecanja su nebitna, jer su potpuno subjektivna.


Zamiljam kako neki komesar sprovodi "racionalne" odluke komiteta mislilaca na osnovu "cinjenica" koje je utvrdio neki lik poput ovog gore pa kroz plac dece, zapomaganje zena i jauke staraca cujem ovu gornju recenicu.

Ti si, brate, nebitan jer si isto tako potpuno subjektivan.