Jump to content


Photo
- - - - -

Zoran Djindjic - predstava


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
30 replies to this topic

#1 Golubica

Golubica
  • Members
  • 3,253 posts

Posted 29 May 2012 - 10:04

Nisam bila sigurna gde da postavim ovu temu, posto nemam pdf Pozoriste, ali posto je drustveni aspekt predstave izuzetno vazan, neka je ovde.

Predstava Zoran Djindjic je jos pre premijere pocela da privlaci paznju. "Kontraverzna" tema i izvedba, ogoljavanje i bacanje istine u lice gledaocima, potpuno stapanje stvarnosti i fikcije, sa sve rediteljem iz Hrvatske - sasvim dovoljno za bezbrojne komentare. Za one koji nisu upuceni, evo jednog isecka:

Na sredini pozornice Ateljea 212 stoji bure na kome piše – Novija srpska istorija; jedan po jedan, glumci prilazi buretu, ubacuju ruke unutra i ostavljajući da se sa njih sliva krv počinju da – direktno se obraćajući publici – govore tekst koji je Oliver Frljić, autor predstave Zoran Đinđić, nazvao Zbog vas smo:

Zbog vas smo u Srebrenici pobili 8000 muslimana u sedam dana
Zbog vas smo proterali 850 000 Albanaca sa Kosova
Zbog vas smo snajperima čuvali Sarajevo
Zbog vas smo ubili Srđana Aleksića
Zbog vas smo morali da ubijemo gardiste na Topčideru
Zbog vas smo granatirali Dubrovnik
Zbog vas smo žrtvovali ljude u RTS-u
Zbog vas smo se prijavljivali u dobrovoljačke garde
Zbog vas smo bacili Stambolića u kreč
Zbog vas smo prenosili Arkanovo venčanje
Zbog vas smo potpisali slavnu Rezoluciju 1244
Zbog vas smo postavljali balvane i barikade
Zbog vas smo dobili narkomane od 12 godina i heroin od 400 dinara
Zbog vas smo spalili ambasadu SAD-a
Zbog vas smo dobili decu od 15 godina koja misle da je svaki “...” govno za logor, da je svaki Hrvat ustaša, da je svaki bosanski musliman balija, da svakog treba zaklati
Zbog vas smo gledali Đokovića dvadesetičetiri časa kako ne bismo imali vremena da se bavimo ozbiljnim problemima
Zbog vas smo ubijali novinare: Ćuruviju, Dadu i još ponekog
Zbog vas smo dopustili da nam B92 i slični sole pamet
Zbog vas smo hapsili Miloševića
Zbog vas smo dobili Miškovića da nam sisa krv
Zbog vas smo poznati po masovnoj grobnici u Batajnici
Zbog vas smo pustili Cecu iz zatvora u kućni pritvor
Zbog vas smo pristali da se jebemo u rijaliti – programima
Zbog vas smo dozvolili da zaštićeni svedoci žive bolje od nas
Zbog vas smo Miru Marković ispratili u Moskvu
Zbog vas smo doveli Dobricu za predsednika
Zbog vas smo ubili Zorana Đinđića!


Ostatak ne bih otkrivala, posto bi mozda mogao da pokvari uzivanje u samoj predstavi, ali ko zeli, moze da pogleda intervju sa rediteljem i sa jednim od glumaca.

Predstavu nisam gledala, nazalost necu biti u zemlji do kraja pozorisne sezone i nadam se da u medjuvremenu nece biti skinuta sa reprtoara Ateljea, ali ako neko jeste, veoma bih volela da cujem utiske o samoj izvedbi. I generalno, da li je ovakva predstava bila potrebna, da li doprinosi katarzi ili ne i sta mislite o politicki angazovanom pozoristu uopste? Za pocetak meni je fascinantno to zgrazavanje krvavim rukama na sceni koje je kudikamo vece od zgrazavanja nad pravom krvlju koja se godinama prolivala...

#2 Tarmi

Tarmi
  • Members
  • 1,399 posts

Posted 29 May 2012 - 10:42

Kakva bi to predstava bila da je urađena po ugledu na Pirandelovu "6 lica u potrazi za autorom"!

Da se recimo glumci koji su glumili u predstavi i koji su otkazali saradnju sa autorom ožive kao likovi i da se prosto ušetaju u scenu i počnu da iznose svoj mišljenje i viđenje predstave i scenarija, i to u trenutku kada počne ovaj "Zbog vas smo" deo.

Ne moraju glumci, mogla bi i publika. E to bi bilo vredno pažnje i gledanja.

Ovako je po meni cela predstava samo jedan scenski performans i nema neku preteranu umetničku vrednost.

To što je reditelj iz Hrvatske dodatno je obezvrednjuje - više bih voleo da je autor iz Srbije.

Edited by Tarmi, 29 May 2012 - 10:56.


#3 zoran59

zoran59
  • Members
  • 10,124 posts

Posted 29 May 2012 - 15:35

........... To što je reditelj iz Hrvatske dodatno je obezvrednjuje - više bih voleo da je autor iz Srbije.

Ono sto sve nas dodatno obezvredjuje je sto nam nesto znaci odakle je reziser, a ne samo sadrzaj predstave.

Meni licno (stvar ukusa) su najveci antiratni pisci Hemingway, Remarque i Branko Copic (redoslijed nevazan). Kako bi trebalo razmisljati o njihovom pisanju? Da je H. potekao iz nacije-osnivaca NATO pakta, da je drugi Svaba, a treci komunist? Ili ih samo treba citati i pokusati razumjeti?

Na zalost, ovu predstavu necu imati prilike vidjeti, no mozda se nesto pojavi na netu, makar i you-tube.

#4 mrd

mrd
  • Members
  • 18,143 posts

Posted 29 May 2012 - 15:46

Ono sto sve nas dodatno obezvredjuje je sto nam nesto znaci odakle je reziser, a ne samo sadrzaj predstave.

Meni licno (stvar ukusa) su najveci antiratni pisci Hemingway, Remarque i Branko Copic (redoslijed nevazan). Kako bi trebalo razmisljati o njihovom pisanju? Da je H. potekao iz nacije-osnivaca NATO pakta, da je drugi Svaba, a treci komunist? Ili ih samo treba citati i pokusati razumjeti?

Na zalost, ovu predstavu necu imati prilike vidjeti, no mozda se nesto pojavi na netu, makar i you-tube.


Ne pecaj se na plitki troll.
Ovaj post je jos jedan izvanredan primer, plitkih kriterujuma nacionalista bilo koje nacije. Nije vazno kakvo je delo, vec ko je pisao.

Cak sam i ja uleteo u troll. ;)

troll off.



edit:
na isti je nacin i njole banovan. Pocne se suplja prica, kako bi se neko povredio, a onda nastavi kuknjava, kako ih sikaniraju.

Edited by mrd, 29 May 2012 - 15:51.


#5 GordanaZ

GordanaZ
  • Members
  • 5,533 posts

Posted 29 May 2012 - 18:21

Ovaj post je jos jedan izvanredan primer, plitkih kriterujuma nacionalista bilo koje nacije. Nije vazno kakvo je delo, vec ko je pisao.


Mislim da si potpuno pogresno protumacio, sto je covek i u postu nize objasnio...

... Međutim, kada sam rekao da bih više voleo da je autor iz Srbije, tu se nije radilo o kritičkom pristupu, već prostoj činjenici da takva "katarza" treba da dođe iznutra, a ne od "spolja", i da bi bila iskrenija kada bi taj glas izvirao iz društva u Srbiji.


Licno mislim da bi mnogo veci efekat predstava imala da ju je radio neki od reditelja iz Srbije, tacnije da se pojavio neko ko je dovoljno hrabar da istrpi svakojake kritike, a neosporno da bi ih bilo i da ce ih biti i u ovom slucaju kada je hrvatski reditelj u pitanju.

Pogledacu je svakako iz vise razloga. Iako, mogu vec da pretpostavim na kakve ce reakcije naici - od potpunog odobravanja do zgadjenosti kako se neko uopste usudio da radi takvo nesto... bas kako i sam mladi glumac rece u intervjuu...

Edited by Gordana_64, 29 May 2012 - 18:22.


#6 mrd

mrd
  • Members
  • 18,143 posts

Posted 29 May 2012 - 18:52

Mislim da si potpuno pogresno protumacio, sto je covek i u postu nize objasnio...

Posle obrazlozenja je jasno, sta je poster mislio. Medjutim po onome sto je napisao, se moglo protumaciti samo onako kako smo zoran i ja protumacili. Jedino sto zoran ima energije da to razjasni, a ja prihvatam onako kako je napisano.


Licno mislim da bi mnogo veci efekat predstava imala da ju je radio neki od reditelja iz Srbije, tacnije da se pojavio neko ko je dovoljno hrabar da istrpi svakojake kritike, a neosporno da bi ih bilo i da ce ih biti i u ovom slucaju kada je hrvatski reditelj u pitanju.

Pogledacu je svakako iz vise razloga. Iako, mogu vec da pretpostavim na kakve ce reakcije naici - od potpunog odobravanja do zgadjenosti kako se neko uopste usudio da radi takvo nesto... bas kako i sam mladi glumac rece u intervjuu...


Mislim da ne bi bilo razlike u efektu, da je predstavu radio neko iz srbije. Sta vise, smatram da je veca hrabrost potrebna da je uradi neko kome se uvek moze prikaciti nesto, sto ste ti i tarmi primetili i diskutoavati na nacionalnoj osnovi, ili cak osporavati pravo da o ovome zbori.

#7 Schrodinger

Schrodinger
  • Members
  • 20,418 posts

Posted 29 May 2012 - 21:13

To što je reditelj iz Hrvatske dodatno je obezvrednjuje - više bih voleo da je autor iz Srbije.

Izgleda da ti od toga sto si svojevremeno vulgarno diskvalifikovao Argentince bez ikakvog razloga i povoda na nacionalnoj osnovi nisi nista naucio?

Samo tezak idiot i nitkov moze smatrati da se umetnickom delu povecava ili smanjuje vrednost u zavisnosti od nacionalne pripadnosti ili porekla autora.

I ne, nije u pitanju plitki trol, nego je u pitanju bahatost svojstvena zatvorenim umovima i zagovornicima totalitarnih pogleda na svet. Cega u RL u Srbiji ima previse, a nazalost poneki procuri i progamize i do foruma.

Edited by Schrodinger, 29 May 2012 - 21:16.


#8 Atreid

Atreid
  • Banned
  • 8,210 posts

Posted 25 June 2012 - 10:46

Odgledah predstavu Zoran Djindjic jucer u SNPu.

Kao prvo, nije losa.

Kao drugo, reziser ide na neki brutalizam i shokiranje publike, sto samo po sebi nije sporno, ali uz tu brutalnosti zapostavlja bilo kakvu sofisticiranost. Sa druge strane, kad vec pricamo o estetici zlocina, moze se postaviti i pitanje, mozel' zlocin biti ikakav drugaciji osim brutalan? Negdje u istoriji umjetnosti, od antckog teatra, Sheksipra, pa sve do savremenog filma neosporan stoji umjetnicki izraz o zlocinu kao takvom ili ako vam je lakse o politickom zlocinu. Manje ili vise uspjesan. Medjutim, ovdje se autor odlucuje za brutalan pristup temi, skoro vjerno oponasajuci realnost. Osim toga, spinovanje brutalnog shoka za brutalnim shokom, nije nista drugo do onog sto radi npr. Jelena Karleusa ili bilo koja druga diva tabloida. Zato se moze postaviti i pitanje, gdje nam je danasnji teatar otisao? Jel' se pronasao negdje izmedju brutalne realnosti i jos brutalnijeg kulturnog izraza jedne brutalne kulture zastupljene Pinkom i slicnim papazanijama. Vjerovatno je to jedini nacin da se probije do novinskih stubaca te iste zute stampe. Ukoliko nam je teatar spao na tako niske grane, a jeste, onda ne treba da se ni postavlja ptanje kamo scenografija, kostimografija i sve ostalo sto cini jednu predstavu - predstavom. Ne, nisam zaboravio na minimalisticki pristup temi, koji je u ovom slucaju zastupljen.

Pokusaj brutalnog shokiranja jednim za drugim, zapravo na kraju stvara suprotan efekat. Inflacija pokusaja shokova, kao i u realnosti, na kraju prerastaju samo u pokusaje i ne ispunjavaju svoju primarnu funkciju. Vec napisah, sve se svodi na kraju do stubaca u zutoj stampi, od plebsa, ka plebsu, takvom kakav jeste i koji vrlo dobro zna kakav je.

Nedostatak dobra, povrsni prikaz zla, autora dovodi do parodije tog zla. U paraleli izmedju realnog zivota kad Amfilohije Radovic cita politicki govor nad odrom ubijenog premijera i u teatru, kad se taj isti govor ponavlja od rjeci do rjeci, ocijena nas vraca na moju prvu recenicu iz ovog pasusa. Shok i brutalnost realnosti u samom teatru izgleda trivijalno i parodirano. Negdje upravo sa takvim pristupom autor najvise i promashuje temu.

Stavljanje publike u ulogu ucesnika predstave, drzanjem svijetla citavo vrijeme upaljenim, razmisljah da zapalim cigaretu, negdje mi sad zao sto to i ne uradih, pa da i sam dam svoj dobrinos teatru. Bilo je nekih petoro ucesnika iz publike koji su dali svoj doprinos tako sto su izasli. Nekako shvatam da je sa njima predstava izvrsila odlicnu korespondenciju.

I, na kraju, kao trece, predstavu treba pogledati. Preporuka.

#9 melankolic

melankolic
  • Members
  • 25,300 posts

Posted 25 June 2012 - 10:53

Da li bi i performanse Marine Abramović poredio sa nastupima Jelene Karleuše?

#10 Atreid

Atreid
  • Banned
  • 8,210 posts

Posted 25 June 2012 - 11:19

Da li bi i performanse Marine Abramović poredio sa nastupima Jelene Karleuše?


Da, dobro pitanje. Sa bivsom, koja sad treba da upise doktorske na vajarstvu, sam se dosta sporio oko Marine Abramovic i poslje nasih diskusija, sad, ne mogu a da se ne otmem utisku da mi je bivsa bila u pravu u vezi mnogih stvari.

Marina Abromovic je dosta sporna sa estetske strane svojim umjetnickim izrazom. Pri tome da se razumijemo, i negativna estetika je estetika. Njeno poigravanje sa prethriscanskom kulturom nije puno dalje od danasnje estetike Jelene Karleuse.

Spoiler


Osim toga, malo mi je vec i muka od toga udaranja na prvu loptu, tog pokusaja shokiranja i nedostatka sofisticiranosti. Jer upravo na tu loptu igraju i Karleusa i Ceca i citav Grand Show. Ukoliko to vidis jos i u teatru ili u nekoj galeriji onda nam se sam zakljucak namece da je predstava Zoran Djindjic vrlo slicna Kursadzijama, bez obzira na to koju poruku nosi.

Posebno imajuci u vidi da je pokazivanje vagine u slucaju Marine Abramovic ili dojki Tamare Krcunovic dok oblaci kosulju koja reprezentuje kosulju koju je nosio Zoran Djindjic kad je izvrsen atentat na njega, nesto sto su vec pokazale junakinje tabloida.

#11 melankolic

melankolic
  • Members
  • 25,300 posts

Posted 25 June 2012 - 11:26

Tu onda dolazimo do (re)definisanja umetnosti: da li je umetnost samo ono što je nama estetski prihvatljivo?
I u čemu je razlika između umetnosti i kiča/ šunda odnosno, gde je granica, dokle je nešto umetnost a odakle počinje kič/ šund?
Da li je danas subkultura izjednačena sa kulturom?

#12 Atreid

Atreid
  • Banned
  • 8,210 posts

Posted 25 June 2012 - 12:20

Tu onda dolazimo do (re)definisanja umetnosti: da li je umetnost samo ono što je nama estetski prihvatljivo?
I u čemu je razlika između umetnosti i kiča/ šunda odnosno, gde je granica, dokle je nešto umetnost a odakle počinje kič/ šund?
Da li je danas subkultura izjednačena sa kulturom?


Pazi da se razumijemo do kraja, ja ne kazem da je ova predstava kic i shund, naprotiv. Ona ima svoju umjetnicku vrijednost. Medjutim, ona koristi iste elemente, i to svjesno, koje koristi i kic i shund, sto opet samo po sebi nije sporno, ali ne mogu da se otmem utisku da je autor to uradio dosta nespretno i da ti elementi ne ispunjavaju svoju ulogu ili je samo djelimicno ispunjavaju.

Ne, nije umjetnost samo ono sto je nama estetski prihvatljivo, ali ja sam objasnio sta je sporno u ovoj estetskoj postavci. Granica izmedju shunda i kica i neceg sto ima umjetnicku vrijednost je po obicaju u nivou obrazovanja, kako autora, tako i publike. Danas subkultura nije izjednacena sa kulturom, a tesko da ikad biti. Medjutim, postoje uticaji jedne na drugu ili ako ih uzmemo zajedno: subkultura - kultura - kic i shund. Postoji prelivanje.

#13 melankolic

melankolic
  • Members
  • 25,300 posts

Posted 25 June 2012 - 12:58

Pazi da se razumijemo do kraja, ja ne kazem da je ova predstava kic i shund, naprotiv. Ona ima svoju umjetnicku vrijednost. Medjutim, ona koristi iste elemente, i to svjesno, koje koristi i kic i shund, sto opet samo po sebi nije sporno, ali ne mogu da se otmem utisku da je autor to uradio dosta nespretno i da ti elementi ne ispunjavaju svoju ulogu ili je samo djelimicno ispunjavaju.


Sad mi ništa nije jasno. Kažeš da nije kič i šund, a koristi iste "elemente" (možda si mislio na istu tehniku?) kao i oni, da ima svoju umetničku vrednost (istu kao i Karleušin nastup?) a da su ti se smučile "provokacije". Umetnost i jeste u biti provokacija oficijelnog. Ili misliš da Mikelanđelo ili Endi Vorhol, odnosno Marcel Duchamp nisu bilo provocateur svako u svojoj epohi?
Ja bi se pre složio sa Ivanom Medenicom da predstava Zoran Đinđić nije tehnički dobro urađena, da ima mnoštvo nedostataka na tom polju. Ne bih je niukom slučaju poredio sa nastupima folk pevača (- ica) ili estetikom kitcha (Grand parada i sl.).

Ne, nije umjetnost samo ono sto je nama estetski prihvatljivo, ali ja sam objasnio sta je sporno u ovoj estetskoj postavci. Granica izmedju shunda i kica i neceg sto ima umjetnicku vrijednost je po obicaju u nivou obrazovanja, kako autora, tako i publike. Danas subkultura nije izjednacena sa kulturom, a tesko da ikad biti. Medjutim, postoje uticaji jedne na drugu ili ako ih uzmemo zajedno: subkultura - kultura - kic i shund. Postoji prelivanje.


Tebi provokacija tog tipa izaziva gađenje i asocira te na kitch estetiku. To je sporno jer nešto što je priznato u svetu kao moderna umetnost, a to radovi Marine Abramović svakako jestu, ne može biti proglašeno kitch estetikom kako nekome padne na pamet. Iza tog njenog rada stoji mnoštvo slojeva umetničkog izraza prethodnih epoha. Nije to samo tek tako nabacano da bi se šokirala javnost.
Isto tako možeš da gledaš i na knjige Slobodana Tišme. Po čemu je to umetnost a Frljićeva predstava nije? Zato što je to cool, jer je cool biti u tim Luninim krugovima, jer je možda kada nemamo ništa vrednije dobra i Kebrina poezija (urbani smo, mladi smo, ludi smo)? Po meni, Bernardijeva soba ne zaslužuje NIN- ovu nagradu jer je knjiga, tehnički rečeno, neobrađena. Jasno se vidi da kod Tišme postoji ta "rupa" u tehnici pisanja, zanemarivala se i teorija književnosti.

Sve u svemu, kultura i subkultura se ne prelivaju. Kultura je nešto što nosi dublju poruku od subkulture; nešto što je naučen obrazac mišljenja i delanja, ona je nešto što definiše ljudsku vrstu. Subkultura je oblik izražavanja određenog društvenog sloja, nešto što razlikuje jednu grupu ljudi od zajednice kojoj pripadaju.
Muzika koju ti slušaš (a i ja, u manjoj i većoj meri) ne pripada kulturi nego subkulturi. Ona ima polazišnu tačku u kulturi (npr. u bluesu ili jazzu) ali nije kultura.

#14 muras

muras
  • Members
  • 11,247 posts

Posted 25 June 2012 - 13:28

muita confusao... :rolleyes:
moze se govoriti o dodirnim tackama teatra i performensa...ali tesko o nekim tackama spajanja izmedju marine abramovic i jelene karleuse. meni to djeluje otprilike kao: "sve je to pozornica, ergo - to je tzv estradna "umjetnost".
a to nije niti teatar, performens jos i manje...tako se moze klapiti i o seksualnosti kao zajednickom elementu ili ko zna o cemu sve drugom.
iako nisam gledao nijednu frljicevu "dramu" imam vec neki sud o njemu kao reditelju, kao i o onome sta radi.
i ne svidja mi se to.
sto sokantnije, sto provokativnije ne nosi samim sobom neku umjetnicku vrijednost.
imo moze "zoran djindjic" imati kao projekat nemalog uspjeha, ali tesko da ce taj uspjeh imati izvoriste u pozorisnom.
itd
trol je ovo...

#15 zoran59

zoran59
  • Members
  • 10,124 posts

Posted 25 June 2012 - 16:42

Ono cime se predstava (po svemu sudeci) bavi, izaziva razlicite reakcije. Ne bih htio lupati napamet. Ima li netko link - youtube ili slicno - gdje i mi malo dalje mozemo to vidjeti?