Jump to content


Photo
- - - - -

Limited Edition


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
No replies to this topic

#1 Leptiric

Leptiric
  • Members
  • 1 posts

Posted 25 May 2012 - 17:56

Da li ste se ikad pitali šta znači pojam “Limited edition“? Da li su vas ove reči privukle da kupite neki proizvod?

Termin limited edition je marketinški izraz koji su izmislili i razvili umetnici Rej Harm, Luisvil Kentaki i biznismen Vud Hana 1962. godine. Proizvodi sa ovakvom etiketom nalaze se na tržištu u manjoj količini od regularnih i samom svojom pojavom se razlikuju od ostalih. Numerisana su i njihov broj se kontroliše na taj način. Sa ovim terminom pojačava se osećaj retkosti i ukazuje da se taj proizvod neće više proizvoditi. Pakovanja ovakvih proizvoda su mnogo atraktivnija i skuplja, ali generalno ne nude ništa specijalno novo u smislu svog sadržaja. Moderna tehnologija donela je ovom terminu dosta promena i sa ovim marketinškim izrazom možemo se sresti na gotovo svim proizvodima. Neke kompanije na tržište izbacuju samo proizvode limited editionkategorije i to predstavlja njihovu specijalnost ( npr. firma ROLS-ROJS ili MERCEDES koje proizvode automobile).Ovaj termin može se upotrebiti i kao neka vrsta «predpremijere» nekog proizvoda i kao ispitivanje tržišta «da li je pogodno za taj proizvod ili ne».

Limited edition u prehrambenoj industriji

U zavisnosti od sezone, praznika i popularnih događanja izlaze proizvodi koji se prave u ograničenim količinama. Tako smo za vreme trajanja fudbalskog svetskog prvenstva mogli naći razne proizvode u duhu te manifestacije (coca cola, milka i dr.). To podrazumeva od proizvođača da promene svoje uobičajene omote i kalupe, i samim tim ti proizvodi su skuplji nego standardni.

(npr. Orbit je izbacio nove žvake sa ukusom cimeta)

Limited edition knjige

Limited edition knjige su one koje su izdate u ograničenoj količini, najčešće u mnogo manjem broju koji je određen u izdavačkim standardima. Ovakve knjige mogu biti numerisane, što znači da je sama edicija označena nekim brojem i to daje knjizi eskluzivnost. One ponekad mogu imati svojeručni potpis autora i to ih čini još privlačnijim i skupljim. U nekim slučajevima ograničena verzija sadrži dodatni materijal koga nema u masovnoj proizvodnji. To se najčešće odnosi na pakovanje knjige tj. na njen omot.Neke imaju omote koji su otporni na prašinu i vlagu i time omogućavaju duži vek knjiga. Tržište neki put nameće da se takve knjige proizvode i štampaju u većem broju nego što predviđa termin limited edition, zbog sve veće potrebe samih kupaca.

Limited edition umetničkih dela

Ovaj termin često srećemo i na slikama, gde se visoko kvalitetni printovi originalnih dela prodaju u posebnoj verziji. Ovako odšampan materijal sa numerizacijom i potpisom autora uključuje sertifikat autentičnosti odobren od strane komisije.

Neka od ovih dela označena su limited edition markicom ili printom markice što omogućava umetniku da kontroliše svaki komad pojedinačno pre potpisivanja i da se osigura da su kopije identične. Markice su oznaka visokog kvaliteta proizvoda i dodaju proizvodu vrednost i luksuz. Smanjena veličina edicije drastično povećava cenu svakog umetničkog komada i time proverava ozbiljnost kupaca u nameri da poseduju to umetničko delo.

Limited edition u modnoj industriji

U današnjem svetu u kome stvari postaju iste i ljudi kreću da se “uniformišu”, svako od nas žudi za nečim originalnim i posebnim. Ovo najviše možemo primetiti u modnoj industriji u kojoj se pojavljuje sve veći broj kreatora i u njihovoj međusobnoj trci za originalnošću svojih modela. Danas se pojam luksuza odnosi na fizički izgled i na ono šta nosimo na sebi. Limited edition u modnoj industriji je sve češća pojava koja stvara rivalitet među pripadnicama lepšeg pola, ali i podjednako među pripadnicima muškog pola. Kako se granice pomeraju, tako se i znak prestiža prenosi na skupocenost i potpis odevnih predmeta. Neke modne agencije prave isključivo ovakve odevne predmeta, namenjene onima «sa dubljim djepom».Firme poput Luis Viton, Eskada, Dior i mnogih drugih nemaju potrebu za korišćenjem ovog marketinškog poteza, jer su njihovi proizvodi sami posebi dovoljno skupi i posebni.

Ovaj termin češće se upotrebljava u industriji parfema i kozmetike koje prave poznati kreatori( Iv-sen-loran, Guči, Dior)…

Limited edition u modernoj tehnologiji

Sa ogromnim uspehom koji je doživeo DVD format, specijalne edicije filmova postale su uobičajena pojava. Ovakav materijal može biti odvojen od originalnog filma ili grafički uklopljen u celinu. On može sačinjavati izbačene sekvence iz filma ili “The making of” tj. tehnike pravljenja samog filma. Reditelji često nemaju direktne veze sa takvim edicijama i ovo je više marketinški nego stručan izraz.

Interesantan primer korišćenja ovog termina je u, sve popularnijim, kompjuterskim igrama. Naime, radi se o ograničenim verzijama igara tj. demo verzijama koje imaju manje nivoa i ograničenu funkcionalnost u poređenju sa originalnim verzijama. Iako se termin odnosi na smanjenu vrednost samog proizvoda, on ipak primorava na povećanu prodaju. Npr. Eskadin mobilni sa dijamantima

Telefoni su davno prestali da budu ono zašta su prvobitno namenjeni i sve više se koriste kao dokaz moći i statusni simbol. Na mobilnim telefonima možemo sresti imena poznatih kreatora i sve češće su pravljeni od skupih materijala (zlato, platina, dijamanti i sl.). Ipak neki proizvođači su otišli predaleko, a i neki korisnici su spremni da ih proprate u tom imidžu i da izdvoje čak desetine hiljada evra za jedan mobilni telefon.

Deluxe( special) edition

U muzičkoj produkcijskoj terminologiji srećemo termin deluxe edition koji se odnosi na reizdanje albuma na kraći vremenski period nakon izlaska originalnog dela koji sadrži dodatni materijal koga nema na albumu: demo snimci, uživo snimci, remiksi i numere koje su izbačene sa repertoara. Sve su popularniji DVD sadržaji sa spotovima ili snimcima. Ovakva izdanja su potpuno drugačije upakovana od regularne verzije i većeg su kvaliteta od sadržaja na disku.

Zloupotreba ovog termina i limited edition kao način života

Popularna kultura sklona kolekcionarstvu koristi termin limited edition u marketingu kako bi izdvojili specifičnost svojih proizvoda. Kompanije višestruko koriste specijalne edicije i ostala unapređenja da prodaju isti proizvod potrošačima više puta. Iz svakodnevnog života mogli bi zaključiti da je ovaj termin sve češće upotrebljavan, ali ne svaki put u svoje prave svrhe već čisto kao marketinški potez. Ne retko, kompanije ovaj termin upotrebljavaju u čisto marketinške svrhe i dešava se da nešto na čemu piše limited edition srećemo više puta.Poenta ovog termina je upravo to da se nalazi u ograničenom broju. Do sada kod nas nije uveden ni jedan zakon koji bi sankcionisao ovakve marketinške poteze i naravno ovo nije regularni način upotrebe ovog termina, ali šta se sve danas neće uraditi da bi se neki proizvod više prodavao? Neki stručnjaci i analitičari bi se raspravljali oko toga da proizvođači često ostave neki proizvod van prodaje da bi mu naknadno prodali cenu i da bi opstali na tržištu. Retko kad možemo sresti pravilno upotrebljen ovaj termin u smislu da je taj proizvod izbačen u ograničenoj količini ili da je pretpremijera nekog budućeg proizvoda.

Moglo bi se reći, i da je nekim ljudima ovaj termin postao način života i da je potražnja tržišta za takvim proizvodima sve veća. Da li zbog sve veće potrebe za originalnošću ili nečeg drugog?

Na kraju krajeva, pa svi smo mi limited edition Posted Image zar ne?

http://www.minakalin...imited-edition/