Mislim da brusli postavlja dobra pitanja, ali da odgovori na njih nisu tako jednostavni i u svakom slucaju ne tako laki kao sto ih bojant, zg76... zele prikazati.
Ne da mi se sada citirati, vec cu onako po secanju.
1. "ko je zaposlen dobija u potpunosti plodove svog rada, slobodan je da posao napusti i pokrene svoj biznis"
Prvo je netacno (objasnio vec Marks), a drugo za vecinu drustava i pojedinaca nerealno, tako da se cesto svodi na "nes posao, gladuj"
2. "slobodno trziste regulise sve najbolje i drzava se nikako ne bi trebala mesati"
Ako drzava ne bi regulisala neka trzista (poput trzista A-bombe) doslo bi do haosa i cak opasnosti po opstanak covecanstva
U manjoj meri vazi i za finansijsko i druga trzista.
3. "profit je moralno opravdan"
Ne nuzno - prodaja oruzja, trgovina ljudima, otrovima raznih vrsta... moze biti veoma profitabilna, ali moralna ?
4. "privatizacija je uvek dobra, jer slobodna konkurencija pospesuje razvoj"
Engleska zeleznica je propala (puno vise nesreca, zbog truljenja infrastrukture) od kada je privatizovana, jer vlasnike interesuje samo profit.
Sa druge strane, ovde u Svajcarskoj je drzava jos uvek prilicno zastupljena u oblastima kao sto su zeleznica, posta... i infrastruktura je sjajna
Vecno pitanje je kako izbalansirati drzavu i privatno vlasnistvo.
Kako zastititi pojedinca od prevlasti drzave ("socijalizam" jedne partije), prevelike regulacije, korupcije, neekonomicnosti sa poreskim sredstvima...
a istovremeno ne dozvoliti privatnim, korporacijskim, velikokapitalistickim silama da podjarme celokupno drustvo u svrhu vlastite profiti.
Niko od vas nije dao odgovor na to pitanje i nece ga ovde dati, ne zato sto niste dovoljno pametni (vec su mnogi to pokusali), vec zato jer je problematika veoma kompleksna i usled razlicitih uslova, razlicitih drustava, verovatno nije moguc jedinstveni odgovor. Tek dalji razvoj ce mozda doneti neka nova, bolja resenja.
PS
Ekonomija nije nauka poput matematike gde se moze naci jednoznacno resenje, tako da se desava u odnosu na trenutnu fazu u nekom drustvu i opste uslove da su par godina/decenija "u pravu" Fridmanisti, a zatim par godina/decenija sasvim suprotnih nazora Keynisti.
Ja cu da odgovorim slicno kao Bojan, pa ti vidi da li zelis i kako odgovoriti. Dobrodosao u raspavu
1.Marks nije znao za teoriju subjektivne vrijednosti dok je pisao Kapital...vjerovatno zato nije poslije ni uradio nista suvislo (a kako vidimo i ovo do tada je krajnje upitno). Drugo je samo izgovor i ne rjesava problem. Ne pita zasto je tako, jer odgovor vraca na ovo prvo.
2.Trziste regulise sve bolje od drzave. Drzava je po definiciji, knjiskoj, ne mojoj, monopol inicijacije sile, te da bi sproveo bilo koji zakon moras uzeti pistolj i prisloniti ga nekome na celo! Te je time i nemoralno, a ne samo neproduktivno (a neproduktivno je zbog zakona "Vidjenog i nevidjenog", te "neplaniranih" posledica i slicno).
Izvini, pokusaj, molim te, da svaku tvrdnju necim i podupres. Zasto bi doslo do haosa? Inace je to puka izjava i nema neku vrijednost...
3.Tu se slazemo. Samo sta je moral, moralno..., a sta cini taj i takav profit nemoralinim!? (mislim da smo gore jasno rekli o kakvom profitu je rijec).
4.Privatizacija jeste dobra, ne znaci nista ako izvuces pojedinacni primjer i onda ga uzmes kao opste pravilo. Ovo je anegdotalni primjer o kome ne znam detalje pa ne mogu ni da sudim. Ali znam da je u principu stvari privatno vlasniostvo ispravno, a da drzavno, drustveno ili javno, kako god ga nazivali, nemoralno i neispravno - iz istog razloga kao iz 2. Drzava je naziv za monopol inicijacije sile. Drzava je imaginarni pojam, a ono sto je realno jeste da sacica ljudi uzima sebi za pravo da pljacka, zatvara, porobljava i ubija... (plus postoji i ono sto je jos, cini mi se Aristotel, tvrdio, a to je da je ono sto je drzavno svacije, tj. realno nicije, te da niko o tome ne vodi brigu). Sve ovo je nemoral, e sada bio on zbog zeljeznica ili skola, djecijeg rada ili ko zna koje dobre namjere meni je svejedno.
Bitno je da je ropstvo nemoralno i tacka.Eto ja ti dadoh u par recenica odgovr, a ti sada vidi da li je dobrovoljna, ne-nasilna saradnja odgovor ili ne. Ovo naravno nije moja mudrost, vec ono sto se formira poslednjih 150godina kao ideja klasicnog-liberalizma.
Odgovori postoje, tu su, samo treba biti otvorenog uma i spreman da se shvate i uzmu u obzir i neke licne stvari i iskustva koja inace koce razum.
Ako ti se da pogledaj sta je Austrijska ekonomska skola i sta je praksiologija kao metodologija. Pozdrav.
Edited by zg76, 01 March 2012 - 16:26.