Svi smo se vozili u 3 puta manjem broju vozila 1993-94. godine i stizali nekako kud smo posli. Sa sadasnjim brojem vozila stizali bi bez problema. Beograd je tada imao isti broj stanovnika kao danas, zbog plate od prosecno 30 DEM mesecno 98% ljudi se prevozilo GSP-om koji je raspolagao sa jedva 350-400 poluispravnih vozila. I tada je autobus stajao u stanici po 5 minuta (ne mogavsi da zatvori vrata) i nailazili su drugi iza njega i sve je funkcionisalo. Funkcionisalo bi i sada, posebno sto ne bi bile ni priblizno tolike guzve.
Nažalost, nemam nikakvu pouzdanu statistiku da bih naveo cifre broja prevezenih, ali primećujem da su i sada gužve u špicevima, pri čemu mislim i na broj automobila i gužve u gradskim autobusima. Čak i van špica, pojedine linije su često pune. Mislim da se i broj stanovnika bar donekle povećao, jer se u međuvremenu mnogo ljudi doselilo u Beograd. Jeste funkcionisalo, ali je prevoz podsećao na stočne vagone ispod ljudskog dostojanstva.
Da. Tacno. Upravo tako. Ali zato bi postojao besplatan javni prevoz, pa ako neces da placas "reket" imas besplatnu alternativu. A upravo taj "reket" bi uticao da se znacajno smanji broj automobila koji prolaze kroz cenar grada sto bi omogucilo daleko brze odvijanje saobracaja i nesmetano kretanje vozila (besplatnog) javnog prevoza.
A da li to postoji u bilo kom gradu u svetu, a da su uslovi uporedivi sa Beogradom, pri čemu mislim na površinu, broj stanovnika i infrastrukturu. Budimpešta se možda može porediti sa Beogradom, ali oni odavno imaju metro i veći broj mostova.
Sa ovakvim sistemom, svi bi ga koristili, manje ili vise. Svi bi ga i placali, siromasniji manje (samo kroz budzet grada), bogatiji vise (i preko takse za ulazak u centar), ali OK, ko vise ima, moze vise i da plati.
A ako izvestan, manji procenat ni tada ne bi koristio javni prevoz, mislim da bi bilo u redu da ga solidarno placa sa ostalima.
Ja, na primer, nikada nisam koristio "usluge" obaveznog auto-osiguranja. Ali ga placam. I ne bunim se. Ne bunim se ni sto preko poreza placam rad stotine drugih sluzbi/agencija ili kako se vec zovu, jer i ako ja nemam neke koristi od njih, veliki broj ljudi ima, a mozda cu nekad i ja.
Odosmo od teme. Ovo je samo ideja kako bi to moglo da se uredi. Ipak, neko je izabrao globljenje gradjana (siromasnjiji sloj, koji se vozi gradskim prevozom) i arcenje para na skupu igracku (Busplus).
Pa, ne znam. Ako bi prevoz bio besplatan, mali broj ljudi bi koristio privatna vozila. A tu se javlja i problem naplate ulazne takse. Kamere? Ovi naši kreteni ne umeju ni to da organizuju. A postoje i razni načini da zamaskiraš tablicu. Policija ionako ne radi svoj posao, niti se može očekivati da će ga raditi kako valja u neko dogledno vreme.
Mislim da primer za obavezno osiguranje auta nije dobar, jer je to neka vrsta garancije da će eventualna šteta koju napraviš biti isplaćena. Svuda u svetu se plaća, pa i kod nas, jer je cilj zaštita od potencijalne štete. Naravno, i ja bih voleo da ga ne plaćam, niti sam na sreću imao potrebe da plaćam štetu drugima.
Da sistem koji predlažeš može da funkcioniše, već bi bio u širokoj primeni. Lično sam protiv nametnute solidarnosti, jer smatram da ono što koristiš moraš i da platiš. Ako mi gradski prevoz ne treba, jer koristim bicikl, sopstvene noge, automobil, taksi i slično, ne vidim svrhu zbog čega bih ga plaćao. Ako mi jeste potreban, onda ću ga i platiti.