Jump to content


Photo
- - - - -

BUSPLUS-ocekujemo veliko poskupljenje prevoza?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
49 replies to this topic

#1 Dragan.

Dragan.
  • Members
  • 336 posts

Posted 15 September 2011 - 14:25

Zasto se overava markica prilikom svakog ulaska u vozilo, iako ce kontrole i dalje biti standardne?
2 razloga: 1) izazvati sramotu kod jednog dela Beogradjana koji su se do sada svercovali jer niko ne zna da li imas kartu ili ne;
2) brojanje karata.

Ja bih rekao da se sprema ovo drugo, a to je brojanje ulazaka u vozilo u toku jednog meseca. Naime, GSP se ugleda na sistem prevoza u Izmiru koji je slican Beogradu po svemu, i na sajtu GSP-a je lepo objasnjeno kakva je naplata kod njih, i kakva ce biti verovatno kod nas:

"У Измиру не постоје месечне карте, плаћа се свака вожња. Цена једне вожње у јавном превозу у Измиру је 0.85 Еура уз бесплатно преседање у року од 90 минута, а за повлашћене категорије (ученике, студенте,...) износи 0.45 Еура. Имају издатих око 2 милиона пластичних смарт карата. Пензионери плаћају на годишњем нивоу 82.5 Еура и имају ограничење на 750 вожњи, после чега плаћају пуну цену карте као и запослени и остали грађани, 0.85 Еура за сваку вожњу. Поред пластичних смарт карата користе и папирне смарт карте које обично купују туристи а цена је 3.25 Еура за 3 вожње."

Kod nas ce verovatno ostaviti markice za zaposlene, ali ce ograniciti broj voznji na recimo 22 radna dana *4 = 88 karata. Obezbedjen ti je prevoz za posao. Znaci ako ces da odvedes dete sa zenom u Kosutnjak, na Adu, u zoo-vrt, placaces samo za put 200 dinara po sadasnjim cenama. Da ne govorim odlazak na pijac, zakazivanje kod lekara, pa da odes da ostavis knjizicu, pa cekanje po redovima i odustajanje, pa nema presedanja nego cekas jednu liniju pa kad je Bog posalje. Da li ce prevoz u Beogradu moci da postane sa ovakvim nacinom zivota ekonomska kategorija? Gradska vlast je garantovala da se cena prevoza BusPlus sistema nece menjati 6 meseci od pocetka primene, tacno do izbora. Sta posle? Da li pritisnuti politicare da u predizbornom obecanju kazu hoce li markica ostati u njihovom mandatu ono sto je do sada bila - neogranicen broj mesecnih voznji? Ili narod prosto nije upucen sta je BusPlus, pa misli da ce sve biti samo fensi?


#2 tomas.hokenberi

tomas.hokenberi
  • Members
  • 4,349 posts

Posted 15 September 2011 - 14:31

Zasto se overava markica prilikom svakog ulaska u vozilo, iako ce kontrole i dalje biti standardne?
2 razloga: 1) izazvati sramotu kod jednog dela Beogradjana koji su se do sada svercovali jer niko ne zna da li imas kartu ili ne;
2) brojanje karata.

Ja bih rekao da se sprema ovo drugo, a to je brojanje ulazaka u vozilo u toku jednog meseca. Naime, GSP se ugleda na sistem prevoza u Izmiru koji je slican Beogradu po svemu, i na sajtu GSP-a je lepo objasnjeno kakva je naplata kod njih, i kakva ce biti verovatno kod nas:

"У Измиру не постоје месечне карте, плаћа се свака вожња. Цена једне вожње у јавном превозу у Измиру је 0.85 Еура уз бесплатно преседање у року од 90 минута, а за повлашћене категорије (ученике, студенте,...) износи 0.45 Еура. Имају издатих око 2 милиона пластичних смарт карата. Пензионери плаћају на годишњем нивоу 82.5 Еура и имају ограничење на 750 вожњи, после чега плаћају пуну цену карте као и запослени и остали грађани, 0.85 Еура за сваку вожњу. Поред пластичних смарт карата користе и папирне смарт карте које обично купују туристи а цена је 3.25 Еура за 3 вожње."

Kod nas ce verovatno ostaviti markice za zaposlene, ali ce ograniciti broj voznji na recimo 22 radna dana *4 = 88 karata. Obezbedjen ti je prevoz za posao. Znaci ako ces da odvedes dete sa zenom u Kosutnjak, na Adu, u zoo-vrt, placaces samo za put 200 dinara po sadasnjim cenama. Da ne govorim odlazak na pijac, zakazivanje kod lekara, pa da odes da ostavis knjizicu, pa cekanje po redovima i odustajanje, pa nema presedanja nego cekas jednu liniju pa kad je Bog posalje. Da li ce prevoz u Beogradu moci da postane sa ovakvim nacinom zivota ekonomska kategorija? Gradska vlast je garantovala da se cena prevoza BusPlus sistema nece menjati 6 meseci od pocetka primene, tacno do izbora. Sta posle? Da li pritisnuti politicare da u predizbornom obecanju kazu hoce li markica ostati u njihovom mandatu ono sto je do sada bila - neogranicen broj mesecnih voznji? Ili narod prosto nije upucen sta je BusPlus, pa misli da ce sve biti samo fensi?

Ne vidim ni potrebu za boldom, a jos manje za ovakvim spekulacijama za koje uopste nema posebnih osnova.

Nije ti palo napamet da bi mozda korisnici mesecnih kartica trebali da ih "overavaju" zato da bi demonstrirali vozacu da imaju ispravnu kartu? Odnosno da bi vozac trebao da onemoguci ulaz putnicima bez ispravne karte?

Edited by tomas.hokenberi, 15 September 2011 - 14:31.


#3 Dragan.

Dragan.
  • Members
  • 336 posts

Posted 15 September 2011 - 15:00

Ne vidim ni potrebu za boldom, a jos manje za ovakvim spekulacijama za koje uopste nema posebnih osnova.

Nije ti palo napamet da bi mozda korisnici mesecnih kartica trebali da ih "overavaju" zato da bi demonstrirali vozacu da imaju ispravnu kartu? Odnosno da bi vozac trebao da onemoguci ulaz putnicima bez ispravne karte?


Krenuo sam od toga da su vec rekli da ce validatori zbog guzve biti na svim vratima, vozac samo prodaje kartu ukoliko neko zeli da je kupi u vozilu.Eventualno ce se ulaziti na prednja vrata na ovim trocifreniim koji idu kao atibiotik pa ti svejedno kad ces uci kad ionako sledeci cekas bar pola sata.Kontrola ce biti sa Komunalcima, tako sto ce uci u vozilo i najpre blokirati validatore kako ne bi bilo naknadnog ponistavanja karata. Gde se uopste pominje vozac u kontroli karata?

Edited by Dragan., 15 September 2011 - 15:04.


#4 tomas.hokenberi

tomas.hokenberi
  • Members
  • 4,349 posts

Posted 15 September 2011 - 17:33

Krenuo sam od toga da su vec rekli da ce validatori zbog guzve biti na svim vratima, vozac samo prodaje kartu ukoliko neko zeli da je kupi u vozilu.Eventualno ce se ulaziti na prednja vrata na ovim trocifreniim koji idu kao atibiotik pa ti svejedno kad ces uci kad ionako sledeci cekas bar pola sata.Kontrola ce biti sa Komunalcima, tako sto ce uci u vozilo i najpre blokirati validatore kako ne bi bilo naknadnog ponistavanja karata. Gde se uopste pominje vozac u kontroli karata?


A gde se pominje tvoja teorija o poskupljenju?

Originalno je bilo predvidjeno da se ulazi iskljucivo na prednja vrata i da "validator" stoji napred pored vozaca i nigde vise. Dok je vladao takav stav, zamisljeno da svi validiraju svoje karte, pa i oni koji imaju mesecne karte. Posle su se nekako predomislili i odlucili da "validatori" budu na svim vratima, "zbog guzve".

#5 Dragan.

Dragan.
  • Members
  • 336 posts

Posted 15 September 2011 - 21:29

A gde se pominje tvoja teorija o poskupljenju?

Originalno je bilo predvidjeno da se ulazi iskljucivo na prednja vrata i da "validator" stoji napred pored vozaca i nigde vise. Dok je vladao takav stav, zamisljeno da svi validiraju svoje karte, pa i oni koji imaju mesecne karte. Posle su se nekako predomislili i odlucili da "validatori" budu na svim vratima, "zbog guzve".


Pa zato sto je ovo tekst sa sajta GSP-a, to je teznja da prevoz pocne da zaradjuje, a to je sa ovakvim mesecnim placanjem neogranicenog broja voznji NEMOGUCE! Nigde u svetu prevoz ne zaradjuje sa ovakvim sistemom placanja, vec samo sa pojedinacnom voznjom. Dacu ti primer Cacka gde je gradski prevoz privatizovan. Najjeftiniji vid prevoza je markica, ali po sistemu:
Putujes od stanice 1 do stanice 2 (obicno posao-kuca). Cena pojedinacne karte se mnozi sa 22 dana x 2 karte i popust 20%, i sa tom markicom se vozis beskonacno, ali samo na toj trasi od tacke 1 do tacke 2, i to je najjeftinije sto mozes da dobijes. Ako ti mislis da GSP moze da drzi ovoliko linija da ti sa posla odes na Adu, pa posle do grada, pa do prijatelja, penzioneri u markete, pa pijac, pa lekari, pa sve to po ovim cenama, pa to "nece da moze" :-)
Ja ne kazem da se prevoz sigurno nece poboljsati i da se broj putnika nece znacajno smanjiti, ali to je samo sto ce biti mnogo veca cena zbog sistema na koji se cilja. Ja kazem da meni to ogranicenje ne odgovara u ovoj situaciji, a nece ni mnogima. Kao sto sam od skoro izgubio dvojnika i sad umesto 54 placam 540, nemas pojma koliko me to usrecilo ionako mi nicemu ne sluzi.

#6 DJ_Vasa

DJ_Vasa
  • Members
  • 7,769 posts

Posted 15 September 2011 - 21:37

Evo kako to funkcioniše u Londonu: Oyster

#7 Dragan.

Dragan.
  • Members
  • 336 posts

Posted 15 September 2011 - 22:30

Evo kako to funkcioniše u Londonu: Oyster


Markica za mesec 68.40 funti, autobusi i tramvaji u odredjenim zonama.68.40*116=7934 dinara. Ko ce toliko da plati markicu ovde?

#8 DJ_Vasa

DJ_Vasa
  • Members
  • 7,769 posts

Posted 15 September 2011 - 23:21

Ne, nisam mislio na cenu, nego na način kako se organizuje i naplaćuje.

#9 grado

grado
  • Members
  • 212 posts

Posted 16 September 2011 - 06:27

Moramo da se navikavamo na ovakve stvari jer će ih ubuduće biti sve više. Usluge će biti sve skuplje jer je država skoro sve rasprodala, mnogo nas zadužila, proizvodnju maltene ugasila, 10 godina promovisala nerad i neodgovornost, delila plate skoro dva puta veće od ekonomske snage zemlje i šta sad? Pa sad računi polako dolaze na naplatu. Poskupelo je ili će poskupeti sve što mora da se koristi i gde vlada državni monopol. To je centralno grejanje, voda, struja, smeće, porez na imovinu, pretplata za RTS, pretplata za fiksni telefon, gradski prevoz, takse za lična dokumenta, participacije u zdravstvu itd.

Što se tiče Busa Plusa, jasna je namera da se ubuduće onemogući korišćenje prevoza u neograničenim količinama za fiksnu cenu. Pretpostavka da oni traže overu svakog putnika da bi bolje projektovali frekvenciju vozila na pojedinim linijama ne pije vodu i to im sigurno nije namera. Za to bi trebalo da znaju i gde je dotični putnik izašao jer se možda vozio samo dve, tri stanice gde je gužva bila velika, a osim tog uskog grla, dotična linija je npr. uvek poluprazna. Sad zamislite kada bi gradonačelnik objavio da je ceo sistem uveo da bi polako, neprimetno, sve više ograničavao korišćenje prevoza po povlašćenoj ceni, ukidao pojedine kategorije, dodatno naplaćivao onima koji se mesečno voze više od x puta, polako povećavao sve cene (ali tek posle izbora, za 9 meseci), uveo gradsku komunalnu policiju da bi naplaćivala karte za novog privatnog operatora, uzeo procenat za uvođenje te firme u gradski javni sistem, procenat za svakog zaposlenog policajca, pomoću policije i privatne firme povećao prihod i cenu GSP-a, a onda ide veliko finale. Naravno da nam to niko neće ovako javno reći, ali mi smo dovoljno pametni da to vidimo i sami. Posle GSP-a sledi privatizacija i svih ostalih javnih komunalnih sistema i to kroz tzv. javno-privatna partnerstva, da ne bude baš onako direktno i brutalno, a sve pod izgovorom da je država narkoman koji ne može da se uzdrži od prodaje radnih mesta neradnicima, zapošljavanja preko svake mere i podizanja plata iznad mogućnosti.

Treba na kraju reći i to da ova bus plus firma neće sama određivati tarife i cene već to i dalje ostaje u nadležnosti Sekretarijata za saobraćaj. Dakle, sva poskupljenja i ograničenja dolaze od gradske vlasti, a ne od privatnog operatora.



#10 tomas.hokenberi

tomas.hokenberi
  • Members
  • 4,349 posts

Posted 16 September 2011 - 07:26

Pa zato sto je ovo tekst sa sajta GSP-a, to je teznja da prevoz pocne da zaradjuje, a to je sa ovakvim mesecnim placanjem neogranicenog broja voznji NEMOGUCE! Nigde u svetu prevoz ne zaradjuje sa ovakvim sistemom placanja, vec samo sa pojedinacnom voznjom.


To uopste nije tacno. Skoro svi veliki evropski gradovi imaju mesecne, pa i tromesecne i godisnje pretplatne karte sa neogranicenim brojem voznji. Tako je i u Parizu, i Becu, Barsleoni, Berlinu, Rimu, ....

#11 Buum

Buum
  • Members
  • 2,042 posts

Posted 16 September 2011 - 09:25

A znate šta je najveći debilizam u celoj priči?
To što će se na vratima autobusa, trolejbusa i tramvaja praviti jezive gužve dok ljudi ne čekiraju svoju karticu i ne uđu u vozilo.



A kako to onda funkcioniše u drugim gradovima?
Oni imaju metro kao primarni javni prevoz, pa navala na autobuse, trolejbuse i tramvaje nije toliko velika.



Ali kako se onda Oyster card koristi i za metro i za buseve?
Tako što se čekiranje za metro ne obavlja na vratima vagona, već na terminalima podzemnih perona.






Cela ova situacija pokazuje da su gradske vlasti bez mozga i kritičkog rezona prekopirale sistem naplate iz drugih gradova. Kapiram da su više bili fokusirani na to ko će, kako i koliko da se ugradi u ovoj kombinaciji.

#12 Dragan.

Dragan.
  • Members
  • 336 posts

Posted 16 September 2011 - 12:46

To uopste nije tacno. Skoro svi veliki evropski gradovi imaju mesecne, pa i tromesecne i godisnje pretplatne karte sa neogranicenim brojem voznji. Tako je i u Parizu, i Becu, Barsleoni, Berlinu, Rimu, ....


Ne svi, vidis da Izmir nema, a mi smo se nesto bas ugledali na njega :-)
Ja ne kazem da nema, ali uvek su neka ogranicenja, a cena je opet krajnje neverovatna za nase uslove.
Pa eto, covek je dao za primer London, video si da je markica oko 8000, samo da koristis BUS i odredjene tramvaje, a markica za podzemnu je 106 funti najjeftinija koja obuhvata samo jednu zonu od 9. Znaci to je 20.000 da imas markicu za recimo kompletnu BUS mrezu GSP i BG voz neka jos uvedu i do Rakovice da funkcionise, i neka bude pola cene Londona, hoces li olako da das 10.000, ili neka bude trecina, oko 7.000, pa ko ce da placa toliko, ja ti o tome govorim, a tu su opet ukljucena ogranicenja na neke zone, a racunaj neka ti daju ceo Beograd sa celom trasom voza do Panceva. Govorim koliko se ide na neki nerazumni minimum u svakoj sferi naseg zivota. Dao sam ti primer i za fiksni telefon, evo ti i internet, skoro nigde ne mozes da uplatis manje od 1000 mesecno sem sad kod PTT-a, i to ako se obavezes na godinu dana. Svi samo povecavaju brzinu, a niko ne smanjuje cenu. Meni je i 2MB previse, ali bih voleo na dalje da smanjuju cenu, a ne da mi povecavaju minimalnu brzinu kad mi ne treba. Za Beogradjanina koji ne zivi samo kuca posao markica sa neogranicenim prevozom je prosto nuznost ako nema auto, i on to mora da plati, a minimum koji ce verovatno biti mnogo visi od ovoga je katastrofa. To ti je kao sto sam ja zvao kablovsku da im ponudim 300 dinara mesecno da mi ukljuce samo ovh nasih 6 kanala, i nista drugo, cisto da bih mogao preko njih internet da imam, ali oni nece. Kazu da je minimalna cena 910 dinara, a ja TV skoro da ne palim.

A o cekiranju u spicu kad propustim po 2-3 busa, i dok gluve babe budu na displeju gledale sta im je napisalo, to uopste necu da komentarisem, ja spic ne mogu da zamislim sa ovim cekiranjem, pogotovu sto ti rece "na prednja vrata". Pa samo bih voleo da te vidim u 16 i 23 da udjes na prednja vrata, pa ja u 2 busa ne mogu da udjem ni u jedna!

A da su se ugradili, ako su turci dobili 12% od prodaje karata, ne verujem da se tih 2% negde ne gubi...

Edited by Dragan., 16 September 2011 - 12:49.


#13 DJ_Vasa

DJ_Vasa
  • Members
  • 7,769 posts

Posted 16 September 2011 - 13:05

A odakle podatak da će se broj vožnji sa markicom ograničavati ili da će biti poskupljenja? Koliko sam shvatio sa sajta GSP-a, postoje više vrsta budućih karata o kojima govorimo:

- Pretplatne legitimacije (=markice)
- Personalizovane smart-kartice
- Obične karte

Ove prve su na ime i prezime i koristiće se umesto današnjih markica. Druge su za povremene korisnike, ali su personalizovane i mogu se dopunjavati po želji. Pretpostavljam da je to za one kojima je gradski prevoz potreban povremeno, tj. uplatiš koliko smatraš da treba i voziš se. Treće su za one koji prevoz koriste retko.

Ukoliko se markica ne mora provući kroz čitač, onda ne bi trebalo da bude ni gužvi. Što se tiče ostalih kategorija, bilo bi isto kao i do sada. Ako nemaš markicu, koristiš ovu 'pripejd' ili običnu kartu sa kioska.

#14 tomas.hokenberi

tomas.hokenberi
  • Members
  • 4,349 posts

Posted 16 September 2011 - 13:42

To uopste nije tacno. Skoro svi veliki evropski gradovi imaju mesecne, pa i tromesecne i godisnje pretplatne karte sa neogranicenim brojem voznji. Tako je i u Parizu, i Becu, Barsleoni, Berlinu, Rimu, ....

Ne svi, vidis da Izmir nema, a mi smo se nesto bas ugledali na njega :-)

Attached Files



#15 Dragan.

Dragan.
  • Members
  • 336 posts

Posted 16 September 2011 - 13:50

A odakle podatak da će se broj vožnji sa markicom ograničavati ili da će biti poskupljenja? Koliko sam shvatio sa sajta GSP-a, postoje više vrsta budućih karata o kojima govorimo:

- Pretplatne legitimacije (=markice)
- Personalizovane smart-kartice
- Obične karte

Ove prve su na ime i prezime i koristiće se umesto današnjih markica. Druge su za povremene korisnike, ali su personalizovane i mogu se dopunjavati po želji. Pretpostavljam da je to za one kojima je gradski prevoz potreban povremeno, tj. uplatiš koliko smatraš da treba i voziš se. Treće su za one koji prevoz koriste retko.

Ukoliko se markica ne mora provući kroz čitač, onda ne bi trebalo da bude ni gužvi. Što se tiče ostalih kategorija, bilo bi isto kao i do sada. Ako nemaš markicu, koristiš ovu 'pripejd' ili običnu kartu sa kioska.


Ja ne kazem to kao podatak, nego kao neku naznaku. Imas personalizovane i obicne karte, ja sam vec uzeo prvu. Nju takodje dopunjujes za cenu markice i to je sadasnja markica i mora biti sa slikom da je ne bi koristilo 50 ljudi. Tu kartu, iako si uplatio kao markicu MORAS da cekiras pri svakom ulasku u vozilo, Ako udje kontrola i karta ti nije cekirana, placas kaznu, njih ne zanima sto si uplatio za neogranicen broj voznji. E ja te to pitam, ako nije naznaka za neka ogranicenja, zasto se uvodi da mesecnu kartu sa neogranicenim brojem voznji cekiras svaki put ako je kontrola kao do sada? Mozda bi imalo smisla da je na svakom automatu kamera pa da ti kazna stize kao slika ili sta vec. Bice sigurno veci obim ponude karata, dnevne, nedeljne, mesecne, ali kao i u drugim gradovima sigurno ce se promeniti zone ili nesto jer je i meni jasno da je ova cena markice jako niska, ja samo ne znam sta su oni potpisali sa turcima i do koje ce granice grad u buducnosti biti spreman da daje enormne subvencije za prevoz. Zato mislim da ce ici na to da daju neku markicu da te ogranice da ides na posao i nazad, a ako hoces da se duvas malo sire, onda ces lepo da platis, i vecina bez auta ce to morati.Uostalom, ja to vidim kao jedini izlaz za bolji komfor koji mora da dodje sa ovakvim sistemom. Od kada je Krka za penzionere dobio free prevoz, ja vise u 89 ne mogu da udjem kao ranije. Torbe do Ideje i Rode, pa ti to ne mozes da zamislis, a kako je samo ranije bila normalna linija u povoju...
Cim su dobili dzabe voze se bez kontrole. Mozda bih se i ja vozio manje, ali ne bih bio srecan zbog toga.

Edited by Dragan., 16 September 2011 - 13:55.