Dalje, za agnosticizam koji nije shvacen kao epistemoloshka pozicija, nego kao metafizichka - ne znam shta da kazhem, jer ako se prihvata zakon iskljuchenja treceg u bilo kojoj formi ili obliku, teizam i ateizam su jedine dve moguce pozicije (ok, ove iz bazena odozgu su moguce, ali point is da su sve one varijacije ove dve). Odbaciti zakon iskljuchenja treceg nisam rad ni zbog vecih dilema od ove, tako da biram da ne priznam agnosticizmu mesto u ovoj dilemi. Opet, kao epistemoloshka pozicija mislim da je daleko plodotvornija i odrzhivija.
S ovim se slazem, i ocito nisam bio jasan.
Agnosticizam nije "treca" opcija, nego opisna karakteristika stava koji mogu zauzeti i vjernici i ateisti - kao u onoj tabeli sto je gore postavio St.Maurice. Ja sam i dalje ateist, samo sto sam kao klinac bio napasan i uvjeravao vjernike da su budale. Kasnije sam shvatio da svoju poziciju ne mogu
dokazati kao jedino ispravnu, pa sam izrazu "ateist" dodao "agnostik." Do svojeg stava sam dosao razmisljanjem i logikom, a ne dokaznim materijalom.
I to je veliki problem sa logikom, koliko god mi tvrdili da je koristimo. naime, Po definiciji, logika je '"nauka o dolazenju do ispravnog zakljucka (konkluzije) iz danih premisa (pretpostavki)." A premise su stvar dogovora ili opredjeljenja. Kako logicki nekome nesto dokazati, kad vam/nam se
premise razlikuju?
Slazhem se da treba prekinuti pokushaje da se logichki dokazhe, ali jednostavnom odbijam da prihvatim da je to jedina validna vrsta dokaza. Nikada mi nije, i nece biti potpuno jasna velika tendencija ka zahtevu za apsolutnom neophonodshcu dokaza koji su van svake logichke sumnje, kada u celoj nashoj - svakodnevnoj i nauchnoj praski takvih dokaza ima samo u dve nauke - logici i matematici - a u svim ostalim naukama i u svakodnevnici prave se abduktivni argumenti sa empirsijkim premisama, deduktivni arugmenti sa empirijskim premisama, induktivni "argumenti"... etcetc...
Nije bas tako jednostavno, preskocio si jednu bitnu ljudsku aktivnost: pravo (daleko od toga da bih ja tvrdio da je pravo egzaktna nauka). U pravu postoji "oslobadjajuca presuda zbog nedostatka dokaza." Jebi ga, ti znas da je kriv, ja znam, sudija zna - ali optuzenik ode jer nema dokaza. Tako i vjernici i nevjernici, iako "znaju" da su u pravu (osim ako su agnostici
) pustaju one druge da idu s mirom, jer ne mogu dokazati ispravnost svog stava. Naravno, tu mislim na civilizirano drustvo, a ne na Talibane.
Ovde moram da napravim jedno veliko cepidlachenje - ovo je jedna ogromno metaforichka (josh malo pa pesnichka) slika osnova matematike, i ogromno kontinentalno zavucheno korishcenje rechi 'nepostojanje'. Matematika niti je zasnovana, niti ima delove koji su zasnovani, na empirijskom dokazivanju bilo chega iz iste. (nula je obichno zabavan primer za koristiti, zato shto se posle ubode rech nepostojanje - ali isto kao shto je nemoguce dokazati emprijski postojanje nule, tako je empirijski nemoguce dokazati postojanje broja jedan, kao i svakog drugog broja) Postojanje matematichkih entiteta (ukoliko se o istom i mozhe govoriti) svakako nije postojanje u fizichkom smislu.
E, jesi zajebat.
Salim se, naravno, nemoj da ispa'ne uvredljivo.
Ti govoris o matematici kao egzaktoj nauci, ja pricam o primijenjenoj, svakodnevnoj matematici i njenim filozofsko/psiholoskim aspektima. Banalni primjer: kao klinac, bio sam u prilici imati jabuku. Ili dvije jabuke, dvostruko vise od jedne. A bio sam i u prilici ne imati ni jednu jabuku. Nije to isto kao i imati nula jabuka - zato sto je nula jabuka isto kao i nula bostana ili krusaka, naprosto nula - a ja sam htio bas onu jabuku na polici u bakinom spajzu, koju,
jednu, nisam imao. Ako cemo matematicki, nije da sam imao nulu, nego nisam imao jednu. A ta jedna je postojala, nula nije...
Samo zato sto ne postoji apsolutni dokaz za ne postojanje boga, ne znaci da ljudima koji veruju u nebuloze iz "svetih knjiga" kao sto su Biblija i Koran treba dozvoliti nekakav specijalan status i imati razumevanja za njihovu mentalnu bolest koja im dozvoljava da nekoba ubiju ako im "uvredi" religiju ili kojim slucajem spali njihovu "svetu knjigu". Upravo zbog te agresivne, bolesne strane, sve organizovane religije moraju biti iskorenjene a ako neko zeli da nastavi da zivi u iluzijama i da bez ikakvih dokaza slepo veruje u postojanje nekakvog bezimenog, nedefinisanog bozanskog bica u svemiru to je njegovo pravo
Netizen, ovaj stav je prilicno borben, a nije ni realan.
Treba se cuvati generalizacija. Nije vjera automatsko pripadanje nekoj crkvi (znam licno ljude koji su religiozni,a nikad ne idu u crkvu). I nije pripadanje crkvi znak vjere - ima puno lopova i licemjera koji se upucaju u neku crkvu zbog profita, a religiozni nisu.
Ovo o "specijalnom statusu/mentanoij bolesti" - idi, bre. Ponavljam, pricam o modernom drustvu a ne o Talibanima. Sva moderna drustva su prihvatila da sloboda izbora religije ukjucuje i slobodu izbora nereligije, tj. ateizma. Borba postoji protiv kriminala - postavljanja bombi, prebijanja itd. - ako me netko opali palicom, nije mi bitno je li me opalio sto sam ateist ili sto sam ruzan. Boli jednako.
Moj najbolji prijatelj je katolik, ja sam ateist/agnostik. Igramo sah i tenis, odlazimo u restorane, raspravljamo knjige koje smo procitali. On hrani mojeg macka kad sam na dopustu, ja zalijevam njegove cvecke kad on ode. Nase zene se uvazavaju. Sta sad, da se zamrzimo i odjebemo jer on misli da boga ima, a ja da ga nema?
Ovo nije samo pitanje logike, religije i mentalnog zdravlja. Bitno je i funkcioniranje drustva,. Ako se slazemo, bas dobro - a ako se pobijemo, nije, bez obzira tko je u pravu.