Formiranje umeca knjizevnog izrazavanja
#1
Posted 08 March 2011 - 17:32
Hteo sam pitati kako formirati umece knjizevnog izrazavanja i recitosti? Moze li neko da napise program - sta konkretno citati i ciniti da bi formirao dobar knjizevni ukus, da se moze lepo knjizevno izraziti, i sam dobro proceniti da li je nesto stilski i knjizevno lepo? Dakle kako forimirati knjizevni ukus, i kako biti recit?
#2
Posted 10 March 2011 - 12:18
#3
Posted 14 March 2011 - 15:02
#4
Posted 16 March 2011 - 14:43
Nonsens. Na stranu to sto je sirina, in general, opste mesto & kva_kva_kva, a u ovom knjizevnom kontekstu neizvodljiva za sve (i ne treba da bude).
Najvaznija je - sirina. Zato je zapravo najbolji vid skole opsta, realna gimnazija. Nikakva usmjerenja ili strucne skole. Zasto sirina? Pa zato sto ako neko na primjer u trgovackoj skoli rijesi da proucava Dostojevskog, mora kad-tad zapeti i - odustati. Da bi se citao Dostojevski moraju se imati prethodna znanja iz istorije, psihologije, religije. Tek tada ce njegova razmisljanja pasti na mrezu na kojoj se ona (razmisljanja) mogu dalje analizirati i razumjeti. Upravo zbog ove dimenzije (sirina) imas ona dva klasicna scenarija kada dvojicu ljudi pitas o Zlocinu i kazni, na primjer. Jedan ce ti reci da je to knjiga "kad mladic ubije babu", a drugi ce ti reci da je to studija ljudske duse izlozene izazovima vremena. Ako ih pitas da ti prepricaju knjigu, prvi ce krenuti onim klasicnim:"Najprije ide jedan student...", a drugi ce krenuti od uvoda iz kojeg odmah mozes da sagledas o cemu ce biti rijeci. Onaj prvi opisuje travu iz pozicije mrava, a onaj drugi pilota.
Ja imam iskustvo sa skolskim sistemom baziranim na idealu da svi steknu istu vrstu opstih znanja i sirine. Taj koncept ne moze da uspe - i nije uspeo - jer nisu svi isti (i ne trebaju da budu).
Razlog sam vec pomenula - nisu svi isti, nemaju svi iste predispozicije i afinitete ... sto neosetno i neminovno vodi ka srozavanju kriterijuma u skolama da bi se nekako izjednacili. (postoji ime za to u pedagogiji)
Svi ljudi treba da se obrazuju i osposabljavaju da funkcionisu u drustvu iz aspekta svojih predispozicija a ne da svi analiziraju lepu knjizevnost.
Naravno da treba da postoji i strukovno i akademsko obrazovanje jer svako treba da nadje svoje mesto i funkciju u vremenu i prostoru.
Ne samo da su potrebni nego su neminovni i mravi i piloti. Svako si ima svoje.
Btw, Dostojevskog su svojevremeno citali lucki radnici pa knjizevnost nije zbog toga propala.
Ne razumem, sta se desi kad neko opise "kad mladic ubije babu" ili krene "od uvoda"? Neka steta?
Jelinek je jako lepo opisala to kad pisac uradi svoje i (treba da) pusti i izgubi kontrolu nad textom jer je neminovno da citaoci rade svoje.
(ako znas shvapski mogu da ti dam link)
Licni dozivljaj ne ide na recept kad je umetnost u pitanju.
Mozes da imas bajno formalno znanje i tumacis hermeticki do mile volje ali pitanje senzibiliteta odlucuje o mnogo toga.
Edited by cyberwor/L/d, 16 March 2011 - 14:47.
#5
Posted 16 March 2011 - 14:58
Tako je. U kontekstu sa naslovom, nece onda ni svi "formirati umijece knjizevnog izrazavanja", a o tome valjda govorimo?