Spoiler
Drugo, o opstem obrazovanju u svetskim okvirima se ne moze govoriti bez ozbiljnih testiranja, kao sto su PISA testovi. Posto su rezultati istih jasno pokazali da je Srbija na 43. mestu od sedamdesetak ispitanih zemalja - sasvim je jasno da smo u donjoj polovini, da radimo lose i da to treba drasticno da se menja. Sta je tu tacno sporno? Pojedinacna iskustva me ne zanimaju, jer sam i ja bio asistent u SAD dugo vremena i naisao sam na neke pojedinacne studente daleko, daleko bolje nego ove kojima sad predajem u BG i NS, pa iz toga ne izvlacim nikakve opste zakljucke. Objektivni, ozbiljni naucni testovi poput PISA-e su nesto sasvim drugo nego tvoja, moja, bilo cija iskustva.
Ja bih bio veoma obazriv po pitanju rezultata na testovima, posto i to nije pravo i jedino merilo. Svakako mu treba dati tezinu, ali se cesto desava da se djaci prpremaju samo da prodju testove, postavljaju im se pitanja koja su slicna pitanjima na testovima i deca se brzinski treniraju. Takva obuka, a srece se cesto, daje krivu sliku o djackom znanju. Cinjenica je da program ocigledno nije prilagodjen savremenom djaku, posto vecina nastavnika(ne mogu statisticki da podrzim pa da dam %) tehnologiju koristi, samo da bi otkucala neki dokument, ili poslali email. Konkretno govorim za US Ca, gde imam priliku da se uverim u moje tvrdnje. Verujem da je u Srbiji/exYU situacija slicna.
Programi fizike, hemije, matematike, bi morali drasticno da se promene i prilagode, danasnjim djacima, koji su ispred nas po pitanju logike, objektnog razmisljanja i masu tih stvari i vestina prihvataju zdravo za gotovo. Problem nastavnog programa, je da neko treba da sedne i prilagodi i program i nacin prezentacije istog.
Kad se djaci nauce da razmisljaju i uce, onda ce i rezultati na testovima biti drasticno bolji, medjutim to je sporije nego ih uciti da poloze testove, pa se na zalost prbegava drugoj metodi.