Jump to content


Photo

srpska desnica, politizirana crkva, problem Kosova i demokra


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
18 replies to this topic

#16 revolucionar

revolucionar
  • Banned
  • 2,408 posts

Posted 05 March 2003 - 15:26

srdjanf.:

'institucionalna vera jednostavno vise nije vera nego ideologija. ideologija, koncipirana na religijskim normama, je najsigurniji i najizvesniji vodic uma u sfere totalitarnog. totalitarno je strano sustinama vere, jer svaka od tih sustina pojedinacno zove ljudsko bice u neupoznate predele slobode.

Ova razmisljanja mi se dopadaju, mada jos uvek ne mogu da shvatim cinjenicu da vera ima nekakve veze sa slobodom. Mozda ima veze sa duhovnom slobodom, ali realnost sveta ukazuje da postoje razni vidovi ljudske slobode gde vera zaista ne daje nekakve solucije. Mislim da je nemoguce doci do ljudske slobode bez ljudske akcije sto verovatno nema veze sa verom i religijom.
Ljudsko drustvo moze da bude funkcionalno samo ako je organizovano. Potpora ljudske organizacije moze da se nadje i u raznim ideologijama. Problem je sto pojedinci uvek zele da se predstave kao "mesije" tih ideologija. Na primer, licno, ne uspevam da razlikujem Busa (predstavnika ultraliberalne ideologije) i Ben Ladena (predstavnika religiozne ideologije), jer i jedan i drugi se predstavljaju kao osobe koje treba da obave neku "bozju misiju". Izgleda da je resenje u demokratizaciji svih organizacija koje su inspirisana raznim vidovima ljudskih koncepcija sveta i zivota i u koje spada i religija.

#17 Hromi Daba

Hromi Daba
  • Members
  • 5,761 posts

Posted 05 March 2003 - 18:03

Tesko si pogresio revolucionar. Bus nije ni blizu "predstavnika ultraliberalne ideologije". On se deklarativno zalaze za liberalizam i slobodnu trgovinu, ali je prakticno ogranicava na svakom koraku i izdasno subvencionise sopstvene proizvodjace. Bus je zastupnik "tajne drzave" tj. varijante totalne drzave koja nije duzna da polaze racune nikome pa ni Kongresu. Koncept totalne drzave i liberalizam su nespojivi pojmovi.

#18 cybersrk

cybersrk
  • Members
  • 1,378 posts

Posted 07 March 2003 - 19:59

revolucionar:

Ova razmisljanja mi se dopadaju, mada jos uvek ne mogu da shvatim cinjenicu da vera ima nekakve veze sa slobodom. Mozda ima veze sa  duhovnom slobodom, ali realnost sveta ukazuje da postoje razni vidovi ljudske slobode gde vera zaista ne daje nekakve solucije. Mislim da je nemoguce doci do ljudske slobode bez ljudske akcije sto verovatno nema veze sa verom i religijom.
Ljudsko drustvo moze da bude funkcionalno samo ako je organizovano. Potpora ljudske organizacije moze da se nadje i u raznim ideologijama. Problem je sto pojedinci uvek zele da se predstave kao "mesije" tih ideologija. Na primer, licno, ne uspevam da razlikujem Busa (predstavnika ultraliberalne ideologije) i Ben Ladena (predstavnika religiozne ideologije), jer i jedan i drugi se predstavljaju kao osobe koje treba da obave neku "bozju misiju".  Izgleda da je resenje u demokratizaciji svih organizacija koje su inspirisana raznim vidovima  ljudskih koncepcija sveta i zivota i u koje spada i religija.


i completely disagree with this view, especially in the case of faith.

pored toga sto vera institucionaliziranjem i potcinjenjem ideologiji (obezduhovljenjem) gubi svoju zivotnu i stvaralacku sustinu, njoj preti i da postane savrseno orudje za kontrolu nad masovnim nesvesnim kolektivom, grupom okupljenom oko pijetetskog osecanja poklanjanja predmetima, simbolima i stvarima kojima se pridaje transcedentalni znacaj /takvo osecanje i takvu grupu sobom i obuhvata latinski pojam 'religio'/. suprotno ovakvom shvatanju, stara helenska i judejska kultura (sa svojim bliznjima hriscanstvom po Mariji i islamom po Ibrahimu), istovetno koliko i njihova dalekoistocna prijateljica filosofija, tragaju za kljucem i razjasnjenjem tajanstvene uloge coveka u kosmosu, pri cemu pronalaze uporiste i uzrok neposrednog odnosa coveka prema stvarima i pojavama u coveku samom a ne u predmetima oko njega.

zato je veoma vazno razdvojiti sadrzaje pri latiniziranju zive vere, prilikom njezine seobe iz istocnog aktivnog dat ili pisteo u rimski pasiv religio.

kao sto sam vec napisao, uzrok neposrednosti u covekovoj relaciji prema drugome otkriva se u samom coveku. u zavisnosti od kvaliteta otkrivenog, covek razaznaje sebe kao stvaraoca ili rushitelja. postoje i takve pojave da covek otvoreno pregazi i odbaci sopstveni dar otkrivenja. takva pojava se u savremenoj terminologiji naziva - egocentrizam. egocentrik moze da bude mnogo opasniji nego rusitelj. egocentrik poseduje inteligenciju i manipulativni potencijal. manipulativni potencijal mu omogucuje da zloupotrebljava segmente realnosti, tetosheci je i izvracajuci iz njenih originalnih tokova. ponekad se u pojedinim previranjima u vremenu otvore odredjeni rascepi medju sferama, kada, takoreci, u prvi plan izlazi stvaraoc koji nosi inteligenciju i transformativni potencijal. pored njega postoji i rushitelj. rushitelj je neka vrsta nesretnog bica, jer on ne ume da raspolaze svojim mocima, koje ga nadilaze i izbijaju umesnost u njemu da se ophodi plemenito prema predmetima i pojavama. ponekad se ipak dogodi da se rushitelju na putu u transparentnoj svetlosti susreta sa sushtinom ukazhe stvaraoc, koji mu tada pomogne da se preobrazi i preuzme niti stvaralackog pristupa zbilji u svoje ruke.

vera je umetnost.

umetnost ne moze biti smestena medju hermeticki zatvorene zidove koje cemo potom oznaciti banaliziranim konvencionalnim terminom 'institucija/ideologija', zato sto je umetnost sila nezaustavna koja ce svakako implodirati i u paramparchad raskadzaklejisati okove hermetichne konvencije.

zbog toga se smatra da je umetnost snaga chovechanstva, i pojedinachno i opste uzev.


_________________
"Da li su bili iskreni? Da li je u njima bilo ikakvog licnog zivota iza tog njihovog propagandizma?" - James Joyce

[ Izmena poruke: cybersrk na dan 2003-03-07 20:00 ]

#19 Dubravka

Dubravka
  • Members
  • 4,879 posts

Posted 08 March 2003 - 02:07

srdjanf:
“btw,
Gospode,
ako se ukljucis na forum, da li nam mozes objasniti zbog cega si odlucio da ne ucestvujes u poslednje vreme kao saigrac u desavanjima?”

A ja bi’, naprotiv, rekla da je prisutan i da ucestvuje u poslednje vreme kao saigrac u desavanjima.