Jump to content


Photo

Antonic u "Vremenu"


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
123 replies to this topic

#1 matilda01

matilda01
  • Members
  • 212 posts

Posted 09 February 2003 - 19:33

U poslednjem broju "Vremena" poznati politikolog ovdasnji dr Slobodan Antonic izneo je licni stav pod nazivom "Misionarska inteligencija u danasnjoj Srbiji", koji zbog duzine ovde necu prenositi u potpunosti.

Mozda ce se onima koji su citali ovo uciniti kao deja-vu diskusije oko one polemike u "Vremenu", ali je covek izneo nekoliko racionalnih i "komprehensivnih" teza i mene je zaintrigirao.

Samo deo:

"Najpre, šta je misionarska inteligencija? Sam pojam inteligencije podrazumeva različitost ove grupe i ostatka društva. Ta različitost, po pravilu, znači veću obrazovanost pripadnika te grupe (kulturne i naučne elite), veću zaokupljenost javnim dobrom, pa i bolje razumevanje javnog interesa od "običnog čoveka". Privrženost opštim ("višim":wink: vrednostima takođe podrazumeva i želju da se što više ostalih ljudi iz zajednice u njih uputi, da se neko znanje ili verovanje učini opštim dobrom svih članova društva. Tako inteligencija, pogotovo u nerazvijenijim društvima, često razvija prosvetiteljske sklonosti, nastojanje da se običan svet upozna sa znanjima ili vrednostima koje deli i sama inteligencija.

Problem, međutim, nastaje onda kada zajednica pruža otpor usvajanju vrednosti koje zastupa inteligencija (ili jedan njen deo). To je najčešće slučaj kada su u pitanju za zajednicu važne vrednosti, osnovna verovanja koja čine identitet zajednice. Religija je, recimo, takav skup verovanja, odnosno vrednosti. Strane prosvetitelje ("civilizatore", misionare) taj otpor ne iznenađuje, budući da o domorodačkom stanovništvu ionako nemaju previsoko mišljenje ("to su ipak samo divljaci":wink:. Zato stranci na otpor odgovaraju dodatnim strpljenjem i naporima koje ulažu u širenje svojih vrednosti. Međutim, poneke domaće prosvetitelje, koji svoje saplemnike zarad njih samih žele da "prosvetle", "modernizuju", "uvedu u civilizovani svet", taj otpor često ume sasvim da razgnevi. Oni iskreno žele dobro svojoj okolini, jer hoće da sa svojom zajednicom podele najbolje vrednosti. Zato sa nerazumevanjem gledaju na svako odbijanje u zajednici da se prihvate njihove vrednosti. Tada često umeju sasvim da se naljute i da stanu iracionalno da se ponašaju. Recimo, počinju da grde saplemenike i da sve gorljivije i nervoznije zastupaju svoje ideje. A kako svaka gorljivost ili nervoza vode u preterivanje i grubosti, to se nove vrednosti zajednici počinju prikazivati u sve lošijem svetlu. Tako otpor okoline domaćim misionarima – jer oni su se stvarno pretvorili u misionare u sopstvenoj zemlji, pošto neki drugi grad ili zemlju doživljavaju kao svoj duhovni zavičaj, dok podneblje u kom žive osećaju kao tuđinu (Vukadinović, 2001:59-60) – dakle, otpor sve više raste, a time, povratno, i misionarska gorljivost i razdraženost.

Na kraju, domaći misionari se prečesto moraju suočiti sa potpunim odbijanjem zajednice. Kada se to desi, oni doživljavaju vrstu ličnog udara, sloma. Počinju da veruju kako zapravo sa njihovim saplemenicima nešto nije u redu, da je čitava zajednica na neki način defektna. Ogorčeni su na okolinu, preziru je, i na kraju zamrze čitavu zajednicu. Život završavaju stalnim, zamornim i sasvim neplodnim ruženjem ljudi iz svog naroda (kraja, grada...), ili čak otvorenim prizivanjem okupacije "civilizovanih stranaca". A ako se ta okupacija dogodi, i pruži li im se prilika da uzmu učešće u vlasti, nažalost niko autoritarnije i okrutnije ne upravlja zajednicom od njih samih, niko nije "vreliji" u nasilju, nametanju, zabranama, progonima, isključivosti...

* * *

Simptome ovakvog misionarstva u postmiloševićevskoj Srbiji mislim da možemo naći u delu inteligencije trenutno usredsređenom oko listova "Danas", "Republika" i "Helsinška povelja". Taj deo inteligencije nije prevelik, ali je poprilično uticajan, naročito među medijskom, kulturnom pa i političkom (pod)elitom...

Osnovna ideološka matrica ovakvog misionarstva sasvim je jednostavna i sastoji se od pet tačaka:

1. Narod u Srbiji je, u suštini, primitivan, antimoderan i neevropski.
2. Takav, primitivan narod kolektivno je bolestan od nacionalizma.
3. Kao što je ovdašnji narod kolektivno bolestan od nacionalizma tako i njegova elita nije ništa manje obolela od nacionalizma.
4. Postoje dva leka za nacionalističku obolelost srpskog društva. Jedan je da se do kraja dovede "prirodna dezintegracija SRJ"...
5. ... Drugi lek za srpski nacionalizam su odlučne represivne mere: zabrana knjiga, zabrana javnog delovanja, izricanje zatvorskih kazni i, uopšte, dokidanje "anticivilizacijskog pluralizma".

Kraj citata.

Ko zeli, moze u celosti da procita txt ovde: http://www.vreme.com...w.php?id=332405

Razloga zbog kojih sam zelela da ovo postavim na forum je nekoliko: prvi je i lican, jer i sama radim u jednom od prozvanih "glasila" i evo se celo popodne preispitujem da li sam samo novinar ili imam pretenzije da budem i "drustveno-politicki" radnik... i da li je ovo drugo lose per se...

Drugo, ako pazljivo procitate onih pet tacaka kojim se opisuje ideologija tog misionarstva, prepoznacete mnoge postove sa ovog foruma.

Posebna je tema zakljucak dr Antonica na kraju:

"Konačno, valja upozoriti da učinak delovanja misionarskih ideologa na celo društvo može biti sasvim suprotan od njihovih namera. Fiksacija na neku stvar, čak i ako se iza nje kriju najbolje namere, uvek će doneti više štete nego koristi, pogotovo samoj stvari. Održavanje higijene je dobro, ali ako se opsesivno bacite na čišćenje svega i svačega u vašoj okolini, rezultat će biti dvostruko porazan. Prvo, nećete imati vremena ni snage za bilo šta drugo jer ćete se pretvoriti u roba higijene. I drugo, vaše opsesivno ponašanje kompromitovaće samu ideju higijene i dati argumenete zagovornicima prebivanja u prljavštini. Isto je i sa nacionalizmom, odnosno antinacionalizmom. Nacionalizam jeste zlo, protiv kojeg se treba boriti. Ali, fiksacija na nacionalizam, pronalaženje nacionalizma i tamo gde ga nema, pravljenje od nacionalističkog komarca magarca i uopšte opsesija antinacionalističkim egzorcizmom mogu da završe samo ili kao jadna društvena ekstravagancija koja izaziva podsmeh većine u društvu, ili – dođe li se na vlast – kao još jedno dogmatsko tiranisanje društva u ime (fiks)ideje. U oba slučaja, umesto da se sve demokratske i proevropske snage udruže na mukotrpnom poslu konačne modernizacije Srbije (vidi šire obrazloženje u: Antonić, 2002a), netrpeljivosti, svađe i koškanja među demokratskim snagama odneće celokupnu društvenu energiju i učiniti da modernizacijski poduhvat u Srbiji i ovoga puta doživi krah. A onda, više ništa neće stajati na putu stvarnoj eksploziji nacionalizma u Srbiji i još jednom krugu nasilja, ratova i propasti."

Opet je post ispao dugacak, ali sam zelela da postedim citanja one koji bas ne mogu da pola sata prezvakavaju sve citate kojima su teze potkrepljene.

[ Izmena poruke: matilda01 na dan 2003-02-09 19:39 ]

#2 vladan

vladan
  • Members
  • 25,392 posts

Posted 09 February 2003 - 20:30

Bojim se da samo sa delovima teksta mogu da se slozim, a sledeci stavovi odslikavaju i moje uverenje:
1. Narod u Srbiji je, u suštini, primitivan, antimoderan i neevropski.
2. Takav, primitivan narod kolektivno je bolestan od nacionalizma.
3. Kao što je ovdašnji narod kolektivno bolestan od nacionalizma tako i njegova elita nije ništa manje obolela od nacionalizma.

#3 gastarbeiter

gastarbeiter
  • Members
  • 1,942 posts

Posted 09 February 2003 - 20:43

matilda01:



Matilda, bila si brza! Spremao sam se da ovo postavim kao temu, nisam znao i da li je i na internet izdanju Vremena (Vreme dobijam) i mislio se ko ce da prepisuje ako ga nema.

Ustvari javljam se jer sam u delu teksta koji dole citiram pepoznao mnoge ucesnike ovog foruma pa i sebe. Ima istine u tome i nekad je spoznamo tek kad do nje na ovakav (ili slican) nacin dodjemo.
citat:
Na kraju, domaći misionari se prečesto moraju suočiti sa potpunim odbijanjem zajednice. Kada se to desi, oni doživljavaju vrstu ličnog udara, sloma. Počinju da veruju kako zapravo sa njihovim saplemenicima nešto nije u redu, da je čitava zajednica na neki način defektna. Ogorčeni su na okolinu, preziru je, i na kraju zamrze čitavu zajednicu. Život završavaju stalnim, zamornim i sasvim neplodnim ruženjem ljudi iz svog naroda (kraja, grada...), ili čak otvorenim prizivanjem okupacije "civilizovanih stranaca". A ako se ta okupacija dogodi, i pruži li im se prilika da uzmu učešće u vlasti, nažalost niko autoritarnije i okrutnije ne upravlja zajednicom od njih samih, niko nije "vreliji" u nasilju, nametanju, zabranama, progonima, isključivosti...

#4 matilda01

matilda01
  • Members
  • 212 posts

Posted 09 February 2003 - 21:04

gastarbeiter:
Na kraju, domaći misionari se prečesto moraju suočiti sa potpunim odbijanjem zajednice. Kada se to desi, oni doživljavaju vrstu ličnog udara, sloma. Počinju da veruju kako zapravo sa njihovim saplemenicima nešto nije u redu, da je čitava zajednica na neki način defektna. Ogorčeni su na okolinu, preziru je, i na kraju zamrze čitavu zajednicu. Život završavaju stalnim, zamornim i sasvim neplodnim ruženjem ljudi iz svog naroda (kraja, grada...), ili čak otvorenim prizivanjem okupacije "civilizovanih stranaca". A ako se ta okupacija dogodi, i pruži li im se prilika da uzmu učešće u vlasti, nažalost niko autoritarnije i okrutnije ne upravlja zajednicom od njih samih, niko nije "vreliji" u nasilju, nametanju, zabranama, progonima, isključivosti...


A gde se nalazi ona granica koja za posledicu ima gorenavedeno i ko je po vasem misljenju vec presao?

Meni je, kad sam prvi put to procitala, na pamet pao jedan kolega... njegova iskljucivost je negde na istovetan nacin iritirajuca kao i onaj drugi ekstrem, na koji smo vec tako navikli.

Mozda je Antonic malo preterao u ovom poslednjem pasusu (ipak je mala verovatnoca da ce "helsinska" linija poroditi monstrume), ali nacin na koji je izneo stavove me je stvarno naveo da promislim.

Ne kajem se (haha), ali bi stvarno bilo lose kad bi se granica presla... mislim, imala sam, ako sto rekoh, i to prilike da vidim.
Ne mogu da kazem da mi se svidelo.

#5 Vladap

Vladap
  • Members
  • 4,823 posts

Posted 09 February 2003 - 21:11

Steta sto smo o ovom tekstu pricali na drugoj temi, jos od cetvrtka:smile:, pa cemo se malo 'rasplinuti.

#6 gastarbeiter

gastarbeiter
  • Members
  • 1,942 posts

Posted 09 February 2003 - 21:44

matilda01:

A gde se nalazi ona granica koja za posledicu ima gorenavedeno i ko je po vasem misljenju vec presao?

Meni je, kad sam prvi put to procitala, na pamet pao jedan kolega... njegova iskljucivost je negde na istovetan nacin iritirajuca kao i onaj drugi ekstrem, na koji smo vec tako navikli.

Mozda je Antonic malo preterao u ovom poslednjem pasusu (ipak je mala verovatnoca da ce "helsinska" linija poroditi monstrume), ali nacin na koji je izneo stavove me je stvarno naveo da promislim.

Ne kajem se (haha), ali bi stvarno bilo lose kad bi se granica presla... mislim, imala sam, ako sto rekoh, i to prilike da vidim.
Ne mogu da kazem da mi se svidelo.


Ta granica je individualna, potpuno subjektivna.
Svako je odredjuje za sebe i svako od sebe polazi procenjujuci tudju.
Ja se nadam da je nisam sasvim presao da nisam dosao do tog stadijuma da svoje sunarodnike mrzim i prezirem ali sam vrlo blizu (i to ne samo subjektivno) da pocnem da verujem da sa mojim sunarodnicima nesto nije u redu.
Isto tako, sasvim subjektivno procenjujem da na ovom forumu ima ljudi koji su odavno presli tu granicu.
Sto se tice nastavka teksta i pominjanja helsinske linije mislim da autor teksta ne gresi. Lako se prelazi granica izmedju covekoljublja i dzepoljublja (cast izuzecima).

#7 vladan

vladan
  • Members
  • 25,392 posts

Posted 09 February 2003 - 23:03

Nakon sto sam procitao citav integralni tekst u "Vremenu", moram da kazem da se sa osnovnom porukom teksta vrlo ozbiljno ne slazem. Ima izvesnih delova koji bi uslovno mogli da mi budu nesto blizi, ali tekst u celini najvise mi lici na jednu odbranasku skolu misljenja, jer potpuno gubi iz vida nedavnu proslost, a s druge strane, relativizuje i minorizuje pojave koje jedno demokratsko drustvo ne sme da relativizuje i minorizuje - uostalom, to se jako dobro moze nauciti na primeru tradicionalnih i razvijenih evropskih demokratija.

#8 matilda01

matilda01
  • Members
  • 212 posts

Posted 09 February 2003 - 23:39

gastarbeiter:
Lako se prelazi granica izmedju covekoljublja i dzepoljublja (cast izuzecima). 


Pa i to, ali ovoga puta nisam mislila na to. Mislim na to kada neko kaze da mu je bas drago sto ne poznaje nikog sa RTS (oko 8.000 ljudi, ako se ne varam).
Sta sad to znaci, svako ko je radio u RTSu je odgovoran za sirenje mrznje? Meni, s oprostenjem, te generalizacije zvuce blago fasistoidno. E, bas tako.

I bas je u generalizacijama i problem. I da me ne optuze sada da gde sam bila kada su vadjene hladnjace i da sam umereni nacionalista (daleko bilo) ili (kao onomad) dssovac i sl, naglasicu da sam otvorila temu jer sam kod sebe uocila tu tendenciju "humanog" generalizovanja, pa sam htela da "podelim iskustvo" :wink:

#9 matilda01

matilda01
  • Members
  • 212 posts

Posted 09 February 2003 - 23:44

vladan:
Nakon sto sam procitao citav integralni tekst u "Vremenu", moram da kazem da se sa osnovnom porukom teksta vrlo ozbiljno ne slazem. Ima izvesnih delova koji bi uslovno mogli da mi budu nesto blizi, ali tekst u celini najvise mi lici na jednu odbranasku skolu misljenja, jer potpuno gubi iz vida nedavnu proslost, a s druge strane, relativizuje i minorizuje pojave koje jedno demokratsko drustvo ne sme da relativizuje i minorizuje - uostalom, to se jako dobro moze nauciti na primeru tradicionalnih i razvijenih evropskih demokratija.


slazem se potpuno da je relativizacija i minorizacija proslosti pogubna, ali moze li, po tebi, postojati suprotna krajnost? cini mi se da je Antonic prepoznaje i da je njegov odgovor - da, ta druga krajnost postoji i nije bezopasna. ne - nije bezopasna za narod.
nego za misionare.

PS - i nemoj sada da mi neko spocita da se brinem za dusevno stanje Bogoljuba (Teofila) ili Pere Lukovica, cije tekstove i dalje sa zadovoljstvom citam

[ Izmena poruke: matilda01 na dan 2003-02-09 23:48 ]

#10 Nesa

Nesa
  • Members
  • 173 posts

Posted 10 February 2003 - 09:12

Tekst je jako dobar. To je moj utisak nakon prvog (na brzinu) citanja. Kada uhvatim malo vremena pazljivije cu ga procitati.

Nego, Matilda, gde mi na kraju pokvari utisak sa ovom dvojicom: Bogoljubom "Otrovnim PEROM" Pancicem i "PEROM s onoga svijeta" Lukovicem.

#11 vladan

vladan
  • Members
  • 25,392 posts

Posted 10 February 2003 - 10:34

"slazem se potpuno da je relativizacija i minorizacija proslosti pogubna, ali moze li, po tebi, postojati suprotna krajnost?"
matilda01

Naravno da i druga krajnost moze da postoji i daleko od toga da se ja slazem sa svakom napisanom reci u primerima koje Antonic daje.
Medjutim, po mom najdubljem ubedjenju, ne radi se samo o relativizaciji i minorizaciji proslosti, nego i o relativizaciji ucestalih ekscesa danas i minorizaciji razlicitih formi nacionalistickog, pa i fasistickog ponasanja (incident sa anglikancima, "Obraz", govor mrznje Velje Ilica, neodmerene i nacionalisticke izjave Vojislava Kostunice, simpatisanje i solidarisanje sa zlocincima koje trazi sud u Hagu i mnogi drugi primeri).
U demokratskim drustvima u kojima postoji tradicionalan pluralizam politickih stavova i misljenja, takva vrsta dogadjanja se ne tolerise; ne smemo da kazemo da je to nevazna sitnica, jer onda vrlo ozbiljno rizikujemo da se suocimo i sa vrlo ozbiljnim stvarima, koje su tada vec uveliko izmakle svakoj kontroli.
Evo, zbog toga mi se Antonicev tekst ne svidja i zato se ne slazem sa osnovnim iznesenim tezama autora.

_________________
Koca Popovic: "Basibozluk, bagra i brabonjci, ustali da obnove Dusanovo carstvo. Srbi su samo protiv onoga ko bi hteo da ih makar malo opameti, a odusevljeno klicu svakome ko ih jos vise zaglupljuje, unazadjuje i unesrecuje.

[ Izmena poruke: vladan na dan 2003-02-10 10:40 ]

#12 matilda01

matilda01
  • Members
  • 212 posts

Posted 10 February 2003 - 11:57

Nesa:
Nego, Matilda, gde mi na kraju pokvari utisak sa ovom dvojicom: Bogoljubom "Otrovnim PEROM" Pancicem i "PEROM s onoga svijeta" Lukovicem.


Sto, sta s njima?

#13 Nesa

Nesa
  • Members
  • 173 posts

Posted 10 February 2003 - 12:16

matilda01:
Sto, sta s njima? 

Sa njima nista, nego ono "njihove tekstove sa zadovoljstvom citam".

#14 sonjal

sonjal
  • Banned
  • 3,375 posts

Posted 10 February 2003 - 12:28

vladan:
"U demokratskim drustvima u kojima postoji tradicionalan pluralizam politickih stavova i misljenja, takva vrsta dogadjanja se ne tolerise; ne smemo da kazemo da je to nevazna sitnica, jer onda vrlo ozbiljno rizikujemo da se suocimo i sa vrlo ozbiljnim stvarima, koje su tada vec uveliko izmakle svakoj kontroli.
Evo, zbog toga mi se Antonicev tekst ne svidja i zato se ne slazem sa osnovnim iznesenim tezama autora."

_________________
Koca Popovic: "Basibozluk, bagra i brabonjci, ustali da obnove Dusanovo carstvo. Srbi su samo protiv onoga ko bi hteo da ih makar malo opameti, a odusevljeno klicu svakome ko ih jos vise zaglupljuje, unazadjuje i unesrecuje.

sonjal:
Slazem se sa vama i mogu vam po ovom pitanju reci da je uvek "sredina" zlatna, da ne bi izmakli kontroli.
Ne treba zastraniti ni u kom pogledu.
Imam lose iskustvo sa onim sto je "perfekcionizam" , sto smatram da u opstoj komunikaciji, moze izuzetno da smeta.
To je narocito izrazeno kod onih ljudi koji savrseno rade u svojoj profesiji i koji su navikli da uocavaju samo greske.Imati ulogu i kontrolisati greske je nezahvalno u svim oblastima.U svakom slucaju je dobro raditi, a traziti greske, samo ako se mora, uz opasku da sve je podlozno poboljsanju u toku rada.

#15 milovan

milovan
  • Members
  • 4,995 posts

Posted 10 February 2003 - 13:46

Svi ucesnici ovog foruma i Milovan pitaju sebe kakvi su rezultati dosadasnjih razmjena misljenja, dali su rovovi medu nama dublji ili gradimo mostove da bi se priblizili jedni drugima.
Malo samokritike, za sebe licno mislim da sam produbio rovove i neke mostove porusio.
Da sebe postavim pitanje zasto ucestvujem na ovom forumu i da pokusam iskreno da odgovorim.
Zivot na zapadu se odvija velikom brzinom, malo je vremena za razgovore uz kafu sa prijateljima, plasim se da taj naboj koji se neminovno nagomila slusajuci B92- slobodnu Evropu, citajuci stampu steti klimi na forumu, i licno cu pokusati da spustim tenzije.
Mene licno interesuje pomirenje sa svima na Balkanu, ali neznam koju metodu treba primijeniti, mislim da vise stete napravim nego koristi, vise se svadam nego mirim, iskren sam previse, od Milovana nikad dipomlate.