Spoiler! --Click here to view--
ja bas ne poznajem sistem u Sev. Americi, a volela bih da upoznam. Za pojedine studije sam jos i ukapirala, dok mi je osnovno i srednje obrazovanje( elementary, middle, high... kako god se to zvalo) i dalje misterija. Pricala sam malo sa nekim klincima i nisam bas uspela da ukapiram sistem po kome uce. Jednom sam bila pozvana da pomognem, da odgovorim na neka pitanja iz moje struke, i jedva sam uspela da razumem pojednostavljen koncept i neki izmisljen pojednostavljeni recnik - ja sam svoju nauku studirala i na engleskom, nije mi terminologija problem nego to jezik koriscen u toj knjizi uopste nije bio iz nauke.
Za svoje osnovne studije sam ustanovila da su bile koncipirane gotovo identicno kao u DE ili CH, sto je valjda i bila ideja profesora koji su tu skolu u BG pravili u posleratnom periodu. Pred kraj mog boravka u DE pocele su promene po Bolonji i to je onda izazivalo ne toliko otpor koliko neki prezir prema novom sistemu, nastavno osoblje je bilo izuzetno nezadovoljno zbog promena, ali sproveli su ih disciplinovano kako inace sve rade. Ja nemam licno iskustvo sa Bolonjom ili ovim anglosaksonskim sistemom, ali sam u nekim siutacijama mogla da primetim neke nedostatke obrazovanja u kome moze svasta da se ne izabere, bar kad su u pitanju pojedini poslovi, verovatno ti nedostaci ne dolaze svuda do izrazaja.
Spoiler! --Click here to view--
Acajou, interesantno pitanje.
Ja sam sve skole zavrsio u Yu. Medjutim, moja zena je zavrsila jedan fakultet u Yu, a drugi 'vamokarce, u USA. Puno sam njene skolske literature procitao i tu i tamo, upoznao sisteme, raspravljao s njom o ovome o cemu pricas - planirajuci put za kcerku.
Po mojem iskustvu/misljenju:
Osnovne/srednje skole su puno bolje tamo (Evropa ili Balkan). Daju bolji osnov, siru opcu kulturu. Ameri su ludi za sportom, jako su im vazni skolski sportski timovi - vise od obrazovanja. rezultat: mediokritet. Tko hoce, moze steci znanje, ali to mora biti na inicijativu samog ucenika ili roditelja, skola to ne stimulira.
No, fakulteti/sveucilista su nenadmasni u USA. Dijelom je to zbog tehnologije/pristupa informacijama - nema sta nema. Ali i principijelni (filozofski?) pristup je drugaciji. U mojem iskustvu, sa zagrebackog Sveucilista pred milion godina, to Sveuciliste proizvodi ljude sa sirokim obrazovanjem koji se mogu snaci bilo gdje i uklopiti u sistem, pa i napredovati.
Americki fakulteti proizvode ljude uzeg spektra, ali majstore koji su odmah nakon diplome spremni da rade punom parom i budu produktivni.
Volio bih da se Mrd ukljuci u diskusiju, on o ovome puno moze reci...
US elementarno obrazovanje do 5-og razreda je mnogo obimnije od jugoslovenskog koje ja znam(mozda se nesto u proteklih 35 godina promenilo u YU). Ovede deca do 5-og razreda prodju gradiva sto ga je moja generacija prolazila u prvih 8god. Govorim trenutno samo o programu, a ne o onome sto slabo placeni i manje obrazovani ucitelji mogu da pruze svojim djacima.
Veliki problem ovog skolstva je sto su i ucitelji i profesori zasticeni ko beli medvedi, pa nema sanse da ih smenis, ili nateras da idu na doskolovavanje.
Koliko ce dete nauciti zavisi prvenstveno od podrske koju roditelji pruzaju svom djaku, i na drugom mestu koliko ucitelj voli svoj posao. Rekao sam voli svoj posao, posto je uciteljska/profesorska plata toliko mala, da covek mora debelo da voli taj posao da bi ga kvalitetno radio. Mladi ucitelji i uciteljice koje ja znam popodne rade kao barmeni da bi preziveli.
Od 6-8-og razreda imaju obnovu gradiva iz osnovne skole i po neki izborni predmet. Od 9-12-og razreda je poseban stil, fakultativna nastava gde deca sa svojim nastavnim savetnikom biraju predmete koje ce slusati tokom godine i u periodu od tih 4 godine zavrse neophodno gradivo, moglo bi se reci nesto kao usmereno obrazovanje koje smo mi imali 80-ih.
Ako je dete naklonjeno prirodnim naukama, ono se moze obrazovati baznim kursevima a postoje i posebni kursevi koji se zovu AP (Academic Placement) kursevi i svakog marta djak moze da polaze AP ispit iz slusanog kursa i ako dobije ocenu vecu od 3 dobija kredit za drzavni fakultet. Sa ocenom vecom od 3 djak nemora da slusa polozeni kurs na fakultetu, pa samim tim moze jeftinije i brze da diplomira.
O obrazovanju i programima u US moze da se pise sa svih pogleda, ima i dobrih i losih strana. Rekao bih da 90% uspeha lezi na roditeljima, a onih 10% pada na obrazovni sistem. Roditelj mora da se informise o uspehu svog deteta redovno, cak i da davi nastavnika kako bi imao pravu sliku uspeha njegovog deteta.
Sto se tice US univerziteta, oni daju daleko bolje obrazovanje nego Jugoslovenski fakulteti. Na US univerzitetu nema mesta za profesore koji imaju manju prolaznost od 80%. Nasi profesori koji imaju prolaznost od 2% bi vrlo brzo bili na ulici.
Ovde vazi deviza da ako ti veci deo djaka pada nesto nije u redu sa tvojim predavanjem, a nije problem sto treba ocistiti neradnike. Neradnika ovde ima jako malo, skoro svaki 2 djak u srednjoj skoli ima neki posao posle skole, a da ne govorim o univerzitetu.
Kursevi na fakultetu su napravljeni tako da ljudi koji tesko polazu testove mogu da poloze kurs samo sa izradom projekata koji svedoce o njihovom znanju. Ako student odradi te projekte i pokaze dovoljno znanje, polozice i bez izlaznog ispita. Ako student ne odradi projekte, ali pokaze izvanredno znanje na testu on ce takodje poloziti predmet, nece dobiti A, ali ce poloziti.
Sve od K-12 lezi na roditeljima. Deca imaju izvor informacija, ali prezentacija znanja nije na nivou.