Sta mislis koja metoda na tom planu je jedino davala pozitivno iskustvo u istoriji?
Najveca zamka je da zlo dobije samo novu formu, jer imamo iskusenje da kada se jedna ideologija iskompromituje da je tada samo zamenimo sa drugom, a nastavimo po starom.
Da li ti je poznat primer iz istorije kada su otreznjenja i promene bila unutrasnje, a ne samo formalne?
U svakom slucaju narod treba da se navede da bukvalno proglasi grehom i pobedi one slabosti karaktera preko kojih se njime moze manipulisati (sujeta, gordost, inat, necista savest, sebicnost i kukavicluk).
U ovom videu pod nazivom Radjanje slobode - Jan Hus, imas kako je to pocelo jos pre nego je civilizacija Zapada izasla iz tame srednjeg veka:
http://www.enlite.org/jan.wax
Evo nađoh vremena da odgovorim. Dobar je video, takvih primera nam treba više.
Jan Hus je bio jedan od revolucionarnih umova koji je istrajao u svom naumu. Načeo je tada veoma bolesnu rimsku Crkvu a njegovim putem su pošli kasnije Luter, Zwingl i Kalvin. Hus je završio slično kao Isus, pokušao je sa reformom iznutra, da navede narod (kako ti kažeš da proglasi grehom i pobedi karakterne slabosti), stekao je pristalice u tome, ali isto tako i neprijatelje na visokim pozicijama, ekskomuniciran je, nije promenio svoj stav pa je zato osuđen i pogubljen.
Sličnosti srećemo i u drugim poljima ljudskog delovanja: nauci, politici, kulturi ili generalno u društvu. Uglavnom su začetnici ili teoretičari tih revolucija harizmatične osobe i/ili bistri umovi kao Kopernik, Cartesio, Robespierre, Lenjin, Gandhi, MLK ...
Tačna dijagnoza je prvi i najvažniji korak svakog isceljenja. Upotrebio bih Freud-ove teorije o Egu i Superegu u širokom smislu, na način kako je to Fromm uradio.
Parafraziram iz
Studien uber Autoritat und Familie od E. Fromma
Malo dete, u nedostatku životnog iskustva, smatra roditelje idealom i zbog toga ih može u smislu obrazovanja Superega primati u sebe. Za kritičnijeg odraslog je malo teže da ima isti osećaj poštovanja za autoritete koji vladaju u društvu, osim ako upravo ovi autoriteti, putem projekcije Superega na njih, ne bi za ovog odraslog imali iste kvalitete koje su nekada imali roditelji za nekritično dete. Čovjek hoće da osjeća da ga Superego i autoriteti vole, strahuje od njihovog neprijateljstva i zadovoljava svoje samoljublje ako se svidi svom Superegu ili svojim autoritetima s kojima se poistovjećuje.
Čovečanstvo nikada ne živi sasvim u sadašnjosti. U ideologijama Superego nastavlja živeti prošlost, tradicija rase i naroda, koja samo polagano umekšava uticaje sadašnjosti i nove promene i na taj način dugo deluje putem Superega, igrajući u ljudskom životu moćnu ulogu nezavisnu od ekonomskih odnosa. U autoritarnim oblicima društva svoje zadovoljenje nalaze mazohističke i sadističke težnje. Što u ovoj hijerarhiji pojedinac stoji dublje, to je veći broj i kvalitet njegovih ovisnosti o višim instancama. On mora slušati zapovedi svog neposrednog pretpostavljenog, čiji nalozi dolaze sa samog vrha piramide, tj. od monarha, vođe ili jednoga boga. Neizostavna pretpostavka autoriteta je moć njegovog nosioca. Nosioc mora biti kadar obećati pojedincu zaštitu i sigurnost, ali istovremeno ga tako zastrašiti da zaboravi na svaki otpor. Autoritet mora sebi pribaviti izgled kao da je potpuno siguran u svoj uspjeh i kao da jedino on može spasiti društvo od haosa i propasti.
Kao odgovor ili suprotnost gore-opisanom autoritarnom karakteru pojavljuje se revolucionarni karakter. On se identifikuje sa čovečanstvom, i prevazilazi telesne granice vlastitog društva i zahvaljujući tome može kritikovati svoje ili bilo koje društvo sa stajališta uma i čovečnosti. On nije zarobljen uskogrudnim obožavanjem kulture u kojoj se slučajno rodio, koja nije ništa drugo nego vremenska i geografska slučajnost. Sposoban je promatrati okolinu otvorenim očima osvešćenog čoveka i nalazi kriterijume za prosuđivanje slučajnog u onom što nije slučajno (um), služeći se merilima koja postoje u ljudskom rodu i za ljudski rod.
Ali teško je biti nepokoran ako čovjek nije čak ni svjestan da se pokorava. Duhovnost na žalost postaje sinonim za slabost, za nešto nepotrebno. Isto tako odbacivanje autoritarnih mitova ne podrazumeva i odricanje od sopstvene nacije i tradicionalnih karakteristika našeg društva. Koliko se od naših klinaca danas ne pokorava kompjuteru? Kako će oni sutra reći "NE" filozofiji kojoj je ideal ponašati se poput kompjutera, bez volje, bez osjećaja, bez strasti?
Građanska odgovornost se sve više pretvara, posebno kod nas u društveno-političku nezainteresovanost, traži se revolucionar.
Edited by mlatko, 17 February 2010 - 00:30.