Citam isto tako da farmaceutska industrija recimo izdaje vise novca za reklame nego za bila sta drugo ukljucujuci i skupi razvoj novih lekova.
Kad se danas putuje po Evropi pocinjemo da se susrecemo sa identicnim reklama svuda oko nas. Svaki grad sve vise lici jedan na drugi. Skoro da ne postoji javni prostor koji nije ispunjen nekom reklamom.
Isto tako pre neki dan citam kako nekoliko glavnih marketinskih agencija u svetu planira svoje kampanje. Mislim da bi im na tome pozavideo i sam Gebels. Koriste se najnovija saznanja iz psihologije, neurobiologije i fiziologije, antropologije itd. da bi se manipulisalo odraslima ali i decom na nacine koje ovi ne mogu ni zamisliti.
Mnogi ce reci da je reklama zapravo osnovan vid slobode govora. Ali, da li je to zaista tako kad od slobode govora nema vise nista osim reklama. Zamisljam situaciju iz Monti Pajtona - Zivot Brajana ili u Hajd Parku gde razne mesije drze govore. To se moglo shvatiti kao sloboda govora ili neka stara dobra pijaca gde su svi prisutni, svako ima svoje mesto pa onda birate i to najcesce zavisno od kvaliteta a ne od toga ko ce platiti vise.
Ali, u reklamokratiji nekolicina globalnih kompanija zauzima 90% prostora, nista drugo se ni ne moze cuti ili videti, svi su potisnuti a istovremeno ne mogu pobeci od toga. Kompanije sve vise i sve cesce trguju privatnim podacima potrosaca, citave televizije i novine zavise od reklame i sve cesce to postaje i vid pritiska na medije i novinare da izvestavaju u interesu kompanija. O marketinskim trikovima modernih politicara ili o industriji lobiranja koja je takodje neka vrsta reklame da i ne govorim.
Mozda sve ovo zvuci pomalo preterano ali ako zaista pogledamo sta se dogodilo u poslenjih 60 godina u ovoj oblasti drustva i kako je to promenilo danasnji svet, zaista ne bi bilo lose da o tome prodiskutujemo. Moje misljenje je da sadasnja galopirajuca reklamokratija zapravo pocinje da podriva citav demokratski poredak i da sve vise postaje smetnja normalnom funkcionisanju slobodnog trzista koje je sve vise zavisno od reklame a sve manje od kvaliteta proizvoda (bar u odredjenim segmentima).
Edited by Anduril, 30 October 2009 - 17:17.