Jump to content


Photo
- - - - -

Njegos, Gorski Vijenac, Crnogorci i Albanci


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
68 replies to this topic

#31 Don Jabilio

Don Jabilio
  • Banned
  • 640 posts

Posted 26 September 2009 - 23:24

da li to znaci da ga slobodno koristis van foruma? :ph34r:


Preshevari, Gorski Vijenac ne smatram (samo) ja pamfletom koji glorifikuje genocid, nego i sami akademici. citiram:


Anzulovic, Branimir. Heavenly Serbia: From Myth to Genocide. pp. 51-60. New York. 1999.


da, i? gledajuci naslov knjige, jel to trebalo da bude neki dokaz o genetskoj predispoziciji srba na genocid?

delo je iz 19. veka... koristiti njega za bilo kakvu diskusiju je izrazito neozbiljno... evo recimo, zanima me kakva su bila prava crnaca u tom istom njujorku tokom tog 19. veka?

#32 PRESHEVARI

PRESHEVARI
  • Members
  • 6,122 posts

Posted 27 September 2009 - 16:46

Jos gore: citam i ono sto pises ti i Unbi.
Gandalf te je dopunio na racun onih bitaka, tako da oko toga nema spora, svi se slazemo kako se to odigralo. (Iskreno, ne vidim zasto je to uopste bilo neophodno pominjati i sta to dokazuje, a sto je relevantno za ovu pricu.)

Citao sam, npr, tvoje pojasnjenje oko grckih gradonacelnika u Albaniji, i dalje stojim na tome da Grci drze vlast samo u jednom gradicu.
Citao sam, npr. da Albanci u Ulcinju cine 90% stanovnistva, sto je netacno (cine oko 75%).
Citao sam vasa misljenja o opstini Tuzi, citao sam o nekim Albancima u CG koji se prezivaju Nikic i Vunic, za sta ja nikada nisam cuo.

Pitao sam o kakvim se to zlocinima nad Albancima radi u knjizi koju je Unbi izabrao kao izvor, nisam dobio odgovor.
Citao sam o onom nekom masovnom ubistvu Albanaca (valjda sa Kosova) u Baru u toku II svjetskog rata, ali o tome nemam pojma. Ni sta su radili toliki Kosovari u Baru, ni kako je poceo konflikt, ni koliko ih je ubijeno.

Prije par godina smo imali neku diskusiju i sjecam se da si ti insistirao upravo na te dvije istorijske epizode: poraz cg vojske kod Ali pasinih izvora i tom zlocinu u Baru. Ne shvatam zasto su bas one toliko vazne. Ili je to prosto jedino sto ti znas iz dugacke istorije cg-albanskih odnosa? Prosto, ja mislim da ti i Unbi (za razliku od mene i Gandalfa) jako malo znate o CG.

Sjecam se da si na jednoj diskusiji na pitanje Srba i Makedonaca o odnosu prema albanskoj manjini objasnio kako je CG drzava u kojoj se prava Albanaca dobro postuju. Pretpostavljam da si u medjuvremenu promijenio misljenje?

Zaista zasluzhujesh odgovor.
Pa ti si nam poceo"neshto objashnjavati iz istorije" pomenuo Skadar i opsadu Skadra..a ja sam pokushao da ti objasnim da istorija odnosa Albanaca i Crnogoraca nije samo opsada Skadra ..
Slushaj ..ako nemash pojma o "Barskom masakru" ti onda zaista nemash nikakve kredibilnosti da sa nama ovde raspravljash ..
Ako nisi cuo da pokushaju asimilacije CG Albanaca..
Ako nisi cuo da vishe Albanaca iz CG zhive u Americi nego li u CG
Onda odakle ti pravo da delish lekcije Albancima o
asimilaciji
shovenizmu
itd.
Spiro Ksera se deklarishe kao GRK i on je gradonacelnik Gjirokastre koji je vecinski albanski...
shto dokazuje da su Albanci najtolerantniji narod na Balkanu mozhda posle Boshnjaka..
Jel mozhesh ti da zamislish gradonacelnika Podgorice recimo da bude Albanac..
No ipak mislim da u poredjenju sa ostalim slovenskim i neslovenskim drzhavama gde Albanci zhive shanse za jedan relaksirani odnos Albanaca i naroda drzhave gde oni zhive najvece bash u CG.
Crnogorci, mozhda zato shto su odvajkada zhiveli u susedstvu sa Albancima i znaju obicaje jednih drugih, imaju neku spesificnu toleranciju preme Albancima i obrnuto..besa, rijec, cojstvo josh uvek su deo zhivotnog folklora oba naroda shto i cini veoma slicnim a isto tako i medjusobno meshanje je ucinilo svoje.
Zato mislim da ima nade sa Albance i Crnogorce shto nije slucaj sa Srbima i Makedoncima...

#33 David Gilmour

David Gilmour
  • Members
  • 5,374 posts

Posted 27 September 2009 - 16:57

Spiro Ksera se deklarishe kao GRK i on je gradonacelnik Gjirokastre koji je vecinski albanski...
shto dokazuje da su Albanci najtolerantniji narod na Balkanu mozhda posle Boshnjaka..


Znaci to je dokaz, jedan gradonacelnik koji se deklarise kao Grk u Albaniji,
ajd dobro, ima li sta jos, npr kako zive manjine, koliko ima skola, tv programa, novina itd itd
Kakva je asimilacija bila u Albaniji...
Najtolerantniji, nije to sala ipak, treba da se dokaze malo ozbiljnije...

#34 DonJuan

DonJuan
  • Members
  • 21,299 posts

Posted 27 September 2009 - 18:09

Molim vas da se drzite teme. Hvala.

#35 MAGRIPA65

MAGRIPA65
  • Members
  • 20,706 posts

Posted 27 September 2009 - 19:32

Priznajem da sam mozda pogresno razumeo ovo delo i nameru autora ali nisam shvatio da se radi o nekoj glorifikaciji dogadjaja iz tog perioda.Sta vise moj je utisak da je autor(Njegos) pokusao da opise tragediju tog vremena kada su se Crnogorci medjusubno ubijali samo zato sto su druge veroispovesti.Mozda gresim jer sam Gorski vjenac citao pre 30 i kusur godina pa sam sigurno zaboravio dosta toga.

#36 Marko

Marko
  • Members
  • 2,046 posts

Posted 30 September 2009 - 12:48

Zaista zasluzhujesh odgovor.
Pa ti si nam poceo"neshto objashnjavati iz istorije" pomenuo Skadar i opsadu Skadra..a ja sam pokushao da ti objasnim da istorija odnosa Albanaca i Crnogoraca nije samo opsada Skadra ..


Naprotiv, meni nije bilo ni na kraj pameti da raspravljam o istoriji medjunacionalnih odnosa. Mislim da po toj temi nema mnogo sansi da se slozim sa vecinom Kosovara u ovom trenutku. Prica je bila o tome da je Kurti tvrdio da se CG mora odrediti prema kolonizaciji "albanskih teritorija" u XX vijeku, sto sam ja smatrao neumjesnim, a sagovornici sa Kosova se nisu slagali.

Onda su iz nekog razloga otvorili istorijsku raspravu i prosirili osudu CG zbog osvajanja Skadra 1912. i uz to poceli o porazu cg vojske na Ali-pasinim izvorima. Prosto ne vidim potrebe da se o tome raspravlja i ne vidim da to nesto opterecuje odnose CG-Albanija i CG sa svojom albanskom manjinom. To je istorija, nista posebno, niti strasno.

Nije bas posebno lijepo da neko sa Kosova proziva CG zbog toga sto je predsjednik suda u Ulcinju ne-Albanac. Na kraju krajeva, ne-Albanci u Ulcinju cine cetvrtinu stanovnistva, pa je normalno da i njima pripadne neko vazno mjesto.

Koliko ja znam, u Gjirokastri su na vlasti socijalisti Edi Rame. Ako kazes da se taj Ksara deklarise kao GRK, vjerujem, ali pitanje za tebe je koliko se ljudi u Albaniji deklarisu kao Grci?

Kao primjer bih jos spomenuo ovu makedonsku enciklopediju. To su osudili Albanci u Makedoniji, vlasti iz Bugarske i vlasti iz Albanije, a onda je onaj predsjednik Skupstine Kosova odrzao lekciju Makedoncima o tome ko su i sta su. Po meni je to vrlo, vrlo neumjesno, bez obzira kakva je enciklopedija. Ispravite me ako grijesim, ja o tome znam samo iz kratkih novinskih clanaka. Ono sto sam procitao da je predsjednik Skupstine Kosova porucio Makedoncima je meni bilo cudno.

#37 PRESHEVARI

PRESHEVARI
  • Members
  • 6,122 posts

Posted 30 September 2009 - 14:44

Naprotiv, meni nije bilo ni na kraj pameti da raspravljam o istoriji medjunacionalnih odnosa. Mislim da po toj temi nema mnogo sansi da se slozim sa vecinom Kosovara u ovom trenutku. Prica je bila o tome da je Kurti tvrdio da se CG mora odrediti prema kolonizaciji "albanskih teritorija" u XX vijeku, sto sam ja smatrao neumjesnim, a sagovornici sa Kosova se nisu slagali.

Onda su iz nekog razloga otvorili istorijsku raspravu i prosirili osudu CG zbog osvajanja Skadra 1912. i uz to poceli o porazu cg vojske na Ali-pasinim izvorima. Prosto ne vidim potrebe da se o tome raspravlja i ne vidim da to nesto opterecuje odnose CG-Albanija i CG sa svojom albanskom manjinom. To je istorija, nista posebno, niti strasno.

Nije bas posebno lijepo da neko sa Kosova proziva CG zbog toga sto je predsjednik suda u Ulcinju ne-Albanac. Na kraju krajeva, ne-Albanci u Ulcinju cine cetvrtinu stanovnistva, pa je normalno da i njima pripadne neko vazno mjesto.

Koliko ja znam, u Gjirokastri su na vlasti socijalisti Edi Rame. Ako kazes da se taj Ksara deklarise kao GRK, vjerujem, ali pitanje za tebe je koliko se ljudi u Albaniji deklarisu kao Grci?

Kao primjer bih jos spomenuo ovu makedonsku enciklopediju. To su osudili Albanci u Makedoniji, vlasti iz Bugarske i vlasti iz Albanije, a onda je onaj predsjednik Skupstine Kosova odrzao lekciju Makedoncima o tome ko su i sta su. Po meni je to vrlo, vrlo neumjesno, bez obzira kakva je enciklopedija. Ispravite me ako grijesim, ja o tome znam samo iz kratkih novinskih clanaka. Ono sto sam procitao da je predsjednik Skupstine Kosova porucio Makedoncima je meni bilo cudno.


Da je neumesno od Kurtija jeste.
Istorijsku raspravu si otvorio Ti..."da vam neshto objasnim iz istorije" zar se ne secash?
Deklarishu se i Albanci kao Grci i to ne mali broj...ako si cuo za -Kartu homogeniteta- onda ne treba vishe da ti objasnim dalje..
Makedonska enciklopedija je velika bruka i veoma opasan poduhvat MANU i makedonskih partija na vlasti...
Predsednik Skupshtine Kosova ga je preterao.

#38 PRESHEVARI

PRESHEVARI
  • Members
  • 6,122 posts

Posted 30 September 2009 - 14:48

Znaci to je dokaz, jedan gradonacelnik koji se deklarise kao Grk u Albaniji,
ajd dobro, ima li sta jos, npr kako zive manjine, koliko ima skola, tv programa, novina itd itd
Kakva je asimilacija bila u Albaniji...
Najtolerantniji, nije to sala ipak, treba da se dokaze malo ozbiljnije...


Pa interesuj se kako zhive manjine u Albaniji.
Tamo je grcka manjina najbrojnija..imaju sve..imali su cak i za vreme Envera Hodze vishu shkolu u Cjirokastri..
Ima vishe njihovih shkola nego djaka..
Za asimilaciju mozhemo samo da nagadjamo..jer ne znamo ni ti ni ja..

Edited by PRESHEVARI, 30 September 2009 - 14:49.


#39 Marko

Marko
  • Members
  • 2,046 posts

Posted 30 September 2009 - 15:37

Dobro, da se slozim sa dva posljednja posta Preshevarija.
Jedino nije tacno da sam ja otvorio raspravu iz istorije.
Teklo je ovako: najprije sam ja imao primjedbu na Kurtijevo insistiranje da CG osudi kolonizaciju albanskih teritorija (i na jos neke djelove Kurtijeog intervjua). Prosto, smatram da to nije bas dobar nacin razgovora. Na to su mi sagovornici sa Kosova objasnili da su mnogi Crnogorci igrali negativnu ulogu u dogadjajima 90-h. Unbi je tome dodao pricu o crnogorskom osvajanju Skadra 1912. i rasprosto nekakvu mapu.
Ja mislim da je to (1912.) vec daleka istorija za koju CG nema potrebu da se pravda.
Eto, ukratko, tako je pocela neka istorijska rasprava.

Dakle, slazem se sa ova 2 posljednja posta, s tim da mislim da je vrlo opasno kada predsjednik Skupstine jedne (vrlo mlade) zemlje uzima sebi za pravo da onako grubo dijeli lekcije susjedima o tome ko su i sta su (ili nisu). Na ovom forumu bi to bilo nepristojno.

Posle citave rasprave, meni je ostao utisak da ovih par diskutanata sa Kosova (kao i Kurti) smatraju da im je CG nesto duzna, jer im je kroz istoriju nanijela nekakve velike nepravde (napadala, otimala teritorije, cinila zlocine...). Ja mislim da sve to ne stoji i da takav osjecaj nije dobar za neku normalnu komunikaciju. Takodje, tesko da ce biti dobro primljen takav stil, kada neko iz Pristine porucuje da u Ulcinju predsjednik suda mora biti Albanac.

#40 PRESHEVARI

PRESHEVARI
  • Members
  • 6,122 posts

Posted 01 October 2009 - 14:06

Dobro, da se slozim sa dva posljednja posta Preshevarija.
Jedino nije tacno da sam ja otvorio raspravu iz istorije.
Teklo je ovako: najprije sam ja imao primjedbu na Kurtijevo insistiranje da CG osudi kolonizaciju albanskih teritorija (i na jos neke djelove Kurtijeog intervjua). Prosto, smatram da to nije bas dobar nacin razgovora. Na to su mi sagovornici sa Kosova objasnili da su mnogi Crnogorci igrali negativnu ulogu u dogadjajima 90-h. Unbi je tome dodao pricu o crnogorskom osvajanju Skadra 1912. i rasprosto nekakvu mapu.
Ja mislim da je to (1912.) vec daleka istorija za koju CG nema potrebu da se pravda.
Eto, ukratko, tako je pocela neka istorijska rasprava.

Dakle, slazem se sa ova 2 posljednja posta, s tim da mislim da je vrlo opasno kada predsjednik Skupstine jedne (vrlo mlade) zemlje uzima sebi za pravo da onako grubo dijeli lekcije susjedima o tome ko su i sta su (ili nisu). Na ovom forumu bi to bilo nepristojno.

Posle citave rasprave, meni je ostao utisak da ovih par diskutanata sa Kosova (kao i Kurti) smatraju da im je CG nesto duzna, jer im je kroz istoriju nanijela nekakve velike nepravde (napadala, otimala teritorije, cinila zlocine...). Ja mislim da sve to ne stoji i da takav osjecaj nije dobar za neku normalnu komunikaciju. Takodje, tesko da ce biti dobro primljen takav stil, kada neko iz Pristine porucuje da u Ulcinju predsjednik suda mora biti Albanac.


Za dobru komunikaciju treba samo malo dobre volje i gledanje unapred ..istorijske cinjenice su istorijske cinjenice i mi ih ne mozhemo menjati ili zaboraviti zarad neke bolje komunikacije i ako se tu ne slazhemo onda ih je bolje izbegavati
Ti treba da da ponekad stavljash sebe u polozhaj sagovornika da bi komuniciranje bilo normalno i iskreno.
Ni jednom nisi spomenuo enciklopediju koja je nanela neprocenjivu shtetu medjunacionalnim odnosima u Makedoniji ali ti je zato opasniji jedan intervju predsednika skupshtine Kosova koji je zaista preterao u izjavljenim glupostima..ali intervju je intervju ili izjava a enciklopedija je oficijalni dokument za buduce generacije gde ce mladi Makedonci nauciti kako su im Albanci zauzimali kuce tokom citave istorije, kako je Majka Tereza prava Makedonka, kako su Albanci divlji narod sa planina i takve gluposti...
Malo vishe objektivnosti ne bi ti shkodilo..do sada je nisi pokazao.

#41 Unbeliever

Unbeliever
  • Members
  • 8,920 posts

Posted 02 October 2009 - 02:08

ja do sada nisam citao neku ozbiljnu kritiku tih citata od Anzuloviceve knjige. sam predvodnik anti-albanskih tirada (ali ne onih iz albanije! :ph34r:) nista nije komentarisao jer nema nista ni reci - laze Anzulovic, laze Ekmecic - lazu svi.

vazno je da su "kosovski albanci infincirani sovinizmom" a da nam je drug Marko objektivno-neutralni igrac. nikada CG nije nista lose ucinila, teritorij koji je pocetkom ovog veka krvavo osvojila ne racuna se, a Dubrovnik se sam bombardirao auto-komandom. sve to, according to Marko, naravno.

Edited by Unbeliever, 02 October 2009 - 02:08.


#42 Marko

Marko
  • Members
  • 2,046 posts

Posted 02 October 2009 - 12:34

Ja nisam navikao da diskutujem o knjizi na osnovu naslova.
Npr, kao krunski dokaz nasilja koje je pocinila cg vojska nad Albancima pocetkom XX vijeka ovdje je iznesen naslov knjige: "Pokrstavanje Muslimana". Na moje pitanje sta pise u toj knjizi nisam dobio odgovor.
Dakle, kada neko iznese neku knjigu kao argument za optuzbe, bilo bi pozeljno da makar priblizno zna njen sadrzaj.

Kako god, ja nemam nista protiv Albanaca, ali imam protiv nevaspitanih lazova, cak i kada su oni istovremeno KS-Albanci.

#43 Unbeliever

Unbeliever
  • Members
  • 8,920 posts

Posted 02 October 2009 - 12:49

Ja nisam navikao da diskutujem o knjizi na osnovu naslova.


naravno - jer ti uopste ne citas sta se pise ovde. ja sam ovde doneo nekoliko DIREKTNIH CITATA iz knjige Anzulovica "Heavenly Serbia: from Myth to Genocide" i citat Ekmecica o Vijencu kao inspiraciji za "oslobodjenje" Bosne '90-tih. tebi to ne odgovara, naravno, pa se sad pravis francuskom sobaricom.

Kako god, ja nemam nista protiv Albanaca, ali imam protiv nevaspitanih lazova, cak i kada su oni istovremeno KS-Albanci.


lazov je covek koji kaze da je donet samo naslov knjige iako je PRVI POST NA OVOM TOPICU moj post gde se navodio cak CETIRI CITATA iz knjige, zajedno s godinom izdavanja, stranicama koje sam citirao, imenom autora i knjige. a da nemas nista protiv Albanaca to je jasno... samo mislis da su "infincirani sovinizmom." i da "pricaju budalastine." :ph34r:

evo jos jednom za tebe s jeftinom ulaznicom. mozda bi mogao i ti nesto ovako da citiras a ne da nas davis s tvojim, nadasve bajatim postovima.


One of these caesaropapist rulers, Vladika Petar Petrovic Njegos (1813-51), was also a poet, generally regarded as the founder of modern Montenegrin and Serbian literatures. His most celebrated work is the dramatic poem Gorski vijenac (The Mountain Wreath), first published in 1847. It is worth examining this work in some detail, because its combination of high artistic value (which cannot be fully appreciated in any of the existing English translations), religious symbolism, and glorification of genocide may well be unparalleled in world literature.


+

The poem was inspired by a massacre of Muslims, popularly known as "Christmas Eve" or "The Extermination of the Turks" (the "Turks" in question were actually native Slavs who converted to Islam during the Turkish rule). It originally carried the subtitle "a historical event from the end of the seventeenth century". The main theme of the poem is the conflict between Christian and Muslim Montenegrins, resolved through the massacre of the latter.


+

The poem starts with an explosion of hatred. In the opening monologue by the principal character, Vladika Danilo, the "Turks" are variously called devils, the devil's tribe, the devil's large maw, accursed litter, and loathsome degenerates, and they are compared to locusts and to an owl gulping a bird.

+

The rejoicing over the massacres and their depiction as a baptism in blood that leads to the nation's rebirth make the poem a hymn to genocide.


Anzulovic, Branimir. Heavenly Serbia: From Myth to Genocide. pp. 51-60. New York. 1999.



#44 Marko

Marko
  • Members
  • 2,046 posts

Posted 04 October 2009 - 12:42

Iz moga posta je valjda jasno da sam mislio na knjigu "Pokrstavanje muslimana".
Nemoguc je posao ako ovdje zajedno uzmemo da tumacimo "Gorski vijenac".

Uz to, bilo bi dobro da Presevari ukratko objasni kako se to dogodio masakr u Baru, da znamo.

#45 PRESHEVARI

PRESHEVARI
  • Members
  • 6,122 posts

Posted 04 October 2009 - 19:17

Iz moga posta je valjda jasno da sam mislio na knjigu "Pokrstavanje muslimana".
Nemoguc je posao ako ovdje zajedno uzmemo da tumacimo "Gorski vijenac".

Uz to, bilo bi dobro da Presevari ukratko objasni kako se to dogodio masakr u Baru, da znamo.



Barski slučaj - I dio
četvrtak, 07 Avgust 2008 21:18
E-mail Ispis
Mobilisani za ispomoć pa strijeljani.
Istina o Barskom slučaju od 15. marta 1945. kada je streljano više od dvije hiljada Kosovara još uvijek je pod velom tajni ili je veoma malo predstavljena kosovskoj i široj javnosti. Kako nam jedan od preživjelih nedavno reče "0 zločinu u Baru proteklih šezdesetak godina nije smjelo da se razmišlja a kamoli nešto napiše". Za taj masakr niko do sada nije odgovarao, mada se zna da su taj zločin počinili partizani i da su stradalnici bili Kosovari sakupljeni iz različitih sredina. Nasilna mobilizacija je obuhvatila i Bošnjake prizrenskog kraja. Medu streljanima bilo je i Bošnjaka iz Župe i Gore.
Mehmed Kaplani Primjera radi, samo iz Gornjeg Ljubinja u Baru, crnogorskom gradiću streljano je 12 mladića, iz Donjeg Ljubinja devet, dok iz Gore sedmero. Iz Jablanice od 50 mobilisanih njih šest je steljano.

Te 1945. godine, marta mjeseca iz Gornjeg Ljubinja nasilno je u dva navrata "mobilisano" 27 osoba. Jedan od dvanaestorice koji je sačuvao glavu je i Mehmed Kaplani. Nažalost Zabidin Elezi, Rakip Elezi, Rakip Ademi, Kasem Hodža, Ramiz Ademi, Bajram Ademi, Amet Maksuti, Muhamed Maksuti, Zuljo Ibra, N. Ibra, Bajruš Osmani i Amet Osmani zauvijek su ostali zatrpani u nekoj od jama u Baru. Mehmed Kaplani, nakon što nas je ljubazno primio, donio je hrpu papira gdje je uredno bilježio šta se u Baru marta 1945. godine desilo.

- Mobilizacija se desila u subotu, 10. marta 1945. godine kada su nas okupili i odveli do Sredske, pa zatim do Prizrena. Na početku su nas izvjestili da nas vode kao ispomoć partizanima u borbi protiv Nijemaca, koji su se "ukopali" negdje na Primorju. Iz Sredske je sa nama bio i Vojo Mandušić, vodnik po činu. Oni koji su imali "pik" od vlasti bili su mobilisani. Iz Drajčića je bio Slave Kekov, iz Gornjeg Sela Miloš, iz Ljubižde Trajko, dok iz Mušutišta Spiro Petković i neki Petko koji je u Baru bio ranjavan i kome je amputirana noga. On je ležao sa mnom u bolnici i nakon povratka na Kosovo, radio je u Suvoj Reci, u jednom kiosku.
Na žalost, nekima ne znam prezimena.

Vodio nas je neki policajac Marko iz Lokvice. Kada smo stigli u Prizren, čekali smo ispred vojne pekare u prizrenskoj kasarni. Bilo nas je oko 4.500, smještenih u tri dugačka plehana hangara sagrađena od strane Italijana. U tim hangarima boravili smo 17 dana. Nakon toga, bio je ponedjeljak, odveli su nas kod stare prizrenske pošte i ponovo vratili u kasarnu, gdje su nam dali po dva hljeba i suvu hranu. I tako smo krenuli na put neizvjesnosti. Prošli smo Šadrvan, Kuri česme, Žur i stigli u Kuks gdje smo i prenoćili. ' Na mjestu gdje se spajaju Bijeli i Crni Drim, u blizini jednog razrušenog mosta prenoćili smo, da bismo ujutru rano krenuli za Puku. Tamo su nam ponovo podijelili po dva hljeba i suve hrane. Tako smo stigli do Skadra, gdje smo prenoćili u bivšim turskim kasarnama iznad grada. Tu smo jeli neki pasulj koji je smrdio na gas, pa nas je poslije toga tjerala muka.
Kasnije su stigli i brice iz Skadra, koji su nas ošišali "na nulu". Bili smo prepuni vaši, jer se tada nosila vunena odjeća. Nekako smo izdržali do Skadra. Negdje oko ponoći naređeno nam je da moramo u "pokret". Na kapiji nas je izlazilo po dvije stotine.
Svo vrijeme do Skadra vodila nas je piroćanska i vranjanska vojska. Ti partizani u civilu nisu imali nikakva obilježja. Imali su puške "kragujevke" i u Skadru su nas predali 10. Crnogorskoj brigadi, koji su bili dobro naoružani i obučeni u "engleske uniforme". Nisu nam davali vode, pa smo preko žica od djece u Skadru kupovali vodu za pet leka. Šest dana i noći nam je trebalo da stignemo u Bar. Po dvije stotine nas je preko Skadarskog jezera bilo prenošeno do sabaha. U blizini Bara bilo je jedno mjesto sa česmom na kojoj je bilo napisano "Crna Gora". Tako smo i prvi put vidjeli more. Tako smo stigli i do Starog Bara, koji je bio pun maslinaka i primorskog voća. Prošli smo i pored dvije džamije u Baru. Između Starog i Novog Bara bila je jedna livada. Tu su nam dali odmor. Ovi iz Crnogorske nas nisu toliko mučili kao Vranjanci i Piroćanci, koji su na nas prije toga pucali kada je neko htio da napuni vode iz rijeke.
Oni su nas smatrali dezerterima. Njih dvije stotine nas je sprovelo u Bar i dok su se stražari odmarali u livadi, čuli smo kako je eksplodirala neka bomba. Mi smo mislili da se radi o pucnjavi u gradu. Zatim smo čuli i pucanj. Tada je na bijelom konju naišao komandant te 10. Crnogorske koji je odjednom stražarima koji su odmarali viknuo: "Na gotov's, majku vam vašu", da bi dalje produžio. U međuvremenu su stražari već bili na nogama. Tu sam vidio nekog ubijenog crnogorskog vojnika. Kažu da ga je ubio neki Albanac koji mu je nakon što ga je taj vojnik odgurnuo od česme dok je pio vodu, uzeo pušku i ubio ga. Nakon toga su tog mladića i još dvojicu masakrirali.
Nas su kasnije odveli u fabriku Monopol, gdje nas je dočekao neki oficir riječima: "Majku vam vašu, vi ćete se boriti protiv partizana."
Tek smo tada konačno shvatili da nas smatraju neprijateljima partizana. Mi iz Ljubinja smo bili negdje u sredini Monopola. Tu smo vidjeli vojnika koji je okrenuo puškomitraljez prema nama, dok jedan od mojih rođaka, koji je bio sa mnom uplašeno reče: "Dajdža, ima da nas streljaju". Ja sam mu, tješeći ga odgovorio da se to neće dogoditi. Samo što sam to izustio počela je neviđena pucnjava na nas. Mnogo je ljudi tu pokošeno. Zatim su se čuli pucnjevi iz svih raspoloživih oružja od strane partizana. Izbezumljeni narod je počeo da vrišti, urla... Mene je metak pogodio u petu, ali sam nekako ćutao. Kada sam ranjen i u predjelu glave, iznad noći sve mrtve su, vjerovatno, pokopali po jamama kod te livade, a ranjenike su kasnije prebacili u bolnicu. Dok su nas prebacivali do bolnice nekim malim engleskim kamionima, primjetili smo jednu ženu kako nosi vode.
- Sestro, malo vode! - rekao sam joj.
- Kako da ti dam vode kad si mi ubio brata? - rekla nam je.
Tako su nas žedne odveli do ambulante.

U ambulanti u Miločeru bio sam smješten sa još oko dvjesto ranjenih, da bi me kasnije prebacili na liječenje u Herceg Novi - sjeća se Kaplani.
Na novinarsko pitanje koji su razlozi takve brutalnosti i strijeljanja, Mehmed Kaplani kaže:
- U pitanju je osveta prema Kosovarima još iz perioda 1935. godine kada je tadašnja vlast Kraljevine Jugoslavije otela zemljište od Albanaca sa Kosova na području Đakovice i Peći i to isto dala Crnogorcima. Mnogo je takvih primjera otimanja tuđeg zemljišta. Jednom katoliku iz Trepe-tince oduzeto je veliko imanje sa kućom i dato Crnogorcima. Tako su uradili i u Duš-anovu i Ljutoglavu kod Prizrena. Otimali su albansko, tursko, muslimansko po čitavom Kosovu. Kada je Njemačka 1941. godine objavila rat, Crnogorci su počeli da bježe preko klisure prema Crnoj Gori. Tada su se Albanci njima osvetili za otetu zemlju.

Prema podacima kojim raspolaže vrijedni i oštroumni starina Mehmed Kaplani, osim Bošnjaka iz Župe i Podgora bilo je nasilno mobilisanih i ubijenih iz Gore.
Većina imena, kako nam reče Kaplani,. koja su pomenuta kao poginuli borci iz Gore u knjizi Miodraga Nikolića: "Prizren -S Titom ka pobedi, 1941-45", su imena ljudi koji su strijeljani marta 1945. godine u Baru. Strijeljani u Baru su: Ahmed Ahmeti i Zuber Ismailji iz Rapče, Hasan Abdurahim i Irfan Dalifi iz Baćke, Sali Jamini iz Kukaljana, Tefik Tasip iz Lještana i Naim Hamiti iz Kukljibega.
Pokazujući nam dokumenta, Mehmed Kaplani nam je rekao da je do 1995. godine primao boračku penziju, te da mu je iste godine od strane vlasti uz vrlo čudno obrazloženje "da je bio na strani neprijatelja" ukinuta.


Čitajte uskoro nastavak u II dijelu