Jump to content


Photo
- - - - -

Vlasi/Vlahi/Vlaji u Srbiji, Bosni, Hrvatskoj, Crnoj Gori...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
132 replies to this topic

#46 DonJuan

DonJuan
  • Members
  • 21,299 posts

Posted 25 March 2009 - 22:43

Don Juane, lijepi moj, ne mogu ti dati odgovore na sva tvoja nerijesena i i neodgovorena pitanja, ali ovo u vezi Kelta ti slucajno mogu odgovoriti: Kelti su naseljavali cijelo podrucje Evrope, pa tako i djelove danasnje Turske. Najbolji primjer ti je fudbalski klub "Galatasaray". U blizini Istanbula se i dan danas jedna regija zove "Galata", a "Gallier" bjase ime kojim Rimljani nazvase Kelte. :ph34r:

Naravno, sve tako u bobu nisu mogli pogodoti - barem po mom nekom misljenju iako nemam beze sa bionenetikom. Ipak mi je logicno da je u BiH opstalo najvise takozvanih "ilirskih gena". Ali nije ni vazno. Cinjenica je da smo svi mi samo ljudi i da nikakve teorije o cistim rasama, krvi, itd., ne igraju APSOLUTNO NIKAKVU ulogu, naravno, samo u slucaju ako zelimo da ostanemo ozbiljni. Dakle, svo to, najcesce srpsko i hrvatsko prdenje, o "srpskim i hrvatskim plemenima" od kojih smo svi nastali, mozes objesiti macku o rep. Vazni su samo, i iskljucivo, identiteti stvoreni tamo negdje u 19. vijeku i, naravno, nase zajednicko sto nas veze sa komsijama.

Dobro, ali onaj link je noizbiljan, to moras da priznas...
Ono sto sam ti ja hteo reci, ciste "krvi" nema nigde, geni su se vekovima mesali i menjali tako da je to sto sada neko pokusava genetikom da otkrije sastav nekog stanovnistva jednostavno gubljenje vremena. Ali o tome drugom prilikom, nije to tema....
Poreklo jednog naroda i bliskost sa drugim narodima se utvrdjuju kroz jezik i tradiciju. Ako bih ti ja rekao da Srpskom od Hrvatskog naraoda nema blizeg, to bi naislo na osudu i sa jedne i sa druge strane. Sa druge strane Srbe i Vlahe (ili Hrvate i Vlahe), generalno malo sta povezuje. Utapanje i nestajanje nekog naroda, osim ako nije bio drasticno manjinski (kao CIncari), nije zabelezeno u istoriji. Tj. nije se desilo da jedan narod se prosto utopi u drugi koji ima totalno razliciti i jezik i kulturu, a da makar neka etnicka grupa na tim prostorima ne zadrzi makar deo svojih obicaja. Slicnost izmedju Vlaskog i Srpskog jezika ne postoji, totalno je druga gramaticka postavka, tako da spajanje i Vlaskog u Srpski (ili Hrvatski narod) je totalno iskljuceno....Ako je bilo kao sto ti kazes da je vecina naroda bila vlaskog porekla, kako se nije desilo da oni asimiliraju dosljake nego obrnuto. Kako se nije desilo da Angli amimiliraju na slican nacin Kelte u celosti (ili obrnuto). Druga stvar su obicaji, ne postoji ni jedan obicaj koji se praktikuje na teritoriji sadasnje Bosne ili Hrvatske a da je slican sa obicajima Vlaha recimo iz Istocne Srbije. kada pominjes turske izvore, nisi odgovorio na ovde vrlo bitno pitanje. Da li oni misle na narod Vlahe (a imali su susrete sa njima u Rumuniji tako da znaju o kojem narodu se radi) ili govore o necem drugom? Ukratko, turci na teritoriji Bosne nisu nikako mogli da naidju na neku vecu vlasku populaciju (eventualno neko nomadsko pleme), ali ne verujem da bi tome se pridavalo znacaja...
Kada govorimo o Vlasima u Istocnoj Srbiji, najisteresantije je da su oni skoro u celosti sacuvali svoju tradiciju od islamizacije, sto se recimo nije desilo sa Srbima i manje sa Hrvatima. Najbolji primer su ti gradovi poput Vranja, Pirota i slicno...Tradicija koja se sada postuje kod Vlaha postovala se i pre 700-800 godina.
Ja izuzetno cenim Vlaski narod i zaista me fascinira njihova kultura i njihova posvecenost tradicionalnom. Mislim da se i sami Vlasi ne bi slozili sa tobom da su jednostavno nicim izazvani na odredjenoj teritoriji postali sasvim drugi narod. To je uvreda za njih....

#47 Boki 33

Boki 33
  • Members
  • 48 posts

Posted 26 March 2009 - 00:04

@Don Juan
Ja i ne tvrdim da smo mi čisti Sloveni. Uotalom, i Sloveni su morali nastati mešavinom ko zna kojih naroda u prapostojbini. Jedino izražavam otvoreno neslaganje sa tvrdnjom da je Vlaško stanovništvo u Bosni bilo u većini i da je kompletno slovenizirano. Jednostavno, ne ide, pogotovo u uslovima Turske okupacije. Koji bi motiv bio Vlasima u Bosni da kolektivno postanu Sloveni? Sloveni nisu bili ni civilizovanije stanovništvo, niti su imali vlast u tom momentu. Analize DNK sa sajta su jednostavno smešne. Feničani u Austriji?Vikinzi u Srbiji? Pa to je tako diletantski da nemam reči. Uostalom, na osnovu čega ti "stručnjaci" znaju karakteristike DNK Vikinga ili Slovena? Na osnovu kolikog uzorka su utvrdili karakteristike DNK nekog naroda? Pregledao sam letimično procente i od svih Južnoslovenskih zemalja (ulkjučujući i Bugarsku), jedino su u Srbiji Sloveni u većini i to relativnoj (30%). Ispada da su Sloveni sa zastupljenošću od 15%(Bugarska), 20%(Hrvatska) i 30%(Srbija) asimilovali većinu. U Bugarskoj su Sloveni tek na trećem mestu sa 15% iza Tračana 49% i Grka 15%. Ma gomila gluposti ... Uostalom, ako veruješ u to daj krv na analizu pa ćeš saznati da si 57% Viking i 33% Feničanin. Ne daj bože da si običan Sloven.

#48 DonJuan

DonJuan
  • Members
  • 21,299 posts

Posted 26 March 2009 - 09:06

@Don Juan
Ja i ne tvrdim da smo mi čisti Sloveni. Uotalom, i Sloveni su morali nastati mešavinom ko zna kojih naroda u prapostojbini. Jedino izražavam otvoreno neslaganje sa tvrdnjom da je Vlaško stanovništvo u Bosni bilo u većini i da je kompletno slovenizirano. Jednostavno, ne ide, pogotovo u uslovima Turske okupacije. Koji bi motiv bio Vlasima u Bosni da kolektivno postanu Sloveni? Sloveni nisu bili ni civilizovanije stanovništvo, niti su imali vlast u tom momentu. Analize DNK sa sajta su jednostavno smešne. Feničani u Austriji?Vikinzi u Srbiji? Pa to je tako diletantski da nemam reči. Uostalom, na osnovu čega ti "stručnjaci" znaju karakteristike DNK Vikinga ili Slovena? Na osnovu kolikog uzorka su utvrdili karakteristike DNK nekog naroda? Pregledao sam letimično procente i od svih Južnoslovenskih zemalja (ulkjučujući i Bugarsku), jedino su u Srbiji Sloveni u većini i to relativnoj (30%). Ispada da su Sloveni sa zastupljenošću od 15%(Bugarska), 20%(Hrvatska) i 30%(Srbija) asimilovali većinu. U Bugarskoj su Sloveni tek na trećem mestu sa 15% iza Tračana 49% i Grka 15%. Ma gomila gluposti ... Uostalom, ako veruješ u to daj krv na analizu pa ćeš saznati da si 57% Viking i 33% Feničanin. Ne daj bože da si običan Sloven.

Jel ovo meni upuceno?

#49 toal

toal
  • Members
  • 662 posts

Posted 26 March 2009 - 16:02

volcao...

#50 Vjekoslav

Vjekoslav
  • Members
  • 11,278 posts

Posted 26 March 2009 - 16:59

Bilo bi zanimljivije da se napravi uporedna analiza obicaja i kulture kod Vlaha i ostalih balknaskih naroda, jer je jako specificna i dosta se razlikuje od ostalih kultura...

mene bi isto zanimala takva analiza, iako na obicaje i kulturu gledam malkic drugacije. jer, traziti autohtonost kulture nekog naroda, sto je postala opsesija nacionalnih ideologa posljednjih dvadesetak godina na prostoru bivse Jugoslavije, znaci ne shvacati sto kultura jest.

recimo, sto je s onim tetovazama sunca po bosanskim vukojebinama? el uopce ima jos zivih baba koje takve tetovaze furaju?


...


vidim, neki diskutanti pitaju sto je s jezikom. pa postavio sam na drugoj strani tvrdnju jednog hrvatskog filologa o nastanku novostokavskog dijalekta, buduceg standarda po Vuku. e sad, koliko ta tvrdnja stoji, a koliko je izraz jezikoslovne znanosti upregnute u ideoloske uzde rvackog naziona, takodjer moze (i treba) biti temom raspre. ja moram reci, kad vidim da nesto potpisuje Natasa Basic, takav znanstveni uradak uzimam s ekstra rezervom. volio bih zato procitati komentar nasih forumasa jezikoslovaca.

o "vlaskom pitanju", kako ga netko ovdje nazva, vrlo je tesko, rekao bih cak i nemoguce, argumentirano razgovarati. upravo zbog hrvatskih i srpskih (i madjarskih i rumunjskih i makedonskih i tako dalje) sluzbenih historiografija koje su vlasko pitanje koristile, i dalje ga koriste, u svoje nazionske svrhe. da se Vlasi ne dosjete, valjd.

e zato mene, osim glazbe, zanimaju i one tetovaze u nepismenih baba. sto je dakle s tim tetovazama?

#51 teroreticar

teroreticar
  • Members
  • 1,374 posts

Posted 26 March 2009 - 19:00

Dobro, ali onaj link je noizbiljan, to moras da priznas...
Ono sto sam ti ja hteo reci, ciste "krvi" nema nigde, geni su se vekovima mesali i menjali tako da je to sto sada neko pokusava genetikom da otkrije sastav nekog stanovnistva jednostavno gubljenje vremena. Ali o tome drugom prilikom, nije to tema....

Poreklo jednog naroda i bliskost sa drugim narodima se utvrdjuju kroz jezik i tradiciju. Ako bih ti ja rekao da Srpskom od Hrvatskog naraoda nema blizeg, to bi naislo na osudu i sa jedne i sa druge strane. Sa druge strane Srbe i Vlahe (ili Hrvate i Vlahe), generalno malo sta povezuje. Utapanje i nestajanje nekog naroda, osim ako nije bio drasticno manjinski (kao CIncari), nije zabelezeno u istoriji. Tj. nije se desilo da jedan narod se prosto utopi u drugi koji ima totalno razliciti i jezik i kulturu, a da makar neka etnicka grupa na tim prostorima ne zadrzi makar deo svojih obicaja. Slicnost izmedju Vlaskog i Srpskog jezika ne postoji, totalno je druga gramaticka postavka, tako da spajanje i Vlaskog u Srpski (ili Hrvatski narod) je totalno iskljuceno....

Ako je bilo kao sto ti kazes da je vecina naroda bila vlaskog porekla, kako se nije desilo da oni asimiliraju dosljake nego obrnuto. Kako se nije desilo da Angli amimiliraju na slican nacin Kelte u celosti (ili obrnuto). Druga stvar su obicaji, ne postoji ni jedan obicaj koji se praktikuje na teritoriji sadasnje Bosne ili Hrvatske a da je slican sa obicajima Vlaha recimo iz Istocne Srbije. kada pominjes turske izvore, nisi odgovorio na ovde vrlo bitno pitanje. Da li oni misle na narod Vlahe (a imali su susrete sa njima u Rumuniji tako da znaju o kojem narodu se radi) ili govore o necem drugom? Ukratko, turci na teritoriji Bosne nisu nikako mogli da naidju na neku vecu vlasku populaciju (eventualno neko nomadsko pleme), ali ne verujem da bi tome se pridavalo znacaja...

Kada govorimo o Vlasima u Istocnoj Srbiji, najisteresantije je da su oni skoro u celosti sacuvali svoju tradiciju od islamizacije, sto se recimo nije desilo sa Srbima i manje sa Hrvatima. Najbolji primer su ti gradovi poput Vranja, Pirota i slicno...Tradicija koja se sada postuje kod Vlaha postovala se i pre 700-800 godina.
Ja izuzetno cenim Vlaski narod i zaista me fascinira njihova kultura i njihova posvecenost tradicionalnom. Mislim da se i sami Vlasi ne bi slozili sa tobom da su jednostavno nicim izazvani na odredjenoj teritoriji postali sasvim drugi narod. To je uvreda za njih....


Dobro, ali onaj link je noizbiljan, to moras da priznas...


To je najpoznatija naucna firma koja se bavi biogenetikom u EU - a EU ih i finansira. Koliko su ozbiljni, ne znam, nemam pojma o biogenetici ali neke stvari su po meni veoma logicne. Slaveni su u biti (barem sto se Bosne tice) zamjenili Avare dok je zateceno ilirsko-romansko stanovnistvo ostalo u podanickom polozaju pri cemu je asimilacija bila neminovna. Slicno se desilo i sa stanovnistvom kojeg su turska plemena zatekla pri naseljavanju Anatolije. Danas su to sve Turci. Kontas?


Ono sto sam ti ja hteo reci, ciste "krvi" nema nigde, geni su se vekovima mesali i menjali tako da je to sto sada neko pokusava genetikom da otkrije sastav nekog stanovnistva jednostavno gubljenje vremena. Ali o tome drugom prilikom, nije to tema....


Ne bih rekao da je gubljenje vremena, ako nista drugo onda nam bar na jedan veoma jasan nacin pokazuje da rasizam nema smisla - svi smo mjesavina svega i svacega. I to je po meni kul.

Poreklo jednog naroda i bliskost sa drugim narodima se utvrdjuju kroz jezik i tradiciju. Ako bih ti ja rekao da Srpskom od Hrvatskog naraoda nema blizeg, to bi naislo na osudu i sa jedne i sa druge strane. Sa druge strane Srbe i Vlahe (ili Hrvate i Vlahe), generalno malo sta povezuje. Utapanje i nestajanje nekog naroda, osim ako nije bio drasticno manjinski (kao CIncari), nije zabelezeno u istoriji. Tj. nije se desilo da jedan narod se prosto utopi u drugi koji ima totalno razliciti i jezik i kulturu, a da makar neka etnicka grupa na tim prostorima ne zadrzi makar deo svojih obicaja. Slicnost izmedju Vlaskog i Srpskog jezika ne postoji, totalno je druga gramaticka postavka, tako da spajanje i Vlaskog u Srpski (ili Hrvatski narod) je totalno iskljuceno....


Pitanje je sta je to uopste srpski jezik? Varas se naime da su ljudi ovo sto mi danas govorimo govorili i prije 300, a kamoli 1300 godina. Vuk je dosao u Bosnu, "pozajmio" iz narodnog bosanskog govora neke osobine, nazvao ih "srpskim", sve to fino standardizovao i eto..skuhan srpski jezik.

Da ne politiziram previse, dosta vlaskih izraza (pogotovo u toponomastici) se zadrzalo u Bosni i Hercegovini, u Srbiji pak ne.

kada pominjes turske izvore, nisi odgovorio na ovde vrlo bitno pitanje. Da li oni misle na narod Vlahe (a imali su susrete sa njima u Rumuniji tako da znaju o kojem narodu se radi) ili govore o necem drugom? Ukratko, turci na teritoriji Bosne nisu nikako mogli da naidju na neku vecu vlasku populaciju (eventualno neko nomadsko pleme), ali ne verujem da bi tome se pridavalo znacaja...


Ovo je dokazano stari. Osmanski izvori eksplicitno navode "eflak". Nisu oni njih zasebno navodili zbog toga sto im je stalo do toga da klasificiraju stanovnistvo srednjovjekovne Bosne po etnickim principima vec cisto zbog poreza. Dakle, mi imamo vec dobrim djelom obradjene izvore, i zna se sto posto da su Vlasi sudjelovali u i etnogenezi bosanskih Hrvata, i u nesto vecem djelu Bosnjaka, ali u ubjedljivo najvecem djelu danasnjih bosanskih Srba.

Mislim da se i sami Vlasi ne bi slozili sa tobom da su jednostavno nicim izazvani na odredjenoj teritoriji postali sasvim drugi narod. To je uvreda za njih....


Nije to uvreda kada uzmemo u obzir vremenski kontekst o kojem govorimo. Ovo sto mi danas poznajemo kao narodnu svijest, etnicku, pa i nacionalnu pripadnost, nasi preci u srednjem vijeku nisu poznavali - poznavali su samo vjerske identitete.

Evo sta kaze Wikipedia o svemu ovome - inace izbjegavam da koristim Wikipediju kad se radi o ovako osjetljivim pitanjima, ali ovaj clanak je stvarno veoma dobar i precizan. Ne radi se konkretno o Vlasima.

Dok za samu pojavu Vojne krajine i interpretaciju njena nastanka, trajanja i ukinuća za hrvatsku (i svjetsku historiografiju (G. Rothenberg, J. Amstadt) koja se bavila tim pitanjem) povjesnicu nema većih dvojbi i nepoznanica (radovi Valentića, Buczynskog, Pavličevića, Roksandića, Kruheka i dr.), potrebno je nešto reći o ideologiziranome tumačenju nastanka i statusa Vojne krajine u dijela srpskih povjesničara i ideologa. Osim ozbiljnih vojnopovijesnih radova Gligora Stanojevića, u srpskoj je historiografiji, poglavito u posljednjim desetljećima raspadajuće SFRJ, a potom i u «krnjoj Jugoslaviji», nastalo obilje propagandističke literature koje je smjeralo upotrijebiti jednu povijesnu činjenicu u dnevnopolitičke svrhe, poglavito velikosrpske. S tim u svezi valja reći da u srpskoj suvremenoj historiografiji zapravo i nema stručnjaka specijaliziranoga za povijest Vojne krajine, nego se uglavnom radi i promičbenim krparijama koje se pojavljuju u radovima pisaca poput Vasilija Krestića, Jeremije Mitrovića[1], Petra Džadžića ("Nova ustaška država") ili Petra Milosavljevića. Osnovne teze te, uvjetno rečeno, «škole» su sljedeće: stanovništvo Vojne krajine je bilo etnički pretežito srpsko; Srbi naseljeni u Vojnoj krajini obranili su Hrvatsku (na neki način, to je artikulacija mita o srpskom ratništvu) dok su Hrvati samo pasivno gledali ili su se razbježali pred turskim prodiranjem; Srbi su u Vojnoj krajini bili oslobođeni raznih nameta i davanja, što je izazivalo animozitet i zavist kod okolnoga hrvatskoga stanovništva i plemstva, jer je takav položaj bio, u neku ruku, simbol slobode ili slobodarskoga načina života; krajiški Srbi nisu nikad bili dio hrvatskoga društva, i marno su čuvali uspomenu na svoju neovisnost i samostalnost koju su uživali od svoje doseobe- poglavito preko «Vlaških statuta» i crkveno-školske autonomije koju su uživali kao pripadnici istočno-pravoslavne vjere; herojskim otporom Srbi su se uspjeli othrvati stoljetnim nasrtajima Habsburške katoličke monarhije da ih pokatoliči i tako im poništi srpski nacionalni identitet, iako je manji dio Srba podlegao tomu pritisku, prije svega u Žumberku (a možda i Senju). To su, ukratko, glavne teze navedene «škole».

Te su tvrdnje mješavina istina, poluistina i laži - u cjelini, taj je ideologizirani paket neistinit. Kao što citirana literatura bjelodano pokazuje, krajiško je stanovništvo bilo mješavina domaćih ljudi, prebjega raznih vrsta (među kojima su znatan, no ne i dominantan dio bili Vlasi) i asimiliranih pridošlica s raznih strana. Sam je vlaški element po etničkomu korijenu romanizirano paleobalkansko pučanstvo kod kojega je od zreloga srednjega vijeka uznapredovao proces slavizacije, i koji je sudjelovao u etnogenezi velikoga broja naroda, napose Bugara, Srba, Albanaca, Rumunja, Makedonaca, Bošnjaka-muslimana, Hrvata, Crnogoraca, a manjim dijelom i Slovenaca i Mađara (vlaško pitanje je do sada najtemeljitije obrađeno u studiji albansko-hrvatskog povjesničara Zefa Mirdite). Govoriti o Vlasima onoga doba kao o Hrvatima ili Srbima povijesni je anakronizam i besmislica. Ono što nije sporno, i što je općeprihvaćeni stav svjetske historiografije je da se nacionalna kristalizacija na južnoslavenskom području odvijala ponajviše na crti konfesionalne pripadnosti, dok su jezik i protonacionalne tradicije igrale važnu ulogu tek u završnim fazama etnokonfesionalne diferencijacije.

Tako su se srpska i hrvatska nacija na području bivše Vojne krajine pojavile u drugoj polovici 19. stoljeća, a razdvajanje je i nacionalno svrstavanje teklo prvenstveno po liniji konfesionalne pripadnosti. Podatci pak o konfesionalnoj pripadnosti, brojniji od 18. stoljeća, no pouzdaniji u 19., daju sljedeću sliku: 31. listopada 1857. godine Hrvatsko-slavonska krajina je imala 675.817 stanovnika, od toga 58,8% katolika, 40,3% pravoslavnih, 0,8% evangelika. Budući da je brojčano zanemariv bio udjel stranaca, a i kasniji popisi pučanstva po jeziku («ilirskom») daju sličnu sliku, jasno se vidi da Srbi (ukoliko u tu kategoriju brojimo sve istočne kršćane) nisu bili većina u Vojnoj granici. Aproksimativni podatci iz prethodnih popisa (npr., ponekad je prebrajan samo broj kuća, nekad broj muškaraca i sl.) daju sličnu sliku. Po reorganizaciji, vidljivo je da je katoličko pučanstvo prevladavalo u otočačkoj, ogulinskoj, križevačkoj, đurđevačkoj, brodskoj i gradiškoj pukovniji, pravoslavno u ličkoj i 1. i 2. banskoj, dok je slunjska bila konfesionalno podjednako podijeljena (petrovaradinska, u kojoj su Srbi tvorili većinu, velikim dijelom nije u granicama RH). Sljedeći mit je o navodnom krajiškom heroizmu koji je obranio Hrvatsku: istina je da u glavnim bitkama i ratovima u kojima je turska sila prvo zaustavljena, a potom i odbijena i poražena, krajiška vojska imala marginalnu ulogu ili je uopće nije ni bilo. Veći je dio postojanja Vojna krajina služila jedino kao izvor lokalnih obračuna i hajdučija, bez utjecaja na promjenu odnosa snaga u kršćansko-turskim ratovima.

Esencijalno, Vojna je krajina bila jeftini rezervoar upotrebljive vojne snage koja je više korištena na austrijskim ratištima u europskim dinastičkim ratovima nego u slamanju osmanlijske moći. Pravi je slom turske sile došao u teškom ratovanju koncem 17. i početkom 18. stoljeća u kojem su postrojbe Vojne krajine imale neveliku ulogu - glavna je bila dobro opremljena carska vojska sastavljena, najvećim dijelom, od plaćenika iz cijele Europe. U slučaju pak kopnene Dalmacije, Gligor Stanojević je obradio važnu ulogu koju su imale postrojbe morlačkih harambaša u 17. stoljeću - no, to ne spada u područje Vojne krajine, a i kasniji pokušaji nacionalnih atribucija se pokazuju i u tom slučaju kao anakronizam: morlačko je pučanstvo bilo konfesionalno miješano, bez etničke samosvijesti. Tjeranje maka na konac opet ne ide u korist srpske nacionalne ideologije: većina je vlaških harambaša bila katoličke konfesionalne pripadnosti.

Jedno od osjetljivijih pitanja je dolazak Vlaha u područje tek nastajuće Vojne krajine. Neprijeporno je utvrđeno da su došli kao turske pomoćne čete, te da su vremenom potkupljivani i naseljavani od hrvatskih i austrijskih vlasti. Pod imenom «martolozi» (o podrijetlu toga naziva postoje različita mišljenja) nerijetko su imali dvojben status - npr. Hrvatski je sabor 1586. godine donio odluku da se svaki martoloz ima, zbog nasilja i pljački što su ih činili kao turske hajdučke čete, živ nabiti na kolac kao zastrašujući primjer drugima. Vremenom je to pučanstvo uvučeno u mašineriju habsburškoga imperija i korišteno i carske vojne svrhe.

Glede ostalih tvrdnji koje dolaze iz srpskih ideoloških krugova jedino su vrijedne opasaka teze o pokušajima katolizacije i o relativno izoliranom statusu pravoslavne konfesionalne zajednice na području Vojne krajine. Obje su tvrdnje većim dijelom točne. Snažan pritisak koji je imao za cilj prijelaz pravoslavnih na katoličku konfesiju bio je posebno intenzivan na području dijela Slavonije i Banovine u 17. i 18. stoljeću. No, nije dao rezultata.

Postoje vjerodostojna svjedočanstva o prozelitskim pokušajima habsburške monarhije, kao i Venecije u Dalmaciji (iako dalmatinsko područje ne spada u Vojnu krajinu), no, isto tako, i svjedočanstva o neuspjehu tih pokušaja. Ili, po pouzdanim podatcima, nije bilo iole značajnije promjene konfesije u granicama sadašnje Hrvatske. Pitanje crkveno-školske autonomije usko je vezano s procesom modernizacije i opismenjivanja koji je intenziviran tek od druge polovice 18. stoljeća, a riješen ukidanjem konfesionalnih škola u klimi sekularnoga liberalizma za doba banovanja Ivana Mažuranića u 70-im godinama 19. stoljeća.

Točna je tvrdnja da je Vojna krajina bila odvojena i neintegrirana u društvo civilne Hrvatske. No, to nema veze sa srpskom etničkom identifikacijom koju većina stanovnika krajine nije ni imala, a o povlasticama iz «Vlaških statuta» se odavno nije moglo govoriti jer su ukinuti 1737. godine. Teritorijalno zaokruživanje Hrvatske, koje nije u cjelini formalno dovršeno u doba postojanja dualne monarhije, počelo je oslobađanjem većeg dijela Slavonije i Dalmacije koncem 17. i početkom 18. stoljeća, a nacionalna je integracija uznapredovala tek u poslijenapoleonskom periodu, pred sam Ilirski pokret. Formalno ukidanje Vojne krajine 1881. godine nije naišlo ni na kakav otpor- dapače, veliko je nezadovoljstvo i u civilnoj Hrvatskoj, i u Vojnoj krajini vladalo desetljećima zbog sprječavanja i odugovlačenja toga procesa. Sam pojam Vojne krajine ostao je tek oznakom prošlosti bez ikakvih pravnih, etničkih ili civilizacijskih konotacija- sve dok ga nije uskrisila velikosrpska ideologija koncem 20. stoljeća.

Ideologizacija povijesnoga pojma Vojne krajine s ciljem ostvarenja ekspanzionističkih nacionalnih srpskih težnji zahtijevala je značajno krivotvorenje povijesti: značila je krivotvorenje činjenica o etnokonfesionalnom sastavu Vojne krajine; falsifikate o povijesnoj protežnosti – jer Vojna krajina nije nikad uključivala epicentar teledirigirane srpske pobune, sjevernu Dalmaciju i Knin, kao ni glavni pravac srbijanske agresije u Baranji i Vukovaru, kao i krivotvorbu nizu povijesnih podataka na svim poljima: kulturološkom, etnološkom, demografskom, vojnopovijesnom, gospodarskom, umjetničkom, jezičnopovijesnom, arhitekturalnom. Rezultat tih manipulacija je ideološka matrica za tvorevinu poznatu kao Republika Srpska Krajina.


Edited by teroreticar, 26 March 2009 - 19:08.


#52 Tutankamon

Tutankamon
  • Members
  • 1,746 posts

Posted 26 March 2009 - 19:28

Pitanje je sta je to uopste srpski jezik? Varas se naime da su ljudi ovo sto mi danas govorimo govorili i prije 300, a kamoli 1300 godina. Vuk je dosao u Bosnu, "pozajmio" iz narodnog bosanskog govora neke osobine, nazvao ih "srpskim", sve to fino standardizovao i eto..skuhan srpski jezik.

Da ne politiziram previse, dosta vlaskih izraza (pogotovo u toponomastici) se zadrzalo u Bosni i Hercegovini, u Srbiji pak ne.


Za jednog istoricara dajes olako jake tvrdnje. Znaci po tebi, Vuk je bio i gluv i nem ali je odjednom otisao u Bosnu i tamo doziveo otkrovenje (kao Tomi u istoimenom mjuziklu) i od tudjeg jezika napravio srpski... :ph34r:



Nije to uvreda kada uzmemo u obzir vremenski kontekst o kojem govorimo. Ovo sto mi danas poznajemo kao narodnu svijest, etnicku, pa i nacionalnu pripadnost, nasi preci u srednjem vijeku nisu poznavali - poznavali su samo vjerske identitete.


Srbi su u srednjem veku ratovali ubedljivo najvise sa Bugarima i Grcima tj. Vizantijom a iste su vere...prema tome lupas...Sveti Sava je isposlovao prvu srpsku mitropoliju i pravo da se bogosluzenja izvode na srpskom jeziku...Nacionalna svest je itekako postojala tj. svest o pripadanju jednoj zajednici inace bi mi sad svi bili Grci, Turci ili Nemci...

#53 Tutankamon

Tutankamon
  • Members
  • 1,746 posts

Posted 26 March 2009 - 19:30

Ma da, kako da ne, kakvo mjesanje, svi smo mi "cistokrvni" Slaveni. :ph34r:





http://www.igenea.co...ntent=49a&id=40


Do sada je na raznoraznim forumima bilo mali milion raznih genetskih istrazivanja koja se najcesce ne poklapaju medju sobom...

#54 Tutankamon

Tutankamon
  • Members
  • 1,746 posts

Posted 26 March 2009 - 19:47

Ovo je dokazano stari. Osmanski izvori eksplicitno navode "eflak". Nisu oni njih zasebno navodili zbog toga sto im je stalo do toga da klasificiraju stanovnistvo srednjovjekovne Bosne po etnickim principima vec cisto zbog poreza. Dakle, mi imamo vec dobrim djelom obradjene izvore, i zna se sto posto da su Vlasi sudjelovali u i etnogenezi bosanskih Hrvata, i u nesto vecem djelu Bosnjaka, ali u ubjedljivo najvecem djelu danasnjih bosanskih Srba.


Kao prvo definisi mi pojam Vlah!? Vlah je i Rumun i Albanac i Grk po tebi a to je jaaaaako sirok pojam. Ah, da, zaboravio sam i Rimljane i Kelte...
Turci nikada nisu izvrsili popis stanovnistva koliko ja znam a ti se oslanjas na nekakve turske hronike i iznosis to kao dokaze. Znaci, po tebi, Sloveni dolaze na Balkan negde 5-7 vek i tu zaticu nekakve starosedeoce koje nazivaju Vlasima. Ovi zatim nestaju iz istorije i misteriozno se pojavljuju u par turskih hronika 1000 godina kasnije i to je dokaz za sta...?

#55 teroreticar

teroreticar
  • Members
  • 1,374 posts

Posted 26 March 2009 - 20:10

Mnogo si bezobrazan. Napisao sam dosta toga, stvar je naravno kompleksnija, ali ti do sad - izuzmemo li glupa pitanja - nisi napisao nista konstruktivno.

#56 teroreticar

teroreticar
  • Members
  • 1,374 posts

Posted 26 March 2009 - 20:13

Osmanlije (ne Turci, znam, tako su te ucili u skoli ali nije sve istina sto su ti rekli dok je zloba vladao) nisu pravili popise u danasnjem, klasicnom smislu rijeci, ali su pravili katastarske popise, tj. popisali su svo stanovnistvo koje je placalo bilo kakvu vrstu poreza. Pravoslavni Vlasi, kao privilegovana skupina, su placali poseban porez (reis-m eflak), tako da otprilike mozemo reci koliko ih je bilo...ponavljam: otprilike jer se porez placao po domacinstvu a ne po glavi stanovnika.

#57 teroreticar

teroreticar
  • Members
  • 1,374 posts

Posted 26 March 2009 - 20:15

Do sada je na raznoraznim forumima bilo mali milion raznih genetskih istrazivanja koja se najcesce ne poklapaju medju sobom...


Poklapaju se samo u tome da su nasi preci razlicitih porijekla..izmjesani do bola.

#58 teroreticar

teroreticar
  • Members
  • 1,374 posts

Posted 26 March 2009 - 20:23

Za jednog istoricara dajes olako jake tvrdnje. Znaci po tebi, Vuk je bio i gluv i nem ali je odjednom otisao u Bosnu i tamo doziveo otkrovenje (kao Tomi u istoimenom mjuziklu) i od tudjeg jezika napravio srpski... :ph34r:





Srbi su u srednjem veku ratovali ubedljivo najvise sa Bugarima i Grcima tj. Vizantijom a iste su vere...prema tome lupas...Sveti Sava je isposlovao prvu srpsku mitropoliju i pravo da se bogosluzenja izvode na srpskom jeziku...Nacionalna svest je itekako postojala tj. svest o pripadanju jednoj zajednici inace bi mi sad svi bili Grci, Turci ili Nemci...



Za jednog istoricara dajes olako jake tvrdnje. Znaci po tebi, Vuk je bio i gluv i nem ali je odjednom otisao u Bosnu i tamo doziveo otkrovenje (kao Tomi u istoimenom mjuziklu) i od tudjeg jezika napravio srpski... :)


Ako ti danas govoris onaj jezik koji je govoren, ili koji su govoreni na primjer u Vojvodini (a i to je Srbija, zar ne) onda sam ja knez Lazar.

Ali ako mislis da cu se upustiti u ovu vrstu polemike onda se grdno varas.


Srbi su u srednjem veku ratovali ubedljivo najvise sa Bugarima i Grcima tj. Vizantijom a iste su vere...prema tome lupas...Sveti Sava je isposlovao prvu srpsku mitropoliju i pravo da se bogosluzenja izvode na srpskom jeziku...Nacionalna svest je itekako postojala tj. svest o pripadanju jednoj zajednici inace bi mi sad svi bili Grci, Turci ili Nemci...


Nisi ocigledno u stanju da shvatis odredjene stvari, zato cu morati da ti ih malo detaljnije objasnim. Da nije bilo SPC-a nebi bilo ni Srba - sasvim jednostavna stvar. Zasto?

Religija je bila jedini i osnovni faktor identiteta, tako da se stvaranje SPCa od strane Nemanjica i njeno odvajanje moze posmatrati kao momenat radjanje srpskog naroda. SPC je bila glavni nosilac identiteta i u osmansko doba tako da zahvaljujuci njenom angazmanu i religijsko-ideoloskoj nadgradnji srednjovjekovnog drustva tadasnje srpske despotovine, koja je i nastala upravo na religijskoj homogenoscu, u Srbiji gotovo da i nije doslo do islamizacije, tako da je srpski nacionalni korpus ocuvan do danas. Ne bih previse ulazio sad u to ali ova cinjenica sama po sebi pokazuje vaznost ostanka Kosova u okvirima srpske drzave, vi gubljenjem Kosova ustvari uistinu gubite kolijevku vaseg naroda. Ne vezem ovo za Kosovo kao teritorijom vec iskljucivo sa duhovnim naslijedjem SPCa koje se nalazi upravo tamo. Dovoljno o tome. Cinjenica je da u Bosni u vrijeme ukidanja bosanske srednjovjekovne drzave jedne takve duhovne nadgradnje drustva nije bilo. Crkva bosanska je potisnuta od strane katolicke crkve, i uz pomoc predzadnjeg bosanskoga kralja Stjepana Tomasha, dok katolicanstvo i SPC (uvezena u Bosnu u vrijeme sirenja bosanske srednjovjekovne drzave na teritorije srpske despotovine u danasnjem Podrinju i istocnoj Hercegovini) nisu uspjeli da ispune taj vakuum.

Pa Crkva bosanska i jeste nastala upravo iz istih razloga kao i SPC, naime, kao emancipacijski faktor naprema nasrtajima Ugarskog kraljevstva, nasrtajima koji su sprovodjeni uz pomoc religije kao glavnog razoga za intervencije ugarskih vojnih snaga. Samo sto je Srpska crkva emancipirala srpsku despotovinu naprema Vizantiji. Bosna dakle u vrijeme osmanskog osvajanja nije posjedovala zajednicki identitet u religijsko-ideoloskom smislu rijeci, a takva vrsta identiteta je uistinu bila i jedina vrsta identiteta u kolektivnom smislu rijeci koju je srednjovjekovni covjek mogao da ima.

Ta cinjenica je Osmanlijama, genijalnim zavojevacima, bila i vise nego poznata pa su je iskoristilu za svoje svrhe. Uspostavili su bosanski sandzak, skoro u granicama srednjovjekovne bosanske drzave dok su sve ostale zemlje Balkana rasparcali i postavili pod izravnu komandu rumelijskog beglerbega. Objasnjenje uspostavljanja Bosanskog sandzaka, a kasnije cak i ejaleta (vece i vaznije administrativne jedinice nije ni bilo) izaziva pitanje zasto Osmanlije u historiji svog zavojevanja na Balkanu nisu uspostavili vece vojno-administrativne jedinice, cjeline, koje bi se podudarale sa teritorijama bivsih balkanskih srednjovjekovnih drzava. Odgovor na to pitanje glasi: U zemljama sa vjerski homogenim stanovnistvom stvaranje ejaleta ciji bi se teritorij podudarao sa zemljama bivsih srednjovjekovnih drzava predstavljao bi za pokorene narode ozivljavanje reminescencija na njihovu nekadasnju drzavnost, od cega su Osmanlije najvise zazirali.

Iz recenog proizilazi da su Osmanlije uspostavom bosanskog ejaleta radi zadovoljenja svojih vojno-strateskih potreba bili svjesni da time stvaraju vojno-administrativnu cjelinu koja se, uglavnom, podudarala sa teritorijem jedne bivse balkanske srednjovjekovne drzave, naime Bosne. Za razliku od ostalih balkanskih zemalja Bosna nije imala vjerski homogeno stanovnistvo, samim tim ni zajednicku svijest o pripadnosti jednom vjerskom korpusu (drugog identiteta nije ni bilo), a takvo stanje se nije ni izmijenilo masovnom islamizacijom koja je uslijedila pod osmanskom vlascu. Ta islamizacija je bila dovodljno siroka da se, radi potreba osmanske drzave, mogla u osmansko-muslimanskoj verziji eksploatisati tradicija srednjovjekovne bosanske drzave (jer vidi nesto, vise puta, kada bi se Osmanlije vec sa svojom vojskom povukli iz Bosne nju su od nastraja katolockog faktora srednje Evprope branili iskljucivo bosanski muslimani, vidi: Dubicka Bitka, Bitka pred Banjalukom, itd..), ali nedovoljno sveobuhvatna da bi se stvorila vjerski homogena populacija kao nosilac tradicija srednjovjekovne bosanske drzave!!! Tako da je zauvjek onemoguceno stvaranje jedne zajednicke nacije na bosanskom prostoru, nazvali je bosanskom, srpskom, hrvatskom ili kineskom..Osmanlije su dakle u Bosnu dosli upravo u jednom odlucujucem momentu i tako nam ga takoreci shuknuli do bubrega. Kada kazem "nama", onda mislim na nasa tri naroda koja su izrasla iz jednog sjemena: U Bosni su sva tri danasnja naroda u etnickom smislu rijeci nastali iz mjesavine slavenskih masa i onoga sto je ostalo od tamosnjih ilirsko-romanskih starosjedilaca, a to su upravo vlasko-stocarske mase, mase koje su participirale u etnickom bicu i Bosnjaka, i Hrvata, ali i, mozda cak u najvecem dijelu, Srba pravoslavaca u BiH.


Dakle, o cemu mi ovdje uopste raspravljamo?

Ti bi da nacionalnu svijest prebacis iz 19. u 13. ili 14. vijek, sto je samo po sebi jedna obicna glupost - ismijali bi te na svakom fakultetu na svijetu. Mozda ne u tvojoj osnovnoj skoli "Petar Petrovic Njegos - i basne za malu djecu" ,ali bi na svakoj drugoj, ozbiljnijoj skolskoj ustanovi. Cu ti njega.."nacionalna svijest postojala u srednjem vijeku" hahaha legendo. :D

#59 Tutankamon

Tutankamon
  • Members
  • 1,746 posts

Posted 26 March 2009 - 21:20

Ti nisi istoricar ti si romanticni istoricar...izvini, ali tvoje novele su ipak vise stvar fikcije nego cinjenica ali ipak lepo je i sanjati otvorenih ociju...

#60 DonJuan

DonJuan
  • Members
  • 21,299 posts

Posted 26 March 2009 - 22:47

@teoreticar @ tutankamon
Bla bla bla bla bla bla....
Ukratko nemate pojma o cemu pricate...Dovidjenja...Ne zelim da vama ulazim u diskusiju o tome ko je stariji.....Svako neka uzme ono sto mu se svidja.....Zbogom....