Znaci preko Drine su Srbi a u Bosni Vlasi!? Tvrdis da su pravoslavci u Bosni bili samo Vlasi pre dolaska Turaka!? Sad tvrdis i da nije bilo nemanjicke crkvene organizacije (ma sta da to znacilo)!? Ti delovi koje je Tvrtko pripojio su ti pola Bosne jer ako pogledas datu kartu od Jajca pa na zapad se ne nalazi nista. Srednjevekovna Bosna ti je bila oblast danasnje srednje Bosne u dolini reke Bosne. Znam, reci ces i da se sirila ali to su bile samo okupirane teritorije kao i sto je nekada Solun bio srpski...
Kuripesic je covek samo prolazio kroz Bosnu tj. bosanski sandzak koji vi nazivate Bosnom i belezio price koje mogu ali i ne moraju biti istinite. Zamisli da isti taj prodje danas kroz istu kakve bi razlicite price pokupio u Mostaru, Banjaluci i Sarajevu u 21. veku, pored svih medija i cuda a kamo li tada...
Pa Srbi pojurili zbog privrede!? Srbi su se prijatelju vatali planina (kojih je Bosna puna) kako bi preziveli teror Turaka...kakva crna privreda. Procitaj samo sta su Turci radili Austrijancima u okolini Beca za vreme tog Kuripesica i odakle im naziv "besni psi". Od te opsade Beca ostala je slika veselog Turcina sa nabijenom poluzivom bebom na svoje koplje kako je nosa. Sta mislis da su radili tek potlacenim narodima...
E vidis ovo me malo cudi. Sad kazes da su Bosnjaci muslimani tada se smatrali Turcima ali je evidentna cinjenica kako se oni nisu mnogo mesali s' njima te kako u danasnjih Bosnjaka ne tece toliko turske krvi koliko bi bilo da su se ovi smatrali zaista Turcima...
Opet se pozivas na Kuripesica koji je nepouzdan ali ajde..Odakle ti samo ti procenti? A gde su Bogumili, uzgred budi receno? I na kraju, citajuci bosnjacke forume dosao sam do saznanja da je najveci broj Bosnjaka (danasnjih) u sustini poreklom van Bosne...sami ljudi o tome govore jer postoje predanja...neki su iz Hercegovine, Crne Gore, Makedonije, Kosova itd. Jedna me stvar tu jos zanima vi kad govorite o srednjovekovnoj Bosni gde tu svrstavate krajinu...po defaultu je izgleda mi svrstavate u Bosnu iako ona sa srednjevekovnom Bosnom nema toliko velike veze...
Vlasi su bili starosjedioci jer su oni u etnickom smislu rijeci jedini ostaci naroda koji je nastanjivao nasa podrucja prije dolaska Slavena. Srbi Bosne, kao i Hrvati i Bosnjaci iz Bosne, su nastali mjesavinom ovih Vlaha, bolje reci njihovim istapanjem sa slavenskim stanovnistvom do kojega je doslo tek nakon ukidanja bosanske srednjovjekovne drzave od strane Osmanlija. Zasto tek tad? Jednostavno, zupno stanovnistvo je bilo uglavnom slavenskog porijekla, dok su se Vlasi bavili stocarstvom i nisu participirali ni u kojem pogledu u feudalnim strukturama srednjovjevovne bosanske kraljevine. Dolaskom Osmanlija oni, a samim time i pravoslavna vjera jer su bili vecinski pravoslavci, ali ne u sklopu nemanjicke crkve, se sire na podrucja gdje ih prije toga nije bilo.
Zasto dolazi do kolonizacije Vlaha? Izvini,ali moram opet malo duze.
Na teritoriji Hercegovine su osmanski Turci smisljenim politickim potezima dobili podrsku u djelu stanovnistva etnickih, vlasko-katunskih grupacija, koje su u to vrijeme vecinom bile u stadiju rodovsko-plemenskog drustvenog uredjenja, sa drustvenim osobinama zajednicke svojine sadrzane u stoci i nacinu nomadskog zivljenja. Upravo ove drustvene osobine su se uveliko poklapale sa osmanskim "Ezari-miri" principom koji isto tako predstavlja oblik zajednicke svojine nad zemljisnim dobrima i zajednickom koristenju od strane vladajuce feudalne klase. Ovo je veoma vazno ako zelimo da razumijemo ovu na prvi pogled neprirodnu alijansku muslimanskih Osmanlija i pravoslavnih Vlaha.
E sad, opet se moram malo vratiti unazad. najveci politicki uticaj na unutrasnje prilike, ako tamo hocemo i idnentitet, ali pogotovo samostalnost slavenskih drzava na balkanskih prostorima imale su mocne crkve. Osloboditi se crkvenog uticaja, rimskog katolicanstva i vizantijskog pravoslavlja, znacilo je posebno za nemanjicku Srbiju i srednjovjekovnu Bosnu u njihovim drzavnim konturama, politicki suverenitet, samostalnost i vlastiti razvoj. Za razliku od drugih slavenskih srednjovjekovnih drzava koje su vec bile izgubile samostalnost sprksi vladar Stevan Nemanja je izdvojio i organizirao Srpsku pravoslavnu ckrvu, dok je u istom historijskom dobu, bosanski vladar Kulin Ban prihvatio hristijanstvo, ucenje Crkve bosanske, kao osobenu religiju na prostorima svoje drzave.
Ova je religija uhvatila duboke korijene u stanovnistvu svih kategorija srednjovjekovne bosanske drzave, a potisnuta je od strane Franjevaca krajem prve polovine 15. vijeka uz pomoc tadasnjeg Kralja Stjepana Tomasha.
Nakon ukidanja srednjovjekovne bosanske drzave pred osmansku politiku je stavljen zadatak revitalizacije agragne proizvodnje i uspostava organizacije vlasti. Siroka podrucja Bosne su bila opustosena ratom Ugara i Osmanlija. U vlaskim etnickim grupacijama iz Hercegovine, tursko-osmanski kreatori politike su nasli onu kvantitativnu snagu koja ce, tokom 16. vijeka, stvoriti jedan osobeni medij izmijesanosti sa etnickim slavnskim zivljem iz koga ce u procesu islamizacije ii bioloskog mjesanja izrasti jedan novi drustveni kvalitet na prostorima Bosne. Doseljavanje vlaskih etnickih skupima je iniciralo niz drustvenih procesa. Stvoreni su novi uslovi kojima se postizala revitalizacija agrargno.naturalne proizvodnje, sto je stvaralo preduslove za doslijednu primjenu timarskog sistema. Tursko osmanska politka je racunala na to da ce pripadnici vlaskih etnickih skupina novostecenu imovinu grcevito braniti. Stoga je uz dodjelu zemlje vlaskim skupinama davala zaduzenja, duznoti ili sluzbe i obavezu ucesca u ratnim pohodima.
E sad, interpolacijom svjezih i za osmansku politiku dosta lojalnih vlaskih skupina unutar zupsko-ratarskog slavenskog zivlja, osmanska politika je razbijala kompaktnost masa slavenskog etnickog zivlja katolicke vjere - i to najprije duz kontura sjevernih granica zvornickog sandzaka (Sjeverno istocna Bosna). Ovim se ucvrscavala tusko-osmanska vlast.
Pravoslavne vlaske etnicke grupacije su doseljavane bez ikakvog pritiska na prmjenu konfesionalnosti, a nakon naseljavanja uzivale su povoljniji polozaj od nemuslimanskog kmetskog zivlja. Povovljniji polozaj je bio regulisan posebnim katunuma, kao sto su "kanun o Vlasima oblasti Pavlovica iz 1485. godine", "kanun o Vlasima Kraljeve zemlje iz 1489. godine", itd..
Ocito je da je tursko.osmanska politika, kolonizacijom pravoslavnih Vlaha i interpolacijom vlaskih skupina unutar zupsko-ratarskog stanovnistva u dosta nepovoljniji polozaj dovodila zupsko-ratarsko stanovnistvo slavenskog porijekla i katolicke vjere, sto je iste (katolike, i "katolike-odnedavno", tj. kriptobogumile) navodilo na prihvacanje islama da bi izjednacili ili poboljsali polozaj u odnosu na pravoslavne Vlahe. Islamizacija dijela zupsko-ratarskog seoskog stanovnistva bila je dakle u biti promjena njihovog drustvenog i ekonomskog statusa naspram doseljenih i povlastenih nemuslimanskih vlasih skupina a ne poslijedica prisile.
Vidi: Medzida Selmanovic, Uticaj tursko-osmanske politike na islamizaciju u Bosni, ILI: Snjezana Buzov, Vlasi u bosanskom sandzaku i islamizacija.
Ko su bili Vlasi i odakle su ponikli? To je jedno od najspornihij pitanja u historiji balkanskog poluostrva. U prvim zapisima Vlasi se spominju cesto kao prolazna pojava nalik na sjenu. Selili su se iz jednog kraja u drugi, govorili lokalne jezike i stapali se sa lokalnim stanovnistvom. U dokumentima kasnog Vizanta govori se o "Bugaro-albano-vlasima" ili o "Srbo-albano-bugar-vlasima". (Vidi: Radojicic, Bulgaralbanitoblahos). Medju ostalim njihovim imenima postoji i vizantsko-grcko "Mavrovlachos", sto ce reci "crni Vlah", iz cega je potekao i naziv "Morlak", pa i savremeno grcko ime "Koutsovlachos" (Kucovlah), sto doslovce znaci "Hromi Vlah", a to je valjda inacica koja je narodnom etimologijom nastala od turskog "Kücük eflak", "malog Vlaha". Samo ime "Vlah" potice od latinske rijeci kojom su stari Slaveni nazivali narode sto su govorili latinske ili romanske jezike - odatle i "Wallachian", "Walloon", i (tek posrednom primjenom) "Welsh". Vidi i uostaom kako Poljaci kazu "Italija".
Nema pouzdanih historijskih zapisa o Vlasima prije desetog vijeka. Jedini dokazi o njihovu postojanju prije 10 vijeka su lingvisticke naravi. Vlaski jezik je romanski, vrlo srodan sa rumunsim, lingvisti ga zovu "makedono-rumunski". Ocito je da je taj jezik produkt starorimske kolonizacije Balkana, da je ondje trajno sacuvan i da su Slaveni naisli na njeg kad su dosli na Balkan (Vidi: Haarmann, Der lateinische Lehnwortschatz).
Sjeverna Albanija i juzna Srbija su bile prvobitno srediste Vlaha, nije cudo sto su se Vlasi vrlo rano prosirili na obliznje gorske krajeve Hercegovine. Jedan dio tih prvih Vlaha, od kojih je jedan dio presao u Dalmaciju i Sjevernu Bosnu, je zivjela mirno i povuceno u gorama. (Njihovi su potomci mozda prezivjeli kao islamizirani sezonski nomadi i pastiri, tradicionalno poznati pod nazivom "Balije", u zabacenijim krajevima Bosne. Vidi: Kulisic, Razmatranja o porijeklu Muslimana, str. 153.) Ali u samoj Hercegovini, gdje se nalazila najveca koncentracija Vlaha, razvila se vojna i agresivna tradicija. U dubrovackim hronikama cesto se tuze na pljackaske upade tih obliznjih Vlaha u 14. i 15. vijeku (Vidi: Gusic, Wer sind die Morlaken?, str. 457.). Hercegovacki Vlasi su bili uzgajivaci konja i vodici karavana, a kad se nisu bavili pljackom, bogatili bi se trgovinom izmedju Dubrovnika i bosanskih rudnika. Neki od njih su narucivali cak i impozantne nadrgobne spomenike, poznate kao "stecci".
U Hercegovini je krajem 15. vijeka, dakle vec doba osmanske vladavine, bilo oko 35 000 vlaskih porodica. To je bio glavni rezervoar naroda iz kojeg su se punili opustoseni krajevi na sjeveru, zapadu i sjeveroistoku Bosne. A kako su oni, prebivajuci u Hercegovini i djelovima juzne Srbije, poodavno bili pripadnici Pravoslavne crkve, uveli su na te teritorije pravoslavlje koje se ondje ocuvalo do dana danasnjega. (Vidi: Filipovic, Struktura i organizacija katuna, str. 52.)
Neki su autori, napose srpski, tvrdili da rijec "Vlah" znaci samo "cobanin" i da ne ukljucuje nikakvo posebno etnicko ni lingvisticko znacenje - pa da su vecina tih pravoslavaca koje su Osmanlije naselili iz istocne Hercegovine u zapadnu, sjevernu i sjeveroistocnu Bosnu, ustvari samo "Srbi koji drze ovce" - sto se u sustini poklapa s onim sto tvrdis i ti. (Vidi: Stojan Novakovic, Selo, str. 29-30.) Ovo misljenje, iz 19. vijeka, davno je odbaceno i dokazano je da su Vlasi oduvjek smatrani posebnim narodom. (Vidi, djela autora kao sto su Beldiceanu, Filipovic - vodeci strucnjak za historiju Vlaha u predosmansko doba, ili Lovrich).
Kuripesic je covek samo prolazio kroz Bosnu tj. bosanski sandzak koji vi nazivate Bosnom i belezio price koje mogu ali i ne moraju biti istinite. Zamisli da isti taj prodje danas kroz istu kakve bi razlicite price pokupio u Mostaru, Banjaluci i Sarajevu u 21. veku, pored svih medija i cuda a kamo li tada...
Odakle ti ovo?
Kuripesic je prosao kroz Sandzak, ali je prije toga prosao i kroz Bosnu. Detaljno je opisao gradove kao sto su Kljuc, Jajce, Visegrad, Sarajevo, itd..Put je trajao vise sedmica, imao je priliku da razgovara sa ljudima a primljen je i licno od Husrev Bega u Sarajevu.
Pa Srbi pojurili zbog privrede!? Srbi su se prijatelju vatali planina (kojih je Bosna puna) kako bi preziveli teror Turaka...kakva crna privreda. Procitaj samo sta su Turci radili Austrijancima u okolini Beca za vreme tog Kuripesica i odakle im naziv "besni psi". Od te opsade Beca ostala je slika veselog Turcina sa nabijenom poluzivom bebom na svoje koplje kako je nosa. Sta mislis da su radili tek potlacenim narodima...
Izvini, ali ovdje se ti hvatas srpske mitomanije i lazi. Ocigledno je da ti nije poznato ni feudalno a ni drustveno ustrojstvo Osmanskog carstva, isto tako, logicno, ni polozaj bivse i 1459. godine ukinute Srpske kraljevine. "Turci", tj. Osmanlije, su pred Becom bili 1529. godine, sto i jeste glavni razlog za izaslanstvo austrijskog cara - radilo se o mirovnim pregovorima koji su propali, tako da se rat opet rasplamsao. 1532. godine austrijski car pristaje na placanje tributa. Kuripesic je kroz Bosnu putovao 1530. godine.
E vidis ovo me malo cudi. Sad kazes da su Bosnjaci muslimani tada se smatrali Turcima ali je evidentna cinjenica kako se oni nisu mnogo mesali s' njima te kako u danasnjih Bosnjaka ne tece toliko turske krvi koliko bi bilo da su se ovi smatrali zaista Turcima...
Nisi shvatio. Radi se o vjerskoj odrednici, tj. "turcima" u smislu pripadnoscu "turskom carstvu" i "turskoj" vjeri, tj. islamu. Islam su u Bosnu donijeli Turci Osmanlije tako da se on od strane nepismenog naroda smatrao kao "turska vjera". Sami bosanski muslimani, cija etnogeneza pocinje krajem 16. (poraz pod Siskom, uvodjenje odzakluk timara i samim tim etabliranje domace, muslimansko-bosanske feudalne klase sa pravom naslijedstva feudalnih dobara) a zavrsava se krajem 18. vijeka, su pravili razliku izmedju sebe i etnickim Turaka kojih nije bilo mnogo jer vec krajem 16. vijeka samo bosanski muslimani imaju pravo na dobijanje feudalnih dobara u Bosni. Etnicke Turke Bosnjaci su nazivali "Turkusama".
Opet se pozivas na Kuripesica koji je nepouzdan ali ajde..Odakle ti samo ti procenti? A gde su Bogumili, uzgred budi receno? I na kraju, citajuci bosnjacke forume dosao sam do saznanja da je najveci broj Bosnjaka (danasnjih) u sustini poreklom van Bosne...sami ljudi o tome govore jer postoje predanja...neki su iz Hercegovine, Crne Gore, Makedonije, Kosova itd. Jedna me stvar tu jos zanima vi kad govorite o srednjovekovnoj Bosni gde tu svrstavate krajinu...po defaultu je izgleda mi svrstavate u Bosnu iako ona sa srednjevekovnom Bosnom nema toliko velike veze...
"Bogumili", ili pripadnici Crkve bosanske (stavio sam pod navodnike jer se historicari jos nisu slozili oko porijekla i prirode Crkve bosanske: za jedne - oslanjaju se na historicare tipa Aleksandar Solovjev, Franjo Racki, Nenad Filipovic itd. - se radi o Bogumilima umjereno dualistickog smjera, dok je ona za druge samo ogranak katolicke crkve koji je premjestanjem bosanske biskupije u Djakovo (pod ugarskom kontrolom) "zapao u herezu" i postao samostalan u 13. vijeku) su kao sto znamo zahvaljujuci progonima predzadnjeg bosanskog kralja vec krajem pedesetih godina 15. vijeka postali manje vise marginalna pojava. Jedan dio je protjeran (visi stalezi) dok je vecina prisilno katolicizirana.
Ja ne svojatam nista. Samo se ozbiljno interesujem za historiju zemlje iz koje poticem. Nisam dzaba napisao diplomski rad na temu "Sirenje islama u Bosni 15. i 16. vijeka", doduse na njemackom.
Sto se krajine tice, ona nije nikad bila u sastavu srednjovjekovne bosanske drzave. Osmanlije Bihac osvajaju tek 1592. godine.