Jump to content


Photo

Rapsodija diletantizma


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
111 replies to this topic

#61 Hill Bill

Hill Bill
  • Banned
  • 7,389 posts

Posted 01 December 2008 - 23:38

...
I trece ili: diletantizam o kome govorite je neprofesionalnost ili - nemoral?

Prikoči. Profesionalac u jednoj je diletant u drugoj oblasti. Ako pričamo o profesionalizmu u novinarstvu prvo moramo da vidimo da li uopšte može profesionalac da dođe do izražaja, a na kraju i da (pre)živi od svog profesionalizma. I ona TV marioneta koju Ziza opisuje a koja čita tekstove, i onaj koji je pisao to što marioneta govori su profesionalci - samo u različitim oblastima. Reklamokratija favorizuje vidljive, zvezde, spikere a već će se naći neko ko će da ih nasinhronizuje. Tačno, novinari su bile univerzalne neznalice, a danas više nisu ni univerzalne. Danas više ni sportski novinar ne postoji kao kategorija; svi rade sve i uglavnom loše. Nije reč samo o političkim komentatorima, nekad se novinarski autoritet gradio specijalizacijom za neku oblast. Po današnjim kriterijumima jedan Milivoj Jugin, Svetolik Mitić* ili Zaharije Trnavčević ne bi nikada došli na televiziju jer je danas važnije kako izgleda nego da li mu se veruje. Ja lutki ne verujem jer ne znam da li je danas onaj trbuhozborac od juče. U štampanim medijima je isto samo još gore. Radio su ionako samo džinglovi i ništa drugo.

OK, (i) to je sada šoubiznis! Nije OK, ali OK. Gde su novinari? Da li su uopšte još nekome potrebni?

edit: eto ne bih ni znao da je skoro preminuo autor kultnog Vremeplova

Edited by Hill Bill, 01 December 2008 - 23:53.


#62 CTPAX

CTPAX
  • Members
  • 10,503 posts

Posted 01 December 2008 - 23:51

Otisak prsta.

#63 fender_bender

fender_bender
  • Banned
  • 2,192 posts

Posted 02 December 2008 - 03:13

OK, (i) to je sada šoubiznis! Nije OK, ali OK. Gde su novinari? Da li su uopšte još nekome potrebni?edit: eto ne bih ni znao da je skoro preminuo autor kultnog Vremeplova


Profesionalac jeste diletant u bilo kojoj drugoj oblasti. Osim svoje. S druge strane, amateri su cudo, esencija kreativnosti. Jer jedino kada se radi za svoju dusu - zaista se radi. Preko toga su ekstremi, u narodu poznati kao veliki umetnici / naucnici. Oni su recimo, spoj profesionalizma i amaterizma u smislu cistog (ne mogu da nadjem bolju rec) - entuzijazma (sram ga bilo ko pomisli na socrealizam). 

E, sada: manekeni koje ti nazivas novinarima jesu lutke za citanje, prezentacije sto bi se danas reklo. Jedna Kristijana Amanpur ili, pre nje, Orijana Falaci su smrt novinarstva u smislu da je postalo vaznije KO izvestava nego O CEMU izvestava. Ne mislim da su ono dvoje koje opisujes profesionalci. Ni pisac ni citac. Oni su samo polovine koje, sabrane, ne daju jedno celo. Nedostaje jedno: ljudska kreativnost. Nema je. Znam da moze da se iznese prigovor da se vest - ne kreira. A znamo i da to nije tacno. Ne mislim na danas popularne takozvane medijske manipulacije. Mislim na posvecenost svom poslu, na profesionalizam. U slucaju novinara to znaci potrebu da se, ako je moguce, pronadje pandan nekadasnjim velikim reporterima koji nisu radili nista drugo nego opisivali sto su videli - svojim ocima. I to je neko citao. I placao.

Danas, idealan reklamokratski izvestaj o nekom oruzanom sukobu, na primer, mogao bi da bude kao direktan prenos: ''dragi gledaoci, tamo, iza one zgrade mozete da vidite mitraljez strane A u dejstvu na grupu pripadnika strane B koji pokusavaju da predju reku. Pada jedan, drugi, ne, ustao je...''

Sve preko toga je - komentar. A komentar nema bez angazmana. Koji opet, zavisi od onoga ko placa. Pa strana B iz gornjeg primera postaju losi momci, dok strana B postaje nasa/dobra/ispravna. I obrnuto.

Sto nas, ovako ili onako, vraca na pitanje etickog kod novinara. Ako se predstavljaju, svoju profesiju smatraju borbom za istinu (kakvu god) - oni se - svrstavaju. Ne nuzno na stranu koja moze da plati. Ali - ni najtalentovaniji amater ne pravi zbirku maraka da bi je - pojeo. Pa ni novinar nuzno ne mora da bude - najeden. U svakom slucaju - moze da bira. Da se proda ili da prodaje. Ako poseduje nesto kvalitetno toliko da neko to zeli da - plati.

Danas, sa internetom pre svega, imamo priliku da, kao prvo ubijemo reklamokratiju: neka radio i tv stanice ostanu emiteri meteo prognoze i stanja na putevima uz po neku takozvanu politicku emisiju u kojoj govore neki likovi koje niko ne zeli da cuje - milioni amatera su potencijalni novi novinari, koji, bas kao i onaj sakupljac maraka, ne prave vest da bi je - jeli. Nego je prave i stavljaju istog trenutka na raspolaganje milionima drugih, skepticnih i sa dovoljno znanja da je provere i analiziraju. Za svoju dusu, znaci kvalitetnije nego iko placen za to. Takva mreza stalno zivih informacija, dostupnih trenutno svakom zainteresovanom je, mozda, sansa da se izvestavanje u pravom smislu ponovo vrati ljudima. A iz tih miliona rodice se nekolicina cije ce se misljenje/komentar da se - vazi. I slusa. I koji, opet mozda, zatvore onaj krug i vrate nam prave novinare. Paradoksalno je - amatere. Princip bi se mogao nazvati - ''siri dalje''. A autoriteti bi nikli sami od sebe. Utoliko nepotkupljiviji sto bi, ponavljam, bili amateri. 

#64 Sleepers

Sleepers
  • Members
  • 8,129 posts

Posted 02 December 2008 - 08:07

To (boldovano) ipak ne možemo znati. Čak ni isprobati jer jednostavno više ne postoje mediji koji žive od svog kvaliteta već i samo od besomučnog reklamiranja svega mogućeg pa i "političkih proizvoda".

Pa to nije istinita tvrdnja, osobito ako izuzmemo ove prostore; postoji citav niz javnih TV-a, (ne drzavnih, vec javnih -to nije sinonim), poput npr. BBC-a, CNN-a, pa i komercijalnih TV kuca, koji imaju posebne "news" kanale gdje nema nicega osim vijesti i politickih emisija. (i vrlo malo, ili cesto potpuno bez reklama). I B92 je, ako se ne varam, nedavno krenuo s posebnim "info kanalom". Takodjer postoje sasvim isprofilirani programi gdje mozes gledati iskljucivo sport, ili samo crtane filmove, itd. -prema tome svatko u principu moze pronaci sto mu odgovara. A inace, postoji prilicna razlika izmedju komercijalne i javne TV kuce, o cemu sam dosta pisala ovdje, da se ne ponavljam. Glavna krilatica BBC-a, najvece Javne TV na svijetu je: informirati, obrazovati i zabaviti publiku, tocno tim redosljedom, dok je kod komercijale obrnuto.

mene izluđuju reklame; sve je toliko zagađeno reklamama da to već gubi smisao


Reklame su bile sveprisutne i prije 30 godina, samo u mnogo manjem obimu. Prema tome, nije to nikakva nova pošast. To sto je kod nas lose izreguliran Zakon o javnoj TV, tj. dopustenom omjeru reklama, je drugi problem koji je vecim dijelom prouzrocen losim standardom gdje eventualno povecanje TV pretplate trenutno nije realna opcija, a kojom bi se izbjegla nekontrolirana kolicina emitiranja EPPa.

"Rapsodija" je preterano.

Uopce nije, ako cemo i po Klaicevom rijecniku; "raspjevan diletantizam" zvuci bas veselo. :ph34r:

Diletantizam je pak pežorativ amaterizma, a amaterizam je jedini oblik koji može da izdrži individualni perfekcionizam ... u bilo kojoj oblasti.


Ne bih ovdje trpala amaterizam. Postoje amateri koji vrlo kvalitetno rade to sto rade.

E-novine & slično bih pre uporedio sa žurkom polutotvorenog tipa gde zaista nisi potpuno siguran ko je tu gost a ko domaćin. Rave, ili u ovom slučaju više rage party. A tu već ne možeš predvideti ko je na kakvoj drozi, osim da je jaka.


Nemam nista protiv takve ocjene, mada cisto sumnjam da ce "e-novinari" biti zadovoljni. Bojim se da oni sebe dozivljavaju mnogo ozbiljnije.

Zato je kritika okrenuta ka B92 koji još jedini balansira između informativno/kritičke funkcije i totalne kapitulacije trendu.


Uvijek sam za dobru kritiku, sto prije svega podrazumijeva dobar povod i cvrste argumente. U spornim tekstovima nema nista od navedenog, osim jeftinog kritizerstva i iritantno patronizirajuceg tona, i sto je najgore, ogromne kolicine neznanja o samom funkcioniranju komercijalne TV kuce, u ovom slucaju B92-ojke. Cak i ako su u posljednjem tekstu uspjeli iskopati povod, i ako je ta amisija "Stanje nacije" zaista losa, nisu uspjeli napisati smislenu kritiku. Sto je onda to, ako ne najgori diletantizam?


@ Hromi Daba


Interaktivnu TV ce izneti klinci koji imaju sasvim drugaciji model prihvatanja interneta od tekuce generacije kojoj je to jos uvek u velikoj meri novotarija.


Neumitno ce doci do integracije Interneta i Televizije, s tim sto ce biti interaktivna.

Kompanije ce nesumnjivo traziti nacin da se reklame spakuju i isporuce cak i ako ih ne narucis, ali to nece biti tako jednostavno kao u slucaju klasicne TV.



Tocno, vec sad se nesto suska kako ce u buducnosti reklame biti upakirane u sam sadrzaj, tj. nece biti prekidanja filmova i emisija, nego ce EPP postati kompaktan dio, umetnut u kadar.

#65 ArleKino

ArleKino
  • Members
  • 2,390 posts

Posted 02 December 2008 - 08:31

Tocno, vec sad se nesto suska kako ce u buducnosti reklame biti upakirane u sam sadrzaj, tj. nece biti prekidanja filmova i emisija, nego ce EPP postati kompaktan dio, umetnut u kadar.


To se već sad dešava. Neki dan je firma u kojoj radim primila ponudu za reklamiranje u okviru TV-serije. Granice RL-a i VL-a su izbrisane.

#66 Div

Div
  • Members
  • 7,752 posts

Posted 02 December 2008 - 08:35

...
Reklame su bile sveprisutne i prije 30 godina, samo u mnogo manjem obimu. Prema tome, nije to nikakva nova pošast. To sto je kod nas lose izreguliran Zakon o javnoj TV, tj. dopustenom omjeru reklama, je drugi problem koji je vecim dijelom prouzrocen losim standardom gdje eventualno povecanje TV pretplate trenutno nije realna opcija, a kojom bi se izbjegla nekontrolirana kolicina emitiranja EPPa.
...

(Mislim da i Hill Bill pod reklamokratijom ne podrazumeva klasične reklame, ali da ne tumačim šata Hill Bill misli)


Ja nemam nikakav problem sa reklamama. Neka traju po pola sata. Mogu da ih gledam ili da promenim kanal. Problem je što sav program postaje reklama. I po sadržini i po načinu prezentacije. Program mora biti što površniji, gledalac ne sme da koristi svoj mozak, sve mu je pripremljeno, upakovano ostaje samo da proguta. Nema razlike da li se radi o reklami za pivo ili o aktuelnim vestima. Nije još uvek na svim kanalima potpuno isto ali je trend, izgleda, nezaustavljiv.

#67 nickie

nickie
  • Members
  • 6,347 posts

Posted 02 December 2008 - 09:52

Problem je što sav program postaje reklama. I po sadržini i po načinu prezentacije. Program mora biti što površniji, gledalac ne sme da koristi svoj mozak, sve mu je pripremljeno, upakovano ostaje samo da proguta.


pre bih to nazvala sou nego reklama. sve se pretvara u lagani sou koji treba da se dopadne sirokim masama i to na sto laksi i brzi nacin- bez ukljucivanja mozga.
e pa izvinite, ali za to ja ne bih krivila (samo) soumejkera, nego upravo one kojima ta vrsta 'informacija' odgovara, sto ce reci- vecinu.
jer vecina je ta koja bi posle posla (ako ne i za vreme) da iskljuci mozak, da resi svoje zadatke najlaksim a ne najkvalitetnijim putem, da ukljuci tv, kompjuter il sta god i iskljuci mozak, da cita slikovnice umesto knjiga, koja je zaboravila na sah i ostale logicke igre i slicno. za sve se ide linijom manjeg otpora.
ali ne, za to ne bih krivila medije, za to krivim pre svega roditelje i skolu.

#68 Div

Div
  • Members
  • 7,752 posts

Posted 02 December 2008 - 10:08

pre bih to nazvala sou nego reklama. sve se pretvara u lagani sou koji treba da se dopadne sirokim masama i to na sto laksi i brzi nacin- bez ukljucivanja mozga.
e pa izvinite, ali za to ja ne bih krivila (samo) soumejkera, nego upravo one kojima ta vrsta 'informacija' odgovara, sto ce reci- vecinu.
jer vecina je ta koja bi posle posla (ako ne i za vreme) da iskljuci mozak, da resi svoje zadatke najlaksim a ne najkvalitetnijim putem, da ukljuci tv, kompjuter il sta god i iskljuci mozak, da cita slikovnice umesto knjiga, koja je zaboravila na sah i ostale logicke igre i slicno. za sve se ide linijom manjeg otpora.
ali ne, za to ne bih krivila medije, za to krivim pre svega roditelje i skolu.


Po načinu prezentacije lagani šou ili reklama su, za mene isto. Ono, sve blistavo, umiveno nasmejano ali prazno, bez života. S tim što mislim da i ta laganica koja nije direktno plaćena reklama za određen proizvod ili firmu, jeste reklama za način života, način primanja informacija. Tako se stvara konzument onih "pravih" reklama. A, tako se profiliše i potrošal i građanin i glasač.

Nisam govorio ni o čijoj krivnji za kvalitet programa kakav imamo, jednostavno mi je žao što je to tako.

#69 Indy

Indy
  • Members
  • 21,392 posts

Posted 02 December 2008 - 10:16

Pa, dobro, jes' da nemam TV, ali mi je poznato da vecina ima Power Off dugme. Nemojte da gledate gluposti, pa vas nece ni smarati.

#70 nickie

nickie
  • Members
  • 6,347 posts

Posted 02 December 2008 - 10:37

S tim što mislim da i ta laganica koja nije direktno plaćena reklama za određen proizvod ili firmu, jeste reklama za način života, način primanja informacija. Tako se stvara konzument onih "pravih" reklama.



opet moram da naglasim da je, po meni, vaspitanje to sto promovise takav nacin zivota, ove reklame po medijima i tako dalje dolaze tek kasnije kao posledica.
deca se danas vec od osnovne skole uce da moraju da urade domaci sto brze i sto povrsnije da bi mogli da idu da se igraju, deci je od osnovne skole igra gledanje tv-a ili igranje igrica na kompjuteru, roditeljima je mnogo lakse da ukljuce tv ili kompjuter nego da sednu da im citaju price, nastavnicima je mnogo lakse da ih puste da prepisuju nego da sami uloze trud da im nesto sto je malo teze, lepo objasne.
e, jos u tom uzrastu pocinje prica o tome kako se ukljucivanje mozga ne isplati.

#71 Div

Div
  • Members
  • 7,752 posts

Posted 02 December 2008 - 11:12

opet moram da naglasim da je, po meni, vaspitanje to sto promovise takav nacin zivota, ove reklame po medijima i tako dalje dolaze tek kasnije kao posledica.
deca se danas vec od osnovne skole uce da moraju da urade domaci sto brze i sto povrsnije da bi mogli da idu da se igraju, deci je od osnovne skole igra gledanje tv-a ili igranje igrica na kompjuteru, roditeljima je mnogo lakse da ukljuce tv ili kompjuter nego da sednu da im citaju price, nastavnicima je mnogo lakse da ih puste da prepisuju nego da sami uloze trud da im nesto sto je malo teze, lepo objasne.
e, jos u tom uzrastu pocinje prica o tome kako se ukljucivanje mozga ne isplati.



Teško da se u milijardu porodica dešava isti proces, a da to nije od nekog podstaknuto i podržano.
Sad ko je prvi počeo, neznam ni da li je bitno.

#72 Looney Tunes

Looney Tunes
  • Members
  • 631 posts

Posted 02 December 2008 - 11:44

opet moram da naglasim da je, po meni, vaspitanje to sto promovise takav nacin zivota, ove reklame po medijima i tako dalje dolaze tek kasnije kao posledica.
deca se danas vec od osnovne skole uce da moraju da urade domaci sto brze i sto povrsnije da bi mogli da idu da se igraju, deci je od osnovne skole igra gledanje tv-a ili igranje igrica na kompjuteru, roditeljima je mnogo lakse da ukljuce tv ili kompjuter nego da sednu da im citaju price, nastavnicima je mnogo lakse da ih puste da prepisuju nego da sami uloze trud da im nesto sto je malo teze, lepo objasne.
e, jos u tom uzrastu pocinje prica o tome kako se ukljucivanje mozga ne isplati.


Teško da se u milijardu porodica dešava isti proces, a da to nije od nekog podstaknuto i podržano.
Sad ko je prvi počeo, neznam ni da li je bitno.

Problem je taj sto se radi o velikoj (da ne kazem ogromnoj vecini), a to vec nije ni malo bezazleno. Jednoumlje ante portas. A svi znamo kako to zna da zavrsi (Lutke od krvi bez trunke ideje, da citiram jednog cuvenog rokera sa nasih ex-SFRJ prostora) :ph34r:

#73 nickie

nickie
  • Members
  • 6,347 posts

Posted 02 December 2008 - 12:05

Teško da se u milijardu porodica dešava isti proces, a da to nije od nekog podstaknuto i podržano.


pa podstaknuto je od njih samih.
linija manjeg otpora.
cak i u igrama- lakse je igrati tetris nego sah.


sad, ako bas zelimo ici dublje, rekla bih da ima veze sa brzinom zivota: vreme koje je postalo jako dragoceno. vreme koje se koristilo za neradjenje nicega :ph34r:, za odmaranje malih sivih celija, za setnju u prirodi i opustanje mozga vise nije tu. ukradeno. a posto se nema vremena za odmaranje mozga, jos manje se ima za citanje knjige i razmisljanje o njoj, pa tako na kraju sve postaje povrsno.

+ prenatrpanost
kao dete kad ima puno igracaka, pa svaku pipne i posle pet minuta ostavi. nekada je imalo samo jednu lutku (auto) pa se igralo sa tim po ceo dan, smisljalo nove igre, sve komplikovanije i komplikovanije... tako i odrasli sa informacijama- kada im je sve na dohvat ruke, virnu onako povrsno pa odu dalje.

sami smo krivi.

Edited by nickie, 02 December 2008 - 12:06.


#74 Looney Tunes

Looney Tunes
  • Members
  • 631 posts

Posted 02 December 2008 - 13:20

pa podstaknuto je od njih samih.
linija manjeg otpora.
cak i u igrama- lakse je igrati tetris nego sah.


sad, ako bas zelimo ici dublje, rekla bih da ima veze sa brzinom zivota: vreme koje je postalo jako dragoceno. vreme koje se koristilo za neradjenje nicega :D, za odmaranje malih sivih celija, za setnju u prirodi i opustanje mozga vise nije tu. ukradeno. a posto se nema vremena za odmaranje mozga, jos manje se ima za citanje knjige i razmisljanje o njoj, pa tako na kraju sve postaje povrsno.

+ prenatrpanost
kao dete kad ima puno igracaka, pa svaku pipne i posle pet minuta ostavi. nekada je imalo samo jednu lutku (auto) pa se igralo sa tim po ceo dan, smisljalo nove igre, sve komplikovanije i komplikovanije... tako i odrasli sa informacijama- kada im je sve na dohvat ruke, virnu onako povrsno pa odu dalje.

sami smo krivi.

Jednom rjecju, treba nam sve manje i manje truda za nesto, pa smo se jako ulijenili :) Izjava jedne moje komsinice: "Zatvorise ovu trgovinicu ispod nas, komsija, sad moramo po hleb i mleko ici 200m dalje do one u drugoj ulici". Ccc :ph34r:

#75 Hromi Daba

Hromi Daba
  • Members
  • 5,761 posts

Posted 02 December 2008 - 16:11

... Tocno, vec sad se nesto suska kako ce u buducnosti reklame biti upakirane u sam sadrzaj, tj. nece biti prekidanja filmova i emisija, nego ce EPP postati kompaktan dio, umetnut u kadar...


To uopste nije nova stvar, desava se vec decenijama. Ako moram da biram izmedju gledanja reklame za najnovije kuhinjsko sokocalo za gnjecenje krompira u nasilno isprekidanoj emisiji i glavnog junaka koji pije pivo kome se "slucajno" vidi etiketa, svakako cu izabrati ovo drugo. Sadrzaj takvih reklama je diktiran radnjom, za razliku od sadasnjih koje su diktirane procenjenom demografijom publike programa u cijim pauzama se reklama emituje.

Varijanta u kojoj se EPP kadrovi usnimavaju u sam film prekidajuci radnju, ne moze da radi u internet okruzenju - popstoji bukvalno stotine programa za editiovanje koji takav sadrzaj uklanjaju u roku od 5 minuta.